Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: HenCCa83 - 27.12.2015, 14:50:54
-
Ilmeisesti en ole ainoa, jolla kyseisen vikakoodin kanssa ongelmia. Kuitenkaan en löytänyt hyvää listaa, mitä pitäisi ruveta käymään läpi.
Auto sytyttää siis moottorin häiriövalon pääsääntöisesti kaupunkiajossa tms. lähes tyhjäkäynnillä rupsutellessa. Ajoin juuri 1100km matka-ajoa ja vikavalo syttyi ainoastaan kun kurvasin huoltsikalle tankkaamaan. Auto toimii vikavalon kanssa suht normaalisti.
Purkuautosta vaihdettu ilamamassamittari ja bensan paineanturi, mitäs seuraavaks?
-
Eikö kellään ollu mitään vinkkiä moiseen?
Mistä kohtia kannattas ettiä noita imuvuotoja? Matalilla kierroksilla auto murisee enemmän kun korkeilla kierroksilla. Vois kuulostaa siltä, et joku vuotaa. Se ei kuitenkaan oosellasta pörinää, että pakoputkessa olis reikää (muutakun päässä).
-
Ei taida olla niitä yleisimpiä vikoja. Googlaamalla löytyi kuitenkin heti useita keskusteluketjuja joissa vika "DTC ECM-250A - Long term fuel trim, lower limit" useimmiten näytti osuvan MAF:iin mutta sekin on mahdollista että kampikammion huohotinjärjestelmä (kumikalvo öljynsuodattimen jalassa) alkaa pettää ja heittää seokset pieleen mistä taas seuraa ko. vikakoodi. Jälkimmäinen on helppo tarkistaa kuuntelemalla moottoria sen käydessä. Vinkuuko? Jos vinkuu, nosta öljytikkua pari senttiä ylös. Jos vinkuna lakkaa, vika on varmuudella öljynsuodattimen jalassa. Kannattaa vaihtaa heti ja jättää ajot mahdollisimman vähälle jotta kampikammiopainen ei vahingoita stefoja.
Jos vika ei ole tässä, seuraavaksi kannattanee tutkia MAFin toiminta ja sitten happianturit.
-
Kiitos Risto vastauksesta. Itsekkin googlettelin tuota vikakoodia, mutta autokieli lontooks tai tukholmaks ei oikeen suju.
Huomattavaa vihellystä auto ei pidä.
Tuohon kalvohommaan ei taida löytyä muita ratkaisuja, kuin hakea Volvon orkkisosa ja vaihtaa..?
MAFkin on vaihdettu purkuautosta, mut tietenkin mahdollisuushan on, et sekin on rikki.
Mitenkäs noita happiantureita vois tutkia, vai onko se ammattilaisten hommaa?
-
Eikä öljytikun reiästä tunnu selvää paine-eroa jos tikun ottaa kokonaan pois moottorin käydessä? Jos ei niin se kalvo toimii OK.
Juu, näköjään mainitsitkin että MAF oli jo kertaalleen vaihdettu. Voihan se käytettykin tietty olla huono mutta ehkäpä vika sitten kumminkin on happiantureissa. OBD2 -lukija jolla saa reaaliajassa luettua arvoja voisi auttaa. Yleensä viallinen happianturi aiheuttaa suoraan siihen viittavan koodin mutta kait se voi niinkin hajota että ajautuu pikkuhiljaa antamaan vääriä arvoja. Happiantureita on kaksi enkä osaa sanoa kumpi niistä voisi aiheuttaa tämän.
-
Volvojen maailma on minulle vielä vähän uusi, mutta noin yleisesti happianturit toimivat siten, että ensimmäinen tarkkailee palotahtumaa ja säätelee sen mukaan seosta.
Toinen tarkkailee katalysaattorin toimintaa ja voi hyvin pienen korjauskertoimen kanssa korjata seosta tai sitten se vain rajojen ulkopuolelle mennessä sytyttää vikavalon viallisen katalysaattorin merkiksi.
-
Eipä ole vielä ratkaisua löytynyt pulmaani. Viimeisimpänä auto vilautti myös vikakoodia 640A.
-
Tuo näyttäisi viittaavan imupuolen CVVT solenoidiin. Ehkä se onkin koko ongelman juurisyy?
-
Moro Risto!
Tänään puhdistelin ilmamassamittaria Motonetin jollain putsausaineella ja samaan aikaan huomasin sun viestis.
Mitään hajua ei oo, mitä virkaa kyseisellä solenoidilla on, mut nyppäsinpä sen irti ja putsailin samalla spraylla. Pistin takas ja lähdin onnesta soikeena veteleen pitkin kyliä. Ainakin toistaiseksi tuo auttoi ja vikavalokin pysyi poissa.
Löysin juttua v70 Volvossa olleessa solenoidiviasta ja tunnistin samoja oireita. Eli auto oli vähän niinkun laiska ja vastas kaasuun hitaasti. Samalla tuo imupuolen murina on aika voimakasta. Nyt sekin vaimeni huomattavasti!
Vielä ei tietenkään voi olla varma, onko vikavalo lopullisesti poissa. Infoan jos tilanne muuttuu.
Kiitoksia kuitenkin vaivannäöstäsi.
-
No joo...pitkäänhän sitä mentiinkin ilman vikavaloa, solenoidinkin vaihdoin.
Tällähetkellä vikakoodi on P0172, eli käykö sitten rikkaalla?
Mitäs sitten keksittäs?
-
Varmaan uusi vika tälla kertaa tai merkki pahentuneesta vuodosta alipaineletkuissa. Swedespeed -foorumilla asiasta todettiin näin: "EVERY time I pulled an 0172 code it was from a vacuum line". Ja niinhän se oli tämänkin esimerkin tapauksessa - imusarjaan tuleva alipaineletku oli huomaamatta murtunut.
Tarkistitko jo omasta autostasi, onko öljynsuodattimen jalasta ylöspäin lähtevä "haitariletku" ehjä? Sen murtuminen on tyyppivika ja uusi osa on eri materiaalista kuin alkuperäinen.
Tekisin myös tuon ylempänä mainitun vinkumistestin uudestaan.
-
Kyseisen letkun uusin pari kuukautta sitten kun oli murentunut takapuolelta. (ei siis huomannut vasta kun kokeili kädellä ja letku jäi käteen) Vinkunaa ei ole esiintynyt ja korjaamolla se jotenkin puhaltamalla testas, että kalvo ois ehjä.
Vaikuttaako ne happianturit jotenkin? Missäs sellaiset sijaitsee?
Tai onko muita letkuja, joita kannattas tarkistaa?
-
Montako ilmaletkua tuolta pitäisi löytyä, jotka kannattaa tarkistaa? Ja pystyiskö joku antamaan koordinaatteja, mistäpäin ne löytyisi? ::)
-
Saitko korjattua vian? Mistä johtui? Minulla sama ongelma, en ainakaan löytänyt rikkinäisiä alipaineletkuja. Mulla auto on -05 V50 2.4 A
-
Mulla vika oli viallinen taaimmainen lambda
-
Löytykö tähän ongelmaan vika?
Tietäis vähän mistä suunnalta sitä alkaisi vikaa etsiä.
Mulla myös vikakoodi ECM-250A Yläraja, joka meinaisi seuraavia:
- Väärin asennettu öljynmittapuikko. Ilmavuoto
- Polttoaineen etanolipitoisuus liian korkea.
- Imujärjestelmän ilmavuoto.
- Pakojärjestelmän ilmavuoto.
- Polttonesteen paine pieni
- Ilmamassamittari viallinen
- Vaurioitunut, likainen öljyloukku.
- Tukkeutunut ilmansuodatin.
- Likainen ilmamassamittari.
-
Saapa nähdä onko vika tuossa, öljysuodattimen jalalta lähtevässä haitari putkessa. Oli nimittäin kokonaan poikki siitä ensimmäisestä haitari kohdasta.. :o
Ensi viikolla pitää vaihtaa uuteen. Onko tietoa mitä se uusi letku kustantaa ja mitä kannattaa samalla uusia??
-
Saapa nähdä onko vika tuossa, öljysuodattimen jalalta lähtevässä haitari putkessa. Oli nimittäin kokonaan poikki siitä ensimmäisestä haitari kohdasta.. :o
Ensi viikolla pitää vaihtaa uuteen. Onko tietoa mitä se uusi letku kustantaa ja mitä kannattaa samalla uusia??
Hinnasta en osaa sanoa mutta muistaakseni tuosta on ollut takaisinkutsu jossa haitariletku vaihdetaan kumiletkuun.
-
Pitää paikkansa että takaisinkutsu on ollut. Uusi osa (kumiletku) ei ole kallis mutta haitariletkun rikkoutuminen saattaa johtaa öljynsuodattimen jalassa olevan venttiilikavon ennenaikaiseen rikkoutumiseen. Kannattaa siis tehdä letkun vaihdon jälkeen kampikammion painetesti mistä tässä säikeessä puhutaan aiemmin (eli öljytikku hieman ylös käydessä jne).
-
Ei missään vaiheessa, ainakaan vihellystä ole kuullunut. Pitäisikö siitä tikun irrottelusta jotakin muuta havaita?
-
Moroo, vikakoodiin ECM-250A, saattaa apu löytyä ECM-päivitys softasta. Siis jos kaikki muut mahdolliset vian lähteet on omasta mielestä Ok.
-
Hei mikä oli vikana? Täällä 2002 v70 antaa saman koodin ja enää en keksi muuta kokeilla kuin vaihtaa 98 tankkiin.