Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: PetteriKallio - 01.01.2016, 13:19:58
-
Hei,
omasta autosta on alkanut osa moottoriöljystä valumaan ulos. Osaatteko foorumilaiset spekuloida kuinka pahalta tilanne näyttää ja mistä voisi olla kyse? Kone 2.5T ja vuoto kuvien mukaista.
Kaikki öljyt eivät vuoda pois, pelkästään päälimmäinen litra. Tikulla kun katsoo, niin öljyn määrä on aina mittatikun minimiviivan alapuolella.
(http://s16.postimg.org/6jmd9x7i9/12435907_10154488319612366_1906290392_n.jpg) (http://postimg.org/image/6jmd9x7i9/)
(http://s16.postimg.org/a1yd6b8e9/12436114_10154488319592366_594325980_n.jpg) (http://postimg.org/image/a1yd6b8e9/)
(http://s16.postimg.org/6h2hn33up/12459742_10154488319507366_1712728107_n.jpg) (http://postimg.org/image/6h2hn33up/)
(http://s16.postimg.org/l43g4r2gx/12467870_10154488319557366_1626110463_n.jpg) (http://postimg.org/image/l43g4r2gx/)
-
Mun tulkinnan mukaan vuoto on moottorin etupuolella.
Huohotussysteemin joku letku rikki tai irti läheltä öljynkerääjäsäiliötä? Imusarja pois niin pääsee näkeen.
Tää oli vaan mun näkemys asiaan. :)
Tai sit huohotus tukossa ja puskee tikun ylös ja lykkää sieltä tikunputkesta..ei kai?
-
millekkäs vuoto näyttää mahdollisesti yläpuolelta kuvattuna?
Itselle tuli mahdolliseksi vuodon lähteeksi öljyn lämmönvaihtimen(jäähdyttimen) letkut jotka siis tulevat jäähdyttimen oikeaan päätyyn kiinni. Ylempi liitos on siinä ylävesiletkun alapuolella ja alempi vastaavasti jäähdyttimen alalaidassa. Letkuilla on tapana vuotaa joko liitoksesta jäähdyttimeen rikkinäisten o-renkaiden välistä taikka letkuosien prässäyksistä.
Siis näistä puhun, kuvassa tosin vähän parannellut versiot:
(http://i1067.photobucket.com/albums/u421/JoonasHalinen/IMG_2776_zpsb36af3f8.jpg)
Pidemmät putket siis lohkon alapäässä ja nuo lyhuet mutkat tulevat jäähdyttimeen kiinni. molemmat letkuliitokset kyllä näkee aika selkeästi lampun valossa letkuja seuraamalla. Nuo tuli mieleen siksi että taitavat olla automaattilaatikon putkien kanssa ainoat asiat, joilla on mahdollisuus siirtää öljyä tuon kuvissa näkyvän tuulimuovin päälle ja lohkossakin näkyvään kohtaan :)
-
Ei petteri kerro vuosimallia mutta jos on 2.5T niin eikö se ole mahd. jo uudempi versio ja öljynjäähdytys toteutettu eri tavalla?
Vaikee sanoo kun ei tarkempaa tietoa tai kuvaa koneesta oo.
Täs se uudempi pömpeli, neste kiertää tos murikassa.
Öljyntyhjennysproppu näkyy tutussa paikassa jäähyn vas puolella.
Öljyä ei siis tuoda keulalle laisinkansa.
Jos se vanhempi niin voi olla toki noi letkut.
(https://i.ytimg.com/vi/ybc9r9Nd03k/maxresdefault.jpg)
-
Olisko kampuran stefa pullahtanu pihalle?? :hello:
-
Nii, eihän sitä koskaan tiedä mutta luulis poikittaismoottorissa vievän öljyä auton takaosaa kohti?
Kannattais ottaa tuo turha muovi sieltä kokonaan pois niin vois saada osviittaa ihan lampulla kyttäilemällä.
-
Nii, eihän sitä koskaan tiedä mutta luulis poikittaismoottorissa vievän öljyä auton takaosaa kohti?
Kannattais ottaa tuo turha muovi sieltä kokonaan pois niin vois saada osviittaa ihan lampulla kyttäilemällä.
Offtopic, se muovi ei kylläkään ole turha, on muuten kennot aika paljaana ilman sitä ::)
-
offoff, ei niitä kaikissa vanhemmissa turboissa edes ole ja hyvin tuntuu pärjäävän ilmankin ja ei se nyt oikeen suojaa kuin alhaalta tulevaa moskaa vastaan, alahuuli suojaa kyllä vaakatason.
Eikös se ole sitä parempi mitä paljaammalla..? ;)
No, en viännä, kuha (trade mark) sanoin.
-
Ooks kattonut ettei valskaa öljypohjantiivisteestä? Turbon paluuputken tiivisteistä?
-
Tulee kyllä niin moottorin etupuolelta.
Ota muovi pois, kuvien mukaan näyttää tulevan jostain välijäähyn nurkilta. Jos huohotus tukkeessa niin nostaa sitä öljyä vähän jokapaikkaan ja pullauttaa stefat.
Katsomalla selviää ainoastaan. Savuttiko sinistä? se voisi kertoa huohotusviasta.
Välijäähyn hengitys/vesireikä on tuossa kohdilla ja jos se sitä öljyä imuun ajaa niin tuolta valuttaa ulos. Ei kyllä noin paljoa kuin ymmärsin tuosta kirjoituksesta.
Työkalut käteen vain niin selviää.
-
Petteri vois kertoo jos jotain selviää vai oliko vaan pika-avun hakua foorumilta?
-
Voisikko irroittaa tosiaan ton pohjamuovin, niin voisi asiakin selvitä vähän paremmin/nopeammin.
Melkein helpoin konsti on irroittaa se, pestä konehuone yllhäältä ja alhaalta ja ottaa lamppu käteen ja alkaa tutkimaan auto käynnissä päältä sekä alhaalta, että mihin alkaa tulemaan öljyä.
Helpoin konsti taas on viedä auto korjaamolle, jos itse ei viitti/osaa sille mitään tehdä tai ei ole paikkaa. (jolloin tämä koko kysymyskin on turha)
Melko fakiiri saa olla, että noilla tiedoilla/kuvilla osaa sanoa öljyvuodon oikean paikan. Arvatahan tietenki voi kaikki.
Jokatapauksessa, luultavimmin joudut syystä tai toisesta sen muovin irroittamaan sieltä ja/tai muita osia, että saat sen korjattua (tai joku irroittaa)