Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: vellu83 - 11.07.2011, 22:59:00

Otsikko: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 11.07.2011, 22:59:00
Elikkä mistä vois johtua et antaa vikakoodia 233 joutokäynnin ilmamäärä?Mielestän olen vaihtanu kaikki alipaine letkut mitä näkyy päällepäin.Kuumana tekee sitä et jos on 10 minuuttia sammuksissa niin lähtee vaikeasti käymään ja lyö mustat savut putkesta.Vasta ku vaihtelin tulpat niin oli aika valkoiset edelliset.Muutenki kuulostais et tyhjäkäynti seilaa mut ei näy kiekkamittarissa ja kieroksilla ku paikoillaan käyttää esim.2000 rpm niin käynti soutaa 2000-2200 rpm.Välillä myös tuntuu ala kieroksilla et ei tapahdu mitään vaikka kaasua painaa reippaammin.Autolla ajettu 243500.Vasta tehty kansi remppa liikkeessä edellisen omistajan aikana ku oli vuotanu lohkon ja kannen välistä öljyä.sytty osat uudet paitsi puola.bensa suodatin tarkoitus vaihtaa.Ja onko normaalia lievä luputus putkessa?muuten vakio putki mutta katilta eteenpäin bsr:n putki.
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: ESE - 11.07.2011, 23:35:03
lisäilmaluisti viallinen tai joku alipaineletku viallinen..
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 11.07.2011, 23:42:13
Hmmm.onkos imusarjan alla mitä alipaine letkuja?Ku autosta luuluu välillä kylmänä semmonen pii ääni ja lakkaa lämpimänä.startti pilottia ruutattu mut ei käynti kummentunu.Kokeilin myös sellaista et otin tyhjäkäynti moottorilta liittimen irti niin tyhjäkäynti nousi 1100-1200 rpm.oliko näissä volvoissa et ei ollu perus tyhjäkäyntiä vaan tuo tyhjäkäynti moottori säätäs sen tyhjäkäynnin ku läjään lyöpi tuolta lähtevän letkun nii käynti ei uutu miksikään?
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: ESE - 11.07.2011, 23:49:38
imusarjan alla on huohotusjärjestelmään liittyvä letkusto, lieki lukkoa saatikka sihtiä ei tietääkseni turbo volvoissa ole. Toi ääni viittaisi siihen että jokin metalli olisi halki, auki kylmänä, kiinni kuumana.. mutta tiedä häntä.. Tyhjäkäynti moottori säätää joutokäynnin oikeaksi, noin 850 rpm. Toi ääni vielä, oletko varma ettei kuulu turbosta?
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: Kisko - 11.07.2011, 23:59:49
Onko kaasuläpälle tuleva ahtoletku ehjä? Voi olla ulkokurvissa reikä.
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 12.07.2011, 00:07:09
Minusta se tuntuis kuuluvan imusarjan alta.Ja ku syylärin ala puolelta kuuntelee niin jostaki koneen etu puolelta kuulu.Turbo tuohon on vaihettu joku aika sitten mutta isketty vanhan turbon pako pesään.Tehot tuntus olevan välissä aikalailla hukassa.Tuo pii ääni mikä kuuluu niin kuuluu pelti kiinnikki eli ei ole hiljainen ääni mut pikku hiljaa hiljenee käyessä kunnes katoaa.Näyttäs olevan jotaki liima massaa kyseiseen ahto letkuun laitettu Mutta kun käytin letkun irti niin en löytäny sisäpuolelta ainakaan reikää ja yrittäny saaha uutta letkua wetterin kautta mut ei oe vielä ainakaan tullu ja ahdot lähtee tippuun 4500 kieroksen jälkeen.Missäs tuon turbo mittarin pitäs olla tyhjäkäynnillä vacuumin puoleella?mulla pikkusen yli puolen välin.
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: ESE - 12.07.2011, 00:18:20
imusarjan tiiviste se sit siellä valskaa..suhautas start pilottia ku laitat koneen käymään imusarjan suuntaan, mutta ei tupakki suussa eikä kuumaan koneeseen, palaa räjähtäen.. :idiot2: tai sitte imusarja halki tai pakosarja..
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 12.07.2011, 00:32:16
Juu pitää aamulla testata vielä suhhuutella tuota startti pilottia.Ihmetytää jos imusarjan tiiviste vuotaa ku kansi remppa tehty 3000 km sitten ja uusittu tiiviste mutta huomena viisaampi ku kokeilee.mistäs tuommosen imusarjan sais edullisesti jos halki?viittaako tuohon turbon mittariin ku ei pysy tarpeeksi vacuumin puolella jostaki luin et pitäis pysyä kaks kolmas osaa?On vissiin aika halpa uusia tuo tiiviste/helppo?
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 12.07.2011, 12:48:44
Ei muutoksiaa käynnissä ku summuuteltu startti pilottia.Mystinen ääni edelleen kylmänä kuuluu.Onkos nuissa volvoissa mitään perus tyhjäkäynnin säätöä vai pelaako tuo tyhjäkäynti yksistään tuolla tyhjäkäynti säätimellä?Sillä kysyn ku tyhjäkäynti säätimeltä lyö letkut littiin niin käynti ei muutu ollenkaan.
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 14.07.2011, 12:54:04
Löytyykös autosta mistään pistoketta et sais tietsikkaan kiinni?vai onko se tuo pistoke ainoa mistä vilkutetaan vikakoodit?pystyykös autosta millään konstilla tarkastaan sytty ennakoja/muuttamaan?
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: Juzi - 14.07.2011, 13:42:37
Löytyykös autosta mistään pistoketta et sais tietsikkaan kiinni?vai onko se tuo pistoke ainoa mistä vilkutetaan vikakoodit?pystyykös autosta millään konstilla tarkastaan sytty ennakoja/muuttamaan?
Se vilkkuvalo hässäkkä on ainoo mistä ne koodit saa pihalle.
Muistelisin nähneeni jotain astemerkkejä jakopäänkopan alla toisen nokkapyörän luona, kun vaihdoin jakohihnan..
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: Henkka863 - 14.07.2011, 14:23:20
Löytyykös autosta mistään pistoketta et sais tietsikkaan kiinni?vai onko se tuo pistoke ainoa mistä vilkutetaan vikakoodit?

pystyy siitä samasta pistokkeesta lukemaan volvon systemtester laitteella ja näkeehän sieltä jopa parametreistä lähtien kaikki tiedot.
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 14.07.2011, 15:51:36
Voiko tuo jakajan ennakko muuttua/muuttaa näissä volvoissa?Kun edellisen omistajan toimesta teetetty liikkeessä kansi remontti niin ajattelin et voiko jakajan ennakko olla pielessä?
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 14.07.2011, 23:53:15
Mitäs meinaa koodit a3 astasta luettu 444 ja a7 nastasta 122 lisäksi antaa a2 nastasta 233 joutokäynnin ilmamäärä?Kuuluuko tuon lupsutta/luputtaa putkessa kun käy?Voisko olla et se ei käy jokasella?pako venttiili vika vai sähköpuoli?
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 16.07.2011, 22:03:11
Voisko lambda aiheuttaa tuota tehottomuutta/kierosten soutamista ja luputusta putkessa?Niin ja semmosta vielä ku välissä tunntuu kaupunki pyörityksessä/matka ajossa poltto aine enemmän maistuvan siis silloin ku värkkää auto?
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: Meitsi - 17.07.2011, 08:57:25
Ilmamäärämittari ainakin aiheuttaa sitä tehottumuutta ja kulutuksen nousua
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: Nercs - 17.07.2011, 10:08:16
Tuossa on siitä happianturista eli Lambdasta tietoi8sku.Kun se on rikki niin ne pakokaasut on pielessa kone kuluttaa bensaa jopa 30% enenmän sekä tehottomuutta konehuioneessa.
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Happianturi(lambda).pdf
Kipinä puoli kunnossa kone saa bensaa ja  ilmaakin kone saa sallituissa rajoissa ja pakoputki puoli kunnossa eli kone hengittää hyvin.
2-2-3 sehän on se tyhjäkäyntimoottori eli se sähköien osa siellä kaasuläpän luonnaa joka pitää sen tyhjäkäynnin siinä 850 vaikkaa ulkona oli millaien poakkanen eli syöttää ilmaa sopivasti että kierrokset pysyy vakiona vaikkaa kone käy ryyppyn päällä pakkasella-
1-2-1 Ilmamäärämittari
1-2-2 Imuilman lämpötila (signaali puuttuu/virheellinen
4-4-4 Hydrauliyksikkö (käyttöjännite puuttuu) eli ABS puolella häikkää ilmeisesti ja teillä on virtapuoli kunnossa hyvä akku hyvät akkukaapelit ja laturi antaa tasaista 14.6 voltin jännitettä
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 19.07.2011, 15:35:17
Missäs tuo imuilman lämpö anturi on?Ja tämä koodi luettu a7 paikasta 122 onko oikein?Ku olen nuita koodeja lukennu niin ilmamäärän mittarin koodia ei ole kertaakaan antanu ainoa minkä sai tuosta a2 paikasta niin oli 233 koodi?Mikä voisi selittää nuo koodit?
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: Nercs - 19.07.2011, 20:03:47
Kuules se imuilman lämpöanturi on niissä autoissa joissa ei ole ilmamassamittaria eli 10 ventiilisissä Volvoissa 850 esim ja on siinä ilmaputsarin kannessa kiinni

A2 otetaan nämä juskat

Pistoke A2/Motronic/Moottori

 Koodi Selitys
 1-1-1 Ei vikaa
 1-1-2 Ohjausyksikkö
 1-1-5 Suihkutuspulssi (suutin nro 1)
 1-2-1 Ilmamäärämittari
 1-2-2 Imuilman lämpötila (signaali puuttuu/virheellinen)
 1-2-3 Moottorin lämpötunnistin
 1-2-5 Suihkutuspulssi (suutin nro 2)
 1-3-1 Kampiakselin asennontunnistin (signaali puuttuu)
 1-3-2 Akkujännite
 1-3-3 Kaasuläpän asennontunnistin (signaali viallinen)
 1-3-5 Suihkutuspulssi (suutin nro 3)
 1-4-2 Ohjausyksikkö
 1-4-3 Etummainen nakutustunnistin
 1-4-4 Kuormitussignaali
 1-4-5 Suihkutuspulssi (suutin nro 4)
 1-5-2 Toisioilmajärjestelmän pumppu
 1-5-3 Lambdatunnistin
 1-5-4 EGR-järjestelmä (vuoto)
 1-5-5 Suihkutuspulssi (suutin nro 5)
 2-1-2 Lambdatunnistin
 2-1-3 Kaasuläpän asennontunnistin (signaali viallinen)
 2-1-4 Kampiakselin asennontunnistin (signaali puuttuu ajoittain)
 2-2-1 Seossuhde (seos laiha)
 2-2-3 Joutokäyntiventtiili
 2-2-4 Moottorin lämpötila-anturi (ECT) signaali puuttuu
 2-2-5 Ilmastoinnin painetunnistin
 2-3-1 Seossuhde (jatkuva, rikas tai laiha)
 2-3-2 Seossuhde (jatkuva, rikas tai laiha)
 2-3-3 Joutokäynnin ilmamäärä
 2-3-4 Kaasuläpän asennontunnistin (signaali puuttuu)
 2-3-5 EGR-alipainesäädin
 2-4-1 EGR-järjestelmä (virtaushäiriö)
 2-4-3 Kaasuläpän asennontunnistin
 2-4-4 Nakutuksenestojärjestelmä
 2-4-5 Joutokäyntiventtiili
 3-1-1 Auton nopeudentunnistin
 3-1-3 EVAP-venttiili
 3-1-4 Nokka-akselin asennontunnistin
 3-1-5 EVAP-järjestelmä
 3-2-2 Ilmamassamittari (signaali alhainen)
 3-2-3 Moottorielektroniikan varoitusvalo
 3-2-4 Nokka-akselin asennontunnistin (signaali puuttuu ajoittain)
 3-2-5 Ohjausyksikkö
 3-3-5 Automaattivaihteiston ohjausyksikön signaali
 3-4-2 Ilmastoinnin rele
 3-4-3 Polttoainepumpun rele
 4-1-1 Kaasuläpän asennontunnistin
 4-1-3 EGR-lämpötunnistin
 4-1-4 Ahtopaine (korkea)
 4-1-6 Ahtopaine (alhainen)
 4-3-2 Ohjausyksikkö (ylikuumeneminen)
 4-3-3 Takimmainen nakutustunnistin
 4-3-5 Lambdatnnistin
 4-4-2 Toisioilmajärjestelmän pumpun rele
 5-1-1 Seossuhde (jatkuva, rikas)
 5-1-2 Seossuhde (hetkellinen, rikas)
 5-1-3 Ohjausyksikkö (ylikuumeneminen)
 5-1-4 Jäähdyttimem tuuletin (ykkösnopeus)
 5-1-5 Jäähdyttimen tuuletin (kakkosnopeus)
 5-2-1 Lambdatunnistin lämmitin
 5-2-3 Ohjausyksikön tuuletin
 5-2-4 Automaattivaihteiston momenttisignaali
 5-3-5 Ahtopaineen säädin
 5-4-1 EVAP-venttiili
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 19.07.2011, 20:09:36
Eli koodit vaan luetaan tuosta a2 nastasta ja sieltä antaa tuon 233 koodin.Mikkäs tuossa italian mallin autossa pitäs vakiona olla ahdot?
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: Nercs - 19.07.2011, 20:31:33
Eikös ne ole siinä 0,4-0,5 pintaa jos meinaa koneen kestävän.Mitäs se miittari muuten näyttää ajettaessa??
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 20.07.2011, 01:55:20
Jos täyskaasulla vetää niin ahto puolella menee valkoisen loppuun.Eipä tuota ole uskaltanu polkea hirveästi.Potuttaa entisen omistajan virityksiä paikkailla.Rikkinäiset letkukki teipillä korjattu jne.
Otsikko: Vs: volvo 850 2.0 t5r -95 käynti/tehottomuus
Kirjoitti: vellu83 - 24.07.2011, 21:10:07
Elikkä autoa tutkittu lisää.Voiko tehottomuuteen vaikutta jos auto käynnissä ja valot päällä niin mittarilla mitattuna jännitteet 13 volttia eikös nuo jännitteet pitäs olla noin 14.5 eli laturi loppu?Ku tuntus et ilman valoja vetäis paremmin.Näkeekös tuollla volvon softalla auto käynnissä reaali ajassa mitä arvoja?