Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Chili - 29.12.2015, 23:24:59
-
Mikä pystyi edes menemään vikaan, kun etuvedon etupyörän laakerin vaihdon jälkeen pyörän laakerissa on väljyyttä?
Laakeri meni prässäämällä napaan pakkasesta otettuna; oli tiukka niin kuin pitikin. Sokkarenkaan laitoin toiseen päähän - eli laakeri meni perille; sokkarengasta ei muuten olisi saanut sinne.
Sitten oli hiukan epävarmuutta, että menikö navan keskiö pohjaan saakka laakerin sisälle, koska sitä ei tullut mitattua sieltä navan sisäpuolelta. Tuntui ainakin, että jumahti pohjaan saakka - oli normaalin tiukka.
Ja sitten kiinnitin navan takaisin pyöränripustukseen. Kiristin vetoakselin ohjeiden mukaisesti.
ja kokeilin pyörää: klappia enemmän kuin työtä aloittaessa ja ihan reilusti KLAPPIA!!
Yhtään en ole ajanut. Miten siinä SKFn laakerissa voi olla klappia??
Vaikka se navan sisäosa ei olisi painunut perille asti, niin eihän siinä klappia olisi?? Siinähän on lukkorengaskin pitämässä laakeria kasassa.
Vai menikö vetoakselin kiristys pieleen - jäi löysälle? Voiko se aihheuttaa laakerin väljyyden?
-
Et kerro autosi mallia, mutta eikös näissä kaikissa pidä uusia napa-asetelma kokonaisuudessaan, kun laakeri tulee tiensä päähän? Ainakin tuo Alfamerin opas väittää, ettei laakeri ole vaihdettavissa.
-
Homma hoidossa!
Kiristin vetoakselin mutterin uudelleen ja laakeri asettui sillä. Se navan sisusosa ei ilmeisesti ollut mennyt pohjaan saakka aiemmin. Nyt on SKFn laakeri, ei väljää ja on äänetön!
-
Eipä enää tuon ikäisissä ole mutteria vetoakselissa vaan pultti, joten kirjoitus tullut varmaan väärään osioon