Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Janne_K - 22.12.2015, 01:36:33
-
Luin autoni Volvo 940 Turbo -97 käyttöohjekirjaa...
Öljytilavuudeksi on ilmoitettu tuttu ja turvallinen 3,85 litraa...mutta mitä ihmettä: löytyy myös toinen tilavuus 4,xx (en muista desilleen) jos öljynjäähdytin on valutettu.
-onko noissa ollut optiona oljynjäähdytin tehtaan asentamana?
-eikö turbokoneen öljynsuodattimen jalkana toimiva vesijäähdytin lisää öljytilavuutta hiukan - vai kompensoituuko tilavuus Turbokoneen vaatimalla matalalla suodattimella vs. vapareihin mahtuva isompi suodatin?
PS. voisiko joku ystävällisesti mitata B230FK:n öljytikun(varmaan kaikissa vinokoneissa sama??) mitan kärjestä topparin pintaan, mikä tulee putken päätä vasten?
Ittellä on joskus lähtenyt muovipää irti, ja korjauksen jälkeen epäilyttää, onko mitta muoviosan alapinnasta tiun kärkeen millilleen oikea?
Kiitos jos kiinnostaa...
-
Luin autoni Volvo 940 Turbo -97 käyttöohjekirjaa...
Öljytilavuudeksi on ilmoitettu tuttu ja turvallinen 3,85 litraa...mutta mitä ihmettä: löytyy myös toinen tilavuus 4,xx (en muista desilleen) jos öljynjäähdytin on valutettu.
-onko noissa ollut optiona oljynjäähdytin tehtaan asentamana?
-eikö turbokoneen öljynsuodattimen jalkana toimiva vesijäähdytin lisää öljytilavuutta hiukan - vai kompensoituuko tilavuus Turbokoneen vaatimalla matalalla suodattimella vs. vapareihin mahtuva isompi suodatin?
PS. voisiko joku ystävällisesti mitata B230FK:n öljytikun(varmaan kaikissa vinokoneissa sama??) mitan kärjestä topparin pintaan, mikä tulee putken päätä vasten?
Ittellä on joskus lähtenyt muovipää irti, ja korjauksen jälkeen epäilyttää, onko mitta muoviosan alapinnasta tiun kärkeen millilleen oikea?
Kiitos jos kiinnostaa...
Vamhemmissa on ollu myös ihan keulilla erillinen öljyjäähy... Ja sen 4 litraa sinne aina oon ite sitä öljyä (b230ft) laittanu.
-
Motonetista saa uutta tikkua eikä ollut kallis. Alle 10€ kuitenkin.
-
Tuo öljyjalka ei mainittavasti vaikuta mihinkään, tarkoittaa sitä joissakin versioissa olevaa irtokennoa se teksti. Ja kyllä turboissa on ihan sama suodatin kun kaikissa muissakin. Ja tikun voit kalibroida vaihtamalla öljyt, 4l kun kaadat koneeseen niin pinta on millin-pari maksimin yläpuolella.
-
Kiitos selvennyksistä, tehdasasennettu irtokenno tuli ihan puskista ja järkytti koska olen luullut tietäväni näistä kartaanivolvoista jotakin!
Suodattimista sen verran että kyllä takavuosina ja varmaan vieläkin vapariin (ainakin 200 sarjalaisiin) on kataloogeissa ollut tyrkyssä korkeampi suodatin ja turbollisiin matalampi. Matalampi tietty käy kaikkiin ja siksi sitä on selvyyden vuoksi ryhdytty tarjoamaan.
Mutta mitäpä tuosta, joka tapauksessa B230FT -97 tilavuus on n. 3,85 ja sillä siisti.
Tikun kalibrointi pitää vaan suorittaa!
-
Kiitos selvennyksistä, tehdasasennettu irtokenno tuli ihan puskista ja järkytti koska olen luullut tietäväni näistä kartaanivolvoista jotakin!
Suodattimista sen verran että kyllä takavuosina ja varmaan vieläkin vapariin (ainakin 200 sarjalaisiin) on kataloogeissa ollut tyrkyssä korkeampi suodatin ja turbollisiin matalampi. Matalampi tietty käy kaikkiin ja siksi sitä on selvyyden vuoksi ryhdytty tarjoamaan.
Mutta mitäpä tuosta, joka tapauksessa B230FT -97 tilavuus on n. 3,85 ja sillä siisti.
Tikun kalibrointi pitää vaan suorittaa!
Nii. tosiaan jos ostaa originaalin volvon suodattimen nii se on se ns. "matala", muun laisia niitä oo ainakaan ikinä nähny. Mutta joskun jouduin olosuhteiden pakosta ostamaan tarvike suodattimen nii se oli parisenttiä korkeampi, eli voi olla että volvo on aikanaan alkanu tekemään vaan yhtämallia mikä käy kaikkiin.
-
Se nyt menee tosiaan niin että 4l kannusta jää jämät pohjalle niin on oikee määrä.
Ei tarvii miettiä onko turbo vai ei.
Jos täyttää koko 4l kannulla menee vähän yli rajan joka ei mun mielestäni ole hyvä sekään.
Kööteporissa ei oo niin suunniteltu. :peetu:
Jöörani voi suuttua jos nuin teette te vähäuskoiset..
-
Se nyt menee tosiaan niin että 4l kannusta jää jämät pohjalle niin on oikee määrä.
Ei tarvii miettiä onko turbo vai ei.
Jos täyttää koko 4l kannulla menee vähän yli rajan joka ei mun mielestäni ole hyvä sekään.
Kööteporissa ei oo niin suunniteltu. :peetu:
Jöörani voi suuttua jos nuin teette te vähäuskoiset..
Ei mahda 1.5dl varsinaisesti rikkoa asioita vaikka sen verta ylitäyttöä onkin. Jääratahärvelissä mulla on joku reilu puoli litraa ylitäyttöä ettei mutkassa hörppäisi pumppu tyhjää, nätistä käytöstä, hyvästä säilytyksestä (10kk vuodesta heinikossa) ja vähäisestä ajomäärästä (yli 550tkm) johtuen ei tämä pieni ylitäyttökään ole mitään ongelmia aiheuttanut. Ja onhan sen desin tilkan säilöminenkin vähän hölmöläisen hommia, laittaa sinne koneeseen talteen sen niin saa kannun roskikseen suorilta, ei tartte sitten ennen seuraavaa öljynvaihtoa pyöritellä nurkissa.
-
Ei mahda 1.5dl varsinaisesti rikkoa asioita vaikka sen verta ylitäyttöä onkin. Jääratahärvelissä mulla on joku reilu puoli litraa ylitäyttöä ettei mutkassa hörppäisi pumppu tyhjää, nätistä käytöstä, hyvästä säilytyksestä (10kk vuodesta heinikossa) ja vähäisestä ajomäärästä (yli 550tkm) johtuen ei tämä pieni ylitäyttökään ole mitään ongelmia aiheuttanut. Ja onhan sen desin tilkan säilöminenkin vähän hölmöläisen hommia, laittaa sinne koneeseen talteen sen niin saa kannun roskikseen suorilta, ei tartte sitten ennen seuraavaa öljynvaihtoa pyöritellä nurkissa.
Ihan miten vaan, meillä pannaan se mitä käsketään ja ylijäämä myöhempään käyttöön, lisäykseen tai seuraavaan vaihtoon, mut jos ei oo kannulle paikkaa niin sinne sit vaan.
Miks siellä se mittatikku yleensä sit on. Pankaa vaikka vitosen kannu kerralla nii ei tarvii säästellä öljyä nurkissa ja kaikki saa tehdä niinkuin haluu. Se kai on paras.
rock
-
Saa olla kyllä aikamoinen taikuri, että tikusta huomaa onko siellä 3.8 vai 3.85litraa. ;D
-
Mä kaadan yleensä jäteöljyt tohon tyhjään hylsyyn.
Mutta mikä oli 240ssä (B230FD), kun piti suodatin vaihtaa niin uusi osui vesiputkeen? Vanha ei, eli uusi isompi halkaisijaltaan ainakin. Meni kyllä paikalleen pientä väkivaltaa käyttäen.
Tästä aikaa jo ja suodatin tuli lähipuljulta...tuli vaan mieleen.
-
Mä kaadan yleensä jäteöljyt tohon tyhjään hylsyyn.
Mutta mikä oli 240ssä (B230FD), kun piti suodatin vaihtaa niin uusi osui vesiputkeen? Vanha ei, eli uusi isompi halkaisijaltaan ainakin. Meni kyllä paikalleen pientä väkivaltaa käyttäen.
Tästä aikaa jo ja suodatin tuli lähipuljulta...tuli vaan mieleen.
Olikpo orkkis suodatin?
-
Nii. tosiaan jos ostaa originaalin volvon suodattimen nii se on se ns. "matala", muun laisia niitä oo ainakaan ikinä nähny. Mutta joskun jouduin olosuhteiden pakosta ostamaan tarvike suodattimen nii se oli parisenttiä korkeampi, eli voi olla että volvo on aikanaan alkanu tekemään vaan yhtämallia mikä käy kaikkiin.
Vanha, korkeampi orgissuodatin on aika tiukilla että sen saa mahtumaan jäähdyttimellä varustettuun siirtojalkaan, esim B230FK moottorit. Eikä sen uudemman matalan kanssakaan ole hirmusti tilaa pituusssunnassa.
-
Olikpo orkkis suodatin?
Ei ainakaan Volvon teksti ollut. Oisko ollut Mannin suodatin ehkä, en muista. En itse noutanut mutta juttelin myyjän kanssa puhelimessa ja annoin kyllä rekistenumeron sekä koneen mallin ja vuosmallin...