Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jonimies - 29.12.2015, 13:41:08

Otsikko: S80 2.5T awd puoltaa kiihdyttäessä
Kirjoitti: Jonimies - 29.12.2015, 13:41:08
Moi kaikille,

Tuli ostettua tossa muutama viikko sitten tutulta tollanen otsikonmukainen S80. Autoon oli vaihdettu hieman ennen myyntiä kummatkin yläpäänlaakerit (Lemförder) ja iskarit sekä jouset (KYB). Auto puoltaa kiihdyttäessä voimakkaasti oikealle ja kaasun kun nostaa pois, auto ampuaa vasemmalle. Lisäksi ratti oli vinossa hieman vasemmalle. Ensitöiksi auto käytettiin helsingissä Mekonomenillä ohjauskulmien säädössä. Tämän jälkeen ratti oli edelleen vinossa ja auto puolsi voimakkaasti. Vein auton uudestaan Mekonomenille kulmiensäätöön ja lupasivat tehdä työn uudestaan veloituksetta. 3:ssa renkaassa oli kuulemma jostain syystä kulmat menneet pieleen ensimmäisessä säädössä ja nyt pitäisi kuulemma olla kunnossa. Auto puolsi edelleen tämänkin jälkeen ja oireet olivat täysin samat. Varasin tämän jälkeen Autosalvasta ajan ja auto kävi siellä tutkittavana. Kuitin mukaan vaihdettu vasemman pyörän ylälaakeri ja kumi sekä jousen istukka. Lisäksi pyöränkulmat oli jo kolmatta kertaa säädetty ja Autosalvan mukaan renkaankulmissa oli ollut taas ollut heittoa jonkin verran.

Auto menee nyt tasakaasulla hieman vakaammin, eli ei tarvitse paimentaa jatkuvasti, mutta edelleen kiihdyttäessä puoltaa voimakkaasti oikealle ja ratti on vinossa vasemmalle. Huoltomiehen mukaan oikeassa vetoakselissa on alkavaa välystä. Oletan sen johtuvan sisemmästä nivelestä, koska auto ravistaa pienissä nopeuksissa aavistuksen kiihdyttäessä, muttei kääntäessä kuitenkaan naksu. Autosalpa tutki alustan muut osat ja väljyksiä ei kuulemma löydy mistään. Auto on myös katsastettu hiljattain. Renkaina uudet HAKKA8.

Vetoakselin ajattelin nyt seuraavaksi vaihtaa, mutta se tuskin tuohon ratin vinouteen tai puoltoon vaikuttaa, vaikka tuon ravistuksen pois saakin. Onko kellään mitään ehdotuksia, mitä alkaa tutkimaan seuraavaksi? Lueskelin muita vastaavia aiheita, mutta usein syy on näyttänyt olleen etupään väljissä.
Otsikko: Vs: S80 2.5T awd puoltaa kiihdyttäessä
Kirjoitti: paku97 - 29.12.2015, 13:49:32
Alatukivarren puslat väljät? :hello:
Otsikko: Vs: S80 2.5T awd puoltaa kiihdyttäessä
Kirjoitti: Jonimies - 29.12.2015, 13:50:55
Kiitos vastauksestasi!

Autosalvan huoltomiehen mukaan ne eivät olleet väljät ja eritoten ennen huoltoa pyysin huoltomiesä tarkistamaan ne, kun se taitaa se yleisin vika olla.
Otsikko: Vs: S80 2.5T awd puoltaa kiihdyttäessä
Kirjoitti: Ben - 30.12.2015, 09:57:52
Muutama vuosi taakse omassa s80:ssa oli pakkasilla todella voimakasta puoltaa veto päällä. Aiheuttaja silloin juurikin vetari.
Otsikko: Vs: S80 2.5T awd puoltaa kiihdyttäessä
Kirjoitti: Möykky - 30.12.2015, 11:30:02
Mitenkähän vetari vaikuttaa tuohon puoltamiseen ???
Otsikko: Vs: S80 2.5T awd puoltaa kiihdyttäessä
Kirjoitti: wolmari - 30.12.2015, 12:35:04
..jos ulomman nivelen kuulaurat ovat kuluneet siten, että veto päällä nivelen kuulat alkavat tahtoa näitä koloja kohti ja silloin nivel käännättää napaa->rengasta.. ??

No huh, mikä ajatus
Otsikko: Vs: S80 2.5T awd puoltaa kiihdyttäessä
Kirjoitti: Jonimies - 30.12.2015, 12:56:51
Joo vaihetaampas heti alkuunsa tuo vetoakseli. Voiko vetoakseliin vaihtaa erikseen pelkät nivelet, vai pitääkö se ostaa kokonaisena pakettina? Eli onnistuuko ostaa pelkkä sisempi nivel ja vaihtaa vain se?
Otsikko: Vs: S80 2.5T awd puoltaa kiihdyttäessä
Kirjoitti: DaKeiMo - 30.12.2015, 13:34:10
Joo vaihetaampas heti alkuunsa tuo vetoakseli. Voiko vetoakseliin vaihtaa erikseen pelkät nivelet, vai pitääkö se ostaa kokonaisena pakettina? Eli onnistuuko ostaa pelkkä sisempi nivel ja vaihtaa vain se?

Ei onnistu sisempää erikseen vaihtaa.
Otsikko: Vs: S80 2.5T awd puoltaa kiihdyttäessä
Kirjoitti: Ben - 30.12.2015, 16:41:57
Itselläni todellakin vääntämällä väänsi oikealle ja ensimmäisellä kerralle melko lailla säikäytti, koska teki sen yllättäen. Onneksi oli ratti tukevassa otteessa. Puoltaminen helpotti, kun nosti kaasua eli vääntö loppui. Tämä ei siis ollut aivan jatkuva puoltaminen ja esiintyi vain hieman reippaammassa pakkasessa. Plus-kelillä ei tehnyt lainkaan. Tämä vika korjaantui vaihtamalla oikeanpuolen akseli. Vanhasta oli suojakumi rikki, rasvat vetiset ja kulumaakin totta kai siis oli. Siniseltä sai akselin noutaa muistaakseni n. 600 euron korvausta vastaan. Paketti oli ns. täydellinen. Onko sinulla kyse samasta asiasta, en tiedä, mutta voit varmaankin ainakin suojakumin tarkistaa ja mahdollisen väljyyden.