Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvo_love - 28.12.2015, 17:12:43
-
Eli ostin USA mallin c70 (samat valot kun s/v70). Eli täytyisi kokonaan rakentaa valojen säätö kun ei ole moista, eli miten on kun cabiinissa olevasta säätönapista lähtee 4piuhaa ja molemmille valoille tulee 3 piuhaa, mitä ne kaikki on? Onko joku tehnyt kyseistä hommaa joskus? Valot ja säätö nappula löytyy kyllä jo
-
Moro,
Allekirjoittanuthan ei ota mitään vastuuta tekstistään tai siitä seuraavista kytkentävirheistä...voi puhua myös täysin puuta heinää, mutta ilmeisestikään ei pitäisi olla mikään kovin erikoinen rasti.
Moottoreille tulevat kolme piuhaa ovat käsittääkseni 12v, maa ja ohjausjännite. Nupissa puolestaan 12v, maa, ohjausjännite ja nupin merkkivalon maa.
12v syöttö tulee nupissa ja moottoreissa oranssi-valkoista piuhaa. Maat oranssi-mustissa.
Ohjausjännite nupin ja moottoreiden välillä sinistä piuhaa. Nupin polttimon maadoitus pinkissä. Relepuolelta pitäisi rele löytyä paikasta 105. Vaatii maahdollisesti releboksissa jonkun hyppylangan virtakiskoihin jos ei jo entuudestaan ole. Sulakkeet tietenkin paikalleen jos ei jo ole...
-
Voiko tehdä ilman noita releitä, erillisenä järjestelmänä, ei huvita sotkea releitä sen enempää
Moro,
Allekirjoittanuthan ei ota mitään vastuuta tekstistään tai siitä seuraavista kytkentävirheistä...voi puhua myös täysin puuta heinää, mutta ilmeisestikään ei pitäisi olla mikään kovin erikoinen rasti.
Moottoreille tulevat kolme piuhaa ovat käsittääkseni 12v, maa ja ohjausjännite. Nupissa puolestaan 12v, maa, ohjausjännite ja nupin merkkivalon maa.
12v syöttö tulee nupissa ja moottoreissa oranssi-valkoista piuhaa. Maat oranssi-mustissa.
Ohjausjännite nupin ja moottoreiden välillä sinistä piuhaa. Nupin polttimon maadoitus pinkissä. Relepuolelta pitäisi rele löytyä paikasta 105. Vaatii maahdollisesti releboksissa jonkun hyppylangan virtakiskoihin jos ei jo entuudestaan ole. Sulakkeet tietenkin paikalleen jos ei jo ole...
-
Jaa a...kai sen tehdä voi omanaankin jos siltä tuntuu...
Kannattanee kuitenkin sulakkeet/joku rele siihen rakentaa, ettei ole koko ajan sähköissä, vaan saa herätteen jostain kun virrat käännetään avaimesta päälle.
Toisaalta jos on valmiiksi piuhat yms. autossa (näin ymmärsin), jotka menevät releille, niin helpoin/toimivin tapahan on käyttää noita olemassa olevia...
Ohjehan oli lähinnä vm. 2000 paikkeille, mutta tuskin nyt hirveästi tuo muuttunut...
-
En usko että valmiiksi piuhoja, ainakaan säätönappulalle ja moottoreille ei ole, mutta taidan vetää suoraan ja pöllätä herätteen jostain lähettyviltä.
Jaa a...kai sen tehdä voi omanaankin jos siltä tuntuu...
Kannattanee kuitenkin sulakkeet/joku rele siihen rakentaa, ettei ole koko ajan sähköissä, vaan saa herätteen jostain kun virrat käännetään avaimesta päälle.
Toisaalta jos on valmiiksi piuhat yms. autossa (näin ymmärsin), jotka menevät releille, niin helpoin/toimivin tapahan on käyttää noita olemassa olevia...
Ohjehan oli lähinnä vm. 2000 paikkeille, mutta tuskin nyt hirveästi tuo muuttunut...
-
Helppohan tuo on testata kun haaroittaa moottoreille ja nupille virrat akusta 3-napoihin ja maat moottoreiden 1-napoihin ja nupin 5-napaan. Moottoreiden 2-navoista vetelee sitten piuhat nupin 4-napaan. Sitten nuppia kääntelemään ja kuuntelee suriseeko. Testausvaiheessa varmaan ei kannata edes molempia moottoreita tuohon turhaan virittää.
-
Juu, täytyy odotella että saa toiset kädet mukaan niin helpompi
Helppohan tuo on testata kun haaroittaa moottoreille ja nupille virrat akusta 3-napoihin ja maat moottoreiden 1-napoihin ja nupin 5-napaan. Moottoreiden 2-navoista vetelee sitten piuhat nupin 4-napaan. Sitten nuppia kääntelemään ja kuuntelee suriseeko. Testausvaiheessa varmaan ei kannata edes molempia moottoreita tuohon turhaan virittää.
-
Muistaakseni se napin 4 johto on mittaristovalon + syöttö himmentimeltä, ei maadoiutus.
Muuten ohjeet pitävän paikkansa. Kaaviosta katsottuna:
Moottoreiden 1 napaan +12v virta virtalukolta,
Moottoreiden 2 napaan ohjaus säätimeltä.
Moottoreiden 3 napaan - maadoitus
Säätimen 2 napaan taustavalon+ syöttö (esim viereisen napin johdosta, johdon väri vaaleanpunainen)
Säätimen 3 napaan +12v virtalukolta
Säätimen 4 napaan sama johto kuin moottorin 2 napaan, tämä on moottoreiden ohjaus.
Säätimen 5 napaan - maadoitus.
Tosiaan kaikissa ei ole valmiutta, omaan (ruotsin tuonti) jouduin rakentamaan saman systeemin.
-
Oon tehnyt täällä olevan ohjeenmukaan. Oliohan siitä ohje FAQ osiossa? Tästä apua? :http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4642.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4642.0)