Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Puatsio - 29.12.2015, 19:57:29
-
Tuollaisen ilmoituksen viskasi näyttöön. En ennättänyt latausjännitettä mittaamaan, pitää huomenna tarkastaa. Saaneeko latureihin hiili-/lataussäädin paketteja? Onko yleensäkään kannattavaa vaihtaa noita paketteja vaiko koko laturi? Mittarissa 463tkm joten kaipa tuo laturi on jo joitakin kertoja vaihdettu.
Startissa ilmoittaa tuon tekstin ja latauksen merkkivalo palaa. Kierrosten noustessa 2000rpm häviää eikä syty uudelleen ennen uutta käynnistystä. Jos latausjännitteet on ok, onko ollut muita paikkoja josta vikaa etsiä?
-
Laturin heräte irti
-
Jos mahdollista niin vikakoodien lukeminen kannattaa...
-
Vikakoodit vilkaisin illalla ja ainut mitä ei aiemmin ole ollut oli CEM-1C02 eli L singnaali. Tuo ei kerro minulle mitään. Liittyisikö jollain tapaa tuohon laturin herätteeseen?
Edit: Kauppareissun jälkeen mittasin latausjännitteen joka noin 14V joten lienee normaali.
Pitää tarkastaa tuo herätehommeli seuraavaksi.
-
Heräteliitin oli paikoillaan ja johdot ehjät. Startin jälkeen kun ilmoitus jäi näkyviin mittasin latausjännitteen joka olikin sitten vajaa eli noin 12V. Kierrosten nostolla kun ilmoitus häviää niin mitattu latausjännite on 14V. Latausjännitteen valvonta siis toimii ja on oikeassa.
Onko sitten hiilet loppu vai temppuileeko lataussäädin? Motonetin kautta olisi monenlaista laturia mutta lataussäätimiä ei ole siellä erikseen ole. Pitänee purkaa pois jotta näkee hiilien kunnon.
Entisen työkaverin sanoin:"Nyt vähän vastustaa". Ardikista suorastaan eeppiset savut, puoli autoa savun peitossa. Irtihän se piti ottaa ja paineensäädin rikki, oli valuttanut lämmittimen ulkopuolenkin dieselillä ja sisäpuoli oli melkolailla märkä. Tämäkin vielä.
-
Säädin siellä varmaan on tiensä päässä tai hiilet jo loppumassa...
Onko siellä sitten erilainen laturi kuin näissä vanhempikoppaisissa samalla koneella? En tiedä, mutta jos sieltä tämän näköinen laturi löytyy niin saa siihen säätimen/hiilet vaihdettua:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72672.msg1061024248#msg1061024248
-
Säädin siellä varmaan on tiensä päässä tai hiilet jo loppumassa...
Onko siellä sitten erilainen laturi kuin näissä vanhempikoppaisissa samalla koneella? En tiedä, mutta jos sieltä tämän näköinen laturi löytyy niin saa siihen säätimen/hiilet vaihdettua:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72672.msg1061024248#msg1061024248
Tuossa linkin kuvassa oleva on erinäköinen. Yritän laittaa kuvan oman laturin päästä > mulla on tuollainen.
(http://s30.postimg.org/4ibmiyrm5/image.jpg) (http://postimg.org/image/4ibmiyrm5/)
-
En muista osanumeroita, mutta Boschin originaali maksaa reilun 600e ja sen säädinpaketti hieman alle 200e. Ilmeisesti tarkoitettu, että niitä ei uusita. Samoilla spekseillä tarvikelaturi ajaa asian ja hinta ei ole paljon tuota säädintä kalliimpi.
-
Tällainen laturi pitäisi sopia: Bosch 0 986 041 140. Mister-autossa 187e.
-
Löysin käytetyn laturin foorumin kautta, samoilla numeroilla. Huomenna vaihto sekä Ardicin kasaus uudella painesäätimellä.