Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: miksu01 - 12.07.2011, 23:40:06
-
Osaakos joku sanoa mitä kaikkea pitää vaihtaa ku muuttaa kaasari auton sähköruiskuksi!
Ainakin imusarja, johdotus, boksi, bensan paluu (mihin tulee kiinni?), vauhtipyörä? , vauhtipyörän asennontunnistin?
Ja mitä muuta?
-
Ruiskumallin tankki ja polttoainepumppu/pumput. Tietysti myös välisäiliö käy jos haluaa käyttää alkuperäistä tankkia.
-
Nyt olisi saatavilla b200et moottori! jos sellasen asentaa ni mitä muuta pitää luovuttaja autosta ottaa että saa mekaanisen ruiskun toimimaan?? sihen ei vissiin tuu kauheesti ylimääräisiä sähköjä! oma auto on siis ströberg kaasarimall??
Tietenki sähkönen pumppu ja ruiskun bensatankki.
Saako kaasarimallin vaihdelaatikkoon vauhtipyörän asennontunnistimen kiinni, vai pitääkö laatikko vaihtaa?
-
Nyt olisi saatavilla b200et moottori! jos sellasen asentaa ni mitä muuta pitää luovuttaja autosta ottaa että saa mekaanisen ruiskun toimimaan?? sihen ei vissiin tuu kauheesti ylimääräisiä sähköjä! oma auto on siis ströberg kaasarimall??
Tietenki sähkönen pumppu ja ruiskun bensatankki.
Saako kaasarimallin vaihdelaatikkoon vauhtipyörän asennontunnistimen kiinni, vai pitääkö laatikko vaihtaa?
Asentotunnistimen kiinnitys on lohkooon!!!!!!!!!!!!!!!
Joudut tekemään kytkinkoppaan REIJJÄÄÄN!!!!!!!
-
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jos kyseessä oikea turbo Bosch k-jet 6piste jakajalla ja ahtopainetta ymmärtävällä ohjauspaineensäätimellä niin suosittelen
Jos taas kyseessä on paljon ajettu Bosch Motronic moottorin_ohjaus niin suosittelen jättämään rauhaan
Molemmilla päästään kyllä +200hv moottori tehoihin.
Mekaaninen K-jet on yksinkertaisempi, toimintavarmempi, helpompi asentaa ja säätää(säätö yhdessä ruuvissa).
-
Joo. mutta jäi epäselväksi että mitä osia tarvitaan.
-
Joskus nää vastaukset kuulostaa siltä että vi..uks siinä kyselet. ajattelin nyt kysyä ku ei oo kokemusta kyseisestä swapista.
-
Asentotunnistimen kiinnitys on lohkooon!!!!!!!!!!!!!!!
Joudut tekemään kytkinkoppaan REIJJÄÄÄN!!!!!!!
Mä vaan muistelin et mul oli siis etuvetoisessa kylläkin vaihdelaatikossa kolo tai lovi mihin meni kampiakselin tunnistin ruuvit tuli kylläkin lohkoon kiinni!
-
Eli selvitteleppäs aluksi mikä ruisku on kyseessä
Mekaanisenruiskun tuntee kannessa olevista suuttimista joihin menee kuhunkin oma polttoaine putki
Sähköruiskun suuttimet ovat yhdistetty toisiinsa polttoaine tukilla. Lisäksi jokaiseen suuttimeen menee sähköjohto
-
Mä vaan muistelin et mul oli siis etuvetoisessa kylläkin vaihdelaatikossa kolo tai lovi mihin meni kampiakselin tunnistin ruuvit tuli kylläkin lohkoon kiinni!
Niinhän minä huusinkin sinulle(koska sinä huutaen kysyit): Joudut siis tekemään kytkinkoppaan reijän. Kytkinkoppa on vaihdelaatikon se osa, joka tulee moottoriin kiinni. Siis se osa jonka sisällä on kytkin. Siitä nimi "kytkinkoppa".
-
http://ex.parcomp.com/wx/volvo/turbo/AT_FT/volvo245ft.htm
http://volvo.tonit.org/
siitä perusjuttuja
lovi kytkinkopassa:
(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/korjaamo/aw71_shiftkit/Kuva085.jpg)
-
http://ex.parcomp.com/wx/volvo/turbo/AT_FT/volvo245ft.htm
http://volvo.tonit.org/
siitä perusjuttuja
lovi kytkinkopassa:
(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/korjaamo/aw71_shiftkit/Kuva085.jpg)
joo näin mä sen ymmärsin tosta järviin kertomuksesta.
Pitää tehdä sitten sellanen lovi.
Kiitti sulle.
-
Nyt olisi saatavilla b200et moottori! jos sellasen asentaa ni mitä muuta pitää luovuttaja autosta ottaa että saa mekaanisen ruiskun toimimaan?? sihen ei vissiin tuu kauheesti ylimääräisiä sähköjä!
Jos kyseessä on tosiaan mekaaninen ruisku niin mitään kampuran tunnistimia ei tarvita
-
Jos kyseessä on tosiaan mekaaninen ruisku niin mitään kampuran tunnistimia ei tarvita
joo kyllä on mekaaninenruisku. mitäs muuta tarviin luovuttaja autosta ku moottorin apulaitteineen?
Ruiskun osat tietysti... tuleeko kellekkään mieleen mitään muuta?
-
joo kyllä on mekaaninenruisku. mitäs muuta tarviin luovuttaja autosta ku moottorin apulaitteineen?
Ruiskun osat tietysti... tuleeko kellekkään mieleen mitään muuta?
bensapumppu, tankin anturipaketti tai koko tankki ja tietty jos saat valmiin bensalinjan siitä.
eikös näissä ollu hall sytkä eli sen hilppeet kanssa
-
bensapumppu, tankin anturipaketti tai koko tankki ja tietty jos saat valmiin bensalinjan siitä.
eikös näissä ollu hall sytkä eli sen hilppeet kanssa
Suuret kiitokset sulle, nyt oon taas paljon viisaampi :)
-
Nyt tuli pihaan hommattua 360 GLI sähkösellä ruiskulla (niin ne suunnitelmat muuttuu matkan varrella) onkos tässä LH22 vai LH24 ruisku?
No siitä nyt irrottelee ruiskun osia, pitää kait ottaa kaikki osat mitkä vähäänkään on liitetty ruiskuun.
Ruiskuntankki pitää kehittää jostain ja tehä laatikkoon lovi.
Saa nähä mitä tästä seuraa ku oon enskertalainen tälläsessä muutoksessa, mutta vain tekemällä oppii. kävi myös mielessä et ottais tosta 244 r-sportista turbo osat tohon 360:seen ni säästyis sähkötöiltä :)
Pitäis vaan muutoskatsastaa turbolle ja hakea dynolappu ja eiks 360 saa olla enintään 116hv+20% eli 139hv?
Olipa paljon kysymyksiä :)
-
Nyt tuli pihaan hommattua 360 GLI sähkösellä ruiskulla (niin ne suunnitelmat muuttuu matkan varrella) onkos tässä LH22 vai LH24 ruisku?
No siitä nyt irrottelee ruiskun osia, pitää kait ottaa kaikki osat mitkä vähäänkään on liitetty ruiskuun.
Ruiskuntankki pitää kehittää jostain ja tehä laatikkoon lovi.
Saa nähä mitä tästä seuraa ku oon enskertalainen tälläsessä muutoksessa, mutta vain tekemällä oppii. kävi myös mielessä et ottais tosta 244 r-sportista turbo osat tohon 360:seen ni säästyis sähkötöiltä :)
Pitäis vaan muutoskatsastaa turbolle ja hakea dynolappu ja eiks 360 saa olla enintään 116hv+20% eli 139hv?
Olipa paljon kysymyksiä :)
Onkohan noin tuore?? (sähköruiskullinen) jo vähäpäästöiseksi reksiteröity ??
-
Onkohan noin tuore?? (sähköruiskullinen) jo vähäpäästöiseksi reksiteröity ??
Joo elikkä tarkastin rekisteriotteesta, on vähäpäästöinen :(
No pitää siis ottaa ruisku ja laittaa se sihen 244:seen.
-
Nyt tuli pihaan hommattua 360 GLI sähkösellä ruiskulla (niin ne suunnitelmat muuttuu matkan varrella) onkos tässä LH22 vai LH24 ruisku?
Jos koneess on lambda-anturi niin on LU-Jetronic ja jos ei ole lambdaa niin LE-Jetronic.
-
bensapumppu, tankin anturipaketti tai koko tankki ja tietty jos saat valmiin bensalinjan siitä.
eikös näissä ollu hall sytkä eli sen hilppeet kanssa
Asiat muuttunu sen verran että se ruisku onkin sähkönen, ostin ku halvalla sain :)
Mutta eiks suurin pirtein tarvii samat osat kuin mekaanisessakin +sähköjohdot.
Onks kellään tietoa mikä ruisku on volvo 360 GLi:ssä, en tiiä muuta ku että on sähkönen, ois vaan mukava tietää se mallikin?
-
Asiat muuttunu sen verran että se ruisku onkin sähkönen, ostin ku halvalla sain :)
Mutta eiks suurin pirtein tarvii samat osat kuin mekaanisessakin +sähköjohdot.
Onks kellään tietoa mikä ruisku on volvo 360 GLi:ssä, en tiiä muuta ku että on sähkönen, ois vaan mukava tietää se mallikin?
Jos koneess on lambda-anturi niin on LU-Jetronic ja jos ei ole lambdaa niin LE-Jetronic.
tuossahan se tulikin ;) todennäköisesti lambdalla ja katilla eli LU-Jetronic
-
Osaatko sanoa mitä eroa on lu-jetronicilla ja le-jetronicilla?
Soveltuuko kumpikaan hyvin turbotukseen, ja onnistuuko lastutus?
-
Osaatko sanoa mitä eroa on lu-jetronicilla ja le-jetronicilla?
Soveltuuko kumpikaan hyvin turbotukseen, ja onnistuuko lastutus?
LU-jetronic on 99% sama kun LE, erona vain lambda-anturi ja lambdakorjaus, eli säätää seoksia lambda=1 vastaaviksi jotta katti toimisi.
Lastuja ei saa.
Turbotukseen soveltuvat molemmat, ilmamäärämittaria roplaamalla saa varmaan toimimaan, 200-300hv teholuokassakin, sitten en enää suosittele kun alkaa olemaan 3 alkavat numerot. Riippuu loppu tietenkin sytkästä, vakionahan 300 sarjassa on Renix sytytys, ja se ymmärtää jotain ahtojen päälle, koneesta riippuen 0,6-1bar sietää tuo renix ahtoa.
Nimimerkki Fuse:lla on 360GLT B200E + turbo, eli jälkikäteen turbotettu LE-jetronic. Muuten käsittääkseni täysin vakio, vaan lisätty ahdin B200E koneen kylkeen ja siirretty IMM ahtimen imupuolelle ja viimesenä nyt IC, lisäbensaruiskukin on kuulemma, mutta viimeksi ei tainut olla toiminnassa kun ei tarvinut.
-
LU-jetronic on 99% sama kun LE, erona vain lambda-anturi ja lambdakorjaus, eli säätää seoksia lambda=1 vastaaviksi jotta katti toimisi.
Lastuja ei saa.
Turbotukseen soveltuvat molemmat, ilmamäärämittaria roplaamalla saa varmaan toimimaan, 200-300hv teholuokassakin, sitten en enää suosittele kun alkaa olemaan 3 alkavat numerot. Riippuu loppu tietenkin sytkästä, vakionahan 300 sarjassa on Renix sytytys, ja se ymmärtää jotain ahtojen päälle, koneesta riippuen 0,6-1bar sietää tuo renix ahtoa.
Nimimerkki Fuse:lla on 360GLT B200E + turbo, eli jälkikäteen turbotettu LE-jetronic. Muuten käsittääkseni täysin vakio, vaan lisätty ahdin B200E koneen kylkeen ja siirretty IMM ahtimen imupuolelle ja viimesenä nyt IC, lisäbensaruiskukin on kuulemma, mutta viimeksi ei tainut olla toiminnassa kun ei tarvinut.
Joo teho tavoite on maltilliset 200-250hv ja ahtopainetta olin suunnitellut olevan se 0.7-1 bar:ia
Pitääkö mun asentaa katti? luovuttaja autossa on katti mutta se auto mihin turbo ja ruisku on tulossa on vuosimalli -82 eli katista ei tietoakaan, jos ei kuulu laittaa kattia ni pitääkö jotain muuta jättää pois?
Sori tää kysymysten määrä ja kiitos että jaksatte olla avuliaita.
Haluun vaan olal varma ja tietää asiasta jotain ennen kuin alan säveltämään.
PS: Otan sitten kuvia ja laitan kuvat selostusten kera projekti osioon jos vaikka joku muukin hyötyis niistä.
-
Pitääkö mun asentaa katti? luovuttaja autossa on katti mutta se auto mihin turbo ja ruisku on tulossa on vuosimalli -82 eli katista ei tietoakaan, jos ei kuulu laittaa kattia ni pitääkö jotain muuta jättää pois?
Ei tarvitse. Päästöt menee kanta-auton vuosimallin mukaan eli tässä tapauksessa -82 vuoden mukaan.
-
Osaako joku sanoa että saanko nyt otettua sen 360 renix-sytytyksen ku ei 360:sen vauhtipyörä varmaankaan sovi 240:seen?
Onnistuuko jos otan 240 ruiskuvehkeestä vauhtipyörän?
Vai mikä sytytys mun pitää hankkia sihen sähköruiskuun?
-
360 vauhtipyörä sopii 240 koneen perään.
Parempi vaihtoehto: Käytä littupyörää ja kärjetöntä Hall-sytytystä
Helppoa, mutta yksinkertaista
-
360 vauhtipyörä sopii 240 koneen perään.
Parempi vaihtoehto: Käytä littupyörää ja kärjetöntä Hall-sytytystä
Helppoa, mutta yksinkertaista
Sopiiko 240:n kytkinakseli 360:sen vauhtipyörän sisään?
Jos jossain olis halvalla ni voisin käyttää :)
-
Kytkinakseli käy silmälaakerin sisään joka on kampiakselissa
Edit1: Helppoa mutta yksinkertaista
-
Nostan ja kaappaan tämän topikin. Tarvitsisi peltoraceriin vähän eloa. Eli lähtökohta luovuttaja: 360 B200E Le-jetronikilla. Ilmeisesti tuo renix sytkä on kuollut kun välillä pelas ja välillä vaan kävi "vajaalla" ja paukutti putkeen. Voimansiirto on myös pettämispisteessä kun kakkonen hyppi pois päältä ja toisessa vetarissa jumalaton välys. Eli tämä lähtee siis sulattamoon kun hyödyllinen on saatu irti.
Seuraavaksi itse kohde: 240 B200K. Perän hitsaamisen jälkeen tuli harmillinen takaisku että tämä ruoska ei jaksa sutia hiekkatiellä edes ykkösellä. :2funny: Irrotin kannen joka oli 530 pienillä vesikanavilla. Tarkotus laskea 1mm(?) jotta vähän lisää puristuksia eikä tarvitse jakohihnaa vaihtaa kun budjetti on luokkaa kaikessa säästetään missä pystytään. Lisäksi kanteen kanavien kohdistus+siistiminen ja venttiilien hionta. Vakio nokka saa jäädä ahdistamaan menoa koska budjetti. Tässä asioita tutkiessa selvisi, että nokan ajotusta muuttamalla tehokäyrää voi muuttaa. Onnistuuko tämmöinen kuolleen hevosen piiskaaminen tälle vakio kepille siirtämällä jakoa hampaan verran pieleen? Meneekä liikaa vai onko muuten vain järjetöntä, vai kenties 1mm kannen lasku poistaa tämän vaihtoehdon?
Itseasiaan, onnistuuko tämä LE-jetin naittaminen tuohon kaasarin tilalle niin, että sen kaverina olisi tuo kaasari koneen sytty?