Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: puliukk0 - 29.12.2015, 22:49:45

Otsikko: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: puliukk0 - 29.12.2015, 22:49:45
Moikka!

Äiteen autosta vetarit (luultavasti kun kaasusta) täristää...

-05 V50 T5 automaatti (tiptronic)

Katsoin (vanhasta) vadiksesta että:
8603121 / 8603122

Ja noin 5 numeron päivityksen jälkeen loppuisi:
36000550 / 36000559

Orkkiksena noin 1100€, ainoat tarvikkeet löysin ebay 250€ (http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Volvo-C30-C70-S40-V50-OPparts-Front-Set-of-Left-and-Right-CV-Axle-Shafts-/151254009487?hash=item233771068f:g:XIgAAMXQRPRTIuoJ). Onko kukaan koittanut, vai joudunko olemaan ensimmäinen?  :D
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: wildcard - 30.12.2015, 09:47:09
Moro!

Kun en ole itse kauaa omistanut vielä volvo ja olen ihmetellyt tuolta foorumin alusta puolelta, näitä vetari juttuja.

Niin siis onko niin että vetonivelet on hitsattuna kiintonaisena akselissa? Sekä sisempi ja ulompi?

Jos ei ole kiintonaisena, niin miksi että vaihda niitä jos lähtevät irti. Tuo volvon 1100€ hintahan pitää olla koko akselille?
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: puliukk0 - 30.12.2015, 09:57:04
Moro!

Kun en ole itse kauaa omistanut vielä volvo ja olen ihmetellyt tuolta foorumin alusta puolelta, näitä vetari juttuja.

Niin siis onko niin että vetonivelet on hitsattuna kiintonaisena akselissa? Sekä sisempi ja ulompi?

Jos ei ole kiintonaisena, niin miksi että vaihda niitä jos lähtevät irti. Tuo volvon 1100€ hintahan pitää olla koko akselille?

Ekoissa vuosimalleissa jotain väärän pitusia vetareita niin sen takia tuo koko akselin vaihto kiinnostaa... Vaihtuu tosi monta kertaa tuo numero orkkis 2005vm akselista -> nykypäivään.
Lähtee irti eikä se ole ongelma vaihtaa. Hinta nousee vain kovaksi ja tuo pituus mietityttää.

EDIT: Sisäpäitä ei edes saa äkkiä katottuna
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: Rahtimies - 30.12.2015, 10:59:08
Vetarin vaihtoon saa varautua ku näillä vehkeillä ajelee. Mulla on vm2008 s40 d5. Vuosi sitten vaihtoon meni oikeanpuolen vetari ku täristi. Oli suojakumi menny rikki niin sinne oli päässy likaa jne. Nopeasti meni huonoon kuntoon ku ei ollut kaua aikaa mennyt viimeisestä tarkistuksesta.  Nyt täristää taas kun vasemmalle päin kääntyessä on veto päällä. Menee varmaan vaihtoon vasen puoli. Tosiaan mun auto on madallettu nii on herkempi tässä akseli asiassa. kpl hinta on wetteriltä noin 550e.
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: puliukk0 - 30.12.2015, 11:14:36
Vetarin vaihtoon saa varautua ku näillä vehkeillä ajelee. Mulla on vm2008 s40 d5. Vuosi sitten vaihtoon meni oikeanpuolen vetari ku täristi. Oli suojakumi menny rikki niin sinne oli päässy likaa jne. Nopeasti meni huonoon kuntoon ku ei ollut kaua aikaa mennyt viimeisestä tarkistuksesta.  Nyt täristää taas kun vasemmalle päin kääntyessä on veto päällä. Menee varmaan vaihtoon vasen puoli. Tosiaan mun auto on madallettu nii on herkempi tässä akseli asiassa. kpl hinta on wetteriltä noin 550e.

Täytyy melkeen tilailla noi, putsaa rasvat ja laittaa kunnon kamat sisään. Toimii jos toimii... Kuitenkin niin paljon halvempi että kannattaa jo kokeilla
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: wildcard - 30.12.2015, 18:53:54
Moro!

Itselläni on v50 2004 2.0 diesel ja tulossa siihen joskus madallus. Siksi siis haluan jo selvittää asiaa etukäteen.

Ulommaiset vetarit nyt on selviö, että niitä menee varsinkin silloin kun kumit ovat rikki. Toki muutenkin tuo vetari saattaa hajota kilometrien myötä. Ulommainen vetari on normaaliin tapaan booreilla ja sokalla kiinni? Pitääkö paikkaansa?

Onko kukaan etsinyt näitä vetareita yleensä ottaen mistään muualta ihan perus speksien osalta? Ihmettelen suuresti jos jonkun muun auton vetarit eivät tuohon käy. Kyseessä kun kuitenkin on PSA kone.

Sisemmät vetarit ovat taas tietenkin asia erikseen. Yleisesti ne koostuvat vetoakselista, siihen päähän tulevasta Tripodista sekä tripodiin tulevista laakereista sekä maljasta joka kiinnittyy sitten eri tavoin vaihdelaatikkoon.

Kun näitä sisempiä vetareita menee "hajalle" niin mikä niistä menee hajalle? Oletteko availleet niitä? Koska yleisin mikä noista menee on juurikin nuo laakerit hajalle jotka ovat automallista riippuen hyvinkin yksittäin vaihdettavaa tavaraa, jos jostain löytyy uusia tilalle. Tietenkin mitä enemmän ajaa hajallisilla laakereilla niin sitä enemmän tietenkin itse malja ja tripodi jauhaantuu hajalle.

Ja eniten tietenkin kiinnostaa sitten noiden vetareiden erot.. Eli jos puhutte että pituuksissa on eroja, niin eikö kannattaisi hiljalleen alkaa keräämään tänne dataa siitä minkä pituisia akseleita on, niin saatais mietittyä miten päästäisiin halviten noissa remonteissa.

Itse voisin ostaa jo valmiiksi "pitkät" akselit ja vaihtaa ne omiin niveliin ja myydä nivelet niitä tarvitsiville.

Motonet näytti myyvän molempiin niveliin kyllä suojakumeja, joten niiden tarkkailu lienee ehdottoman tärkeätä.
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: puliukk0 - 31.12.2015, 05:01:01
En ole purkanut näitä vetareita, mutta ei sieltä yleensä/koskaan tripodi hajoa, vaan se kuppi kuluu urille.

Oletan, että Volvolta ostettavat uudet vetarit on huomattavasti parempia kun 10v vanhat tehtaalta lähteneet. Oikeasti päivittynyt tuote 4 kertaa matkanvarrella.  :D
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: wildcard - 31.12.2015, 16:59:11
En ole purkanut näitä vetareita, mutta ei sieltä yleensä/koskaan tripodi hajoa, vaan se kuppi kuluu urille.

Oletan, että Volvolta ostettavat uudet vetarit on huomattavasti parempia kun 10v vanhat tehtaalta lähteneet. Oikeasti päivittynyt tuote 4 kertaa matkanvarrella.  :D

Moro!

Tuo kupin kuluminenkin voi johtua täysin huonoista laakereista, toki on myös selvää että autoa madaltaessa myös sisemmän nivelen laakeristo saattaa olla sille kuulumattomassa kulmassa.

Ymmärrän täysin että aikojen saatossa kehitys kehittyy ja hyvä niin. Mutta koska omasta mielestäni asioita kannattaa tutkia monelta kannalta, niin tutkin tätäkin monelta kannalta. Siksi olisi mukava tietää, että miten ne uudet vetoakselit ovat sitten oikeasti parempia? Enkä nyt sano tätä haastaakseni vain sanaharkkaa täällä. Vaan sen takia että onko nivelissä eroa? Akselin pituudessa eroja? vai missä?

Ja ennen kaikkea kuinka paljon eroa esim mitassa sitten on, jos kerta sitä on. Kun näitä paukkuu, niin eikö olis ihan fiksua kerätä se tieto tarkkana tänne eikä mutuilla.

Mutta alkuperäiseen viestiin vastaten vielä, niin todellakin Ebaysta löytyy ja luulen että varmasti löytyy myös suomesta. On löytynyt aikaisemminkin vetareita suomesta, joita ei ole tänne aikaisemmin minkään kirjojen mukaan tullut. Mutta toki helpompaa on tilata ebaysta kun alkaa selvittämään. Tosin selvittäminen helpottaisi monen muun volvokuskin elämää tulevaisuudessa.

Laadultaan nuo Ebay nivelet eivät varmaan ole Volvon orkkiksen tasoisia, mutta toisaalta jos hinta ero on volvon ja ebayn välillä 400€ niin en miettisi kahta kertaa. Toki rahamies saa aina marmorilta.
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: puliukk0 - 01.01.2016, 08:50:44
Moro!

Tuo kupin kuluminenkin voi johtua täysin huonoista laakereista, toki on myös selvää että autoa madaltaessa myös sisemmän nivelen laakeristo saattaa olla sille kuulumattomassa kulmassa.

Ymmärrän täysin että aikojen saatossa kehitys kehittyy ja hyvä niin. Mutta koska omasta mielestäni asioita kannattaa tutkia monelta kannalta, niin tutkin tätäkin monelta kannalta. Siksi olisi mukava tietää, että miten ne uudet vetoakselit ovat sitten oikeasti parempia? Enkä nyt sano tätä haastaakseni vain sanaharkkaa täällä. Vaan sen takia että onko nivelissä eroa? Akselin pituudessa eroja? vai missä?

Ja ennen kaikkea kuinka paljon eroa esim mitassa sitten on, jos kerta sitä on. Kun näitä paukkuu, niin eikö olis ihan fiksua kerätä se tieto tarkkana tänne eikä mutuilla.

Mutta alkuperäiseen viestiin vastaten vielä, niin todellakin Ebaysta löytyy ja luulen että varmasti löytyy myös suomesta. On löytynyt aikaisemminkin vetareita suomesta, joita ei ole tänne aikaisemmin minkään kirjojen mukaan tullut. Mutta toki helpompaa on tilata ebaysta kun alkaa selvittämään. Tosin selvittäminen helpottaisi monen muun volvokuskin elämää tulevaisuudessa.

Laadultaan nuo Ebay nivelet eivät varmaan ole Volvon orkkiksen tasoisia, mutta toisaalta jos hinta ero on volvon ja ebayn välillä 400€ niin en miettisi kahta kertaa. Toki rahamies saa aina marmorilta.

Jep, olisi kiva selvittää. Itsellä into ei riitä kun on mutsin auto...  :D

Volvon orkkikset 1100€ + palautettava vanhat ja ebaysta siis 250€ sis. tullin ja kulut. eli eroa vain kevyet 850€.  ;D
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: wildcard - 01.01.2016, 09:49:10
Jep, olisi kiva selvittää. Itsellä into ei riitä kun on mutsin auto...  :D

Volvon orkkikset 1100€ + palautettava vanhat ja ebaysta siis 250€ sis. tullin ja kulut. eli eroa vain kevyet 850€.  ;D

Niin siis tarkoitat nyt ilmeisesti että molempien puolien uloimmat pelkät vetonivelet on volvolla tuon 1100€?. Koska jokuhan tuolla laittoi että tais olla Wetterillä 550€ kpl.. Veikkaan että tuo pitää sisällään koko akselin. Jotenkin kuulostaisi niin överi hinnalta tuo 1100€.

Jos vaihdat vetarin ja otat koko akselin irti vaihdon ajaksi, niin mittaa koko akselipituus nivelestä niveleen. Luulen että siitä se alkaa selviämään. 
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: puliukk0 - 01.01.2016, 10:41:40
Niin siis tarkoitat nyt ilmeisesti että molempien puolien uloimmat pelkät vetonivelet on volvolla tuon 1100€?. Koska jokuhan tuolla laittoi että tais olla Wetterillä 550€ kpl.. Veikkaan että tuo pitää sisällään koko akselin. Jotenkin kuulostaisi niin överi hinnalta tuo 1100€.

Jos vaihdat vetarin ja otat koko akselin irti vaihdon ajaksi, niin mittaa koko akselipituus nivelestä niveleen. Luulen että siitä se alkaa selviämään.

SISEMPIÄ NIVELIÄ EI SAA MISTÄÄN. Sen takia vaihdetaan koko akseli.

KOKO AKSELI 550€ kpl, 2kpl 1100€ Volvolla.
Volvolta (mun vadiksen mukaan) ei saa kuin pelkkiä KOKONAISIA akseleita ja suojakumeja. Ei irto niveliä.

Tarvikkeena saa erikseen ULOIMMAT nivelet. Se vaan poista sisemmäisten nivelien ongelmia mitenkään.  :D

Eli helvetin turha niitä uloimpia niveliä vaihtaa, sisemmät sillä korjaannu ollenkaan.  :hello:
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: wildcard - 01.01.2016, 14:19:48
SISEMPIÄ NIVELIÄ EI SAA MISTÄÄN. Sen takia vaihdetaan koko akseli.

KOKO AKSELI 550€ kpl, 2kpl 1100€ Volvolla.
Volvolta (mun vadiksen mukaan) ei saa kuin pelkkiä KOKONAISIA akseleita ja suojakumeja. Ei irto niveliä.

Tarvikkeena saa erikseen ULOIMMAT nivelet. Se vaan poista sisemmäisten nivelien ongelmia mitenkään.  :D

Eli helvetin turha niitä uloimpia niveliä vaihtaa, sisemmät sillä korjaannu ollenkaan.  :hello:

No jos koko akselin hinta on 550€ volvolta, joka pitää sisällään akselin sekä sisemmän ja uloimman nivelen niin mielestäni tuo hinta on aika kohtuullinen.

Mielestäni on aika turha sinun käytellä mitään tekstin Boldauksia jos et ole ensimmäisessä viestissäsi osannut erotella mitä niveliä etsit. Joten hieman kierroksien rauhoittamista sinne suuntaan.

Nuo sisemmät nivelet autossa kuin autossa ovat yleensä vetoakselin kanssa samassa nipussa tuleva osa. Joten tässä tapauksessa ymmärrän aika lailla tuota volvon politiikkaa. Tosin ulommaisten nivelten myyntiä ainoastaan vetoakselin kanssa pidän hieman riistona.

Veikkaan että noita sisempiä niveliä, siis tripodia sekä laakereita ja maljaa on varmasti jossain focuksissa jos oikea vain löytyisi. Sehän näissä madalletuissa autoissa ilmeisesti hajoaa. Vaikkakaan se ei poista sitä itse ongelmaa jos vetoakseli on liian lyhyt madallukselle.

Siksi olisi mukava tietää niitä pituuksia, koska näppärä vetari paja lisää akselia väliin, jos se siitä on kiinni. Ja tätä hain siis sillä että olisi ihan fiksua jos joku tekee remonttia tai ostaa uusia vetareita niin saisi niitä eri pituuksia.
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: puliukk0 - 01.01.2016, 14:38:42
Mielestäni on aika turha sinun käytellä mitään tekstin Boldauksia jos et ole ensimmäisessä viestissäsi osannut erotella mitä niveliä etsit. Joten hieman kierroksien rauhoittamista sinne suuntaan.

Vetari = vetoakseli.
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: Volvo86 - 27.02.2016, 12:35:48
Mielipiteitä tämmöiseen asiaan. Kannattaako ostaa uusi vai käytetty vetoakseli?

Tässä olisi Volvon alkup. 1800 kruunua. Tuossakin on, että "8648 mailia ajettu". Näinköhän? Kun sitten tuolla auton VIN-koodilla YV1MW684952115383 (mikä näkyy myynti-ilmoituksessa) etsii, niin näyttäisi, että autolla olisi ajettu reilu 160th kilometriä.

http://en.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=1&vc1=204&pc1=125&page=1&vc[0]=204127100&vcx=5024&pc[0]=125100101&pos[125100101]=00000000000000011000&filter=t5%20aut&post_id=26057900


Uusi Volvon alkup. vetoakseli maksaa mansikoita. Mutta sitte jos uutta havittelee, niin mites noi "tarvike " vetarit? Kannattaako.

Tietämätön kyselee...

Jostain syystä tuo linkki ei toimi.
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: wildcard - 27.02.2016, 14:52:38
Riippuen sitä mitä mitä etsit.

Jos sinulla on tarvetta sisemmälle nivelelle, niin silloinhan käytännössä sinulla on vaihtoehtona ostaa Volvolta tai sitten jostain purkaamolta Ruotsista tai Suomesta.

Se missä kunnossa taas ulompi nivel on, niin jos käytettynä ostat niin sitä ei kukaan tiedä. Kilometrit ei kerro välttämättä totuutta jos on ollut jossain vaiheessa suojakumi hajalla tai muuten huonosti pidetty.

Ajatuksen tasolla itse maksaisin käytetystä koko akselista nivelineen maks 400e jos uuden saa 550€ niin ostaisin uuden.

Yleisesti noista uloimmista tarvike vetareista ollaan montaa mieltä. Itsellä toiminut useammassa autossa ihan jees. Jos on mennyt hajalle niin omasta hölmöydestä johtuen, ettei suojakumia ole ajoissa vaihdettu.

Mikä sulla on akselissa hajalla?
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: Volvo86 - 27.02.2016, 15:20:48
Tärisyttää hiukan (painosanalla hiukan) ajaessa rattia..

Renkaiden tasapainotus tsekattu ja vanteet ok. Yhdellä autokorjaamolla oli sitä mieltä (viime kesänä), että vetoakselin vaihtaisi kokonaan (ei siis merkkihuolto). Auto nosturilla, otti vetoakselista kiinni (sisempätä) ja "pyöritteli". Oli kuulema hiukan väljyyttää sekä kuivan oloinen.

Mene ja tiedä sitten.

Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: wildcard - 27.02.2016, 19:17:20
Moro!

Kuulostaa siltä samalta vialta mitä näissä on ollut. Eli juurikin tuolta sisävetonivelen vialta. Itse ehkä kuitenkin selaisin esim Ebayta ja koittaisin sitä vaihtoehtoa. Usein noissa näyttäisi olevan pelkkä akseli ja sisempi nivel. Hommaisin siihen sitten ulomman nivelen tarvikkeena.

Lyöt ebayhin seuraavan tekstin ni alkaa löytymään laidasta laitaan:

Volvo v50 axle

EDIT: Niin ja jos vaihdat niin vaadi vanha itsellesi niin haluan mielenkiinnosta avata sen ja katsoa mikä siellä on oikeasti hajalla.
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: Volvo86 - 27.02.2016, 21:27:21
Pitääpä katella, kuinka alkaa kikkailee... No se linkin minkä laitoin aikaisemmin, niin saa toimimaan kun itse kopioi sen tekstin ja sitten laittaa sen tuonne osoitekenttään.

Niin siis esim. tämmöisen tilaa http://www.ebay.com/itm/New-Front-CV-Axle-Driver-Side-Volvo-VO-2247-/130581482172?fits=Make%3AVolvo%7CModel%3AV50%7CSubmodel%3AT5&hash=item1e67434abc:g:3dwAAOxy9MpSOaqP&vxp=mtr

Tässä myös yksi. Hinta vaan pistää silmään, siis lähinnä edullisuus. Voiko olettaa laatua?

http://www.polar-parts.de/transmission/drive_shaft_/drive_shaft/drive_shaft_left_i458_2666_0.htm

Tuohon ei tartte mitään muuta sitten?
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: joonak - 28.02.2016, 11:58:29
Onkos kukaan kysellyt Fordilta mitää maksaa Focuksen vetarit?
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: justus83 - 07.03.2016, 23:07:04
itellä kävi sillain et kun vaihoin madallusjouset alle niin auto alkoi välittömästi tärisyttää...pahiten 30-40km/h kun kiihdyttää. sattu olemaan saatavilla vasemman puolen akseli, mutta ei kummentunut
sillä kun käytti paikallaan.
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: kimmogee - 13.03.2016, 08:15:04
Vetari ongelmat koskee käsittääkseni ainoastaan 5-sylinterisiä koneita, mahdollisesti vieläpä vain automaattivaihteisia.

EBay vetarit eivät ole ratkaisu madaltamalla aikaan saatuun tärinään, eivät auttaneet ainakaan omalla kohdallani mitään. Madalluksen poisto auttoi paljon, muttei kuitenkaan täysin.

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: Rahtimies - 13.03.2016, 13:59:43
Ostin tarvikkeena vasemman vetarin tässä kuukausi sitten niin hinta oli n300e. Kone on D5aut. vm2008. Aikaisempi oli 1,6d vm 2005. Molemmissa malleissa on vetarit vaihdettu ku on alkanu täryyttään. Kumpiki auto on madallettu nii siinä varmaan tosiaan syy vetarin vaihtamiselle.
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: Volvo86 - 13.03.2016, 16:16:44
Mitenkä on tarvike vetari kestänyt? Minkä merkkinen?
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: Rahtimies - 13.03.2016, 17:57:12
Mun autosa ei oo vielä kauan aikaa tarvike vetari paikallaan ollut nii kestävyyestä vielä en osaa sanoa,mutta tärinä ainakin loppui. Koivusen kautta tuli vetari. Nimeä en sen paremmin tiiä.
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: justus83 - 16.03.2016, 22:00:30
ite kyllä laitan tarvike vetareita. yhden sinisen hinnalla saa 4kpl tarvikkeita.
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: Volvo86 - 17.03.2016, 06:04:11
ite kyllä laitan tarvike vetareita. yhden sinisen hinnalla saa 4kpl tarvikkeita.

Totta.

Minkä merkkinen tarvike vetari?
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: justus83 - 26.03.2016, 14:22:32
en muista ennää....ruotsista jostain tilasin edellisen.
Otsikko: Vs: V50 T5 aut. vetarit
Kirjoitti: kimmogee - 11.04.2016, 09:49:53
Jenkeistä joskus tilasin, oli imperial merkkisiä ja ilmeisesti kiinassa valmistettuja.
1kpl kuskinpuolen vetari löytyy hyllystä jos jollakin on tarvetta(5syl, aut).

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla