Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: volvo 240 - 17.12.2015, 14:15:07
-
mikä neuvoksi , ohjaustehostin pelasi hetken sen jälkeen kun se oli irroitettuna , atf öljyt laitettu sisään ja käännelty laidasta laitaan aivan mykkä . auto ollu hitaana rojektina ja alkas olla valmis mutta vielä näköjään pikkumurheita , mun mielestä kasaamisen jälkeenkin on pelannu mutta ei näköjään kauaa. voiko sen ilmata esim. jotenkin vai mitä pitäs kokeilla , onko sitten huuhtelu jos epäilee roskia päässeen ?
-
Etupää ilmaan, auto käyntiin ja kääntelemään rattia laidasta laitaan, noin ainakin itse ilmasin ohjaustehostimen
-
sitä on pyöritelty enemmän ja vähemmän mutta ei auta
-
Pumppu toimii ja vuotoa ei ole? Letkut oikein kiinnitetty? Käynnistettäessä ohjaus pysyy keskitettynä?
Kerroit että tehostin toimi vähän aikaa kiinnilaittamisen jälkeen. Sekunteja? Minuutteja?
Vähän jää arvailun varaan mutta alla ehdotus jos hammastanko ja pumppu ovat ehjät.
Neste voi olla vaahtoutunut täytön yhteydessä kun kompura lähtee käyntiin ja ilmakuplien poisto voi kestää.
(pumppu työntää nestettä hammastankoon mistä ilma työntyy paineella säiliöön, tekee kuplia ja imeytyy takaisin pumppuun mikä vaahtouttaa lisää)
"Normi" ilmauksessa ohjausta pidetään ääriasennoissa parikin minuuttia jos pelkkä kääntely laidasta laitaan ei auta.
Alla ohjetta ohjaustehostimesta:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/Steering.html#RebuildingPowerSteeringPump
katso hidas ilmaustapa: Power Steering Fluid Rack Bleeding Procedure.
Lyhyesti: ilmaus (eli käännetään rattia edestakaisin) tehdään ensin käynnistämättä autoa, sitten vain starttia pyöritettäessä (käynnistyminen pitää estää esim. jakajan kansi irti (A/K-kone) ja lopuksi koneen käydessä.
Matthewsvolvosite kertoo saman ohjeen hitaaseen ilmaukseen.
-
tää jäi vähä arvoitukseksi kun vaihdoin toisen pumpun tilalle , ei ollut vuotoja ja ei siinä niitäkään letkuja niin montaa että etes minä olisin saanu laitettua ne väärin , auto kun ollut pitkään talissa ja välillä liikutettu vähä niin tuokaan pelaamisen aika ei muistissa mutta vaikutelmaksi jäi että aluksi on pelannut koska ei jääny kasauksen jälkeen mieleen tehostimen epäkuntoisuus, toistamiseen liikuteltaessa huomasi tehostimen hyytyvän pikkuhiljaa mykäksi. tuota hidata ilmaamista ei tullu koitettua kun kerkisin tosiaan mennä vaihtamaan toisen kun löyty nurkasta.