Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Haippu - 02.01.2016, 19:53:58

Otsikko: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Haippu - 02.01.2016, 19:53:58
Huomasin tuossa pari viikkoa sitten ajettuani kouvolasta lahteen, että vasen takajarru laahaa. Levy oli kuuma ja jarrupalatkin jo antoivat palaneen hajua. Kotona olen asiaa tutkinut ja varmistanut, että mäntä liikkuu hyvin. Muutenkin viime keväänä tuli uudet levyt sekä palat taakse. Jarrut olivatkin tähän asti oikein hyvän tuntuiset, oli tuntumaa, pitoa ja pehmeyttä sopivasti. Eli takajarrut on huollettu ja paikat herkät (palat liikkuu ja liukutapit rasvattu)

Tilanne on tällä hetkellä se, että auto jarruttaa lähinnä takarenkailla tavallisessa kaupunkiajossa. Syylliseksi olen päätellyt sähköisen käsijarrun, joka ei palauta (vapauta) tarpeeksi. Moottorit toimii, mutta palat jäävät liian lähelle levyä.

Vaihtoehdot lienevät vähissä. Todennäköisesti ostettava jostain uudet satulat moottoreineen.

Jos moottorit saisi käymään hiukan pidempään käsijarrua vapautettaessa, voisi ongelma kenties korjautua. Onkohan merkkiliikkeessä mahdollista pidentää aukaisuaikaa ohjelmoimalla? Epäilen kylläkin.

Onko kenellekään tullut sama ongelma esiin. Nythän autolla on ikävä ajaa, koska jarrut tarraavat liian helposti ja vielä takajarruilla, koska palat ovat niin lähellä levyjä.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Andyks - 03.01.2016, 00:51:22
Miten nuo palat ja levyt vaihdettiin? Kuinka männät ajettiin sisään vaihtoa varten? Ettei vain olisi murjottu siinä yhteydessä mekanismia jotenkin tai saatu jokin säätö persiilleen.

Kokeile ajaa käsijarrumoottoreita enemmän aukipäin vaikka 9v paristolla ja katso korjaantuuko ongelma. Voi tosin olla haastavaa renkaat paikallaan yms.

Itse vaihdoin samanlaiseen kulkineeseen taannoin levyt ja palat vain ajamalla 9v paristolla männät sisään (paristolla ensin loppuun asti ja sitten papukaijoilla mäntä sisään). En kasattuani ajanut mäntiä edes paristolla takaisin ulospäin. Osat vain kasaan ja vivusta käyttöä ja toimi ongelmitta ja käsijarrumekanismi sopeutui itsestään toimimaan oikein uusilla osilla.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Haippu - 03.01.2016, 11:39:49
Vaihdoin itse palat ja levyt. Käytin vikakoodinlukijaa, jolla voi peruuttaa moottorit (service mode). Sen jälkeenhän volvon boxi suorittaa jonkinlaisen kalibroinnin poistuttaessa service tilasta.

Mutta kun tilanne on aika epätoivoinen, niin voisin varmaan kokeilla peruuttaa moottorit 9v patterilla, jos ne menisivät taaemmas ja jos sillä olisi mitään merkitystä lopputulokseen.

En tiedä mihin se volvon oma tunnistus perustuu, kun se tekee kalibrointia tai peruuttelee moottoreita normaalissa käytössä. Onko kyseessä vain joku aika-parametri, joka määräisi kuinka kauan moottoreita peruutetaan, vai olisiko joku virranotto-parametri, josta se päättelee milloin on peruutettu tarpeeksi. Jos se olisi virranottoon perustuva voisi se minusta auttaa, jos moottorin(ja koko mekanismin) saisi herkemmäksi, jolloin ohjausboxi peruuttaisi pitemmälle käppäriä avataessa.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Haippu - 03.01.2016, 16:49:05
Kokeilin patteriperuutusta. Homma onnistui (pitää vaan peruuttaa molemmat puolet, jotta käppäri alkaa toimimaan). Mutta varsinainen ongelma ei ole vielä ratkennut. Vaikka käppäri peruutti, jatkuu palojen laahaus edelleen. Varsinkin vasen pyörä on ongelma.

Koska mäntä liikkuu ja tapit on rasvattu, päätin kokeilla uusia jarrupaloja, eri valmistaja. Nyt aluksi varmaan tilanne muuttuu paremmaksi, koska vie aikansa ennen kuin palat ovat hioutuneet. Mutta katsotaan miten käy jatkossa. Päivitän tilanteen sitten tänne.

Tuntui oudolta, kun hioin "vanhoja" paloja 180 paperilla ja jarrusprayllä ja paperiin ilmaantui runsaasti kuparin/pronssin värisiä muruja, eli sitä materiaalia, jota on palan kitkamateriaaliin sekoitettu. Ihan kuin olisi jotenkin huonolaatuinen palasarja (alkuperäinen TRW valmistama)
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Haippu - 24.01.2016, 13:42:16
Lopullista raporttia en ole vielä valmis antamaan asia tiimoilta, mutta näyttää siltä, että ongelman aiheuttaja on kuin onkin satulan kanssa integroitu käsijarru.

Eli kun purin satulan, niin sisältä löytyi runsaasti metallinhilua, -murua. Eli jäljistä päätellen männän sisäpuolella oleva edestakaisin liikkuva kovametallimäntä (tappi) irrottaa metallia ajan kanssa satulan männän sisäseinämästä. Tämä metallimuju kulkeutuu tietysti joka paikkaan, mm. kiilautuu männän ja satulan "sylinterin" väliin ja tiivistekumienkin väliin aiheuttaen männän huonoa liikehdintää varsinkin takaisinpäin. Eli kumit ei jaksa työntää sitä tarpeeksi takaisin.

Vasemmalla on nyt kuitenkin uusi satula ja oikea puoli on putsattu metallimujusta. Aika näyttää toimiiko oikea vai pitääkö sekin vaihtaa uuteen. Kilometrejä ei vielä ole tarpeeksi, jotta vois mitään varmaa sanoa.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: mualämpö - 19.06.2016, 20:55:53
Mites pitkään tuolla patterilla peruutetaan, riittää varmaan kun saa vain männän painettua riittävän pohjaan. Mäntä on saatu helposti pohjaan nipeksillä puristamalla. 
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Haippu - 20.06.2016, 17:16:23
Eiköhän riitä, että peruuttaa sen verran kuin tarvii. Jos uusii palat/levyn pitää peruuttaa loppuun asti, mutta lopettaa heti kun äänestä kuulee, että alkaa vastus kasvaa. Ettei säry mitään.
(https://s31.postimg.cc/6at9bau1z/IMG_6370.jpg) (https://postimg.cc/image/6at9bau1z/)
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: janne81 - 20.06.2016, 21:08:25
 :o ohoh siellähän on tekniikkaa!
Onko nuo ihan kuiviltaan siellä vai miten? Ei oo vielä kokemusta rakenteesta..
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: mualämpö - 20.06.2016, 22:10:27
Sen verran peruutettiin , että mäntä meni pohjaan. Ensin vähän ja sen jälkeen puristettiin mäntää ja taas vähän lisää. Hyvin lähti jarrut toimimaan asennuksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Haippu - 20.06.2016, 22:16:21
:o ohoh siellähän on tekniikkaa!
Onko nuo ihan kuiviltaan siellä vai miten? Ei oo vielä kokemusta rakenteesta..
(https://s31.postimg.cc/bfs4g4zp3/IMG_6301.jpg) (https://postimg.cc/image/bfs4g4zp3/)

(https://s31.postimg.cc/f0nzzd48n/IMG_6343.jpg) (https://postimg.cc/image/f0nzzd48n/)

(https://s31.postimg.cc/5heb5wgqf/IMG_6353.jpg) (https://postimg.cc/image/5heb5wgqf/)

(https://s32.postimg.cc/7sbi1csm9/IMG_6312.jpg) (https://postimg.cc/image/7sbi1csm9/)

Siellähän ne jarrunesteessä asustaa  ;)


Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: janne81 - 21.06.2016, 05:27:03
Kiitos kuvista.
Näissä se nesteen vaihto vasta tarpeen onkin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Haippu - 05.09.2016, 16:56:25
Takajarrut ovat olleet kunnossa viime rempan jälkeen. Eli nimeäisin metallinmujun syylliseksi männän huonoon liikkuvuuteen varsinkin takaisinpäin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: nh - 22.09.2016, 09:01:26
Takajarrut ovat olleet kunnossa viime rempan jälkeen. Eli nimeäisin metallinmujun syylliseksi männän huonoon liikkuvuuteen varsinkin takaisinpäin.

Vaihdoitko satulan tiivisteet/kumit samalla vai putsasitko ainoastaan?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Haippu - 24.09.2016, 18:01:18
Vaihdoitko satulan tiivisteet/kumit samalla vai putsasitko ainoastaan?

Vasemmalle tuli kokonaan uusi satula, mutta oikean purin penkissä (paineilmalla mäntä ulos), pesin kuumalla pidesuihkulla sisältä+männän tietty, puhalsin paineilmalla kuivaksi, jarrunesteellä voitelua pintoihin ja kasaan. Tein rautalangasta koukkumaisen työkalun (päässä pieni lenkki taivutettuna siten, että ei revi suojakumia) ja pienellä ahertamisella sain suojakumia ujutettua männän päälle sitä samalla sisään työntäen.

Eli en vaihtanu kumeja, sain ne pysymään ehjinä, eikä ollu vuotoja entuudestaan. Oli aika nopea homma loppujen lopuksi.

edit: purin myös ensimmäisenä sen vanhan vasemman satulan, ennen sen palauttamista siniselle (vaihto-osa). Olin jo kerinnyt ostaa ja asentaa uuden vasemmalle. Samat havainnot, eli metallinmujua oli sisällä. Oikean satulan takelteluongelma ei ollut niin paha kuin vasemman, mutta putsasin senkin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: nh - 20.11.2016, 09:01:34
Vasemmalle tuli kokonaan uusi satula, mutta oikean purin penkissä (paineilmalla mäntä ulos), pesin kuumalla pidesuihkulla sisältä+männän tietty, puhalsin paineilmalla kuivaksi, jarrunesteellä voitelua pintoihin ja kasaan. Tein rautalangasta koukkumaisen työkalun (päässä pieni lenkki taivutettuna siten, että ei revi suojakumia) ja pienellä ahertamisella sain suojakumia ujutettua männän päälle sitä samalla sisään työntäen.

Eli en vaihtanu kumeja, sain ne pysymään ehjinä, eikä ollu vuotoja entuudestaan. Oli aika nopea homma loppujen lopuksi.

edit: purin myös ensimmäisenä sen vanhan vasemman satulan, ennen sen palauttamista siniselle (vaihto-osa). Olin jo kerinnyt ostaa ja asentaa uuden vasemmalle. Samat havainnot, eli metallinmujua oli sisällä. Oikean satulan takelteluongelma ei ollut niin paha kuin vasemman, mutta putsasin senkin.

Vastaanpa vielä itselleni, että ainakaan volvolta ei saa näihin sähköisiin takajarrusatuloihin tiivistesarjoja, vaan myyvät pelkkää satulaa.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: sdexta - 25.04.2019, 08:52:53
Itselläni oli kanssa täsmälleen sama ongelma v70 vm-2010 kanssa elikkä apukuskin takajarru laahasi.Liukutapit toimivat juuri niinkuin pitää ja mäntäkin meni sisään "normaalisti" silti vain laahasi.Otin männän pois ja kyllä sieltä metalli mujua ihan hienoa tuli mukana rasvoin männän mutta siltikään ei toiminut.Tilasin sitten Fixus liikkeestä kokonaan uuden satulan hintaan 235 muistaakseni ja se sisälsi sähkömoottorin myös.Se alkuperäinen satula oli merkkiä TRW ja sen minkä fixusesta sai oli merkkiä TRW myös.Volvolta sama osa olisi ollut vissiin 500 vähintään...Nyt kun on uusi satula kiinni niin ei laahaa enään ja vika on poissa.Tuli vain mieleen kun noita jarrunesteitä vaihtaa taakse niin olisi varmaan hyvä ehkäpä harkita jopa tehdä se niin että imee nesteitä jarrunilmaus laitteella ja samalla vielä painelee poljinta että lähtisi pois ne metalli mujut ettei alkaisi jumittaan mäntä.Saisi niinkuin isompaa virtausta sinne...
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: t4power - 25.04.2019, 19:13:51
onkohan -15 mallisessa v60 samanlaiset nää takajarrut? Mulla kans kun tunkilla nostaa niin vasen takapyörä kahisee selvästi enemmän kuin oikea. Kuinka jumissa ne trillä on ollut? Jaksoiko rengasta helposti pyörittää ilmassa esim?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: t4power - 25.04.2019, 19:31:27
ja jos on niin miten tämä 9v patterilla mäntien ulosajo käytännössä tapahtuu? :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: JykäD5 - 26.04.2019, 07:01:32
ja jos on niin miten tämä 9v patterilla mäntien ulosajo käytännössä tapahtuu? :idiot2:
Ota moottoriin tuleva sähköliitin auki, näkyy metalliset pinnit moottorin puoleisessa liittimessä. Anna 9 V patterista virtaa tuohon, toisinpäin moottori vetää männän sisään. Kaikki tapahtuu niin rauhallisesti että ehdit nähdä kuinka päin on oikea +/- suunta. Moottorikäyttö kestää, arvioisin 30 sek. Kun pohjassa, käynti pysähtyy.
Helpottaa jos otat tuohon 9 V patteriin valmiin liittimen esim. vanhasta palovaroittimesta tmv. ja siinä on sen 10 cm johtoa jäljellä, kuori vapaat päät muutaman mm matkalta joilla annat virtaa noihin moottorin liittimen pinneihin.
Helposti onnistuu.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: -jadi- - 26.04.2019, 07:12:27
Millähän kilometreillä tätä takajarrujen metallihileisyyttä ilmenee?


...
jäljistä päätellen männän sisäpuolella oleva edestakaisin liikkuva kovametallimäntä (tappi) irrottaa metallia ajan kanssa satulan männän sisäseinämästä...

Tappi siis "kairaa" mennen tullen jarrumännän taustaa. ???
Meikä on itsensä opettanut alusta asti eli vuodesta 2008 painamaan jarrua kässärin päälle/pois kytkemisen ajaksi, josko se sitten auttaisi tuohon metallihile -ongelmaan, kun tappi kulkenee vapaana, vasta viime hetkellä kiristää jarrupalat. Automaattinen irroitus on meikällä pannassa.

Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Haippu - 28.04.2019, 11:23:32
Millähän kilometreillä tätä takajarrujen metallihileisyyttä ilmenee?


Tappi siis "kairaa" mennen tullen jarrumännän taustaa. ???
Meikä on itsensä opettanut alusta asti eli vuodesta 2008 painamaan jarrua kässärin päälle/pois kytkemisen ajaksi, josko se sitten auttaisi tuohon metallihile -ongelmaan, kun tappi kulkenee vapaana, vasta viime hetkellä kiristää jarrupalat. Automaattinen irroitus on meikällä pannassa.

Mulla oli kilometrit reilut 170 tkm vasta.
Jarrut on muuten edelleenkin kunnossa.

Ja päivitin aikaisemmin postaamieni kuvien linkit. Pitäis taas kuvat näkyä.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: sdexta - 28.04.2019, 21:32:42
Minulla meni lopullisesti jumiin 213 tkm kohdalla....Sitä ennenkin huomasin ettei jarru pelaa normaalisti kun vanteeseen alkoi tulla normaalia enemmän jarruista lähtevää "ainetta".Nyt tosiaan kaikki ok.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Vargur - 23.10.2019, 08:16:52
Alkoi omassakin autossa kuskinpuolen takajarru laahaamaan käsijarrun käytön jälkeen, toimii hienosti kun ei käytä käsijarrua. Onkohan ongelmaan löytynyt mitään ratkaisua muutakuin vaihtamalla uudet osat.

jatkokysymyksenä onko kukaan vaihtanut tuuletettuja levyjä taakse, ainakin uudet satulat näytti olevan saman hintaset molemmissa vaihtehdoissa, että meneekö heittämällä sisään samaan tapaan kuin eteenkin sai vaihdettua isommat levyt?

Ja onko kukaan tehnyt muutosta perinteiseen käsijarruun tai hydrauliseen, ei oikein kiinnosta tuo sähköinen paska.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Zekki - 24.12.2019, 23:30:53
Mulla samaa oiretta. Takajarrut vähän lämpenee ajossa 30-40 astetta. Etujarrut ei.

Ongelma tässä on vaan, että nyt on jo vaihdettu taakse satulat, käsijarrumoottorit, levyt, palat ja toisen puolen liu-ut.

Mitäs seuraavaksi tehdään? Auto on V70 D2 -12
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: janne81 - 25.12.2019, 09:27:09
Siis jarrujen lämpötila on 30-40 astetta?
Ei tuo mielestäni vielä paljon ole, sillon kun laahaa niin ei kärsi koskea  :)
Täytyy mitata omasta XC:stä ja kaverin V70:stä paljonko niissä on jarrujen lämmöt, kummassakaan ei jarrut kyllä laahaa.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Haippu - 03.01.2020, 19:26:58
Silloin kun voi vielä hyvin sormilla koskea, ei ongelmaa. Mullakin on ollu takajarrut lämpöisemmät kuin etujarrut välillä kun olen harvakseltaan kokeillut. Minusta tuntuu että se on näissä vähän ominaisuus. Ehkä volvoinsinööri on suunnitellu takajarrut niin, että vastaavat nopeasti ajonvakautukseen tarvittaessa. Kun palat on lähellä, on reagointi nopeampi. ABS pumppu pitänee vähän paineita yllä. Nämä nyt vaan omia veikkailuja.

Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: janne81 - 03.01.2020, 20:53:41
Hyviä veikkailuja. Omaan edelliseen oli vaihdettu 200tkm aikana 3 kertaa takajarrupalat sinisellä huollossa ja mä vaihdoin 1 kerran 300 tkm kohalla.
Kyllä nää jotenkin kuluttaa vaan takapaloja enemmän kuin vanhemmat.. olikohan niin että aktiivivakkari vielåpä jarruttaa tarvittaessa takajarruilla?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Zekki - 04.01.2020, 22:29:27
Siis jarrujen lämpötila on 30-40 astetta?
Ei tuo mielestäni vielä paljon ole, sillon kun laahaa niin ei kärsi koskea  :)
Täytyy mitata omasta XC:stä ja kaverin V70:stä paljonko niissä on jarrujen lämmöt, kummassakaan ei jarrut kyllä laahaa.

Ok. Ehkä n.20tkm aikana on mennyt kerran toisen puolen palat lähes loppuun ja satulan vaihdon yhteydessä oli vielä kulunut puoliksi. En huomannut missään kohtaa, että levyt olisivat oikeasti kuumat. Mutta nyt on tosiaan vaihdettu uudet satulat. Ihmetyttää vaan kun usein vaikka kuinka koittaa välttää jarrun käyttöä, on takapäässä se 30-40 astetta ja edessä ihan kylmät.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Zekki - 05.01.2020, 16:19:02
Ok. Ehkä n.20tkm aikana on mennyt kerran toisen puolen palat lähes loppuun ja satulan vaihdon yhteydessä oli vielä kulunut puoliksi. En huomannut missään kohtaa, että levyt olisivat oikeasti kuumat. Mutta nyt on tosiaan vaihdettu uudet satulat. Ihmetyttää vaan kun usein vaikka kuinka koittaa välttää jarrun käyttöä, on takapäässä se 30-40 astetta ja edessä ihan kylmät.

Tänään taas testasin 3km kauppareissulla 50-60km/h alueella, jossa 4:ssä risteyksessä normaalit jarrutukset.
Etujarrut oli ihan kylmät. Takajarrut oli ehkä 30 asteiset. Ulkona 4 pakkasta. Voisiko joku testata että onko muilla sama homma? Takapää siis jarruttaa enemmän tai laahaa lievästi.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Wehgi - 05.01.2020, 17:41:26
Tänään taas testasin 3km kauppareissulla 50-60km/h alueella, jossa 4:ssä risteyksessä normaalit jarrutukset.
Etujarrut oli ihan kylmät. Takajarrut oli ehkä 30 asteiset. Ulkona 4 pakkasta. Voisiko joku testata että onko muilla sama homma? Takapää siis jarruttaa enemmän tai laahaa lievästi.

Mä oon noita seurannut kahden S60:n osalta. Ihan samanlaisia havaintoja, että etulevyt kylmät ajojen jälkeen ja takalevyt n.30 astetta. Eivät kyllä kuumene maantieajossa olleskaan, vaan vaan keskusta-ajossa
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: janne81 - 05.01.2020, 20:48:24
Tänään testailin omasta ihan käsikopelolla ja lämpee ne takaset mullakin tossa kylillä ajaessa, ei kuumaks mut lämpee vähän.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Vargur - 06.01.2020, 18:16:05
takajarruissa pitää muistaa että ne ei ole jäähdytettyjä normaalisti, eli ne todennäköisesti tuntuu lämpimämmiltä kuin etujarrut. mutta omassa ainakin takajarrut laahaa aina kun käyttää käsijarrua. Oon ostanut uudet satulat ei vaan ole kerennyt laittaan alle joten ei ole kässäriäkään tullut käytettyä.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Zekki - 06.01.2020, 20:48:56
takajarruissa pitää muistaa että ne ei ole jäähdytettyjä normaalisti, eli ne todennäköisesti tuntuu lämpimämmiltä kuin etujarrut. mutta omassa ainakin takajarrut laahaa aina kun käyttää käsijarrua. Oon ostanut uudet satulat ei vaan ole kerennyt laittaan alle joten ei ole kässäriäkään tullut käytettyä.

Ihan hyvä huomio tuo, että takajarruissa tosiaan palat lämmittää molemmin puolin samaa levyä. Etujarruissa välissä on ilmarako. Kiitos avusta. Kai se pieni laahaus on ominaisuus sitten. Katsotaan meniskö seuraavilla paloilla nyt vähän pidempään... :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: mulugren - 06.01.2020, 20:58:58
Ainakin XC70 luulisi olevan tuuletetuilla takalevyillä kun XC60 (awd) ne jo löytyy. Siis vanhakoppainem
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: vvode - 07.01.2020, 09:57:52
V70 D5 AWD '08 on myös jäähdytetyt takalevyt
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: mbsilver - 07.01.2020, 22:56:45
Laitoin jo tämän viestin "sähkökäyttöinen käsijarru v70 huoltoasento" otsakkeen alle, mutta tässä ketjussa tuntuisi oireet olevan saman suuntaisia...?

Sähköisen seisontajarrun kanssa siis ongelmia...  Oikean puoleinen jarru jäi päälle seisontajarrun vapautuksen jälkeen. Ei suostunut irrottamaan vaikka kuinka rumppasin ja kopistelin.  Pyörä irti, moottori irti ja männän päästä ruuvaamalla löysää paloille.
Siinä pimeässä tienvarrella purkaessa ihmettelin kun moottorin akseli lyhyt, ehkä vajaa 10 mm pitkä liekö 30 Torx?
 
Mutta kun ruuvasin mäntää, oli se syvällä ja joku huomattavasti isompi kokoinen Torx, en muista kokoa?  Mites tuo noin voi olla, onko sieltä karannut jotain sisään, kun eihän tuo moottorin lyhyt ja ohut akseli mitenkään käy siihen männän päässä olevaan Torxiin?

Jäikö jotain kiireessä ja pimeässä huomaamatta?  Pitää huomenna jatkaa hommaa, kun sai nyt edes auton ajettua kotiin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Haippu - 08.01.2020, 18:44:01
Kato kuvia eka sivulta. Olisko lukkorengas irronnu mäntää työntävän akselin päästä.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: mbsilver - 08.01.2020, 19:40:11
Boorit näyttäis olevan melko sileenä, etenkin männän varresta, eikä tuo kovin hääviltä moottorin akselikaan näytä.   Ilmeisesti vesip*skaseos, joka päässyt hapettuneen moottorin ja satulan tiivisteuran kautta väliin tehnyt tehtävänsä...  Kannattaa jarrurempan yhteydessä irrottaa tuo moottoriyksikkö ja putsata liitoskohta tiivisteineen pintoineen.
Mistä lie kannattais uutta satulaa/moottoria kysellä?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Vargur - 09.01.2020, 18:57:59
ad-varaosa ainakin myy satuloita.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: j_m_k - 31.03.2020, 10:35:08
Jarrulevyjen ja palojen vaihdon jälkeen ilmenee takalevyjen lämpeämistä ja p-a kulutuksen nousua. Tämän ohjeen rohkaisemana purin takasatulat, mutta ei sieltä nyt mitään metalimuhjua löytynyt, mutta kaikki osat putsailin kliinerillä ja löin uudelleen nippuun. Aluksi tuntui että auttoi, mutta nyt kuitenkin laahaa jälleen. 15km ajon jälkeen toinen on kädellä kokeillen lämmin, toinen kuuma.

Satulahan on jotain alumiinivalua ja epäilen, että vesisuolapaskan vaikutuksesta sylinterin reuna olisi vähän turvonnut ja puristaa tiivistettä ja siten mäntää. Miten tiivisteen irroitus, lähteekö eheänä irti ja meneekö kotikonstein takaisin? Toinen vaihtoehto on että satulaan jäi hiukan ilmaa. Poljin tuntuu kuitenkin ihan normaalilta. Voisiko ilma aiheuttaa laahausta?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: mulugren - 31.03.2020, 23:44:05
Ostaisin kyllä suosiolla uudet satulat. Eivät todellakaan ole hinnankiroissa
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: j_m_k - 01.04.2020, 00:22:50
Mä ny vielä vähän harrastin, mutta uusittava ne on jos ei nyt tullut kuntoon.

Näyttäis ebaysta löytyvän "tehdas korjattuja" 70e kipale ilman moottoreita, uudet moottoreineen 120-220e kpl. Tiivistesatseja parillakympillä. Eihän niissä vanhoissa mitään vikaa näyttänyt olevan, joten kovettuuko tai turpoaako tiiviste sitten ajan kanssa?

Motonetin hintaa (359e/puoli plus pantti) pidän jo kirottuna..
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Vargur - 01.04.2020, 09:54:09
Omaan v70 oli adlla 250€ puoli, tehdas kunnostetut. ja pantti tietenkin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Jumu - 13.06.2020, 13:33:47
Volvo XC60 D4 AWD vm.2014 automaatti. (sähköinen käsijarru)

Tässä kuumuu kanssa takalevyt huomattavasti, myös ilman jarruttelua. Taakse on vaihdettu uudet levyt (Zimmerman) ja palat (ATE). Nesteet vaihdetu Volvolla. Liut on rasvattu hyvin, eikä ne likaiset olleet ennen remonttiakaan. Letkut näyttää hyvältä. Sähköinenkäsijarru on kalibroitu, niin kuin kuuluu.

Kulutus matka-ajossa 7,3 l/100km (mitattu tankkaamaalla) Ajotietokone näytti 0,6 litraa vähemmän. Syökö tämä kuitenkin vähän liikaa? Mites muilla vastaavilla kulutus?

Asentaja Volvolla sanoi, että nämä kuluttaa takasia noin kolmet, ennen kuin eteen tarvitsee vaihtaa mitään... Sanoivat myös etteivät ole tämän ikäisiin satuloita vaihdelleet. Jarrut tosiaan tuntuu olevan kevyessä jarruttelussa hyvinkin takapainoiset, luultavasti suunniteltu niin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: xc90 - 13.06.2020, 14:21:08
Samaa huomiota- just vaihdoin -15 xc60 kaikki levyt ja takaset oli kuluneemmat huomattavasti.. ajettu 127tkm.

Volvo XC60 D4 AWD vm.2014 automaatti. (sähköinen käsijarru)

Tässä kuumuu kanssa takalevyt huomattavasti, myös ilman jarruttelua. Taakse on vaihdettu uudet levyt (Zimmerman) ja palat (ATE). Nesteet vaihdetu Volvolla. Liut on rasvattu hyvin, eikä ne likaiset olleet ennen remonttiakaan. Letkut näyttää hyvältä. Sähköinenkäsijarru on kalibroitu, niin kuin kuuluu.

Kulutus matka-ajossa 7,3 l/100km (mitattu tankkaamaalla) Ajotietokone näytti 0,6 litraa vähemmän. Syökö tämä kuitenkin vähän liikaa? Mites muilla vastaavilla kulutus?

Asentaja Volvolla sanoi, että nämä kuluttaa takasia noin kolmet, ennen kuin eteen tarvitsee vaihtaa mitään... Sanoivat myös etteivät ole tämän ikäisiin satuloita vaihdelleet. Jarrut tosiaan tuntuu olevan kevyessä jarruttelussa hyvinkin takapainoiset, luultavasti suunniteltu niin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Jumu - 13.06.2020, 14:39:24
Samaa huomiota- just vaihdoin -15 xc60 kaikki levyt ja takaset oli kuluneemmat huomattavasti.. ajettu 127tkm.


Lämpeneekö takaset remontin jälkeen mitenkään erityisesti?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Hegetti - 22.11.2020, 09:56:26
Vaihdoin taakse levyt ja palat. Onnistui melko helposti. Muutama huomio ja neuvo kokemattomille, jollaisena itseänikin pidän.

- Sähköisen käsijarrun liitin irtoaa liittimen alapuolella/takapuolella olevan pienen lipareen nostamisella. Jos oikein likainen niin tuota ei helposti huomaa.
- 9v patterilla pystyy ajamaan sähköisen käsijarrun mutta se pitää tehdä kun satula on irti. Paikallaan surahtaa mutta ei lähde aukeamaan kokeili kumpaan suuntaan tahansa.
- osa jossa on liukutapit ja kiinnittyy napaan on paikallaan kahdella liimatulla pultilla ts. kannattaa vastaan koko kiertämisen ajan. Minulla oli ainakin ikävän tiukassa ja totesinkin toisella puolella että levyn saa irti ja uuden paikalleen vaikka on osittain paikallaan. Lämpö auttaisi tietenkin liimaan.
- jarrulevyn torx aukesi kun laitoin kulma-avaimen ja naputtelin lekalla. Jos ei muuten auta niin kannattaa pyytää kaveria kampeamaan jarrupalat levyä vasten. Nämä kannattaa löysyttää mielestäni ekana kun ottaa renkaan irti.
- uusien palojen kuuluu mennä paikalleen ihan leppoisasti sormilla, ei runnomalla.

Minulla palat oli niin jumissa että sai vääntää ihan kunnolla ruuvimeisselillä. Ei ihme että hankaa ja kuumenee.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: Zekki - 20.12.2020, 09:09:18
Ihan hyvä huomio tuo, että takajarruissa tosiaan palat lämmittää molemmin puolin samaa levyä. Etujarruissa välissä on ilmarako. Kiitos avusta. Kai se pieni laahaus on ominaisuus sitten. Katsotaan meniskö seuraavilla paloilla nyt vähän pidempään... :)

Voisi laittaa tähän päivitystä vähän. Eli 40tkm on nyt ajeltu satuloiden vaihdon jälkeen. Kyllä mulla vika oli niissä. Nyt ei oo enää paloja syönyt.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
Kirjoitti: zombiland - 31.03.2021, 09:49:11
Mä oon noita seurannut kahden S60:n osalta. Ihan samanlaisia havaintoja, että etulevyt kylmät ajojen jälkeen ja takalevyt n.30 astetta. Eivät kyllä kuumene maantieajossa olleskaan, vaan vaan keskusta-ajossa
Omassa aj.127tkm   S60 D5 AWD:ssä kuskin puoleinen taka jarru laahaa koska levy on huomattavasti kuluneempi kuin toinen puoli ja palat on liki puolet kuluneemat, eli olisiko sama ongelma käppärin kanssa, 20km ajo nopeudella  n.60km/h ajon jälkeen mittasin levyjen lämpötilan oikea 39astetta ja vasen 92 astetta  :-\