Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: maturi - 22.12.2015, 18:08:41
-
Otsikon auto -04automaatti,on alkanut täristämään ajossa siis ei vatkaa rattia sivusuunnaassa vaan tuntuu enempi pystysuuntaisena tärinänä,koko auto tutisee ja tää ei oo kokoaikasta vaan alkaa ihan yhtäkkiä vaikka ei aja kuoppaan tai muuhunkaan pattiin vaan alottaa sen ihan tasasella tiellä.Nopeudella ei tunnu olevan suurta merkitystä,tekee tota niin 40 kuin 80 nopeudessa.Sen verran havaintoja että käsijarrun nykäisy auttaa vaivaan hetkellisesti eli tuntuisi liittyvän takapäähän.Autoon uusittu etujarrulevyt,palat,takalevyt,palat,käsijarru kengät,takapyörän laakerit,remontit tehty sinisellä,niiden osilla,vaikka se ei kyl oo tae laadusta,sen verran surkeaa on ollu työn jälki.Renkaat ja vanteet käytin tänää rengas liikkeessä ,pestiin ja katottiin painotukset,ei vikaa niissä.Oisko vinkkejä,onko kuitenkin etupään vaiva?
-
Et kerro paljonko ajettu, mutta jos paljon ajettu, niin zekkaisin vetoakselit. Lähinnä sisemmät nivelet.
-
280 tuhatta on mittarissa,vois siis kuitenkin liittyä etupäähän,tuo käsijarru vaan hämää.....
-
Tässä tarinaa samantapaisesta tärinästä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23975.msg464410#msg464410
-
No tuntuu olevan tota vaivaa muillakin,onko millainen homma vaihtaa nuo sisäpään nivelet vai meneekö koko vetari vaihtoon.Uskon kyl et vika vois olla siellä mutta miten tuo käsijarrun vetäminen vauhdissa lopettaa tutinan,sitä en kyllä tajuu.
-
Täällä sama ja melkein pilkulleen samat kilsat ku aloittajalla. Joku jos tähän mysteeriin keksii ratkaisun niin tarjoon kaffeet konjakin kera.
Yllättävän yleilen oireyhtymä. Kaveri hylkäs v70 ostosuunnitelmat ku eka koeajettava oli tutajainen. Itsellä silloin ei vielä tutissut niin saattoi sanoa et ei mulla vaan.. Yhdessä välissä uusilla kesärenkailla ja höpöhöpö soviterenkailla ei tutissut mut kesän myötä alkoi taas. Talvirenkailla sangen ärsyttävä jo
-
Tää nyt ei varsinaisesti Volvoon liity, mutta mulla teki tuota yhtäkkiä alkavaa täristystä Nissan X-trailin kanssa, kun siitä oli etujarrusatula hajoamassa.
Etujarru kyllä kuumenikin sitten aika reippaasti, tuonhan voi tarkistaa tässäkin tapauksessa ettei olisi sama vaiva?
-
Täältä ääni käsijarrukengille/levyille.
-
No tuntuu olevan tota vaivaa muillakin,onko millainen homma vaihtaa nuo sisäpään nivelet vai meneekö koko vetari vaihtoon.Uskon kyl et vika vois olla siellä mutta miten tuo käsijarrun vetäminen vauhdissa lopettaa tutinan,sitä en kyllä tajuu.
15-20min ja vetari oli lattialla kun omaani vasta rempattiin. Vian paikannus, oikean puolen vetarin ja molempien koiranluiden vaihto, niin työt tais olla 120€. Kohtuu helpolta näytti mitä sen vetarin irrotuksen ehdin nähdä, eli hyvillä vehkeillä tekee kotioloissakin.
-
Kyllähän nuo jarrut oli ensimmäisenä mielessä,mut kun tähän on ne uusittu satuloita Lukuunottamatta ja niistäkin liukutapit uusittu ja osat alkuperäisiä niin en oikein usko jarruvikaan.Vaikka niinkuin tuossa alussa vihjailin on sinisen huolto sössinyt noiden jarrujen kanssa oikein kunnolla.....aikasemmin oli suorakylkisessä vähän samaa vikaa mut siinä oli käsijarrun kitkapinta irronnut ja teki temppujaan rummun sisällä....
-
Miten nuo takajarrut saisi sellaisen tutinan aikaan? Meinaatteko että levy epäkeskeisesti paikoillaan vaiko että rumpu kulunu epäkeskeisesti? Joillakin on kyllä kengät kaapinu tosi ihmeellisesti vain rummun toista puolta. Pitääpä kokeilla tota käsijarrua itekin. Hyvä huomio maturilta kokeilla käsijarrua. Jostain takaa tämän luulisi generoituvan kunbratti ei tärise/tutise sitten niin tippaakaan. Auto myös kulkee erittäin hyvin suoraan vaikka ratista irti päästää.
-
Minä kerran viikkoon putsaan kurat takavanteiden sisältä, niin tärinät loppuu. Vasta ajoin 8 km soratiepätkän, ja liejua täynnä.
-
Minä kerran viikkoon putsaan kurat takavanteiden sisältä, niin tärinät loppuu. Vasta ajoin 8 km soratiepätkän, ja liejua täynnä.
Eipä ole koskaan missään autossa niin kurassa ollu että olisi alkanut täristämään. Volvo on ensimmäinen auto jonka kanssa tuota vanteiden taustankin pesua on tullut kokeiltua. Oli kyllä aika kurassa mutta ei vaikutusta tärinöihin
-
...kyllä täryyttää, kura kun voi tippua epäkeskeisesti. Itellä viikko sitte, oli pakko parkkiksella tikulla tökittävä enimmät pois, ja auttoi heti. :hello:
-
Eipä ole koskaan missään autossa niin kurassa ollu että olisi alkanut täristämään. Volvo on ensimmäinen auto jonka kanssa tuota vanteiden taustankin pesua on tullut kokeiltua. Oli kyllä aika kurassa mutta ei vaikutusta tärinöihin
Varmaan riippuu vanteiden mallista paljon ::)
Kyllä aikaisemmissa V70:ssä on joskus tietyissä tilanteissa lumi/kura tehnyt vanteisiin(alumiini) sen verran epätasapainoa, että vanteiden kunnollinen sisäpesu on auttanut asiaan. Kaverilla oli viime talvena Vw Borassa sellaiset paskat vanteissa, että joutui irrottamaan vanteet.
Kyllä Volvo myykin tuollaisia "norsunkorvia" alustaan kiinnitettäväksi, että ei keräisi kuraa vanteisiin 8)
http://volvopartslisle.com/part/OEM-Volvo-Part-30714564/Dirt-Deflector-Left
-
mulla volvon alkuperäiset molemmissa :hello:
-
Otsikon auto -04automaatti,on alkanut täristämään ajossa siis ei vatkaa rattia sivusuunnaassa vaan tuntuu enempi pystysuuntaisena tärinänä,koko auto tutisee ja tää ei oo kokoaikasta vaan alkaa ihan yhtäkkiä vaikka ei aja kuoppaan tai muuhunkaan pattiin vaan alottaa sen ihan tasasella tiellä.Nopeudella ei tunnu olevan suurta merkitystä,tekee tota niin 40 kuin 80 nopeudessa.Sen verran havaintoja että käsijarrun nykäisy auttaa vaivaan hetkellisesti eli tuntuisi liittyvän takapäähän.Autoon uusittu etujarrulevyt,palat,takalevyt,palat,käsijarru kengät,takapyörän laakerit,remontit tehty sinisellä,niiden osilla,vaikka se ei kyl oo tae laadusta,sen verran surkeaa on ollu työn jälki.Renkaat ja vanteet käytin tänää rengas liikkeessä ,pestiin ja katottiin painotukset,ei vikaa niissä.Oisko vinkkejä,onko kuitenkin etupään vaiva?
Onko tärinä niin voimakasta, että paikat lähtee hampaista, vai ainoastaan pientä tutinaa? Mites jos moottoritienopeudessa painat kevyesti jarrua - katoaako tutina / muuttuuko? Kokeilepa useamman kerran ja katso vetääkö auto johonkin suuntaan, kun jarruun koskee moottoritienopeuksissa. Raportoi tänne.
Kokeile sitten erikseeen vielä suoralla maantiellä se, että ajat bussipysäkille, peruutat hiukan vauhdikkaammin muutaman metrin ja jarrutat voimakkaasti - ensin ainoastaan käsijarrulla ja toisella kertaa jarrupolkimella. Lähde ajamaan eteenpäin varovasti ja katso vetyääkö auto eri tavalla kumpaankaan laitaan noiden jarrutusten jälkeen vähän aikaa. Tämä paljastaa akseliston tuennan mahdollista väljyyttä hiukan.
Oletko iskareita katsellut sillä silmällä? Kokeile laittaa taakse kuormaa ja koeaja - onko eroa?
-
Yhdessä suorakylkisessä pääsi käsijarruvaijeri osumaan renkaaseen joka aiheutti melkoista nypytystä ajotuntumaan. Hankasi vaijerista kuoren puhki, mutta ei vaikuttanut jarrun normaaliin toimintaan millään lailla. Toisessa oli hihna irronnut kengästä ja välillä jumitti takapyörää tahdilla 1 jumitus/kierros. Ei tosin lukkoon asti, mutta selkeästi nylkytti ajaessa. Että jos ei mitän muuta syytä tahdo löytyä esim vetarin sisäpäistä, niin kannattaa tutkia nuo jarrut.
-
Tässähän nuo vanteet ja renkaat kävi pesukoneessa ja sen jälkeen tasapainotuskoneessa ja olivat kunnossa,tutina jatkui samanmoisena.Se tutina/tärinä on semmosta et muutkin matkustajat sen tuntee,ei nyt paikat putoo,mut ravistaa telineessään olevaa puhelintakin ihan reilusti.Äsken jarruttelin jalkajarrul sekä käsijarrulla,mun mielestä vain kässäri poisti tärinän....auto ei vetele eikä vaella mihinkään suuntaan ajossa.Nyt pyhien aikaa otan nuo jarrut vielä auki...jos siellä nyt kuitenkin ois jotain,voisko etusatula aiheuttaa tuota,siinä välillä jarru vingahtaa kun lähtee liikkeelle...mäntä jumissa?Ei kuitenkaan pistä hanttiin kun tunkin varassa pyörittelin rengasta.Miten tota vetonivel/akseli vikaa pitäs tutkia?Mitään rutinoita nivelistä ei kuulu,kun hiljaa ajaa ympyrää.
-
Tässähän nuo vanteet ja renkaat kävi pesukoneessa ja sen jälkeen tasapainotuskoneessa ja olivat kunnossa,tutina jatkui samanmoisena.Se tutina/tärinä on semmosta et muutkin matkustajat sen tuntee,ei nyt paikat putoo,mut ravistaa telineessään olevaa puhelintakin ihan reilusti.Äsken jarruttelin jalkajarrul sekä käsijarrulla,mun mielestä vain kässäri poisti tärinän....auto ei vetele eikä vaella mihinkään suuntaan ajossa.Nyt pyhien aikaa otan nuo jarrut vielä auki...jos siellä nyt kuitenkin ois jotain,voisko etusatula aiheuttaa tuota,siinä välillä jarru vingahtaa kun lähtee liikkeelle...mäntä jumissa?Ei kuitenkaan pistä hanttiin kun tunkin varassa pyörittelin rengasta.Miten tota vetonivel/akseli vikaa pitäs tutkia?Mitään rutinoita nivelistä ei kuulu,kun hiljaa ajaa ympyrää.
Jos etupyörän laakerien kuntoa haluat tarkistaa ajamalla, niin siinä ei ympyrässä ajaminen riitä: Nopeutta oltava noin 80 km/h tai yli ja sitten kaarrat hiukan keskiviivan yli ja takaisin - niin kuulet jurinan ulkokaarteen pyörästä, jos ulkokaarteen pyörän laakeri on rikki. Sammuta radio ensin ja heitä anoppi hankeen häiritsemästä.
-
No anoppi on lentänyt kyydistä jo aikoja sitten ja tuo etulaakerien testaustapa on tuttu,mitään jurinoita en niistä oo kuullu.Sen verran teetti tänään et hain motonetistä uudet etu satulat,tai siis kunnostetut näky olevan kun kummassakin luki Volvo.Ne vaihdan tässä pyhien aikana,oisvat menneet vaihtoon kuitenkin kun ilmausnipat poikki molemmilta puolilta,tätähän sinisen asentajakaan ei huomannut,vaikka vaihtoi jarrunesteet autoon.....pienen keskustelun jälkeen sain rahat takaisin ko. huollosta.
-
En nyt heti keksi että miten etusatula vaikuttaisi tutinaan. Kertokaa mullekin :-\
-
En minäkään siihen usko,mut satulat on ollu vaihto listalla,kun ilmausnipat molemmista poikki,ois varmasti saanut ne nipat poralla ja vastakierretapilla kuntoon mut päädyin nyt uusiin satuloihin.Olen noit nesteitä vaihtanut parin vuoden välein,siksi aattelin laittaa ne nyt kuntoon ja Niinkuin kerroin toisen puolen satulassa mäntä jumittaa niin sais sen kuntoon.
-
Raidetangonpää aiheuttaisi tuollaista, mutta koskapa ratti ei ravista, niin ei se edestä tule se syy.
Ja koska välillä menee ilman tärinöitä, ja välillä ne alkaa, niin akselisto takana lienee se syy. Jos pohjalevy on kiinni.
-
En nyt heti keksi että miten etusatula vaikuttaisi tutinaan. Kertokaa mullekin :-\
En tosiaan tiedä miksi etujarrusatulan vika tutisutti x-trailin ohjausta, mutta näin vain kävi molempien etusatuloiden kanssa, ja noin 15tkm välein :-[.
Ko. jarru kuumeni tutinan yhteydessä aika paljon. Sen jo 'haistoi' kun meni lähelle pyörää ja meinasin polttaa sormeni kun käpälöin jarrulevyä.
Mutta jos kuumenemista ei esiinny tutinan yhteydessä, tuskinpa se on sama vika.
-
Chili tossa kirjoitti että jos pohjalevy kiinni,tarkennatko vähän mitä meinasit?
-
Kuinkas hyvin nuo rengas/vanne viat tulee rengaskoneessa ilmi?Kun tota tärinää ei kesäkumeilla kyl oo ollu,et voisko noissa renkaissa(uudet hankookit) olla kuitenkin jotain.Harmi kun ei oo toista sarjaa kokeiluun.
-
Chili tossa kirjoitti että jos pohjalevy kiinni,tarkennatko vähän mitä meinasit?
Tossa kesällä tuli yksi golffi vastaan ja siinä se moottorin alla oleva koko muovilevy väpätti ajoviimassa. Varmaan teki jotain tärinöitä sisälle. chili tarkoitti tämmösiä tapauksia ?
-
Ok.No auton pohjasta ei oo kyl mitään irti.
-
Joo - tuota tarkoitin pohjalevyllä; että jos on irti, niin vapisee tuulessa.
Kokeilepa sellaista, että nosta auto tukevasti pukeille ja ajat vaihde päällä ja samalla toinen yrittää kurkkia auton alle, jos vapina ilmaantuu paikallistaakseen ko. akselin.
-
Tossa kesällä tuli yksi golffi vastaan ja siinä se moottorin alla oleva koko muovilevy väpätti ajoviimassa. Varmaan teki jotain tärinöitä sisälle. chili tarkoitti tämmösiä tapauksia ?
Volkkarissa ihan perinteinen vika, että koko pohjalevy lepattaa siellä auton alla. On ala-arvoisesti valmistettu heppoinen lipare.
-
Ei taida mikään muovilirpake saada liki parin tonnin painoista möhkälettä tutisemaan. Minulla oli ao. lirpake revennyt ja pääsi varmasti hieman väpättämään mutta ei edes ääntä sisälle kuulunut. Nyt muovi on jo uusi ja ehjä. Tutina jatkuu :)
Edit: piti vielä sanomani että joululomalla autoillessa vaikutti välillä pahasti siltä että urissa ajaessa tutisi mutta kun nousi urista sivuun niin väheni. Tästäkään ei voi olla satavarma koska aina kun luulee jotain löytäneensä niin sitä ei saakaan enää toistettua.. Voisiko olla että karkea tienpinta saa kuluneen alustan resonoimaan jotenkin jollain "ominaistaajuudella"? Ihmetyttää vain kun se taajamanopeuksissakin jumputtaa kuin olisi kantikkaat renkaat. Että miten "laajakaistainen" tuommoinen resonointi ylipäänsä voisi edes teoriassa olla. Kyl mä luulen et vetoakselit, laatikko tai pyöränlaakelit on jotenkin syypäänä tässä. Pitää vaan saada tutusemaan niin maan hemmetisti ennenku viihtii mihinkään viedä. Onhan tuo liian monesti kuultu et "ei mitään vikaa, aja menemään".
-
Ainoastaan irronnut viskon siipi.
-
Ainoastaan irronnut viskon siipi.
Vastasitko erehdyksessä väärään ketjuun?
-
En. Ainoa muoviosa joka voi aiheuttaa tuollaista tärinää olisi (irronnut) viskon siiven pala.
-
saa poistaa
-
No niin ,etusatulat tuli vaihdettua ja homma kävi kätevästi,letkut lähti hyvin irti,saatiin kaverin kans ilmattua nuo ja sitten kokeilemaan....kymmenen kilometrin jälkeen tuttu tärinä ilmestyi taas....kaveri kun istui kyydissä tuli älynväläys ja kaveri siirtyi Volvon tilavaan tavaratilaan loppumatkaksi kuuntelemaan ääntä,kun tultiin pihaan oli hän sata varma et ääni kuuluu vasemmalta takaa.Päätettiin et puretaan takajarrut molemmilta puolilta....nämähän on laitettu sinisellä pari kuukautta sitten.....no oikea purkeni nätisti,eikä sieltä löytynyt mitään ihmeellistä,mutta vasen jarrulevy ei irronnut kuin muutaman millin ja jumitti sitten selvästi jarrukenkiin....pientä väkivaltaa käyttäen sitten irtosi ja samalla lattialle tippui ne molemmat kenkien kiinnitys jouset,se pienempi jousi kenkien etureunasta sekä ylempi kenkä....ja irronneessa kengässä selvät jäljet et on kyllä ollu jotenkin siellä"välissä"myös tää vipu mikä kenkiä liikuttaa oli aivan jumissa....aika ihmeellistä kun auto leimattu kuukausi sitten eikä jarruissa ollut vikaa....nyt kasassa,koeajo viel tekemättä..saa nähdä oliko tuo syypää tähän...huomenna sinisen tiskille jälleen kerran kysymään työn laadusta....
-
Näissä säädetään käsijarru sillä käyttövaijerilla. Muistitteko löysätä sitä vaijeria sieltä kahvan juuresta riittävän paljon? Jos ei ole tarpeeksi löysätty ja voimalla rummun irroittaa niin varmasti sälää lentää. Tarpeeksi kun löysää niin pitäisi hyvin nätisti irrota
-
Juu kyllä löysättiin siitä ruuvista mikä on siellä kahvan "pussukan" sisällä.Ei ne osat tuossa purkamisessa irronnu vaan ne on ollu irti siellä pitemmän ajan...ymmärrän kyllä et jos jarrulevy/rumpu on paljon ajetut niin ne kengät kuluu sinne omaan poteroonsa,eivätkä meinaa millään irrota vaik löysää kuinka kässäriä,mut täs nää osat on uusia,eikä purkaantunut löysäämisestä huolimatta nätisti,varmaan siksi kun ne osat oli sikin sokin siellä rummussa......
-
Juu kyllä löysättiin siitä ruuvista mikä on siellä kahvan "pussukan" sisällä.Ei ne osat tuossa purkamisessa irronnu vaan ne on ollu irti siellä pitemmän ajan...ymmärrän kyllä et jos jarrulevy/rumpu on paljon ajetut niin ne kengät kuluu sinne omaan poteroonsa,eivätkä meinaa millään irrota vaik löysää kuinka kässäriä,mut täs nää osat on uusia,eikä purkaantunut löysäämisestä huolimatta nätisti,varmaan siksi kun ne osat oli sikin sokin siellä rummussa......
Eli rummut ovat ainakin vanhat. Ne ei paljon maksa, kun ostat uudet Motonetistä ja jarrukliineriä, että saat ne puhtaaksi rasvasta.
Tuohon vaijerista löysäämiseen; mitä minä olen Volvojen jarruja purkanut, niin niissä on kaikissa ollut siellä rummun sisällä ruuvimeisselillä reiän kautta säädettävissä ne käsijarrun kengät. Liekö sitten noissa uudemmissa Volvoissa erilainen - soppii eppäillä. Ensin vetää ne jarrut sillä ruuvimeisselillä kiinni ja sen jälkeen vielä käsijarrulla vetää muutamaan kertaan. Tämän jälkeen pieni löysytys, jotta pyörä pyörii ilman laahausta.
Ja tosiaan, jos jarrukengät ovat kuluneen rummun sisällä, etkä löysää niitä, niin ne tulee kyllä rummun kanssa väkisin vetäessä pihalle kaikkineen. Eihän e ole kuin joustavien klipsien sisällä puristuksessa kitkan avulla.
-
2000 luvun volvoissa käsijarrukengät säädetään vaijerista
-
2000 luvun volvoissa käsijarrukengät säädetään vaijerista
Lisätään vielä, että todella nopeastikin 8)
https://www.youtube.com/watch?v=vtKfoUeIxS4
-
No niinpä näkyy olevan, että uudemmissa V70:ssä on poistettu tuo käsijarrukenkien säätömahdollisuus rummun sisältä. Mutta siihen saa ostettua nuo osat ja jarrutehon palautettua. http://forums.t5d5.org/topic/18857-adding-rear-adjustment-to-handbrake/
-
Niinkuin tuossa oon sanonut,tässä on takajarrut laitettu sinisellä kuukausi sitten,kaikki muut osat vaihdettu paitsi satulat.....eli vaihdettiin vaijerit,kengät,asennussarja,levyt ja palat.Vähän sen jälkeen alkoi tuo täristys joka johtui siitä et nuo kilkkeet on ollu irti vasemmalla puolella,miksi näin on käynyt et tiedä....tai tiedän mut turha enää sanoa mitään työnlaadusta....tänään sata kilsaa ajoa ilman täristyksiä....
-
Eli se jarru otti välillä kiinni siellä rummun sisällä? Ei pitänyt kuitenkaan mitään ääntä?
-
Yksi vikapaikka tulee vielä mieleen, joka jumittaa takajarrupalat ajoittain. Huomasin sykyllä kun omaan V70:iin (2007 2.5T AWD) vaihdoin käsijarru jouset ja rassasin ne linkut auki, että ne jarrupalojen liukupinnat olivat koloilla siitä jarruieksestä (jarruieksellä tarkoitan sitä osaa johon jarrusatula kiinnittyy liukutapeilla).
Kolot olivat juuri jarrupalan levysiä. Ihmetytti että näinkö on pehmeätä materiaalia vai mistä johtuu. No viilailin liukupinnat tasaisemmaksi saman rempan yhteydessä. Palat takertelevat helposti nuihin koloihin ja voivat aiheuttaa myös sen tärinän. Omastani tärinät loppuivat, mitä nyt joskus vähän renkaat täristää seisonnan jälkeen.
Liittelen kuvan vielä jos sen löydän...
-
2000 luvun volvoissa käsijarrukengät säädetään vaijerista
Näihinhän saa esim. Motonetistä nykyään säätöpalikoita, itselle hain nuo: http://www.motonet.fi/fi/varaosat/1334/442711/autot/volvo/v70-mk2-00-07?vuosimalli=2004#Jarruosat-Kasijarrukengat-ja-asennussarjat (http://www.motonet.fi/fi/varaosat/1334/442711/autot/volvo/v70-mk2-00-07?vuosimalli=2004#Jarruosat-Kasijarrukengat-ja-asennussarjat)
Edit: Linkki vituralleen, mut tuo 22-2003.
-
En huomannu ajossa jarruissa muut outoa kuin tuo et tärinä loppui kun vähän veti kässäristä.Mutta siinä irti olleessa käsijarrukengässä oli jälkiä et jotenkin se on siellä ollu väärässä asennossa.
-
Eli rummut ovat ainakin vanhat. Ne ei paljon maksa, kun ostat uudet Motonetistä...
Kannattaa ostaa samalla kengät ja katsoa jo tiskillä, että sekä rummun että kengän kaari on sama ja että jarruhihna ottaa koko matkaltaan rumpuun. Välillä näissä on semmoista, että kenkä ottaa rumpuun joko päistään tai vain keskeltä. Sillä ei heru leimaa, kun muutenkin ala-arvoinen käsijarru ei pidä sitäkään vähään.
Sitten kun osat natsaa toisiinsa ja vielä laittaa nuo säätöruuvit niin saa käsijarrun kohdalleen.
Itsellä on 1800 kg kärry perään ja jos se pitää saada auton kanssa mäkeen niin ei riitä "sinne päin" pito käkkärissä.
-
Ihmetyttää että miten käsijarrukengät voi aiheuttaa tärinää joka korjaantuu kun kengät asennetaan oikealla lailla. Olisko rumpu ollut jotenkin huonosti paikoillaan? Sekin kyllä tuntuu kummalle. Epätasapainossa oleva levy varmasti tärisyttää, sen uskon kyllä.
Itsellä ei laahaa jarrut pätkääkään eikä käsijarrusta veto vaikuta tärinään. Tuli kokeiltua sekin
Edit: enpä kyllä ole laahaavien levyjarrujenkaan kokenut koskaan täristävän. Päinvastoin, meno on silloin pahaenteisen vakaata kunnes palaneen käry kiirii kabiiniin ;D
-
Sitä mielipuolta olen et tuo toinen kenkä on irronnut paikaltaan remontin jälkeen ja täristi sitten rummussa???En muutakaan keksi,nyt kun ne on paikallaan ei täristystä enää oo tullu,pakko olla syy yhteys noissa asioissa.....
-
No niin kun jo aiemmin kirjoitin, niin ei ole ennenkuulumatonta tuo käsijarrusta tavalla taikka toisella johtuva tutina. Ilmeisesti irtonainen kenkä taikka kitkapinta nappaa kiinni ja alkaa jollaintapaa toistamaan päälle/pois liikettä esim. tietyn kitkavoiman ylityttyä kenkä tai sen kiinnitys myötää ja kenkä päästää irti mutta puraisee taas heti uudestaan kiinni kunnes sama toistuu. Omassa tuon teki irtonainen hihna joka kävi joka kierroksella toisen vielä kiinniolevan hihnan ja rummun välissä hidastamassa pyörää sen verran, että takaripustuksen puslat ynm. alkoi satunnaisesti tutisemaan samalla taajuudella. Myös renkaaseen osuva vaijeri tekee samaa kun vaijeri ensin kiristyy kuvion vetämänä ja päästyy vapauttaen jarrun-> jo sama toistuu katkeamatta, niin tutinaahan siitä seuraa.
-
Tuo kävi itselläkin mielessä semminkin kun näissä ne kengät pääsee hieman liikkumaankin. Autohan liikkuu hieman eteen/taakse vaikka kässäri päällä. Mutta tuntuis että kestääkö kovin montaa tuhatta kilometriä kenkien väpättää kun jo kosahtaa. Ja se kenkien pito/purevuus on niin turkasen hento että saako noin terävää tutinaa edes aikaan. Ajossa kun päälle vetää niin mitään ei tapahdu;-)
-
No useinhan nuo kässärit on säädetty huonosti toimiviksi siitä vaijerista pelkästään kiristämällä. Ei ole enää riittävää liikerataa jäljellä rumpujen päässä ja vipusuhdekin siinä menee persiilleen. Ei auta ruuvata kenkien säätöäkään jos ei ensin anna löysiä vaijerista jos sitä on menty kiristelemään. Joskus sattuu niin pahalle "välille" että ei toimi aina uusilla kengilläkään ellei löysää vaijeria tarpeeksi että saa säädön ns. "alueelle". Jos ei ole koko säätöpotikkaa siellä kengillä, niin vähän lisäaikaa saa toki siitä vaijerista kirimällä, mutta oikeasti sinne kuuluisi tuossa kohtaa laittaa uudet kengät taikka lisätä ne säätöpalikat.
-
Jepulis. Minusta tuo mun kässäri toimii niin hyvin kuin nuo ruukaa toimi eli ei kovinkaan hyvin. Mutta menee lukkoon jäällä ;) Kesällä meni sorallakin. Se klappi kuuluu näiden ominaisuuksiin eli pyörä pääsee asteen tai pari kääntyilemään vaikka kässäri päällä. Käsittämätön viritys mutta tästähän täällä palstallakin juttua. Jokatapauksessa pointtini oli se että tuntuu vaikealta ymmärtää miten noin hengetön kässäri saa auton tutisemaan
-
Eipä tuo kässäri kovin tehokkaalta tunnu,vaikka kilkkeet uusia ovatkin,mut se on satavarma et vika oli tuo käsijarru osien irtonaisuus,auto ei täristä enää yhtään.
-
Sen verran vielä aiheeseen,kävin tänään emännän auton kanssa remontissa (ei Volvo),siinä asentajan kanssa juttelin oman kotteron täristyksestä ja sen syystä,mainitsi hän et jos se käsijarrussa oleva linkku,siis siinä vaijerin päässä on jumissa,pelaa kässäri suht normisti,mut kengissä olevat jouset ei jaksa vetää kenkiä kunnolla irti rummusta,vaan jäävät ihan rummun pintaan kiinni,niin ei tarvi paljo olla rummussa heittoa niin jo täristää....kuulostaa minusta loogiselta....mielipiteitä....
-
Mielelläni uskoisin ;) Ois helppo ja halpa korjaus tuohon tutinaan. Mutta jotenkin tuntuu että ainakaan mulla tutina ei johdu käsijarrusta. Käsijarrusta vetäminen ajon aikana kun ei vaikuta mulla yhtään mitenkään. Viime kesänä myöskin ropasin käsijarrun kuntoon katsastukseen ja linkut olivat hyvin herkät sen jälkeen. Ei vaikutusta. Ja näiden käsijarru on tosiaan niin hengetön että tuntuu että sitä ei millään ilveellä saa puraisemaan niin terävästi ja voimakkaasti että sen tuntisi auton korissa terävänä nykäyksenä. Kengäthän ovat niin kovin kapeatkin. Lisäksi, kenkien tulisi myös kulua hillitöntä tahtia jos ne ottas noin tuolla taajuudella rumpuun ja sellaisella voimalla että auto ihan tutajaa..
Ps. Mulla ei laahaa takajarrut tippaakaan. Menee 2 kierrosta kun perä ilmassa ja lyö pyörän pyörimään. Hämmästyttävän kevyesti pyörii. Missään autossa oo noin herkästi pyöriny takarenkaat
-
Käsijarrun uudet kengät ei maltaita maksa ja jarrun pito palaa samantien. Kun purkaa ja kasaa yhden puolen kerrallaan, niin voi katsia mallia toiselta puolen. Ja tarkkoja valokuvia ennen purkamista kannattaa ottaa riittävästi.
-
Käsijarrutkengäthän näissä vaihdetaan joka katsastukseen ;D
-
Selvisikös tämä?
S60:ssä saman oloista tutinaa. Välillä menee tasaisesti ja jos tiessä on pientäkään virhettä niin alkaa helposti tutisemaan. Epäilen automaattilaatikkoa. Joskus motariajon jälkeen tuoksahtaa palaneelle, muttei tuota pysty edes paikantamaan(ei tuoksahda kuin hetken autosta noustessa, tuskin sentään päässä vikaa :D) mutta vanteet eivät ole kuumat. Tätäkään ei tee kuin ehkä 1/10 kerrasta. :idiot2:
Laatikon lukittu nelonen aiheutti taannoin tutinaa n.60 vauhdissa, automaatilla ei mitään. En ole tuotakaan saanut enää toistettua.
Vai olisiko alustageometria näissä niin onneton, että kulumat puslissa aiheuttavat näitä ongelmia? Surkean oloinen tuo pintakova, mutta pehmeähkö alusta :/
Käsijarruun en jaksa uskoa, eiköhän se vain laahaisi vaikka ottaisikin vain ajoittain kiinni, pito on muutenkin onneton.
-
Omalta kohdalta siis selvis,vika oli irronneet käsijarrukengät(kenkä),ei oo täristänyt yhtään sen jälkeen kun nuo korjattiin.
-
Ilmoittaudun myös joukkoon samaisen vaivan kanssa :D 175tkm ajettu automaatti S60. Pääsääntöisesti 70-90km/h välillä vapisee, välillä enemmän välillä vähemmän, joskus ei juuri ollenkaan. Talvirenkailla tuntuu 130km/h jälkeen jonkun verran jatkuvan, kesärenkailla ei. Apparin penkillä asti tuntuu silloin kun se tärisee pahiten, sekä ratti vatkaa pystysuunnassa näkyvästi. Vaihteella tai turbiinilukolla ei väliä, eikä sillä onko manuaalilla vai automaatilla. Vapaalla en ole tosin kokeillut, tohtiiko automaattia heittää ajaessa vapaalle?. Joskus olen myös haistanut käryä kuskin puolelta takaa jarrujen lähettyviltä, ikään kuin jarru laahaisi. Ei varmaan kuitenkaan selittäne ratin vatkausta. Vanne ei kuitenkaan kuumene siinä missä muutkaan. Kulmatkin syksyllä säädettiin. Lisäksi olen huomannut vasemman eturenkaan kuluvan ulkoreunasta nopeammin. :idiot2:
EDIT: Renkaat ilmeisimmin ei tasapainossa kuitenkaan ..
-
Ei ole täälläkään selvinny. Mietin että oisko tarvike takalevyt syynä. Alkuperäiset oli pirskatin tiukassa ja niitä sai kilkutella irti tovin. Uudet tarvikelevyt solahti nätisti paikoilleen ja jälkikäteen tullut mieleen että menikö liiankin nätisti.. Tutina näet alkoi samana kesänä ku levyt vaihtui. Uudet oem navat ja levythän sen korjais mutta ei viihtis alkaa vaihtaa jos ei varmuutta.
Laatikkoa olen kans vahvasti epäilly. Ihmetyttää että voiko nämä muka olla niin herkkiä että joku hieman kulunut pyöränlaakeri, vetari, pusla tms joka käsikopelolla on ok saa silti koko auton tutisemaan. Tuttu tolkun mekaanikko sanoi jo mulle että ei voi. Toivossa silti hyvä elää ;D
-
Ilmoittaudun myös joukkoon samaisen vaivan kanssa :D 175tkm ajettu automaatti S60. Pääsääntöisesti 70-90km/h välillä vapisee, välillä enemmän välillä vähemmän, joskus ei juuri ollenkaan. Talvirenkailla tuntuu 130km/h jälkeen jonkun verran jatkuvan, kesärenkailla ei. Apparin penkillä asti tuntuu silloin kun se tärisee pahiten, sekä ratti vatkaa pystysuunnassa näkyvästi. Vaihteella tai turbiinilukolla ei väliä, eikä sillä onko manuaalilla vai automaatilla. Vapaalla en ole tosin kokeillut, tohtiiko automaattia heittää ajaessa vapaalle?. Renkaat on tasapainossa. Joskus olen myös haistanut käryä kuskin puolelta takaa jarrujen lähettyviltä, ikään kuin jarru laahaisi. Ei varmaan kuitenkaan selittäne ratin vatkausta. Vanne ei kuitenkaan kuumene siinä missä muutkaan. Kulmatkin syksyllä säädettiin. Lisäksi olen huomannut vasemman eturenkaan kuluvan ulkoreunasta nopeammin. :idiot2:
Noilla oireilla heitän hattuvakiolla repsikanpuoleisen vetoakselin sisemmän nivelkupin olevan väljä. Pienellä varauksella ehkä myös kuskin puoleinen sisempi, mutta vähän harvinaisempi. Ei tarvi olla isokaan heitto kun tuo kumimuljujen varaan rakennettu keula moottorineen alkaa nylkyttää mukana. :idiot2:
-
Kiitos vinkistä. Tutkinta jatkuu kun kelit lämpenee. Vaatiiko moinen siis koko vetarin uusinnan?
-
Käytännössä joo, koko hoito menee uusiksi jos tripodin kuppi on väljä ja pykälille asti kulunut. Mitä tuohon palaneen hajuun tulee, niin liekö pohjamassaa/vastaavaa kotelosuojaa taikka ihan vaan jotain kuraa päässyt pakoputken/vaimentimen päälle käryämään.
-
Voiko poskilaakeri jotenkin vaikuttaa myös? Tuntuu olevan klappia kuskin puolella mutta apukuskin puolella ei yhtään :idiot2: Kuskin puolen sisemmässä vetonivelessä muuten myös hiukan klappia(!). Alkaa vaikuttaa selvälle pelille mutta voi tana jos tuon pirskatin tyyriin pötkön vaihtaa ja vika ei olekaan siinä :2funny:
-
Kyllähän kaikki osat pitää tietenkin tarkistaa, ennen kun rupeaa uusia tilailemaan. Sitäpaitsi joskus selviää vetoakselinylkytyksestä pelkällä jumittavan tripodin/ rasvojen vaihdollakin.
En näe, miten poskilaakeri voisi aiheuttaa merkittävää nypyttämistä olematta samalla niin väljä, että siitä koituisi ensin muita ongelmia.
Mitä noihin vetareiden sisäniveliin tulee, niin usein se on juuri se apukuskin puoli josta on rasvat joko karanneet taikka kuivahtaneet. Kuskin puoli tuntuisi kestävän paremmin, mutta kyllä niitäkin on väljäksi mennyt ei siinä mitään.
Kovasti paljon noita akseleita kuulemma menee vaihtoon noiden sisänivelten takia. Tahtovat olla melko vähissä lähes kaikilla toimittajilla.
Jos riittää intoa ja aikaa rassailla, niin kannattaa sen verran purkaa ja puhdistaa ne nivelet rasvoista, että näkee miltä siellä kupissa näyttää. Samalla voi tutkia tripodien liikkuvuuden etteivät takertele. Joskus on käynnyt niinkin, että on todettu nivelten olevan vaihtokunnossa, mutta auto on laitettu takaisin kasaan uusien osien odottelun ajaksi, ja tutina on mystisesti kadonnut kokonaan tai vähentynyt merkittävästi tai siirtynyt toiselle nopeus/veto alueelle. Tuossa kohtaa tietysti voi todeta diagnoosin osuneen melko varmasti oikeaan ennen osien tilailuakin.
-
Vetari tilattu. Arpa on heitetty
-
Oletko tarkistanut navan keskellä olevan pultin kireyden, maanantaina töihin ajaessa alkoi tuntua outoa värinää 80 km/h ajaessa. Aluksi luulin että vanteissa on kuraa, mutta kotiin kun tulin ja otin vanteen keskiökupin irti niin kuskin puolelta oli tuo pultti löystynyt. Asiaa osasin tutkia koska aiemmin kesällä oireili samalla tavalla ja silloin oli apukuskin puolelta pultti löysällä, nyt on apukuskin puolella uusi laakeri ja uusi pultti niin se ei ainakaan ole enää aunnut.
-
Oletko tarkistanut navan keskellä olevan pultin kireyden, maanantaina töihin ajaessa alkoi tuntua outoa värinää 80 km/h ajaessa. Aluksi luulin että vanteissa on kuraa, mutta kotiin kun tulin ja otin vanteen keskiökupin irti niin kuskin puolelta oli tuo pultti löystynyt. Asiaa osasin tutkia koska aiemmin kesällä oireili samalla tavalla ja silloin oli apukuskin puolelta pultti löysällä, nyt on apukuskin puolella uusi laakeri ja uusi pultti niin se ei ainakaan ole enää aunnut.
mulla on niin pirskatin tiukkaan ruostunu/hitsaantunu vetarin pää siihen napaan että saattaisi pysyä kiinni ilman sitä pulttiakin :) ainakin jonkin aikaa. Jokatapauksessa löysät pultit eivät ole syy koska ne on uusittu ja kiritty molemmin puolin aiemmin ja tarkistettu sen jälkeenkin. Silloin kerran kun toinen pultti oli löystynyt niin klaksahti äänekkäästi kun peruutuksen jälkeen lähti eteenpäin.
Mutta kiitos silti muistutuksesta.
-
Joo eli, joo eli..ei ollut vika kuskin puolen vetarissa. Tietääpähän mikä osa lähtee tästä autosta ensimmäisenä kun tämä joskus päätyy romikselle ;D Toisen puolen vetaria en nyt kyllä heti tormaa vaihtamaan.
Onko kukaan tutkaillut apurungon kumeja? Brittipalstalla joku tutisevalle volvoilijalle kuittasi välittömästi että subframe bushings. Mahtaako noita päästä ihmettelemään ilman että irroittelee puoli päivää letkuja, kaapeleita, akseleita..?
-
Tuota noin..kyllä se apparin puolenkin vetari pitää vielä vaihtaa. Uudessa syynissä selvisi että juuri siinä maljassa todella iso klappi. Kuuluu metrien päähän "klak, klak" kun ottaa akselista nilvelten välistä kiinni ja heiluttaa (auto nosturilla, laatikko N-asennossa). Sitä että miksi tämä hyvin ilmeinen klappi nyt vasta toisessa syynissä selvisi jääköön kertomatta.. Itte pitäs kaikki varmistaa näköjään :facepalm:No voihan se olla että siinä kuskin puolen vetarissakin oli jotain mutta jää mysteeriksi.
Apparin puolen vetarit tuntuu muuten olevan loppu. Saavat ruotsiinkin vasta kuun lopussa. Tutisee jo severta pahasti tuo kulkinen että välillä hirvittää että kestääköhän vaihtoon asti..
-
Jaaha. Milloin lie saa tuon vetarin kun vain siirtyy ja siirtyy. Sinisellä sanoivat että ei ole tullut odotetusti vanhoja kunnostukseen :facepalm: On niillä systeemit..
Edit: en muuten ole koskaan alkuperäisosien tapauksessa joutunu palauttamaan vanhaa. Olen luullu että nämä kunnostusjutskat on motonet jne. halppisosien normiprosessi