Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: miro678 - 21.12.2015, 09:13:43
-
Joo elikkä tuntuu 940 kuluttavan turhankin paljon bensaa. Nyttenkin rullattu puolella tankilla (tankin koko 75l) noin 180km todella rauhallisella ajolla josta puolet maantieajoa. Koneena B230FT jota hieman piristetty Tonin lastulla, vx3 nokalla ja paineita korottamalla (0.8bar) ainiin ja autohan on automaatti. Näyttäisi olevan nopealla laskulla n. 19l/100km.
Dp:n yksi pultti katkennut, mutta ei tuntuvaa vuotoa. Koitettu tarkastella ettei olisi muitakaan vuotoja.
Joten suurena ihmetyksenä tulee tuo kulutus varsinkin kun ajettu todella nätisti. Mistähän kannattaisi aloittaa ja/tai mitä kannattaisi tehdä. :(
-
Kattele helpot paikat eka mm. lambda ja imm, kerro vähä kuinka se auto käy tyhjää (pöpöttääkö) ja osakaasu kiihdytykset, päästöt?. Tulppien väri, tulpanjohdot, jakajankansi, ahtovuodot, hiilikanisteri ei oo täynnä bensaa ym.
(http://i.imgur.com/6RUXp0t.png)
Signaali johtoon toine ja toine maihin pitäis jännite heitellä 0.1-0.9v välillä.
IMM kolmannesta piuhasta pitäs tyhjäkäynnillä löytyä 2.3 +-0.1V
-
Dp:n liitos alkaa todennäköisesti vuotamaan vasta ahdoille noustessa. Ei näy esim. päästötestissä mutta käy siltikin vedossa kunnolla rikkaalla.
Tuon kuulee kyllä äänestäkin kun vian korjaa. Mutta voi olla jotain ihan muutakin jos dp vaikuttaa olevan tukevasti paikoillaan.
-
Kattele helpot paikat eka mm. lambda ja imm, kerro vähä kuinka se auto käy tyhjää (pöpöttääkö) ja osakaasu kiihdytykset, päästöt?. Tulppien väri, tulpanjohdot, jakajankansi, ahtovuodot, hiilikanisteri ei oo täynnä bensaa ym.
(http://i.imgur.com/6RUXp0t.png)
Signaali johtoon toine ja toine maihin pitäis jännite heitellä 0.1-0.9v välillä.
IMM kolmannesta piuhasta pitäs tyhjäkäynnillä löytyä 2.3 +-0.1V
Kiitos pikaisesta vastauksesta! Olisi pitänyt aloitusviestissä mainita että lambda, imm, tulpanjohdot, virranjakajankansi + pyörijä ja tulpat juuri vaihdettu. Ahtovuotoja kateltu mutta ainakaa en ole löytänyt mitään, bräkiksellä suihkuteltu saumat läpi.
Käy tyhjää välillä vähän heikosti kierrokset leijjailee 100-200 rpm. Osakaasukiihdytys laiskan oloinen tuntuu ettei juur mitään tapahtuisi. Päästöistä ei tietoa.
Täytyy vielä nuo jännitteet katsoa.
Dp:n liitos alkaa todennäköisesti vuotamaan vasta ahdoille noustessa. Ei näy esim. päästötestissä mutta käy siltikin vedossa kunnolla rikkaalla.
Tuon kuulee kyllä äänestäkin kun vian korjaa. Mutta voi olla jotain ihan muutakin jos dp vaikuttaa olevan tukevasti paikoillaan.
Täytyy siis ottaa pora käteen ja tynkää pois, toivotaan parasta. :D
-
Täytyy siis ottaa pora käteen ja tynkää pois, toivotaan parasta. :D
Helpompi porailla kun nostat koko ahtimen pöydälle, samalla voit irrotella pakosarjan ja todeta sen halkeamat ja katkenneet pakosarjan tiivisteet ;)
-
Helpompi porailla kun nostat koko ahtimen pöydälle, samalla voit irrotella pakosarjan ja todeta sen halkeamat ja katkenneet pakosarjan tiivisteet ;)
Pakosarja ollut vasta irti ja samassa luonnollisesti vaihdettu kaikki tiivisteet joten toivottavasti ei ainakaa vielä ole katki, mutta mistäs tuota tietää.. :D
-
Jos sitä huomenna alkavan pidemmän viikonlopun kunniaksi repäisisi ahtimen pöydälle ja poraisi katkenneen pultin pois. Voisi siinä samassa rytäkässä asentaa laajakaistan ,mikäli kerkeää tulla keskiviikoksi.
Voisiko virranjakajan stefalla olla mitään tekemistä tämän asian kanssa kun kerää öljyä sisäänsä.. uusi siis odottaa asennusta, kyseiseen hommaan tarvisin myös apuja. Jonkun topicin aiheesta nopeesti lukasin mutta ei tähän päähän ainakaan uponnut, tarttis vähä enemmän step by step ohjeistusta.. :D
-
Pakko kommentoida tuosta virranjakajan stefan vaihosta ku itellä on justiin sama toimenpide meneillään ::)
Itellä ei oo kyllä aiheuttanu mitään pätkimisiä, kun se öljy kerkee valumaan sieltä pois kumminkin.
Lukaise tuo: https://www.volvoclub.org.uk/faq/VolvoB230ShaftSeal/DistributorShaftSeal.html
Kehittelin sopivasta U raudasta jonkumoisen pukin joka sitten laitetaan viilapenkkiin, mut pitää käydä vielä ostamas 3.5-4mm lyöntituurna (laadukas :idiot2:). ON sitten lujas se tappi!
(http://i.imgur.com/pEHv3f3.jpg)
-
Pakko kommentoida tuosta virranjakajan stefan vaihosta ku itellä on justiin sama toimenpide meneillään ::)
Itellä ei oo kyllä aiheuttanu mitään pätkimisiä, kun se öljy kerkee valumaan sieltä pois kumminkin.
Lukaise tuo: https://www.volvoclub.org.uk/faq/VolvoB230ShaftSeal/DistributorShaftSeal.html
Kehittelin sopivasta U raudasta jonkumoisen pukin joka sitten laitetaan viilapenkkiin, mut pitää käydä vielä ostamas 3.5-4mm lyöntituurna (laadukas :idiot2:). ON sitten lujas se tappi!
(http://i.imgur.com/pEHv3f3.jpg)
Juuri tätä hain kiitos! Täytyy itte alotella huomenissa purkua. Sulla heittää jonkunlaisia mittoja tuosta u-raudasta, että kerkeis töissä väkertää samanmoisen?
E: Esimerkiksi tuota pultin etäisyyttä tuohon yläpäähän ja kuinka leveästä raudasta tuo kannattaisi tehdä? Entä tuo tappi, kuinka paksu, mitä materiaalia ja käykö tilalle vaikka putkisokka vai voiko sen käyttää uudestaan?
-
Katon mitat ku pääsen kotia mut se tappi on 4mm ja umpitavaraa. Kai sen uudestaa voi käyttää, kun vähä karhentaa.
Edit: ostin motonetin tuurna sarjan ja 3mm katkes muutaman iskun ja suoristuksen jälkee, 4mm hioin vähä rälläkällä ja se oli just soppeli, sain tapin pois jes ;D
Eli itellä oli joku 75mm pituutta tolla työkalulla ja 5mm reikä tos aika alareunas, mitoitin summis nuo ku oli toi pellin lärpäke virranjakajan hollilla. Täällä on paremmin tarkkoja mittoja, toki tuumissa: http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Special%20Tools.htm#Distributor%20Drive%20Pin%20Remover%20Tool
Täs on pari kuvaa justihin irrotettu. Stefa oli aivan korppu ja toi fiber washer nimellä vissiin joku kuitu prikka nii oli heti kahtena palana ennenkö ees satuin(ei näköjää tullu kuvaa siitä). Tietäis tarviiko sitä niin kauheasti oli tos muutenki hyvin välystä suunniteltu pitkittäin :P
(http://i.imgur.com/rz20N7b.jpg)
http://i.imgur.com/m1Ob3Jf.jpg
http://i.imgur.com/Jpz316T.jpg
-
Katon mitat ku pääsen kotia mut se tappi on 4mm ja umpitavaraa. Kai sen uudestaa voi käyttää, kun vähä karhentaa.
Edit: ostin motonetin tuurna sarjan ja 3mm katkes muutaman iskun ja suoristuksen jälkee, 4mm hioin vähä rälläkällä ja se oli just soppeli, sain tapin pois jes ;D
Eli itellä oli joku 75mm pituutta tolla työkalulla ja 5mm reikä tos aika alareunas, mitoitin summis nuo ku oli toi pellin lärpäke virranjakajan hollilla. Täällä on paremmin tarkkoja mittoja, toki tuumissa: http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Special%20Tools.htm#Distributor%20Drive%20Pin%20Remover%20Tool
Täs on pari kuvaa justihin irrotettu. Stefa oli aivan korppu ja toi fiber washer nimellä vissiin joku kuitu prikka nii oli heti kahtena palana ennenkö ees satuin(ei näköjää tullu kuvaa siitä). Tietäis tarviiko sitä niin kauheasti oli tos muutenki hyvin välystä suunniteltu pitkittäin :P
(http://i.imgur.com/rz20N7b.jpg)
http://i.imgur.com/m1Ob3Jf.jpg
http://i.imgur.com/Jpz316T.jpg
Kiitoksia kovasti! Huomenna siis sama homma edessä, toivotaan parasta. :D
-
Herjaako moottorin lämpötila-anturi mitään vikakoodeja vai onkos tämä nyt ihan haku ammuntaa joka ei tähän aiheeseen edes liity.. neuvokaa tietämätöntä. :D
Tänään olisi tarkoitus tarkastella kaikki tässä topikissa mainitut asiat sekä vaihtaa tuo virranjakajan stefa (saa nähdä mitä tulee vai tuleeko mitään.. :D). Laajakaista näytti tulleen perille eli tänään myös sen asennus luvassa, siinä samassa ahtimen päästä katkennut dp:n pultti porailtava pois. Ehkä siinä riittävästi pientä puuhaa näin joulun alle. :)
-
Muista kasata oikein päin tuo siipihässäkkä jakajaan V:> senkun saa 180 astetta pieleen jolloin ei vehkeet toimi :buck2:
(ei sillä että ite oisin kasannu tai lähipiirissä joku saman mokan tehny)
-
Muista kasata oikein päin tuo siipihässäkkä jakajaan V:> senkun saa 180 astetta pieleen jolloin ei vehkeet toimi :buck2:
(ei sillä että ite oisin kasannu tai lähipiirissä joku saman mokan tehny)
Kiitoksia neuvosta! Täytyy jotenkin merkkailla että menis oikein heti kerralla. :D
-
Tuli eilen asenneltua tuo laajakaista kiinni ja paksullahan se käy kuten oletettu. Osakaasulla omasta mielestä hyvä seos n. 14,6 - 14,9. Täyskaasulla vedättäessä seos käy jopa 10,7 tienoilla, mutta normaalisti n. 11,2.
Eipä tullut eilen sitten paljon muuta tehtyä kun kaveria auttelin kakslankun kanssa. Tänään voisi tutustua tarkemmin virranjakajan elämään ja katsoa mitä se on sisäänsä syönyt.