Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: far960 - 31.12.2015, 14:23:44

Otsikko: tukilaakeri 960-95( Laatikon ujeltaminen AW30 43)
Kirjoitti: far960 - 31.12.2015, 14:23:44
-95 965:ssä,öljyt kertaalleen vaihdettu huuhtelemalla,2 krt käytetty pohja pois(vaihtuu silloin 4 L kerta) ja suodatinta yritetty pestä bräkleenillä ja paineilmalla,on ahdas rakenne.
Pitäisikö se vaan uusia.Jo Motonetista otin,korkkitiiviste(ollu aina massalla tiivistetty)mukana,made in kiina..
Öljy Mag1 Dexron III Mercon,pysyy punaisena,alkujaankaan haissut,eikä tummaa.
Ajaa taajamassa vaikka 5km,(ei heti liikkeelle lähtiessä)hiljentää,alkaa kova ulina,varsinkin pakkasilla.
Kuuluu uloskin hyvin.Melkein kuin hälytysajoneuvo,ei kivaa.
Tullut mieleen kard.tukilaakerikin.
Kovassa vauhdissa äänetöntä menoa(toistaiseksi)
Mittarissa on 442tkm,että on niitä
Loota pelaa muuten oikein hyvin,paikallaan ei ujella.Ei vaikuta vauhdissa N asennossa,tms.
2.5 vuotta toi ollut,kesäilmoilla ei vielä ole ujellellut.
Onko kellään kokemusta tälläisestä?
Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: perttijt - 31.12.2015, 17:21:23
Veikkaisin kardaanin tukilaakeria, alkavat monesti vanhemmiten ulisemaan pakkasella. Usein itse laakeri on kunnossa, mutta vaseliinit kuivaneet.
Kannattaa kokeilla ensin laakerin rasvaamista. Lopetti ulinan ainakin omassa 940:ssä. Voitelu saattaa pelastaa myös tukikumijumpalta, jonka jälkeen on moni saanut riesakseen tärisevän kardaanin. 

 
Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: Lankku - 31.12.2015, 17:31:34
Voitelu saattaa pelastaa myös tukikumijumpalta, jonka jälkeen on moni saanut riesakseen tärisevän kardaanin. 
Laakerin saa vaihdettua myös ilman kumin vaihtamista. Prässin kanssa helppoa, mutta on tullut joskus vaihdettua ilmankin.

Laakerin kunto selviää kun ottaa kardaanintukipellin irti pohjasta, tukikumin irti pellistä ja pyöräyttää kumia.
Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: KariL - 31.12.2015, 17:35:13
 "jonka jälkeen on moni saanut riesakseen tärisevän kardaanin."

Yleensä syy tärisevään kardaaniin irroituksen jälkeen on se, että kardaanin spoorijatke on väärässä asennossa. Se kannattaa merkitä hyvin ennen irroitusta.
Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: sekokupu - 31.12.2015, 18:18:43
"jonka jälkeen on moni saanut riesakseen tärisevän kardaanin."

Yleensä syy tärisevään kardaaniin irroituksen jälkeen on se, että kardaanin spoorijatke on väärässä asennossa. Se kannattaa merkitä hyvin ennen irroitusta.

Eiköhän 960:ssä ole kanssa monessa tapauksessa kardaanimallia jota ei saa kuin oikein. Sekä retkuperällisissä ei tule niin paljoa muutenkaan noita tärinäongelmia koska kardaanin ei tartte paljoa siinä elää.

Tärinäongelmat tulee huonosta tukikumista yleensä.
Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: far960 - 31.12.2015, 20:49:42
Kiitos kaikille vastauksista.
Siispä kardaanin kimpuun.On se kyllä jos ja kun voi niin vaihtelevasti ääni muuttua vaikka tasanen vauhti päällä.
Itselläkin tuli mieleen viestiä kirjoittaessa.Ilmoitan ensi viikolla mitä laakerihomma vaikutti.Hyvää uutta vuotta kaikille.
Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: TOK - 01.01.2016, 01:03:25
"jonka jälkeen on moni saanut riesakseen tärisevän kardaanin."

Yleensä syy tärisevään kardaaniin irroituksen jälkeen on se, että kardaanin spoorijatke on väärässä asennossa. Se kannattaa merkitä hyvin ennen irroitusta.

Hämmentävän moni on laittanut kardaanin tasan samoin päin takasin, mutta uusi tukikumi on vaan liian kova ja jyrinät tulee koriin. Useempi on laittanut lopulta vanhan tukikumin takasin.
Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: puliukk0 - 01.01.2016, 07:54:12
Hämmentävän moni on laittanut kardaanin tasan samoin päin takasin, mutta uusi tukikumi on vaan liian kova ja jyrinät tulee koriin. Useempi on laittanut lopulta vanhan tukikumin takasin.

Tarvikekumeista pitää poistaa kumia, että pääsee liikkumaan kunnolla. Eikä ns. pohjaa. Näin opetti kardaanipaja (KO-Met), ja tekee näin jokaiseen 7/940 kardaanin kumiin. Ei tärise.  ;)
Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: far960 - 08.01.2016, 01:33:33
Joo,tukilaakeri on lopussa.käytin etupätkän irti,oli tiukassa takapätkään,jotai muovia urissa,ja Uppokanta lukkoruuvi?!huh huh.
Tosiaan ei liity etu ja takaosa kuin yhdessä asennossa.
Nyt kysyisin pikkujutun:):

Miten olette vaihtaneet laakerin?

On sen verran tiukasti prässätty paketti,että joutui nostaa kädet pystyyn.Laakeria näkyny eikä tuntunu vaikka kuinka kaiveltiin.240 ja 940 kulkineisiin vaihtanu laakereita ilman ongelmia.Joku kertoi vain rasvailleensa,miten?965-II multilink nivomat.
Kun oisi ollut matkassa muutakin uutta osaa kuin laakeri,nin rälläkkä ois laulanut:(
Kiitos jo etukäteen vastauksista
Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: Orlov - 08.01.2016, 04:59:47
Kyllä se laakeri on siinä ihan esillä, kyllä tuommosen 7,5cm halkaisijaltaan olevan laakerin näkee :)

Tai sitten sitä ei ole :D

Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: Lankku - 08.01.2016, 11:07:43
Jos 940:een olet laakerin vaihtanut, on homma täysin sama. Kardaanin puolikkaiden irrotusta lukuunottamatta toki. Lukkoruuvi on sen takia, koska takana ei ole ristikkoa vaan murros joka antaa tarvittavan jouston.
Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: perttijt - 08.01.2016, 12:32:51
Siellä saattaa olla tehtaan jäljiltä näköesteinä sellaiset peltisuojukset laakerin molemmin puolin. Jotkut ovat jättäneet nuo peltirinkulat pois laakerin vaihdon yhteydessä, tahtovat kärsiä laakeria irrottaessa.
940:ssä sain rasvattua laakerin seuraavasti: Porasin noin 3mm reiän peränpuolesen peltisuojan ja laakerin muovireunan läpi. Reiästä sprayvaseliinia laakeriin, pyörittelyä ja lisää rasvaa kunnes sitä alkoi pursuamaan näkyviin vastakkaiselta puolelta.

     
Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: far960 - 08.01.2016, 16:53:18
Tuo voiteluohje selkis,se on hyvä.
Kun laakeria nyt vaan ei saa näkyviin kuin rikkomalla kaikki ja voimalla,aivan murusiksi.Niin on tehtävä,jotta laakeri tulee vaihdetuksi.
Sinisellä tukikumi 194,70,Motonetissä 29,90,puliukko antoi oikean neuvon,Ko-Met tietää varmasti nämä asiat.
Räjäytyskuvassa kaikki osat ovat erikseen,omalla koodilla.Niinhän se täytyykin olla.
Lukitusruuvi,joo,loogista,kun takapää joustaa about 5 senttiä.Kiitos.
( mm.945-92,B230 manual,laakerin vaihto onnistui kivuttomasti ja toimi värinättömästi)
Semmoinen asia että autooni on jossain vaiheessa vaihdettu kardaani,ristinivelissä(2kpl)on rasvanipat,
Ja AVK tyylinen valkoisella tehty iso koodi.
Jospa oikein vanhassa mallissa-700?on erilainen tukiratkaisu?selviteltävä,ehkä?
Eihän näitä näkemättä kaikki voi oikein älytä.
Otsikko: Vs:tukilaakeri 960-95( Laatikon ujeltaminen AW30 43)
Kirjoitti: far960 - 09.01.2016, 09:34:50
Otsikko on tällä hetkellä harhaanjohtava,jos saisin muutettua?
Oikeaa asiaa,kun jotai kerrottavaa,jos joku vielä jaksaa lukea:)
Otsikko: Vs: Laatikon ujeltaminen AW30 43
Kirjoitti: far960 - 13.01.2016, 08:16:41
Sitten oisi laakeri vaihdettuna,uskolsi hakata moskalla-ulosvetäjää,kun ei ollut-(navettahommaksi meni)oikein huolella,kun oli varaosat.
Suojapeltejä Siniseltä olisi pitänyt odottaa kuulemma pari kk!?
Niitä sitten muokkaamalla,ei osannu jättää pois paikoiltaan.
Ajettu 30 km,meneehän se ainakin vielä..
Kiitos kaikille kommentoijille.