Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Lager - 30.12.2015, 18:19:12
-
Tuli ostettua kunnostetut suuttimet netistä. Ostin ne varaosakataloogin numeroiden mukaan. Näiden numeroiden mukaan osanumero on 1389844 joka vastaa Boschin numeroa 0280150734.
Samassa varaosakataloogissa annetaan sulkeissa myös numero 1271100 joka vastaa Boschin numeroa 0280150725.
Tutkailtuani autoa niin siinä on tällä hetkellä nuo Bosch 0280150725 .
Käykös noi sitten päittäin? Välillä näissä osanumeroissa ei ole päätä eikä häntää. Mitä tuo tarkoittaa, että osanumero on sulkeissa?
Kyseessä esim. Volvooemparts.com:ista löytyvä varaosakataloogi eli ihan "virallinen" Myös Skandix antaa tuon 1389844 numerolla olevan suuttimen kun etsin autoni tiedoilla.
Tässä linkki kataloogiin. Kyseessä osa numero 11 : http://www.volvooemparts.com/a/Volvo_1987_78028l-Fuel-Injected2DRS-SR/_51972_5695054/Fuel-pressure-pipes-with-fittings-B280E--B280F-B280EF-B280E--B280F/GR-521.html
Kyseessä B280E vuodelta 1987. (780) .
-
Luultavasti vain tuote päivitetty tai varaosanumero päivittynyt.
-
Turbobricks foorumilla antoivat seuraavat tiedot näistä suuttimista :
Bosch 0280150725 - are 16.4 lbs/hr injectors @ 36.25 psi
Bosch 0280150734 - are 19.03 lbs/hr injectors @ 36.25 psi
Eli ovat täysin erilaisia arvoiltaan. Miten ihmeessä Volvo voi antaa noin erilaiset suuttimet käytännössä samalla osanumerolla?
Ihmettelen myös, että Skandix antaa nuo jälkimmäiset suuttimet kaikille 780 V6 - malleille ja silti minulla on autossa kiinni nuo ensimmäiset - eli alkuperäiset.
-
Vadis näyttää:
B280E 1389844 (vanha osanumero 1271100)
B280F 1389844
Eli Volvon mielestä korvaava tuo 1389844 tuohon 1271100.
Tarvikesivuja ja boschin sivut sanoo näin:
1271100 on 4/86 -> 8/87
1389844 on 9/87 eteenpäin.
Tässä kuva bosch sivuilta:
(http://i557.photobucket.com/albums/ss19/puliukk0/Screenshot%202016-01-01%2013.19.51_zpsjbaws0if.png) (http://s557.photobucket.com/user/puliukk0/media/Screenshot%202016-01-01%2013.19.51_zpsjbaws0if.png.html)
Vaihda kaikki kerralla, jos on lambda niin tuskin vaikutusta tuo n. 14% bensanlisäys, kun lambda säätää takaisin (jos edes tarvetta kun korvattu uudemmissa kuitenkin tuolla). :)
-
Kiitokset!
Tuo oli hyödyllistä infoa! Täytyy vielä pähkäillä josko nämä pitäisi sitten.
Lambdaa ei tosin kyllä ole...
-
Unohtu piru tuo boschin linkki millä pääsee selailemaan... Hyödyllinen
http://www.bosch-automotive-catalog.com/fi
-
Kiitos!
Mietiskelin vielä asiaa ja tuli mieleen, että mikä ihme olisi voinut muuttua, että nuo uudemmalla osanumerolla olevat suuttimet ei toimisi vanhojen paikalla? Sama ruisku ja moottori kuitenkin kyseessä uudemmisakin. E - ja F -koneiden eron ymmärrän kun F:ssä on katti ja täten Lamdakin.
-
Kiitos!
Mietiskelin vielä asiaa ja tuli mieleen, että mikä ihme olisi voinut muuttua, että nuo uudemmalla osanumerolla olevat suuttimet ei toimisi vanhojen paikalla? Sama ruisku ja moottori kuitenkin kyseessä uudemmisakin. E - ja F -koneiden eron ymmärrän kun F:ssä on katti ja täten Lamdakin.
Ehkä uudemmilla suuttimilla ecussa on pientä eroa? Tai sitten kaikki samaa ja pienemmät suuttimet huomattu jälkikäteen liian pieniksi? Bensapaineen säätimen katoin ja kaikissa on sama säädin.
Enempää en osaa sanoa :-\
-
Ecukin näyttäisi olevan samalla numerolla... Eli kaipa nuo on sitten tosiaan havaittu liian pieniksi...
Kiitos paljon avusta!