Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ido59 - 12.07.2011, 18:42:20
-
Moi,
'91 945
mikähän mahtaa olla takajousien ylälautasen mutterin koko... kun 14 tuntuu liian pieneltä ja 15 muljahtelee...? minkälainen hylsy sopii parhaiten.. ?onko tarkoitus vääntää räikkä jousen välissä vai jatkon kanssa tukivarren allapuolelta...? onko mitään hyviä kikkoja/ideoita tuon mutterin irrottamiseksi?... tuntuu olevan tiukassa... nyt ei ole pulttipyssyä käytettävissä... ELK
kiitti etukäteen..
-
tempase se 14 hylsy moskulan kanssa siihen päälle ja räikällä jousenvälistä auki. jos pultti menee poikki poraa reiän ja pudottaa kontin puolelta pultin reikään. ellei jaksa uusia jenkoja vääntää. 10 tai 12 mm pultti sinne
-
Lienee samanlainen kuin 745:ssä. Meillä havaittiin erittäin käteväksi pitkä jatkovarsi jotta pystyy räikkäämään tukivarren reiästä. Irti saatiin kyllä jousen välistä ilman jatkoa räikäten.
Lieköhän siinä mutterissa niin paljon moskaa päällä ettei 14mm hylsy mene päälle, on kyllä saattanut olla alunperin 15mm mutta ruostunut sen verran pienemmäksi että muljahtaa. Joku passeli tuumahylsy voisi olla tuosta välistä, sen saattaisi vaikka jatkovarren päähän väkivaltaa käyttäen saada puskettua puoliväkisin päälle ja sitten vaan vääntöä.
Yleiskikkojahan ovat mm. Rostflash ja lämmittäminen, sekä sopiva putkenpätkä räikän ympärille niin saa vääntövartta -- edellyttää tietty että hylsy ei muljahda.
-
6-kulmainen hylsy on 12-kulmaista parempi.
-sfr-
-
Alunperin se on 15mm, ota huomioon että normihylsy ei välttämättä yllä jos normaalipituinen (ottaa jatkovarteen kiinni, joko pitkä hylsy tai jatkovarsi hylsyn "huulille"). Itellä meni just viikonloppuna poikki se kiinnittäessä ja oli ihan kiva vaihtaa uus..:)
-
Laitoin pari jatkoa 15mm pitkän hylsyn perään ja tukivarren reiästä työnsin tunkilla hylsyn perille.
Hyvin lähti, tosin studin korin puoleisesta päästä. Laitoin tilalle 10mm pultin.
Nuo motonetin normijouset farkkuun ei hirveästi perää nostanut. Alkuperäiset ovat paljon
paksumpaa tavaraa. Mutta takapää uusilla takajousilla ja -iskareilla rauhottui huomattavasti.
Kiitos vinkeistä.
-
Laitoin pari jatkoa 15mm pitkän hylsyn perään ja tukivarren reiästä työnsin tunkilla hylsyn perille.
Hyvin lähti, tosin studin korin puoleisesta päästä. Laitoin tilalle 10mm pultin.
Nuo motonetin normijouset farkkuun ei hirveästi perää nostanut. Alkuperäiset ovat paljon
paksumpaa tavaraa. Mutta takapää uusilla takajousilla ja -iskareilla rauhottui huomattavasti.
Kiitos vinkeistä.
Omassa merikontissa on mätänetin vahvistetut jouset ja perä on sillä korkeudella kuin pitääkin.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/675042/1
-
Omassa merikontissa on mätänetin vahvistetut jouset ja perä on sillä korkeudella kuin pitääkin.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/675042/1
Ite ostin tarviketorilta lesjöforsin vahvistetut takajouset (40€/kpl tingattuna), on lyhyemmät mitkä oli paikallaan (normi takajouset farkkuun?) mutta perä nous n.5cm ylöspäin..on melkein liian jäykät, tuntuu että pompottaa tyhjänä herkemmin. No eipä ota enään renkaat kaariin kiinni :2funny:. Mahtuu nyrkki kaaren ja renkaan väliin vaikka on isot renkaat..
-
Ite ostin tarviketorilta lesjöforsin vahvistetut takajouset (40€/kpl tingattuna), on lyhyemmät mitkä oli paikallaan (normi takajouset farkkuun?) mutta perä nous n.5cm ylöspäin..on melkein liian jäykät, tuntuu että pompottaa tyhjänä herkemmin. No eipä ota enään renkaat kaariin kiinni :2funny:. Mahtuu nyrkki kaaren ja renkaan väliin vaikka on isot renkaat..
Vaihdoin jousien kanssa myös iskarit, joita katsuri hämmästeli kun oli samat prosentit vaimennusmittauksessa. Toki mätänetin nesteiskarit ja perä toimii oikein oivasti, olematta liian jäykkä tai tiukka, vaan juuri sopiva. Kaverilla on kanssa samat jouset ja (parempi kuntoiset iskarit kuin edelliset olivat) ja perä toimii hänelläkin aivan kuten pitääkin.
Ennen jousien vaihtoa pelkkä mittalaitepakki peräkontissa riitti siihen, että rengas tahtoi jäädä lokarin reunan yläpuolelle.
-
Olen myös tuskaillut tuon pultin kanssa kun heitin mäkeen ne vahvistetut tarvike takajouset... Ihan liian kovat tyhjänä ja kun 4 henkeä autossa ja tavarat niin sitten perä on liian matalalla.
Etsiskelin hetken nivomatteja, mutta päädyin vakio jousiin + paineilmasäätöiset iskarit. Noilla saa perän halutulle korkeudelle ja tyhjänä ajettaessa perä ei pompota 8)
-
Tänä aamuna kattelin tuota auton ryhtiä, ja perä saisi olla sentin - pari korkeammalla vielä... mutta ajettavuus on ok, en haluaisi yhtään kovempaa takapäätä kuin mitä nyt on vakio farkkujousilla.
Ajattelin, että jousen yläpäässä, kumin ja rungon välissä, olevan muovikiekon voisi korvata paksummalla... sillähän tuon korkeuden saisi shimmattua mieleisekseen... ELK
-
jeps jääkiakkoon vaan reikä ja sinne väliin.