Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: BNY-369 - 25.12.2015, 18:01:43
-
Kyseinen tapaus alkoi räyhäkkäästi punaisella STOP-tekstillä "Seisontajarru osittain päällä" tms. Tämä tapahtui, kun avasin seisontajarrun ennen liikkeelle lähtöä. Tämän jälkeen tuli otsikossa mainittu varoitusteksti. Punainen on vilahtanut pari kertaa seisontajarrun käytön yhteydessä, mutta nyttemmin hävinnyt. Em. "Seisontajarru vaatii huollon" on se sijaan alkanut ilmestyä epämääräisin välein sekä liikkeelle lähdön yhteydessä että ajon aikana, vaikka ko. jarruun ei ole enää koskettu. Jarrut eivät laahaa, joten häiriö/vikaherja johtunee jostain muusta.
Osaako palstan guruosasto antaa vinkkiä mistä päin vikaa voisi alkaa etsikelemään? Vai pitäisikö parkkeerata suoraan volvokaupan huoltoon tuleville varattuun parkkiruutuun?
Kiitokset etukäteen vinkeistä. Luonnikkasta Joulunpyhien vieton jatkoa!
- Esa -
PS. Kärry on V60 D3 vm. 2011
-
Saattaa hyvinkin olla jarrusatulassa /sähkömoottorissa vikaa. Kertoo yleisesti, että käsijarrun moottori jumii.
-
Tämä sama pätee varmaan 70:n sähköisellä käsijarrulla? Oma nimittäin on muutaman kerran herjannut tuota samaa, tuolla showroomin puolella olen kysellyt tätä asiaa saamatta kuitenkaan vastauksia...
-
Samat satulat pitkällekin on näissä kaikissa malleissa, joissa on sähköinen käkkäri. Eli pätee myös V70 malliin.
-
Oikeassa olit Niclashki. Loki luettiin/nollattiin ja takajarrut avattiin. Lokiin oli tullut ilmoitus oikeanpuoleisen käsijarrumoottorin häiriöstä. Jarrut putsattiin, palat vaihdettiin ja liukutapit rasvattiin. Eiköhän se siitä taas.
Kiitokset vinkista!
- Esa -
-
Kyseinen tapaus alkoi räyhäkkäästi punaisella STOP-tekstillä "Seisontajarru osittain päällä" tms. Tämä tapahtui, kun avasin seisontajarrun ennen liikkeelle lähtöä. Tämän jälkeen tuli otsikossa mainittu varoitusteksti. Punainen on vilahtanut pari kertaa seisontajarrun käytön yhteydessä, mutta nyttemmin hävinnyt. Em. "Seisontajarru vaatii huollon" on se sijaan alkanut ilmestyä epämääräisin välein sekä liikkeelle lähdön yhteydessä että ajon aikana, vaikka ko. jarruun ei ole enää koskettu. Jarrut eivät laahaa, joten häiriö/vikaherja johtunee jostain muusta.
Osaako palstan guruosasto antaa vinkkiä mistä päin vikaa voisi alkaa etsikelemään? Vai pitäisikö parkkeerata suoraan volvokaupan huoltoon tuleville varattuun parkkiruutuun?
Kiitokset etukäteen vinkeistä. Luonnikkasta Joulunpyhien vieton jatkoa!Minulla S80 D5 -10 ilmoitti samalla tavalla ja syy lötytyi taka luukun vasemmalla puolella olevasta maadoitus kiskosta oli ilmeisesti jo uutena laitetun koukun yhteydessä jäänyt maadoitus löysälle ja ei enää käppäri palauttanut kunnolla jännite tippui jonnekin 4,5v:iin , vika korjattiin sinisellä mut eivät laskuttaneet melkein päivän tutkimisen jälkeen kuin pari sataa,käppäri on toiminut sen jälkeen moitteetta, moka oli ilmeisesti alunperin ollut heidän :nohnoh
- Esa -
PS. Kärry on V60 D3 vm. 2011
-
zombiland - ????????
- Esa -
-
Oujee... kuka nyt perinteistä käkkärivipua nykypäivänä jaksais nykiä, menee olkapää sijoiltaan tai jotain! Mutta varaosa- ja huoltopuolella myhäillään tyytyväisenä. Olisko vuosikymmenen turhakeen titteli paikallaan?
Mutta sähköisen käsijarrun tehoa ei enää katsastuksessa mittailla, toisin kuin vanhalla vipumallisella, riittää että vain toinen puoli ottaa kiinni. Selvää kehitystä :facepalm:
-
Kyllä noi sähköiset ovat toimineet niin hyvin ettei tarvitse verrata edes mekaanisiin. Itse olen yhden ainoan kerran vaihtanut yhden sähköisen takasatulan sähkövian takia ja siitäkin on jo monta vuotta.
Ja ihan voi samalla tavalla kokeilla dynamometrillä kun mekaanisenkin...
-
Kyllä noi sähköiset ovat toimineet niin hyvin ettei tarvitse verrata edes mekaanisiin. Itse olen yhden ainoan kerran vaihtanut yhden sähköisen takasatulan sähkövian takia ja siitäkin on jo monta vuotta.
Ja ihan voi samalla tavalla kokeilla dynamometrillä kun mekaanisenkin...
Miksi ja kuka tarvii sähköistä käsijarrua, en ole vielä keksinyt. Itse en sellasta halua/tarvi mutta jos haluan uuden auton niin sellasen saan halusin tai en. Turhakkeen pakkomyyntiä mielestäni.
Katsastusmies kertoi mulle, että koestaa sähköisen käkkärin siten, että ajaa auton hieman kaltevalle pinnalle ja kokeilee pysyykö auto käkkärillä paikallaan ja mikäli pysyy niin tulos on hyväksytty.
-
Miksi ja kuka tarvii sähköistä käsijarrua, en ole vielä keksinyt. Itse en sellasta halua/tarvi mutta jos haluan uuden auton niin sellasen saan halusin tai en. Turhakkeen pakkomyyntiä mielestäni.
Katsastusmies kertoi mulle, että koestaa sähköisen käkkärin siten, että ajaa auton hieman kaltevalle pinnalle ja kokeilee pysyykö auto käkkärillä paikallaan ja mikäli pysyy niin tulos on hyväksytty.
No miksei sähköinen? Siinä mitään turhaa ole. Sillä saa helpotettua ajamista monessa tilanteessa kun menee sim automaattisesti päälle ja vapautuu myös...
-
Miten sen saa menemään automaattisesti päälle?
-
No miksei sähköinen? Siinä mitään turhaa ole. Sillä saa helpotettua ajamista monessa tilanteessa kun menee sim automaattisesti päälle ja vapautuu myös...
Siksi ei koska turhia sähköisiä komponentteja tulee lisää eikä oiekasti tulee mitään uutta ja hienoa lisää vaan tekee saman kuin perinteinen kahvakin. Siinä ei ole muuta kuin turhaa. Jos joku tykkää niin saa tykätä mutta pitäis ostajalla olla valinnanvapaus tässäkin. Mikäli käsijarrun käyttö on vaikeusmomentti ajamisessa niin kuullostaa aika pelottavalta.
-
Miten sen saa menemään automaattisesti päälle?
No ei V60 mene automaattisesti päälle. Uudet S/V/XC90 menee kyllä.
-
Siksi ei koska turhia sähköisiä komponentteja tulee lisää eikä oiekasti tulee mitään uutta ja hienoa lisää vaan tekee saman kuin perinteinen kahvakin. Siinä ei ole muuta kuin turhaa. Jos joku tykkää niin saa tykätä mutta pitäis ostajalla olla valinnanvapaus tässäkin. Mikäli käsijarrun käyttö on vaikeusmomentti ajamisessa niin kuullostaa aika pelottavalta.
Niin joo, eli kun tämä on sun mielestä turhaa niin sitä ei tarvita. Asia selvä. Tuolla perusteella esim sähkälasit ja sähköpeilitkin on aivan turhia, kyllähän ne käsinkin liikkuvat...
-
Miksi ja kuka tarvii sähköistä käsijarrua, en ole vielä keksinyt. Itse en sellasta halua/tarvi mutta jos haluan uuden auton niin sellasen saan halusin tai en. Turhakkeen pakkomyyntiä mielestäni.
Katsastusmies kertoi mulle, että koestaa sähköisen käkkärin siten, että ajaa auton hieman kaltevalle pinnalle ja kokeilee pysyykö auto käkkärillä paikallaan ja mikäli pysyy niin tulos on hyväksytty.
Ja eiköhän sähköiseen päde sama kuin mekaaniseenkin et sitä täytyy käyttää ettei jumitu ::)