Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jamppa77 - 12.07.2011, 13:14:20
-
Eli vilkku on alkanut oireilemaan seuraavasti, kun laitan vilkun päälle ihan sama kumpaan suuntaan niin vilkuttaa muutaman kerran ja lopettaa sitten.
Vilkutus jatkuu normaalina jos kädellä vähän tökkää viistä eteenpäin, eli saako vikaa korjattua kotikonstein vai kannattaako alkaa vaihtamaan viiksi.
Auto on 2007 V70 Classic.
Apuja perkele....
-
Kosketushäiriöhän tuo on. Ei mene oikeaan vilkutusasentoon vaan käy vaan päällä ja se kolmen vilkutuksen automatiikka räpyttää ne räpytyksensä.
Olisikohan mahdollista purkaa se viiksi ja katsoa kosketuspinnat.
Toisaalta varma konsti on vaihtaa tosiaan se viiksi, ei se vika lopullisesti sieltä muutoin poistu.
-
Mulla samaa vikaa mutta tekee vaan vasemmalle puolen, V70 -02. Mitähän uusi viiksi mahtaa maksaa. Itselläni siinä on arctikin ja ajotietokoneen namikat.
-
Mulla samaa vikaa mutta tekee vaan vasemmalle puolen, V70 -02. Mitähän uusi viiksi mahtaa maksaa. Itselläni siinä on arctikin ja ajotietokoneen namikat.
Minulla oikutteli aluksi oikealle kääntyessä, nyt sit ei pelitä vasemmalle kääntyessä.
Itsellä on samoin noi ajotietokoneen säädöt ja muut tuossa viiksessä, pitää vilkaista saisiko tuota fiksattua kotikonstein kuntoon.
-
Kannattaa selvittää paljonko tuo uusi viiksi maksaa. Hinta on yleensä suorassa suhteessa siihen kannattaako korjata itse.
-
Mulla samaa vikaa mutta tekee vaan vasemmalle puolen, V70 -02. Mitähän uusi viiksi mahtaa maksaa. Itselläni siinä on arctikin ja ajotietokoneen namikat.
Terve, omassa V70 2002:ssa on vähän vastaava vika vasemmalla puolella.
Vasemmalla vilkku ei aina lähde vilkuttamaan, välillä vilkku toimii nopeammalla tahdilla aluksi ja alkaa sitten toimimaan normaalisti. Oikea vilkku toimii moitteetta. Hätävilkku toimii normaalisti kummallakin puolella. Kaikki polttimot toimivat (mitään niistä ei ole vaihdettu lähiaikoina). Vika voisi olla viiksessä (hapettuma tms. kontaktihäiriö?) Koska toinen puoli toimii normaalisti, ja vasenkin välillä ok. Joten voiko vika olla releessäkään? Onko hätävilkulla oma mekanismi, vai tahdistaako sama rele myös sen? Myöskään ajotietokone ei anna vilkusta mitään virhettä.
Paljonko uusi viiksi maksoi ja lähtikö vika?
-
Onko hätävilkulla oma mekanismi, vai tahdistaako sama rele myös sen? Myöskään ajotietokone ei anna vilkusta mitään virhettä.
Paljonko uusi viiksi maksoi ja lähtikö vika?
rele on hätävilkkukatkaisija itsessään. niitä on myös vaihdettu vilkku ongelmien vuoksi
-
rele on hätävilkkukatkaisija itsessään. niitä on myös vaihdettu vilkku ongelmien vuoksi
Allright, kiitoksia.
Tällaiset on harmittavaisia pikkuvikoja.
-
Näissähän ei oo relettä ollenkaan (ellei sitten ole CEM:n sisäistä relettä)
Vilkkuviiksestä kulkeentuu tieto asennosta SWM:ään (steering wheel module) ja siitä can-väylän kautta cem:iin joka sitten ohjaa vilkkuihin sähköä.
Hätävilkkukatkaisija on pelkästän maadoittava kytkin, josta maatietona menee cem:lle tieto, että halutaan hätävilkut päälle.
Jos hätävilkut toimii normaalisti *jokakerta*, niin vika ei voi olla muualla, kuin siinä viiksessä.
Se, että V70_2002:n autossa välillä vilkuttaa nopeamminkin, viittaa taas polttimovikaan tai sitten shunttivikaan.. tai vaikkapa cem vikaan, ei viiksivikaan.
-
Kiitoksia selvityksestä. Koska vika on tosiaan vain vasemmalla puolella (ei oikealla) olen nyt päätynyt viiksivikaan. Eri asia on mihin korjaaja päätyy. Laitan tänne jahka saan asian fiksattua (jos on vaikka jollekulle hyödyksi).
-
Minulla ei toiminut vilkku vasemmalle ja pitkät valot jäi päälle!
1. Avaa ratin tunnelin alapuolelta 3 torxia.
2. Halkaise rattitunneli nostamalla sitä yläkulmasta.
3. Viiksi on kiinnitetty rungostaan kahdella ristipäällä, avaa ne
4. Vedä
5. Siirry sisälle ja avaa piirikortin ristipääruuvi
6. Nyt näkyy kontaktipinnat, putsaa ne elektroniikkakomponenttien putsausaineella ja hinkkaa vaikka tops puikolla niitä. Ja vastakappaleet myös.
7. Kasaa ja ajele
Hommaan meni pikku päissään ja ekaa kertaa n. 30 min. Käyttökokemukset nyt on ne että toimii. Pitkästä juoksusta ei ole vielä hajua.
-
Minulla ei toiminut vilkku vasemmalle ja pitkät valot jäi päälle!
1. Avaa ratin tunnelin alapuolelta 3 torxia.
2. Halkaise rattitunneli nostamalla sitä yläkulmasta.
3. Viiksi on kiinnitetty rungostaan kahdella ristipäällä, avaa ne
4. Vedä
5. Siirry sisälle ja avaa piirikortin ristipääruuvi
6. Nyt näkyy kontaktipinnat, putsaa ne elektroniikkakomponenttien putsausaineella ja hinkkaa vaikka tops puikolla niitä. Ja vastakappaleet myös.
7. Kasaa ja ajele
Hommaan meni pikku päissään ja ekaa kertaa n. 30 min. Käyttökokemukset nyt on ne että toimii. Pitkästä juoksusta ei ole vielä hajua.
Mulla oli sama vaiva. Vilkku vasemalle toimi epämääräisesti. Noilla ohjeilla homma hoituu jos ei kontaktipinnat ole kuluneet liikaa.
-
Täytyy täälläkin kokeilla viiksen pintojen puhdistusta. Vasemmalle päin pätkii tai välillä vilkuttaa tiheempään tahtiin. Viikseä alaspäin pohjaan painaessa ääriasentoon alkaa myöskin vilkuttamaan tiheämpään. Ylös/oikealle vilkutus toimii normaalisti eikä pohjaanpainamisella ole vastaavaa vaikutusta kuin vasemmalle.
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Hyvin toimii viiksi puhdistuksen jälkeen, kontaktipinnoilla oli mönjää.
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Okei hyvä. Minulla sanoo vilkku välillä naks että lienee väljä mutta toimii vielä.
-
Itse jouduin laittamaan uuden viiksen talvella kun apuvirtaa annettaessa paloi jostain syystä viiksestä pitkien valojen toiminto mutta muuten pelasi, hintaa tais sinisellä olla jotain 150€ luokkaa.
-
Mulla oli sama vaiva. Vilkku vasemalle toimi epämääräisesti. Noilla ohjeilla homma hoituu jos ei kontaktipinnat ole kuluneet liikaa.
Itellä toimi kanssa! unohdin tosin juoda itseni mukavaksi sitä ennen, mutta pintojen putsauksella taas näyttäisi toimivan normaalisti. Kiitokset ohjeesta! sen kunniaksi otan nyt ne asennusoluet