Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Pirteä turkoosi - 17.12.2015, 07:46:36
-
Moro. Seuraavanlainen ongelma. Autoni ajotietokoneeseen ilmestyi teksti, vaihteiston vajaatoiminta. Tämä tapahtui lähtiessäni liikkeelle, vain ykkösvaihde pelasi. Pysäytin, sammutin auton ja uudelleen käynnistin. Kaikki toimi taas normaalisti. Mentiin muutama päivä ja sama homma. Ehti tehdä vastaavan viisi kertaa, ennen kuin käytin nyt sitä werrerillä. Auto piuhaan ja ilmoitus oli, hydraulipaineet liian korkeat. Vaihtoehtoina öljytaso, solenoidi ja pari muuta vaihtoehtoa, mitä nyt en muista. Ajettiin vaihteistolle uusi ohjelma ja lisättiin puolilitraa öljyä. Jos ei auta, niin kuulemma joutuu vaihtamaan koko ohjausyksikön, eli kaikki solenoidit ym, osat 2200e. Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa, tai tietoa siitä, että onko tuo todella ostettava koko yksikkö, eikö korjaus ole mahdollinen ja onko tuo edes takuu siitä, että ongelma poistuu. Maalaisjärjellä tuo kuulostaa sähkövialta, kun käyttää virrat pois niin taas toimii ja vaihteisto muuten vaihtaa hienosti, eikä sieltä kuulu mitään ylimääräiatä. No, niin samoissa tunnelmissa menty yli 4 vuotta. Nyt kävin pari vko sitten vaihdattamassa vaihteistoöljyt, jonka jälkeen vaihteisto meni paljon huonompaan suuntaan. Nyt tulee vajaatoiminta joka ikinen päivä kylmällä koneella. Kilometrin matkalla saattaa vaihteet lähteä 5 kertaa. Ja lähes 90% oikealle käännyttäessä. No vaihdettiin viikon jälkeen vielä volvon omat öljyt ja ei mitään vaikutusta. Mut sit kun auto lämpiää, ei mitään ongelmaa. Vaihtaa niin nätisti että. Kukaan ei ole osannut neuvoa 4 vuoteen. Onko tosiaan, että olen yksin tällaisen asian kimpussa?..
-
Mitä tälle lopulta tapahtui? Ilmestyi näyttöön tuollainen V50:ssä jossa kaksoiskytkinvaihteisto. Myös ajonvakautus vaatii huollon teksti oli samaan aikaan. Ilmoitukset poistuivat käyttämällä autoa sammuksissa.
-
Mitä tälle lopulta tapahtui? Ilmestyi näyttöön tuollainen V50:ssä jossa kaksoiskytkinvaihteisto. Myös ajonvakautus vaatii huollon teksti oli samaan aikaan. Ilmoitukset poistuivat käyttämällä autoa sammuksissa.
tänne ilmestyi eilen sama vika. Katosi kun käynnistin uudelleen. Ajossa huomaa kuitenkin ettei meinaa vaihtaa alaspäin ja nykäisee ajoittain liikkeellelähdössä. Tosin kuusivaihteinen geartronic
-
Täällä myös täysin samanlaiset oireet.
Käytin sinisellä johdon päässä ja olivat sitä mieltä, että eikun kovaa ajoa vaan.
Vähän kyllä mietityttää vaan, kun auton vaihto mielessä ja tämmönen "pikku vika" ilmeni. Kehtaako tuota romua edes myydä :P
Onko muilla mitenkä laatikon öljyjä vaihdeltu?
Itsellä ensimmäinen vaihto vasta 210000km kohdalla.
-
Täällä myös täysin samanlaiset oireet.
Käytin sinisellä johdon päässä ja olivat sitä mieltä, että eikun kovaa ajoa vaan.
Vähän kyllä mietityttää vaan, kun auton vaihto mielessä ja tämmönen "pikku vika" ilmeni. Kehtaako tuota romua edes myydä :P
Onko muilla mitenkä laatikon öljyjä vaihdeltu?
Itsellä ensimmäinen vaihto vasta 210000km kohdalla.
Tuolla tutun V50:llä ajettu sen reilu 300 tkm. Vaihteistoöljyt vaihdettu 80, 160 ja 240 tkm kohdilla. Kohta taas vaihdon aika. Vika ei ole enää toistunut ja nollattiin vikakoodit. Akun joutui autoon vaihtamaan kuitenkin kun kovilla pakkasilla ei enää jaksanut eberin käytön jälkeen käynnistyä.
-
Moro,
Löytyikö ratkaisua?
Aikalailla identtinen kokemus täällä Volvo s40 2.0D powersift lootalla. Ostin auton tasan vuosi sitten kevät talvella. Kevät talven aikana antoi kaksi kertaa vaihteiston vajaa toiminta ilmoituksen eikä laatikko vaihtanut enää vaihteita. Auton sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen pelasi normaalisti. Koko kesän laatikko pelasi aivan moittettomasti. Syksyllä vaihdoin sitten lootaöljyt. Syksyn pelasi hyvin mutta sitten kun tuli pakkaset niin taas alkoi sama vaihteiston vajaa toiminta. Mitä kylmemmille ilmoille mentiin niin sitä enemmän. Kovilla pakkasilla aina heti käynnistäessä ja autoa joutui tyhjäkäyttämään N-vaihteella noin 10-15 min ja käynnistämään uudelleen ennenkuin taas pelasi. Lämpimänä ei sitten mitään ongelmaa ajossa. Kävin lukemassa vikakoodit ja olihan siellä liuta vikailmotuksia mm (translate suomennoksilla): MIL pyyntö vaihteiston ohjausmoduulilta, hydraulinen painesolenoidi paine matala, hydraulinen painesolenoidi parittomat vaihteet, multipex-toiminnon solenoidi, parittomat vaihteet paine korkea, vaihde 3 tukossa ei liikettä missään muussa vaihtohaarukassa, vaihde 1 tukossa, tieto kytkinpaketin sisäisen vian kanssa, ohjausmoduulin tiedonsiirtokatkos.
Nyt mietinnässä mitä teen autolle. Ehkä kokeiluksi uudelleenohjelmointi laatikolle. Jos ei auta niin täytyy rueta katselemaan vaihtolaatikkoa tai miettimään auton vaihtoa.
-
Vaihteisto purettiin. Megatroniikka oli paskana.
-
Moro,
Löytyikö ratkaisua?
Aikalailla identtinen kokemus täällä Volvo s40 2.0D powersift lootalla. Ostin auton tasan vuosi sitten kevät talvella. Kevät talven aikana antoi kaksi kertaa vaihteiston vajaa toiminta ilmoituksen eikä laatikko vaihtanut enää vaihteita. Auton sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen pelasi normaalisti. Koko kesän laatikko pelasi aivan moittettomasti. Syksyllä vaihdoin sitten lootaöljyt. Syksyn pelasi hyvin mutta sitten kun tuli pakkaset niin taas alkoi sama vaihteiston vajaa toiminta. Mitä kylmemmille ilmoille mentiin niin sitä enemmän. Kovilla pakkasilla aina heti käynnistäessä ja autoa joutui tyhjäkäyttämään N-vaihteella noin 10-15 min ja käynnistämään uudelleen ennenkuin taas pelasi. Lämpimänä ei sitten mitään ongelmaa ajossa. Kävin lukemassa vikakoodit ja olihan siellä liuta vikailmotuksia mm (translate suomennoksilla): MIL pyyntö vaihteiston ohjausmoduulilta, hydraulinen painesolenoidi paine matala, hydraulinen painesolenoidi parittomat vaihteet, multipex-toiminnon solenoidi, parittomat vaihteet paine korkea, vaihde 3 tukossa ei liikettä missään muussa vaihtohaarukassa, vaihde 1 tukossa, tieto kytkinpaketin sisäisen vian kanssa, ohjausmoduulin tiedonsiirtokatkos.
Nyt mietinnässä mitä teen autolle. Ehkä kokeiluksi uudelleenohjelmointi laatikolle. Jos ei auta niin täytyy rueta katselemaan vaihtolaatikkoa tai miettimään auton vaihtoa.
Tähän löytyi specialisti korjaamo Vantaalta VMK-Service. Tiesivät heti mikä vika laatikossa. Purkivat laatikon ja vaihtoivat tarvittavat sisuskalut. Laatikko pelittänyt nyt ongelmitta kohta vuoden.