Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Rommeli 80 - 17.12.2015, 20:23:42

Otsikko: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: Rommeli 80 - 17.12.2015, 20:23:42
Tervehdys! Saksalaisvalmisteilla olen ajellut vuosikaudet ja nyt auton vaihto olisi edessä. Volvo olisi listan kärkisijoilla.
Arvoisa raati..tarkoitus olisi vaihtaa perusvarma käyttöauto. Volvo S60 d5 manuaalina olen katsellut.

Kysymyksiä:
-Minä vuonna Volvoihin tuli euro 4=dpf+muut saaste paskat(tarpeeksi saanut noista) :o
-Onko tuo S60 dieselinä -04/-05 perusvarma vielä 200-300tkm.ajettuna
-V50/S40...kannaattaako unohtaa,jos luotettavuus mittarilla ajattelee versus S-sarja

 :)
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: macro - 17.12.2015, 21:19:32
S60 uskaltaa kyllä noilla kilsoilla ostaa. V50/S40 monella on huonompiakin kokemuksia, mutta porukat ajo tuommosella 140tmk -> 370tkm eikä mitään ihmeellistä tarvinnu tehdä, yksi pyöränlaakeri ja muuten perushuoltoja. Noitakin joitakin on D5 tekniikalla, ja silloin on pienemmässä kopassa isonvolvon tekniikkaa.

Kaksoismassavauhtipyörä se manuaalista tuppaa 3...400tkm haarukassa tulemaan tiensä päähän. Entiseen S60 D5 tuo jumppa maksoi aikatarkan tonnin itse tehden, kytkin ja vauhtis briteistä, muut tiivisteet ja pultit jne. siniseltä alkuperäisosana.
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: Dave - 17.12.2015, 21:33:00
Tulikos se hiukkassuodatin 185hv D5 aikoihin? Kaveri osti 2005 D5 V 70, se vanhempi kone ja ei ole vielä tuota riesana, halusi nimenomaan välttää sen.

S 60 Volvon tekoa, noissa pienemmissä sitten Ford mukana.
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: pennola - 18.12.2015, 11:08:55
Miksi manuaali? :o
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: zemex - 18.12.2015, 13:20:10
-V50/S40...kannaattaako unohtaa,jos luotettavuus mittarilla ajattelee versus S-sarja

 :)

En nyt ihan noin sanois, kyllä mulla oli enemmän ongelmia S60:ssä kuin nykyisessä S40 2.4i vm2006.
Kohta 50tkm omassa ajossa ja tosi vähän ongelmia. Virtalukko meni heti alussa mutta on kuulemma tyyppivika tämän ikäisessä.. Omasta mielestä tämä on paljon parempi ajaa kuin S60.

Mutta ilmeisesti näissä PSA ja ford, mazda koneellisissa on ongelmia. Mutta saa näitä pikku volvoja myös Volvon tekniikalla kuten 2.4, 2.4i, T5 ja D5..
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: mheguli - 18.12.2015, 13:31:29
Joo, hiukkassuodattimet tulivat, kun moottorit päivittyivät. Eli D5 185 hv / 2,4 D 163 hv ovat hiukkassuodattimellisia malleja. Nämä tunnistaa esim. harmaasta moottorinpeitteestä.

Itse pitäisin ensimmäisen polven D5:sta (163 hv) varmempana kuin noita uudempia, koska vanhemmissa on öljynvaihtoväli 20 tkm ja uudemmissa 30 tkm. Papatuksesta eli venttiilinnostajavioista voi lukea tuolta (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33610.0). Varmasti tähän asiaan on useita näkemyksiä, mutta oma käsitykseni on, että nimenomaan tuo 30 tkm vaihtoväli aiheuttaa nostajavikoja. Vanhemmissa niitä ei ole juuri ollut.

Tosiaan, manuaali on noilla kilsoilla sellainen ostos, että kannattaa varautua kytkinremonttiin. Itse maksoin reilut 1400 töineen ja osineen, kun tilasin kytkinsetin itse Englannista. Tuolla rahalla tekis aika paljon remppaa automaattiinkin. Periaatteessa en nää mitään syytä karsastaa ajallaan huollettua ja asiallisesti toimivaa automaattia. Tietysti ne vievät kaupungissa enemmän ja vero on kovempi CO2-lukeman takia.

Hankintakeskustelussa (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=359.0) on varmasti sanottu kaikki mahdollinen. Omasta mielestäni yleisimpiä vikoja/ominaisuuksia dieseliä koskien
- Mittariston juotosviat, 2003 ja vanhemmat (korjaus n. 200 e)
- Etupään pyöräntuennan osat ovat kulutustavaraa kuten muissakin aikakauden isoissa etuvedoissa
- Kuskinpenkin saumat ratkeavat ja/tai selkänojan sivutoppaus hajoaa
- tankinluukun sarana hajoaa (10 e osa)
- takavalojen polttimot ovat kulutustavaraa
- koukun sähköjen asennus on kallista
- käsijarru on häiriöherkkä: ei kestä mitään käkkärikäännöksiä ja nätilläkin käytöllä voivat hihnat irrota (--> takapyörä jumissa)
- Välijäähdytin voi haljeta alaosasta, tod. näk. jäätyvän kondenssiveden takia.
- ilman Ardiccia lämpeää hitaasti

Silloin kun alustassa ei ole mitään väljää, niin mukava pelihän tuo on kaikin puolin. Teknisesti ehkä paras juttu on erittäin hyvä ruostesuojaus. Ei tarvii viettää unettomia öitä ennen katsastusta tai olla metsarihitsaaja.
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: remes - 18.12.2015, 15:57:29
Miksi manuaali? :o
Miksi ei? En minäkään ihan hevillä tomaattia ostaisi.

Aloittajalle, kun varautuu edellä mainittuihin "ominaisuuksiin" joita ilmenee tai sitten ei niin perus varman pelin saa. Korjaamopuolella on paljon näistä tarinaa, mm. Volvon hankinta-topikit mallisarjoittain. Edit: mheguli linkkasikin jo  :-[
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: pennola - 19.12.2015, 01:17:54
zemexin listaan lisättäköön vielä luotettavamman tekniikan ruotsalaiskoneista T6, joka on kyllä S60:n keulilla täydellinen kumppani, mutta hörppää toki menovettä.

Niin, että miksi ei manuaalia? No henkilökohtaisesti en vain keksi yhtään hyvää syytä hankkia tavallista käyttöautoa manuaalina, kun olen kerran päässyt automaattien makuun. Seka-ajoa ajavana olen ollut erittäin tyytyväinen tomaattiin varsinkin kaupungissa (meiltä löytyy S60&V70 molemmat aut., manuaalina ainoastaan asuntoauto). Jos tulee matka-ajoon, niin silloin ei ole juuri väliä.

Volvon automaattilootat ovat lpääosin luotettavia ja kestävät oikein huollettuna (=öljynvaihdot ajallaan) pitkään. Kytkinremontit lienevät sitten noiden manuaalien ongelma. Mene ja tiedä - kaikissa autoissa ilmenee ennen pitkää laitettavaa. Vanhan, yli 200 tkm ajetun auton (merkistä riippumatta) laittamalla saa millä tahansa kokoonpanolla satasia ja joskus tonnejakin palamaan, mutta se kuuluu asiaan.

Sanottakoon vielä, että itsellä on ollut se mielikuva, että suurin osa Volvoista on automaatteja - ainakin uusimmista malleista. Sekin kertoo jotain.
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: Kaide - 19.12.2015, 12:35:39
zemexin listaan lisättäköön vielä luotettavamman tekniikan ruotsalaiskoneista T6, joka on kyllä S60:n keulilla täydellinen kumppani, mutta hörppää toki menovettä.

Niin, että miksi ei manuaalia? No henkilökohtaisesti en vain keksi yhtään hyvää syytä hankkia tavallista käyttöautoa manuaalina, kun olen kerran päässyt automaattien makuun. Seka-ajoa ajavana olen ollut erittäin tyytyväinen tomaattiin varsinkin kaupungissa (meiltä löytyy S60&V70 molemmat aut., manuaalina ainoastaan asuntoauto). Jos tulee matka-ajoon, niin silloin ei ole juuri väliä.

Volvon automaattilootat ovat lpääosin luotettavia ja kestävät oikein huollettuna (=öljynvaihdot ajallaan) pitkään. Kytkinremontit lienevät sitten noiden manuaalien ongelma. Mene ja tiedä - kaikissa autoissa ilmenee ennen pitkää laitettavaa. Vanhan, yli 200 tkm ajetun auton (merkistä riippumatta) laittamalla saa millä tahansa kokoonpanolla satasia ja joskus tonnejakin palamaan, mutta se kuuluu asiaan.

Sanottakoon vielä, että itsellä on ollut se mielikuva, että suurin osa Volvoista on automaatteja - ainakin uusimmista malleista. Sekin kertoo jotain.


Suurin osa esim Ruotsissa on kyllä manuaaleja
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: pennola - 19.12.2015, 17:09:03

Suurin osa esim Ruotsissa on kyllä manuaaleja
Ok, tuota en itse tiennyt. Jokainen toki valitsee oman makunsa mukaan. Itse en manuaalina perus-Volvoa ottaisi. Ei Volvon tomaatti toki paras mahdollinen (vrt. esim. Audi, BMW ym.) ole koskaan ollut, mutta luotettavana pidän.
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: anssi68 - 19.12.2015, 19:20:39
Jos hyvän S60:sen manuaalina löydät, niin mikä ettei kauppoja tekisi..
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: Markusboi - 19.12.2015, 19:32:18
Olen tuota S60 163 heppasta D5 versiota ajanut, ja kyllä S60 purkki sillä liikahtaa aika ilosestikkin. Tosin oli automaattiversio ja tykkäsin kyllä kovasti. Puhumattakaan että olis vielä tehokkaampikin versio
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: Rommeli 80 - 22.12.2015, 18:46:21
Kiitoksia vastauksista! Noista V50/S40 jotenkin jäänyt huonompi kuva,kuin S-sarjasta.
Tuttava osti aikanaan uutena muistaakseni 1.6 d v50 ja vaihtoi pois ennen kuin oli takuu aika ohi. Laskeskeli,että yli 10t€ edestä oli uutta palikkaa laitettu. :P Tiedä sitten?

2kpl.Volvoja on taloudessa ollut hetken aikaa. S40-98,josta meni kansi ja V70 muistaakseni vm-04 D5, ~300tkm. johon suutin,apulaite jumppaa sai tehdä.
Moniurahihna meni myös poikki tyhjäkäynnillä muttei onneksi jakopäähän eksynyt.

Eniten hirvittää noi jakopää ja kytkin/laatikko hommat,tiedä kuinka yleistä ovat nm.hiljattain Saksalaiseen koneen vaihtanut.


Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: macro - 22.12.2015, 19:56:34
Eniten hirvittää noi jakopää ja kytkin/laatikko hommat,tiedä kuinka yleistä ovat nm.hiljattain Saksalaiseen koneen vaihtanut.

Jakopään ko remppaa huolto-ohjelman mukaan niin ei pitäisi mikään iso riski olla.
Manuaali laatikot kyllä kestää, automaatit vaihtelevasti käyttötavoista ja huolloista riippuen, kuten jo todettu.
Ja vauhtipyörä remppa manuaalissa on sääntö, ei poikkeus, ja samalla kannattaa laittaa kytkin, ja muutamat stefat jotka siinä nätisti samalla vaihtuu. Tähän jo hintoja tuossa kerrottiin.

Pidän tuota D5 tekniikkaa luotettavana. Edellisen S60 D5 manuaalin myin veljelle, ja itellä nyt V70 D5 automaatti, kummassakin 400tkm menee rikki vuoden sisään.
Katsele lyhyen omistushistorian omaava ns. suomiauto (tuossa ikäluokassa 4...5 omistajaa). Sillä reseptillä nuo lähipiirissä olevat yksilöt on valikoitu ja tyytyväisiä oltu.
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: Rommeli 80 - 22.12.2015, 22:52:50
Minkälaisissa km.ssä noita massapyörä/kytkin remppoja tulee vastaan? Kannattaako noi V50/S40 sarjan vempeleet unohtaa?  ???
Paljon oon juttua täälläkin ko.autoista,mut niin on autojakin.
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: macro - 22.12.2015, 22:58:17
Minkälaisissa km.ssä noita massapyörä/kytkin remppoja tulee vastaan?
300-400tkm ne mitä itse tiedän tuttavapiiristä. Tonnilla siis saa osat, kun harkiten ostaa, ja työt päälle jos teettää.
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: sjos - 22.12.2015, 23:06:53
Vakiona varmaan kestää oikealla käytöllä pitkälle +300tkm.

Itsellä hieman vajaa 300tkm alkoi kytkin lipsumaan,  johtuen ohjelmoinnista, väännön 340nm -> 480nm.
Kaksoismassa ei kuitenkaan pidä minkäänlaista ääntä.

Tietysti kun auki otetaan, kaikki mahdollinen vaihtoon.
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: Rommeli 80 - 22.12.2015, 23:17:03
Ok..Jotenkin surulliselta näytti,kun olen selaillut noita myyntilmoituksia,niin useammassa esim.S60 ilmoituksessa luki tyyliin 3000 tai 7000€ edestä kuitteja korjauksista. Toki voihan ne olla koko auton historian ajaltakin.

Olen manuaalia suosinut,mutta Volvon osalta näyttää ettei automaatti huollettuna ole huonompi vaihtoehto versus.kytkin ja m-pyrä kustannuksia ajatellen. Onko eri vuosimalleissa tullut parannuksia noihin "tyyppivikoihin"?

Vag pirsseissähän tuntuu noi massapörät naputtavan jo tehtaalta ulosajaessa :P
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: Kaide - 23.12.2015, 09:21:37
Automaatti vie käytännössä Volvolla litran enemmän/100km , eli manuaalilla ajaessa voi kytkin rempan tehdä jokaisen sadantonnin kohdalla ja kustannukset ovat samat kuin automaatilla.
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: macro - 23.12.2015, 09:53:23
Automaatti vie käytännössä Volvolla litran enemmän/100km

Juuri näin. Polttoainevalon sytyttyä kun tankkaa, niin tankkaus n.64 litraa. Manuaali S60 trippimittarissa oli talvellakin yli 1000km, kesäaikana parhaillaan lähes 1200. Automaatti V70 yli tonni trippimittarissa tuollakohtaa on harvinaista, useimmiten 900km luokkaa. Tietysti pieniä eroja renkaiden koossa verrokkiautoissa, mutta kuitenkin. Nollaan aina tripin tankatessa, eli perustuu todellisiin kulutuksiin, ei ajotietokoneen kaunisteluihin nuo kulutuslukemat.

Tähän tietysti voi kertoa, kuinka paljon vähemmän jonkun kanssavolvoilijan auto vie. Mutta nämä ovat siis omakohtaisia kokemuksia, eli ajotapa ja ajoympäristö kutakuinkin sama, joten keskenään vertailukelpoisia lukemia. Rengastus kesällä 17-18" luokkaa 225 leveänä, ja talvirattaissa 16" rengastus 205 leveänä.
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: Stinger - 23.12.2015, 10:46:41
Ok..Jotenkin surulliselta näytti,kun olen selaillut noita myyntilmoituksia,niin useammassa esim.S60 ilmoituksessa luki tyyliin 3000 tai 7000€ edestä kuitteja korjauksista. Toki voihan ne olla koko auton historian ajaltakin.

Jos laskee kaikki merkkihuollon kuitit yhteen ja enempi ajettua varmaan joutuu jo korjaamaankin niin ei nuo ihan älyttömiä summia ole. Harvoin merkkihuollosta alle 500€ laskulla pääsee ja jos teettää jarruremppaa, vaihdattaa automaatin, Haldexin tai perän öljyjä lisäksi niin tuleehan siitä isoja summia. Hyvä että huolletaan ja laitetaan seuraavan omistajan kannalta.
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: Rommeli 80 - 05.01.2016, 22:36:19
Huomenna täytyis mennä kauppaa hieromaan. Saas nähdä.  :)
Jotenkin luotan tuohon Volvon omaan tuotantoon, versus V50/S40 eli  S60 d5 -04 olis kiikarissa. On se hankalaa
Jotenkin tuo viimevuosi vei mehut remontin tekoon,kun ton Mersun kanssa sai temuta 3-4000€edestä. ELK

Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: Toasty - 09.01.2016, 18:13:56
Sanonpa nyt oman mielipiteeni vaikka se turhaa olisikin...en ostaisi S 60:tä, korina todella ahdas ja pieni takaa...mutta jos sitä tilaa ei tarvitse niin sitten...

S 60:t ovat lähes samaa luokkaa osto- ja käyttökuluiltaan verrattuna V 70 ja jos farkun ostaa niin saa juhlavan (ihan eri) auton  :)

Mulla on ollut hetken aikaa vm.2007 S 60 ja se oli 126hv koneella ja manuaalivaihteinen...kulutus oli manuaali dieseliksi reippaanlainen, yli 7 l/ 100
(edellinen V 70:ni oli vm. 2003 d5 manuaali ja hörppäsi alle n.6 l/ 100km - siinä alkoi vaan oireilla vauhtipyörä ja kytkimen painelaakeri alle 300 000 km...) S 60:ssä oli lisäksi hieman sähkön käryä ajoittain...

Ja yksi vikakohde "uudemmissa" D5 / 2,4D moottoreissa on pyöränläpän akseli joka voi irrota / rikkoutua. Kiinnitys/korjaus n.100e, uusi akseli 1000 euroa  :'(
Kuulemma 1.sukupolven D5:ssa tätä ongelmaa ei ollut (näin kertoi merkkiliikkeen asentaja, vanhemmat D 5 olivat luotettavampia ja vähävikaisia) Korjatkoon joku jos tietää asiasta paremmin!

3 vkoa sitten hankin jälleen itelleni 2-koppaisen V 70 vm.2007, tällä kertaa 2,4D automaatti - ja tuskin enää manuaalia ikinä ostan  :P Niin leppoisaa ajoa on tomaatilla!!
Eikä kulutuskaan ole paha, n.7 litran luokkaa  :)

Isälläni oli vuoden verran V 50 1,8 ja sähköongelmia oli boxissa tuon tuosta...joten en sitä ainakaan voi suositella! Minusta V 50 ei edes tullu Volvolta enää...
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: Rommeli 80 - 15.01.2016, 00:41:22
Jahans. Edellinen kommentti toikin lisävalaistusta asiaan. Muutamaa S60 oon käynyt kattoon ja nyt olisi reipas 200tkm.ajettu yksilö tiedossa,johon on kytkin vaihdettu ainakin yms. Miinustahan siinä on,et on vm.2006 ja dpf ja muut. :P  KOKEMUKSIA vielä tuosta "uudemmasta" koneesta (2,4-d5) onko ne paljonkin vikaherkempiä,kuin nuo vanhemmat d5.

Tarkoititko TOASTY tuolla pyöränläpän akselilla imusarjan läppiä? Jos tarkoiti,niin näyttävät olevan melko monessa merkissä murheenkryyni. Mersusta olen poistellut koko läpät ja jättänyt suriseen säätömoottorin itsekseen.   Ja eikös tuo vm.-07 ole juurikin tuolla "uudemmalla"koneella
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: koffonen26 - 15.01.2016, 18:54:41
Itselläni on volvo s40 1.6d vm -06 ja kohta 300tkm mittarissa. Ostin auton kun sillä oli ajettu 148tkm (suurin osa ajosta maantieajoa) vuonna 2009. Olen pitänyt autoa ihan hyvänä ostoksena. Katsastuksesta on aina mennyt ilman huomautuksia. Laakereitahan näissä menee mutta muuten pidän autoa luotettavana. Alkuperäisiä osia on  mm: kytkin, turbo, pakoputki, alustan tukivarsia, hiukkassuodatin ja alustan jouset.  ;)
Otsikko: Vs: Volvo kaupoilla vuosien jälkeen. S60????
Kirjoitti: J2K - 16.01.2016, 03:44:58
Ei se pyörreläppäsysteemi ainakaan sinne imusarjaan katoa. On sen verran jämäkkää tavaraa sen lattatangon päällä.