Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: mnederst - 03.01.2016, 21:55:46
-
V60 D2 päätti ryhtyä mykäksi. Kaikki pimeänä eli akku loppu. Mikä mahtaisi olla oikea tapa ladata tuo? Manuaali kieltää pikalaturin, joten laitoin yöksi hitaan version.
Kirjassa varoitetaan kytkemistä laturin miinusliitintä moottoritilasta löytyvään miinukseen. Miksi - onko tuossa joku räjähdysvaara? Ei luulisi, että se vaikuttaa itse lataukseen mitenkään.
Muualle koriin kai voi laittaa, jos piuha vaan saa kontaktin?
Manuaali suosittelee alustaa, mutta sieltä on aika vaikea löytää puhdasta kontaktia...
-
Jos ja kun autossa on oma akun varaustilan tarkkailu, voi suoraan akun navoista lataaminen sekoittaa seurannan. Joko siihen asti että testerillä kerrotaan uusi tilanne tai joksikin aikaa. Muualle koriin sopivaan paikkaan vaan, pultinkanta tms.
-
Liian iso ampeerimäärä nostaa napajännitteen äkkiä ylös ja akku jää tyhjäksi, vaikka laturi luulee sen olevan täysi. Voisko pikalaturi myös olla auton järjestelmille potentiaalinen vaara? Eli periaatteessa mitä pienempi laturi sen parempi akulle, muttei joku 1A ole autokäyttöön oikein järkevä ja 10% akun kapasiteetista voi pitää maksimitehona. Omaa V70 oon ladannu konehuoneen + palikasta ja maa vaikka iskarin yläpään muttereista.
-
Ok, kiitoksia nopeista vastauksista! Jätän yön yli lataukseen ja lohkolämppärin samalla päälle. Aamulla luulisi olevan täynnä.
Sitten seuraava operaatio on sen selvittäminen, mikä on alun tyhjentänyt. Webasto sen ei pitäisi olla, mutta joku valo on saattanut jäädä päälle. Kahdessa vuorokaudessa se tyhjeni.
-
Onko vielä alkuperäinen akku.
Eli paljonko akulla on ikää ?
Runsas webaston käyttö,auto kokoajan ulkona pakkasessa ja lyhyet ajomatkat kuluttaa akun yllättävän nopeasti vaihtokuntoon.
-
Melkein offtopicina:
2010 V70:iä olen ladannut ctekillä suoraan akun navoista eikä ole mitään häiriöitä/haittoja vielä ilmennyt. Piti oikein tarkistaa mitä ohjekirja sanoo akun lataamisesta ja pikalaturin käyttö kielletään tässäkin, mutta miinusjohdon sijoittamisesta ei sanota mitään.
Onko muuten D2:ssa start-stop -toiminto? Jos on, silloin siinä oletettavasti on AGM-akku, jota ei kai saisi ihan sellaisilla perinteisillä tyhmillä latureilla ladata.
-
Emännän V40 T3:ssa on start/stop systeemille oma pienempi akku kuskinpuolen lokasuojassa.
-
Auto on otettu käyttöön loppukesästä 2012, joten ei vielä luulisi akun olevan finaalissa. Mulla ollut tosin vasta muutaman kuukauden, joten en tiedä aikaisemmasta käytöstä. Mutta yhdessäkään aikaisemmassa autossa ei ole mennyt reilussa kolmessa vuodessa.
Tossa on oma 12 voltin pikkuakku start/stopille. Eli käynnistysakku saattaa kai sitten olla ihan perinteinen?
-
3,5v on ihan perus käyttöikä perinteiselle akulle, jos semmonen siis on, näin uusissa peleissä. Varsinkin jos on pätkäpainoitteista ajoa. Kuulostelisin tarkoin ja heti kun tuntuu startatessa, niin uusi akku.
-
Kummallista. Auto käynnistyi taas aamulla ihan hyvin, kuten yleensä aina. Mittasin noin 30 km lenkin jälkeen jännitteen, joka oli 12,59 V.
Nyt äsken mittasin uudelleen, eikä jännite ollut enää kuin n 12,29 V. Silti auto käynnistyi ainakin lämpimässä tallissa ihan normaalisti. Voisikohan tuolla olla joku sähkösyöppö, joka selittää tuon eron? Vai menisiköhän jopa yleismittarin toleranssin piikkiin?
-
Kummallista. Auto käynnistyi taas aamulla ihan hyvin, kuten yleensä aina. Mittasin noin 30 km lenkin jälkeen jännitteen, joka oli 12,59 V.
Nyt äsken mittasin uudelleen, eikä jännite ollut enää kuin n 12,29 V. Silti auto käynnistyi ainakin lämpimässä tallissa ihan normaalisti. Voisikohan tuolla olla joku sähkösyöppö, joka selittää tuon eron? Vai menisiköhän jopa yleismittarin toleranssin piikkiin?
Mun mielestäni toi tilanne vaikuttaa ihan normaalilta. Erilaiset ohjainlaitteet toki jää päälle joksikin aikaa kun auton on sammuttanut. Ja mittarin toleranssitkin tuo tähän oman mausteensa.
Mutta jos akku taas tyhjenee niin tämä lienee takuunalainen auto? Volvolle vaan selvittelyyn että mikä siellä jää päälle / miksi akku tyhjenee. EDIT: ei välttämättä olekaan...viisaammat saa neuvoa kuinka tässä voisi vuotovirtoja mitata.
-
V60 D2 päätti ryhtyä mykäksi. Kaikki pimeänä eli akku loppu. Mikä mahtaisi olla oikea tapa ladata tuo? Manuaali kieltää pikalaturin, joten laitoin yöksi hitaan version.
Kirjassa varoitetaan kytkemistä laturin miinusliitintä moottoritilasta löytyvään miinukseen. Miksi - onko tuossa joku räjähdysvaara? Ei luulisi, että se vaikuttaa itse lataukseen mitenkään.
Muualle koriin kai voi laittaa, jos piuha vaan saa kontaktin?
Manuaali suosittelee alustaa, mutta sieltä on aika vaikea löytää puhdasta kontaktia...
Väärin lataaminen saa auton luulemaan, että varaus on vähissä ja se alkaa säästämään sähköä, esimerkiksi start/stop lakkaa toimimasta. Konehuoneessa on tosiaan huonosti paljasta runkopintaa tarjolla. Itse olen akkulaturin miinuksen kiinnittänyt moottorin kylkeen sopivaan korvakkeeseen.
Näissä autoissa on aika vähän sähkölaitteita, jotka voi unohtaa pidemmäksi ajaksi päälle jos virta on kuitenkin katkaistu. Äkkiä tulee mieleen vain parkit, hätävilkut ja tavaratilan sähköpistoke. Esim. sisävalot sammuvat jonkun ajan päästä, vaikka ne olisi laitettu erikseen napista päälle. Aina voi toki olla autossa jotain muuta vikaa, mutta start/stopilla ja Webastolla varustetun auton akku voi ihan hyvin olla tuossa kohtaa finaalissa.
Jos auto oli kunnolla pimeänä ilman selvää syytä (esim. parkit päällä tai kylmälaukku kytkettynä tavaratilassa), niin vaihtaisin akun sen enempiä pohtimatta. Vaihto on helppo homma, neuvottu ihan ohjekirjassakin ja mitään koodauksia ei tarvita.
Auton lepovirran kulutuksen voi tietysti mitata, mutta se on vähän haastavampi homma. Auton kunnolla "nukahtaminen" saattaa kestää tilanteesta riippuen todella kauan ja auto herää pienimmästäkin "risahduksesta", esim. jos akun kontakti vähänkään katkeaa mittaria väliin kytkiessä. Milliampeerialueella yleismittarin sulakkeen polttaa helposti ja "isolla" alueella ei kaikissa halpamittareissa riitä tarkkuus lepovirran luotettavaan mittaamiseen.
-
Pikalatureista taisi tulla Volvolle pieni kammo, kun myönsivät S60 julkistuksen aikaan heidän käyttämänsä pikalaturin aiheuttaneen kuuluisuutta saaneen epäonnistuneen automaattijarrutuksen.
CTEKin kanssa ei ole tosiaan ollut mitään ongelmia koskaan minkään Volvon kanssa, joten sillä ainakin uskaltaa ladata.
Omassa autossa CTEKin mukana tuleva kiinteään asennukseen tarkoitettu johto on kiinni suoraan akun navoissa.
-
Konehuoneest olen itse lataillu, joko ctekillä tai benttonilla, noupropleem. :pomo:
-
Pikalatureista taisi tulla Volvolle pieni kammo, kun myönsivät S60 julkistuksen aikaan heidän käyttämänsä pikalaturin aiheuttaneen kuuluisuutta saaneen epäonnistuneen automaattijarrutuksen.
CTEKin kanssa ei ole tosiaan ollut mitään ongelmia koskaan minkään Volvon kanssa, joten sillä ainakin uskaltaa ladata.
Omassa autossa CTEKin mukana tuleva kiinteään asennukseen tarkoitettu johto on kiinni suoraan akun navoissa.
Samanlailla mullakin on suoraan navoissa kiinni. Tosin Defan laturi :pomo:
-
Itselläkin CTEKin piuha aina valmiina lataukseen.
(http://i67.tinypic.com/307vl0i.jpg)
Autoa myydessä olen 110% varma, että johto unohtuu kaupan mukana...
Mutta nyt ei ole tarvinut latailla, kun viime talvena ostin Volvolta uuden akun. Tuntuisi, että webastokin pelaa vähän luotettavammin vaikkei vieläkään aina käynnisty.
-
laitoin elokuussa uuden akun d3 v70 VM. 2012 autooni.kuukausi sitten laitoin defan 4 amppeerisen laturin tuon ohjeen mukaan: ELI AKUN VIERESSÄ SULAKERASIASSA KONEHUONEESSA ON PISTE (6MM MUTTERI JONKA ALLE) JOHON VOLVOLLA LAITTAVAT + PIUHAN JA - JONKUN PULTIN ALLE.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(08-)/InstallationInstruction/Document/VCC-464612-2/2008
-
laitoin elokuussa uuden akun d3 v70 VM. 2012 autooni.kuukausi sitten laitoin defan 4 amppeerisen laturin tuon ohjeen mukaan:
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(08-)/InstallationInstruction/Document/VCC-464612-2/2008
Enpä muistanutkaan, että tuon ohjeen mukaan tuli laitettua yksi defan laturi ~vuosi sitten.
-
Laitatin just omaan Volvoon defan akkulaturin. Nyt olis vielä harkinnassa, että vaihtaisko akun vielä lisäks. Tarkoitus pitää autoa n. 3 vuotta ja nyt autolla ikää hiukan yli kolme. Autossa on start/stop ja webasto.
Millaista akkua suosittelisitte? Valtran amg 80ah akku olis vaihdettuna 273€ ja Volvolta heitti hinnaks 250€. Kommentteja 8)
-
Laitatin just omaan Volvoon defan akkulaturin. Nyt olis vielä harkinnassa, että vaihtaisko akun vielä lisäks. Tarkoitus pitää autoa n. 3 vuotta ja nyt autolla ikää hiukan yli kolme. Autossa on start/stop ja webasto.
Millaista akkua suosittelisitte? Valtran amg 80ah akku olis vaihdettuna 273€ ja Volvolta heitti hinnaks 250€. Kommentteja 8)
Eikö mahdu isompaa?
-
Motonetin sivuilla lukee että AGM akkua ei ole ladattu täyteen, vaan ennen käyttöön ottoa suositellaan ladattavan asian mukaisella laturilla.
Itse en ole näin tehnyt, vaan laitoin suoraan autoon kiinni, voiko tämä vaikuttaa jollain tapaa akkuun negatiivisesti?
-
Motonetin sivuilla lukee että AGM akkua ei ole ladattu täyteen, vaan ennen käyttöön ottoa suositellaan ladattavan asian mukaisella laturilla.
Itse en ole näin tehnyt, vaan laitoin suoraan autoon kiinni, voiko tämä vaikuttaa jollain tapaa akkuun negatiivisesti?
Jos se on "tyhjänä" laitettu paikoilleen, niin nyt kylmällä voi käytössä vaan tyhjentyä lisää ja sitä kautta sipata ennen aikojaan. Hyvän varauksen pitäminen nostaa käyttöikää.
-
Millaista akkua suosittelisitte? Valtran amg 80ah akku olis vaihdettuna 273€ ja Volvolta heitti hinnaks 250€. Kommentteja 8)
Onko varmasti 80 ah AGM-akku?
Juuri vaihdatin pariin taksiin 70 ah AGM-akut ja oli käsitääkseni tehokkaimmat mitkä niihin sai. Akkuliikkeissä 200 euroa vaihdettuna.
-
Jos se on "tyhjänä" laitettu paikoilleen, niin nyt kylmällä voi käytössä vaan tyhjentyä lisää ja sitä kautta sipata ennen aikojaan. Hyvän varauksen pitäminen nostaa käyttöikää.
On akku ollut autossa jo pitempään ja ajojen puolesta on täynnä.
Ajattelin pitääkö akku ensimmäisellä kerralla ladata täyteen laturilla jotta myöhemmin suostuu latautumaan täyteen.
Omassa on 95A AGM akku.
-
laitoin elokuussa uuden akun d3 v70 VM. 2012 autooni.kuukausi sitten laitoin defan 4 amppeerisen laturin tuon ohjeen mukaan: ELI AKUN VIERESSÄ SULAKERASIASSA KONEHUONEESSA ON PISTE (6MM MUTTERI JONKA ALLE) JOHON VOLVOLLA LAITTAVAT + PIUHAN JA - JONKUN PULTIN ALLE.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(08-)/InstallationInstruction/Document/VCC-464612-2/2008
Ihmettelin tätä pitkään, että mitä eroa on ladata asennusohjeen mukaisesti akkua rungosta ja sähkökeskuksen virtapultista, mutta 2016 vuosimallin ohjekirja selittää hyvin syyksi osasta mallisarjan autoja löytyvän Start-Stop järjestelmän kahden akun konfiguraation:
"Jos seuraavaa ei noudateta, voi käynnistys/pysäytys-järjestelmä lakata tilapäisesti toimimasta ulkoisen käynnistysakun tai akkulaturin kytkemisen jälkeen:
•Auton akun negatiivistä napaa ei koskaan saa käyttää ulkoisen käynnistysakun tai akkulaturin kytkemiseen - vain auton alustaa saa käyttää maadoituskohtana.
Ks. Käynnistysapuakku (s. 260) - siinä selostetaan, mihin ja kuinka johdinliittimet pitää sijoittaa."
http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/fda8fc155c2de693b8c3d7711ebc3b6b36a2b674/S80_OwnersManual_MY16_fi-FI_TP20350.pdf (http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/fda8fc155c2de693b8c3d7711ebc3b6b36a2b674/S80_OwnersManual_MY16_fi-FI_TP20350.pdf)
-
Ihmettelin tätä pitkään, että mitä eroa on ladata asennusohjeen mukaisesti akkua rungosta ja sähkökeskuksen virtapultista, mutta 2016 vuosimallin ohjekirja selittää hyvin syyksi osasta mallisarjan autoja löytyvän Start-Stop järjestelmän kahden akun konfiguraation:
Ohjekirja jättää varsinaisen teknisen syyn kertomatta: uusimmissa vuosimalleissa akun miinuskengälläkin on jo aivot. Siihen on integroituna virtamittaus ja prosessori, joka laskee akkuun virtaavia ampeeritunteja. Jos laturin kytkee suoraan napaan, niin virta menee mittauksen ohi. Esimerkki anturista:
http://www.hella.com/microsite-electronics/en/Intelligent-battery-sensors-154.html (http://www.hella.com/microsite-electronics/en/Intelligent-battery-sensors-154.html)
-
Onko siis niin, että kori kuitenkin on ok, jos ei käytä miinusnavan pulttia? Itse latasin näin, eikä ainakaan vielä ole mitään oireita tullut.
-
Ohjekirja jättää varsinaisen teknisen syyn kertomatta: uusimmissa vuosimalleissa akun miinuskengälläkin on jo aivot. Siihen on integroituna virtamittaus ja prosessori, joka laskee akkuun virtaavia ampeeritunteja. Jos laturin kytkee suoraan napaan, niin virta menee mittauksen ohi. Esimerkki anturista:
http://www.hella.com/microsite-electronics/en/Intelligent-battery-sensors-154.html (http://www.hella.com/microsite-electronics/en/Intelligent-battery-sensors-154.html)
Erittäin hyvä huomio, katselinkin että tuo Hellan valmistama komponentti löytyi miinuskengän yhteydestä.
Pitääkin muuttaa CTEKin kytkentä tuon Volvon ohjeen mukaiseksi, niin pysyy auton latausseuranta synkronoituna todelliseen lataukseen.
(http://i8.aijaa.com/b/00037/14070584.jpg) (http://aijaa.com/rrrHlq)
-
Rookie ilmoittautuu:
Oli ajatus liittää ctek xs 3600 tueksi akulle, kun kylmiä aikoo vielä pidellä ja
Volvoa (2010 v70 2,4D olisko D5) tulee käytettyä vain kerran viikossa.
Punainen hauenleuka varmaankin akun plusnapaan, mutta käyttöohjeen mukaan
musta "maadoituskohtaan, esim. oikea moottorinkiinnike yläreunassa, ulompi ruuvinkanta".
Ruuvinkanta?
Käyttiksen kuvan mukaisesta paikasta löytyi edestä katsoen vasemmalta takaa kolmekin
mutteria yksi mustaksi maalattu, muut tavallisia. Jokin noista?
Mutta sitten kävi ilmi, että ctekin hauenleuat ei tietty yllä moottorista yli :(
Apuva! Jokin muu turvallinen ja helposti havaittava maadoituspiste?
Moottorinkannatin...mikä,missä, minkä näköinen voisi olla?!
Koteloinnin ansiosta pimeässä näkyi vain muoviosia, sitä iskarin päätäkään honannut :((
Javielä: Uusimman volvoviestin mukaan uusimmissa malleissa akun vaihtaminen on
ammattimekaanikon työtä joittenkin akkuantureiden takia. Onko v70 /2010 semmoinen?
-
On akku ollut autossa jo pitempään ja ajojen puolesta on täynnä.
Ajattelin pitääkö akku ensimmäisellä kerralla ladata täyteen laturilla jotta myöhemmin suostuu latautumaan täyteen.
Omassa on 95A AGM akku.
En minäkään mitään ladannut kun oman 95Ah agm akun about vuosi sitten (eli keskellä talvea) asensin. Ostin kylläkin akkuliikkeestä ja taisi jannu sanoa että ei muuta kuin kovaa ajoa. Ehkä ne oli ladannu sen täyteen valmiiksi. No jokatapauksessa kertaakaan ei ole minkäänsortin ulkoista laturia käytetty ja ardicin propelli on kyllä pyörinyt paljon että eiköhän tuo oo hyvässä kunnossa.
Agm akku on monessa suhteessa paljon huolettomampi kuin normi akku eikä niiden kanssa tartte sillee stressata. Jos lataat ni pidä huoli et on sopiva laturi kun ylijännite on vissiin näiden akilleen kantapää. Agm ei ole varastoinnin suhteen niin kranttu että sitä tarttis aina välillä latailla, kestää paremmin kylmää, latautuu nopeammin, pienempi itsepurkautuminen, kestää paremmin syväpurkamista..jne. Kaikillahan tämmönen pitäs olla :)
Täältä asiallista sepustusta agm:stä
http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm
-
Rookie ilmoittautuu:
Oli ajatus liittää ctek xs 3600 tueksi akulle, kun kylmiä aikoo vielä pidellä ja
Volvoa (2010 v70 2,4D olisko D5) tulee käytettyä vain kerran viikossa.
Punainen hauenleuka varmaankin akun plusnapaan, mutta käyttöohjeen mukaan
musta "maadoituskohtaan, esim. oikea moottorinkiinnike yläreunassa, ulompi ruuvinkanta".
Ruuvinkanta?
Käyttiksen kuvan mukaisesta paikasta löytyi edestä katsoen vasemmalta takaa kolmekin
mutteria yksi mustaksi maalattu, muut tavallisia. Jokin noista?
Mutta sitten kävi ilmi, että ctekin hauenleuat ei tietty yllä moottorista yli :(
Apuva! Jokin muu turvallinen ja helposti havaittava maadoituspiste?
Moottorinkannatin...mikä,missä, minkä näköinen voisi olla?!
Koteloinnin ansiosta pimeässä näkyi vain muoviosia, sitä iskarin päätäkään honannut :((
Javielä: Uusimman volvoviestin mukaan uusimmissa malleissa akun vaihtaminen on
ammattimekaanikon työtä joittenkin akkuantureiden takia. Onko v70 /2010 semmoinen?
Siis joku mutteri tai pultinkanta joka on tukevasti kiristetty koriin eikä ole maalattu tai likainen että saat kunnollisen maakontaktin sille miinuspiuhalle. Koko korihan se on "maata".
-
Punainen hauenleuka varmaankin akun plusnapaan, mutta käyttöohjeen mukaan
musta "maadoituskohtaan, esim. oikea moottorinkiinnike yläreunassa, ulompi ruuvinkanta".
Ruuvinkanta?
Käyttiksen kuvan mukaisesta paikasta löytyi edestä katsoen vasemmalta takaa kolmekin
mutteria yksi mustaksi maalattu, muut tavallisia. Jokin noista?
Javielä: Uusimman volvoviestin mukaan uusimmissa malleissa akun vaihtaminen on
ammattimekaanikon työtä joittenkin akkuantureiden takia. Onko v70 /2010 semmoinen?
Jos autosta löytyy tuo aiemman viestini kuvassa näkyvä latauksen virtamittari, niin kannattaa tehdä kytkentä ketjussa aiemmin linkitetyn Volvon akkulaturin asennusohjeen mukaan.
Akun vaihtoon liittyen ote uusimman vuosimallin 2016 ohjekirjasta, vastaava löytyy myös aiemmista:
"Käynnistysakku - vaihto
Autossa oleva käynnistysakku voidaan vaihtaa
ilman korjaamon apua.
Irrotus
Aivan ensimmäiseksi: Poista etäavain virtalukosta ja odota vähintään 5 minuuttia ennen kuin mitään sähköliitäntöjä tehdään - näin siksi, että auton sähköjärjestelmän pitää tallentaa välttämättömät tiedot ohjausyksiköihin."
Volvo Viesti on maahantuojan markkinointimateriaalia, joten siinä ollaan kallellaan huoltopalvelujen markkinoimiseen ja asiakashankintaan paikallisille merkkihuolloille. Auton tekniikan puolesta akun voi vaihtaa itse, mutta kannattaa tehdä se käyttöohjekirjan ohjeen mukaan - siinä toimenpide selostetaan selkeästi kuvitettuna.
-
Oletko hyrysysy laittamassa kiinteäksi sitä ctek:iä? Silloin en käyttäisi niitä hauenleukoja vaan mutterikiinnityksiä. Jos irroitat laturin aina ajon ajaksi niin silloin katot vaan et kytkennät oikein ja et mikään ei jää litistyksiin tai oikkariin kun lasket konepellin alas (jos lasket).
Kuvassa 85 näkyy se kuinka miinuspiuha pultataan koriin :)
-
Vakiona laturin mukana tulee hauenleuat, mutta en niitä kiinteästi lähtisi kokeilemaan. Mutterikiinnityksellä kanssa tuon Defan olen akulle laittanut.
http://www.defa.com/fi/automotive/powersystems/accessories/0005_smartcharge_accessories/12v_mini_charging_cable/
-
Joototanoin, mun asentamistaidon yläraja on siinä, että äsken tuli nostettua se moottorin
suojamuovi ylös kun valoisassa sai etsiä jotain korvaketta :-[.
Ihan vaan hauenleuoilla ajattelin yrittää...
Käyttiksen osoittamaan runkomutteriin ei setekin piuha tosiaan yllä, mutta auton edestä
katsoen moottorin oikeassa yläkulmassa näyttäisi olevan mustaksi maalattu lenkki.
Etäisyyttä akkukoteloon olisko vajaa 10 senttiä.
Nyt näkyi suojamuovin altakin, kun osasi katsoa :-[.
Voisko tuo olla sopiva vai onko liian lähellä jotain vaarallista?
Kun muuta maalaamatonta kiinteää ei löytynyt :-\
-
Mulla toimi hyvin myös maalattu pinta kontaktin saamiseksi. Voi olla vähän enemmän resistanssia, mutta tuskin haittaa. Olettaen siis, että kori on muuten ok paikka ottaa maakontakti. (Oletan, että on, koska kyseessä on ainoastaan miinuskaapelin yhteydessä oleva IBS-systeemi.)
-
En minäkään mitään ladannut kun oman 95Ah agm akun about vuosi sitten (eli keskellä talvea) asensin. Ostin kylläkin akkuliikkeestä ja taisi jannu sanoa että ei muuta kuin kovaa ajoa. Ehkä ne oli ladannu sen täyteen valmiiksi. No jokatapauksessa kertaakaan ei ole minkäänsortin ulkoista laturia käytetty ja ardicin propelli on kyllä pyörinyt paljon että eiköhän tuo oo hyvässä kunnossa.
Agm akku on monessa suhteessa paljon huolettomampi kuin normi akku eikä niiden kanssa tartte sillee stressata. Jos lataat ni pidä huoli et on sopiva laturi kun ylijännite on vissiin näiden akilleen kantapää. Agm ei ole varastoinnin suhteen niin kranttu että sitä tarttis aina välillä latailla, kestää paremmin kylmää, latautuu nopeammin, pienempi itsepurkautuminen, kestää paremmin syväpurkamista..jne. Kaikillahan tämmönen pitäs olla :)
Täältä asiallista sepustusta agm:stä
http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm
kiitos, hyvä tietää ettei tarvitse mitään erityistoimenpiteitä käyttöön oton yhteydessä.
Viime kesänä kun autotallissa pidin autossa valot ja virrat päällä niin alkoi ilmoittelemaan alhaisesta jännitteestä, aloin ihmettelemään miksi näin äkkiä virta muka loppuu.
Mutta nyt kun ollut kovat pakkaset ja Webasto ollut päällä vähän väliä on virta riittänyt hyvin eikä mitään ilmoituksia ole tullut.
-
Jahans, lienee kohtelliasta, että päätän osaltani tämän keissin.
Liki uudenuutukaisesta Motonetista löytyi ctekin akkutesterillä varustettu jatkokaapeli hauenleuoilla.
Nyt piuhaa riittää ja moottoritilassa vilkkuu vihreä diskovalo kait tulevan kevään kunniaksi..
Kiitokset asiasta vaivaantuneille -H-
-
Käytin autoa Bilialla muista syistä. No, nyt selvisi, että olin pitänyt autoa turhaan Ctekin päässä, koska autossa on sisäinen laturi lohkolämppärin haarassa. Ylimääräinen karva akun plusnavassa paljasti asian.
Eli olen tietämättäni tuutannut kahdella laturilla virtaa akkuun, kun Ctek ja oma laturi ovat olleet yhtäaikaa päällä. Näköjään AGM kesti kunnialla myös tuon mokan yhden syväpurkautumisen lisäksi.
Bilian mies tsekkasi asian ja nollasi vielä akun tarkkailutiedot. Sen jälkeen ei ole tullutkaan enää mitään ongelmaa, vaikka Webasto on ollut käytössä.
-
Sulla autossa siis defa / galix kiinteä akkulaturi.
-
Mulugren's law: molemmat on ollu älylatureita niin luulisi että mitään vahinkoa ei (ehkä) ole tapahtunut.
-
Huomasin just, että kun napsautan lohkolämmittimen piuhaan virrat päälle, ei akun napajännite nouse yhtään 12,60 voltista. Eikös jännitteen pitäisi nousta, koska autossa on sisäinen laturi, joka saa virran lohkolämppärin kautta?
Akkuherjoja on myös tullut, vaikka auto on ollut aika paljon piuhan päässä kiinni. Sisäinen laturi lienee siis sökönä? Voikohan tuota tarkistaa mitenkään muulla tavalla?
-
Siinä on sulake laturin ja akun plusnavan välillä. Kato onko ehjä. Ja että johdot on laturissa kiinni.
-
Vähän off topic, mutta olen itse lataillut akkua tavaratilan virtapistokkeen kautta. Laturiin olen siis laittanut liittimen, joka sopii virtapistokkeeseen. Piuha vain peräluukun välistä pihalle. Ei tarvi konepeltiä availla. Ulkopuolista latausta tarvii lähinnä, kun pakkasta on pitkään yli 10 astetta, webasto pyörii ahkeraan ja kaikki ajo on lyhyttä nurkka-ajoa. Itsellä on nyt 4,5 vuotta vanha akku, joka ehkä menee vielä tämän talven. Ensi talveksi pitää hommata uusi (tai vaihtaa auto uuteen)...
-
Olen luullut että ne stöpselit ei toimi jos avaimet ei oo virtalukossa. Tunnustan tietämättömyyteni
-
Olen luullut että ne stöpselit ei toimi jos avaimet ei oo virtalukossa. Tunnustan tietämättömyyteni
Omassa ainakin toimii vain tavaratilan töpseli, kun autosta on virrat pois.
-
Kaikki muut pimenee, kun ovet lukitaan, mutta tavaratilan virtapistokkeeseen jää jatkuva virta. Ajatus on kait niin, että kylmälaukku toimii kaupassa käynnin aikanakin. Muistaakseni tästä varoitellaan ohjekirjassa akun tyhjenemisen vuoksi.
Toinen vielä "nokkelampi" tapa on tietysti ladata perävaunupistokkeen kautta, koska sielläkin on jatkuva virta, ainakin 13 napaisissa töpseleissä. Itsellä vain ei ole ollut vetokoukkua kuin vähän aikaa, niin siksi tuo ensimmäinen valikoitui aikanaan latauskeinoksi.
-
Tulipa nyt vielä mieleen, jos joku innostuu näitä epävirallisia latauspaikkoja käyttämään, että älykkäillä latureilla akku ei mene aivan täyteen, jos latauspiste on kovin etäällä akusta. Tulee siis jännitehäviötä ja akku jää hivenen vajaaksi. Käytännön merkitystä ei ole.
Vanhanmallinen laturi toimii paremmin pakkasessa - se tuuppaa 16 volttia akkuun ja se varmasti täyttyy. Lyijyakkua ei saa merkittävästi kiehumaan noilla latausvirroilla alle 10 asteen pakkasessa, joten ylijännite ei haittaa. Paremmin vain lähtee auto aamulla käyntiin, kun akku on lämmin.
Jos lataa lämpimässä sisällä, niin sitten tuollaisella vanhalla laturilla saa akun kiehutettua kuivaksi, jos unohtuu lataus päälle esim. kolmeksi kuukaudeksi.
-
Tulipa nyt vielä mieleen, jos joku innostuu näitä epävirallisia latauspaikkoja käyttämään, että älykkäillä latureilla akku ei mene aivan täyteen, jos latauspiste on kovin etäällä akusta. Tulee siis jännitehäviötä ja akku jää hivenen vajaaksi. Käytännön merkitystä ei ole.
Vanhanmallinen laturi toimii paremmin pakkasessa - se tuuppaa 16 volttia akkuun ja se varmasti täyttyy. Lyijyakkua ei saa merkittävästi kiehumaan noilla latausvirroilla alle 10 asteen pakkasessa, joten ylijännite ei haittaa. Paremmin vain lähtee auto aamulla käyntiin, kun akku on lämmin.
Jos lataa lämpimässä sisällä, niin sitten tuollaisella vanhalla laturilla saa akun kiehutettua kuivaksi, jos unohtuu lataus päälle esim. kolmeksi kuukaudeksi.
Lyijyakkuja on monenlaisia. Käsittääkseni tietyntyyppiset lyijyakut saa sököksi ylijännitteellä
-
Lyijyakkuja on monenlaisia. Käsittääkseni tietyntyyppiset lyijyakut saa sököksi ylijännitteellä
Agm ja geeli max latausjännite on 14.8v.