Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: v50-07 - 26.12.2015, 18:41:13

Otsikko: V50 Huoltoa
Kirjoitti: v50-07 - 26.12.2015, 18:41:13
Tervehdys Volvo kansa! tuli ostettua ensimmäinen volvoni tuossa syksyllä ja nyt olis jakopäärempan aika. Auto siis V-50 1.6d vm.07
Tässä parin kuukauden aikana on tullut huomattua että varsinkin 1 ja 2 vaihde ei tahdo mennä silmään välillä muuta kuin voimalla,
joten ajattelin vaihdattaa vaihdelaatikon öljyt samalla kun vien jakopääremppaan ja moottoriöljyn vaihtoon.
Kysymys siis kuuluukin mitä muita huolto toimenpiteitä voisi tuolle vaihteistolle/kytkimelle samalla teettää?
itse en osaa tehdä mitään :idiot2: Tarkoitus olisi tämä auto pitää itsellä mahdollissimman kauan. Niin ja autolla ajettu nyt n.230t. km.
Otsikko: Vs: V50 Huoltoa
Kirjoitti: wildcard - 28.12.2015, 14:01:04
Moro!

Itsellä on v50 2.0 2004 joka on 6 pykäläisellä laatikolla.

Siinä ongelmana on että varsinkin alaspäin pykältäessä eli vaihtaessa 5:lta 4:lle niin ei meinaa pysyä nelonen sisässä vaan heittää sen pois. Onko sinulla 5 vai 6 lovinen vaihteisto?

Itse ajattelin vaihtaa myös öljyt ja samalla säädättää vaihdevaijerit uudelleen. Vaijerit ja säädöt sijaitsevat akkukotelon alla.

Mutta jos ei öljyjen vaihdolla ja säätämisellä mene, niin vaihdelaatikko vikaa tai sitten kytkimen ongelmia. Toki tuo vika varmasti esiintyisi muilla vaihteilla jos kysymyksessä olisi kytkin vika.

Kytkin vika voi selvitä niin, että vaihdettaessa vaihdetta eli laittaessa 1 tai 2 sisään, niin paina normaalin yhden kytkimen painokerran sijaan pari kertaa ja koita meneekö pykälä sisään helpommin.

Ikävä juttu näyttäisi olevan että noita vaihdelaatikoita on kaupan, joka kertois siitä että jotain kysyntää niille myöskin on. Eli mahdollinen akileen kantapää mallissa?
Otsikko: Vs: V50 Huoltoa
Kirjoitti: v50-07 - 29.12.2015, 14:26:40
Juu mulla on 5-lovinen laatikko. Tuota vaijeria en tullutkaan ajatelleeksi, pitää pyytää säätämään nekin huollossa.
Ilmeisesti myös jarru/kytkin nesteiden vaihdosta voisi olla apua jos järjestelmään on kertynyt kosteutta/ilmaa jos ongelmaa on kytkimessä?
Uskon että ongelmani on vaihteisto puolella koska vikaa ilmenee ainoastaan 1-2 vaihtella ja kun auton on ajanut lämpimäksi tuntuisi vaihteet menevän hieman paremmin silmään.
Auto on tuotu italiasta vuonna-2012. joten huoltokirjasta ei kyllä ota mitään selvää ja suomen ajoilta ei näytä olevan muuta kuin moottoriöljyjä vaihdettu niin voisihan nuo jarrunesteetkin samalla vaihdattaa. Täytyy tuossa tammikuun puolella alkaa kyselemään huolto tarjouksia eri liikkeistä  :P