Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jann3 - 22.12.2015, 23:34:34
-
Minkäslaiset talvipyörät tyypeillä on S40 kulkineissa?
Omassa alla 3v vanhat Nokian hakkapeliitta 7 ja kyllä vituttaa ajaa näillä paljailla asfalteilla.
Meteli ihan älytön ja en tiedä onko renkaat vai mikä, mutta maantienopeuksissa pitää samanlaista ääntä kuin pyykkikone linkouksella tai ompelukone "täyskaasulla". Uudella asfaltilla tai paikatuilla kohdilla kuuluu vielä selvemmin.
Onko tuolle äänelle vikapaikkoja tai muilla vastaavia kokemuksia? Vedän kohta kesärenkaat takaisin alle..
-
Hkpl 7:at eivät ole hiljaisimmat renkaat mitä on, vaikkakin hiljaisemmat mitä Hkpl 5:set.
Hkpl 8 on ihan toista maata - vaimolla MCS Clubmanissa noi Hkpl 8:it ja eivät kyllä pidä niin kovaa ääntä kun taas V50:ssä vuodelta 2009 Hkpl 7:at.
Toki tietty aina se optio olemassa että pyöränlaakeri on entinen.
-
Juu. nokiahan on tunnettu että ujeltaa ja jurisee... Omassa v40:ssä on eessä hkpl4 ja kuulostaa just sille ku ois pyöränlaakeri menny.
-
Lisä-ääni pyöränlaakerille. Ei näissä rengasäänet kuulu häiritsevästi sisään mutta rikkoutunut laakeri pitää infernaalista älämölöä.
-
Omassa Nokian Nordmanit alla ja kyllä ujeltaa ja jurisee mutta siihen on tottunut nyt niin ei enää samallalailla häritse. Eli ei välttämättä pyöränlaakeri vaikka saattaa kuulostaa juuri siltä. Oma kulkee aika hiljakseen kesärenkailla (Goodyear Efficient Grip).
-
Uudella asfaltilla tai paikatuilla kohdilla kuuluu vielä selvemmin.
Rengasmelu yleensä pienenee uudella asfaltilla.
Olisko niin että se rengasmelu pienenee ja silloin erottuu joku muu ääni selvemmin? Esim se laakeri.
-
Uudella asfaltilla tai paikatuilla kohdilla kuuluu vielä selvemmin.
Heh, nyt osui kunnolla silmiin tuo kohta, jt4:sen lainaamana.
Laakerilta tuo kyllä vaikuttaa, koska rengasmelu vaimenee käytännössä aina kun alla uusi asfaltti tai sileät paikkauskohdat.
Mitenkä ääni muuttuu jos käännät ajossa vasemmalle tai oikealle? Vaimeneeko jos käännät vasemmalle? Tai vaimeneeko jos käännät oikealle? Jos vaimenee jompaan kumpaan suuntaan käännyttäessä niin kyseessä vastakkaisen puolen etupyörän laakeri joka on hajoamassa.
-
Jos vaimenee jompaan kumpaan suuntaan käännyttäessä niin kyseessä vastakkaisen puolen etupyörän laakeri joka on hajoamassa.
Useimmiten juuri näin mutta minun autossa oli yksi laakeri joka oireili ikäänkuin väärään suuntaan käännettäessä. Huolto (joka vaihtoi laakerin) sanoi että nämä ovat kaksikehäisiä (meniköhän termi oikein?) laakereita ja jos siempi kehä hajoaa ensin, oireilu kurvissa on helppo tulkita väärin.
Mutta joka tapauksessa jos ääni pahenee kurveissa ja kuuluu selvästi sileällä asfaltilla, sanoisin että laakeri eikä rengasmelu.
-
Omassa Nokian Nordmanit alla ja kyllä ujeltaa ja jurisee mutta siihen on tottunut nyt niin ei enää samallalailla häritse. Eli ei välttämättä pyöränlaakeri vaikka saattaa kuulostaa juuri siltä. Oma kulkee aika hiljakseen kesärenkailla (Goodyear Efficient Grip).
Viime vuoden syksynä vaihdoin talvipyörät alle ja kummastelin kovaa jyrinää ja ujellusta tietyilla nopeuksilla. Ajattelin ensin että onnistuin rikkomaan laakerin jostain kulmasta, kun vanteet olivat hieman tarrannu kiinni napoihin. Tarkkailin tilannetta talven läpi ja päätin paikallistaa sekä vaihtaa viallisen laakerin sitten kun ääni kasvaa. Talvi kuitenkin loppui ennen kuin sain aikaiseksi selvittää viallisen laakerin sijainnin. Kesärenkaat kun heitti alle, niin ääni hävisi. Tänä syksynä kun vaihdoin talvirenkaat alle, niin samainen jyrinä palasi.
Rengaspaineilla tuntui olevan hieman vaikutusta erityisesti tuohon ujellukseen. Nyt kun pudotin talvirenkaiden paineet 2,8 bar->2,4 bar, ei ujellusta kuulu enää alle 100 km/h nopeudella. Jyrinä ei juurikaan vaimentunut ja se kyllä kuulostaa aivan rikki menevältä laakerilta, niistäkin on kokemusta. Mielenkiintoisen tästä tekee myös se, että talvikumeina minulla on käytössä kitkarenkaat. Tällä hetkellä etuakselilla on Nokian Hakkapeliitta R ja taka-akselilla Nokian Hakkapeliitta R2. Joten pelkästään nastoja tässä ei pääse syyttämään :). Kesärenkaina minulla on käytössä Goodyearin EfficientGrip Performancet, jotka on kyllä ainakin tässä tapauksessa kohtalaisen hiljaiset.
Omien kokemuksieni myötä komppaan s.h:ta, että vika ei välttämättä ole laakerissa, vaikka ääni kuulostaisikin juuri sellaiselta.
-
Helpointa olisi heittää kesäkumit eteen ja käydä ajaan siellä missä meteliä kuuluu talvirenkailla.
Omat hakka7 pitää julmetullisen äänen tasan 80 kmh vauhdissa ja se loppuu kokonaan kun vauhtia 100.
-
Ainakin Hakka R kitkat ovat hiljaisemmat kuin melkein mitkä tahansa kesärenkaat joten jos mitään jyrinää tai ulinaa kuuluu ne alla niin laakeri 99,9 % varmuudella. No, aika näyttää... :)
-
Ainakin Hakka R kitkat ovat hiljaisemmat kuin melkein mitkä tahansa kesärenkaat joten jos mitään jyrinää tai ulinaa kuuluu ne alla niin laakeri 99,9 % varmuudella. No, aika näyttää... :)
Jos kyseessä on laakeri, niin aika pitkään se on ilmoitellut rikki menemisestään. Nimittäin vuoden 2014 syksyn renkaanvaihdon jälkeen autolla on rullailtu lähemmäs 40 tkm. Itselläni talvi- ja kesävanteet ovat erilaiset, joten voisikohan vanteiden ET:n muuttuminen aiheuttaa kyseisen ilmiön, jossa jyrinät kuuluvat vain toisilla renkailla. Hakuammuntaahan tuo on, mutta kuten Risto H totesi, aika näyttää :)
-
Juupa juu. Mukava kuulla että muillakin samanmoisia kokemuksia, en siis ole pelkästään vainoharhainen :D
Kuskin puolen laakeri vaihdettu kesäkuussa 2015 ja vänkärin joulukuussa 2015.
Eli ei varmaankaan etulaakereissa vikaa. Mites nuo takalaakerit, osaako niitä kuunnella jotenkin?
Nyt helsingissäkin lunta ja jäätä siihen malliin ettei kesärenkailla tarvi koittaa.
Tuntuu tuolla tienpinnan kunnolla olevan aika iso merkitys meteliin ja nyt lumilla huomattavasti hiljaisempaa.
Täytyy testata rengaspaineiden muuttamista.
Kyllä snadisti kiristi pantaa ajella helsingistä melkein ouluun kuivilla asfalteilla :D
-
Tuli muuten itsellä eteen meidän V50:ssä tässä ihan pari viikkoa sitten:
Vanhat talvirenkaat oli Hkpl 7:at vuodelta 2009 jotka meni vaihtoon. Ostin Hkpl 8:it kun vaimon MCS Clubmanissa ko. talvirenkaat ja toimineet tosi hyvin ja olleet hiljaiset.
Mutta mitä tapahtui:
70 kmh ja 90 kmh vauhdissa ihmeellinen ujellus. Samantien aloin miettiä että eikai vaan pyörän laakeri... mutta ei voinut olla koska ujellus alkoi väittömästä Hkpl 8:ien alle laitolla, lakkasi heti kun ajoi lumelle ja muuttui kun paineet nosti 2.4 bar -> 2.8 bar. Vajaa kaksi viikkoa ja nelisen sataa kilometriä ajoin noilla renkailla ja totesin että ei tule mitään vaihtoon menee ja tilalle Continental Ice Contact 2:set, ja ulinat olivat poissa.
En tiedä mistä ihmeestä johtui, mutta väittäisin että vaimon Clubmanissa ei ko. ulinoita ollut kun siihen kaksi talvea sitten noi Hkpl 8:it laitettiin. Oliko sitten vain mahdollinen renkaan kuvioinnin ja V50:sen alustan / lokasuojien muotoilun yhteensattuminen sellainen ettei se päästänyt ääntä pois pyöränkotelosta, en osaa sanoa, mutta noi Contit olivat ihan eri maata.
-
Tuli muuten itsellä eteen meidän V50:ssä tässä ihan pari viikkoa sitten:
Vanhat talvirenkaat oli Hkpl 7:at vuodelta 2009 jotka meni vaihtoon. Ostin Hkpl 8:it kun vaimon MCS Clubmanissa ko. talvirenkaat ja toimineet tosi hyvin ja olleet hiljaiset.
Mutta mitä tapahtui:
70 kmh ja 90 kmh vauhdissa ihmeellinen ujellus. Samantien aloin miettiä että eikai vaan pyörän laakeri... mutta ei voinut olla koska ujellus alkoi väittömästä Hkpl 8:ien alle laitolla, lakkasi heti kun ajoi lumelle ja muuttui kun paineet nosti 2.4 bar -> 2.8 bar. Vajaa kaksi viikkoa ja nelisen sataa kilometriä ajoin noilla renkailla ja totesin että ei tule mitään vaihtoon menee ja tilalle Continental Ice Contact 2:set, ja ulinat olivat poissa.
En tiedä mistä ihmeestä johtui, mutta väittäisin että vaimon Clubmanissa ei ko. ulinoita ollut kun siihen kaksi talvea sitten noi Hkpl 8:it laitettiin. Oliko sitten vain mahdollinen renkaan kuvioinnin ja V50:sen alustan / lokasuojien muotoilun yhteensattuminen sellainen ettei se päästänyt ääntä pois pyöränkotelosta, en osaa sanoa, mutta noi Contit olivat ihan eri maata.
Täällä sama, tosin eri vauhdit (v50-08 2.0D ja HKPL 8 205/60R16 pintaa n.6-8mm) Ujellus alkaa 60km/h:n vauhdissa asfaltilla ajaessa ja lakkaa 80km/h. Itseäni ei ole haitannut, kun suurin osa ajosta tapahtuu eri nopeuksilla. Täytyy vaan 80 rajoitusalueella ajaa 85-90, niin ääntä ei kuulu. ;) Tosin ääni on ehkä hieman vaimentunut, kun kilometrejä on renkaille tullut, tai sitten siihen ei enää kiinnitä huomiota. Kun muistelen taaksepäin, taisin aikanaan C5 sitikassa, joka tosin äänieristykseltään on aivan eri luokkaa, kuin tämä nykyinen kulkine, havaita rengasääniä em. nopeuksilla. Kyseiset renkaat ovat nykyään kaverin autossa (V70 D5 -05) mutta siinä en ole ääniä huomannut. Täytyypä seuraavan kerran kyydissä ollessa kuulostella.
-
Kesärenkaina minulla on käytössä Goodyearin EfficientGrip Performancet, jotka on kyllä ainakin tässä tapauksessa kohtalaisen hiljaiset.
Goodyearit on aivan ihanat renkaat, kun Nokialaisten jälkeen vaihtaa. Harmittaa että tuli tuota ujellusta kuunneltua suotta monta vuotta. Mahtanut olla viritetyt renkaat niissä testeissä missä Nokialaisia on kehuttu hiljaisiksi.
-
Nyt kesärenkaat alla ja kyllä, nuo Nokian Hakkapeliitta 7 nastat on tajuttoman kovaääniset.
Eli vika renkaissa...