Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: jleino - 05.01.2016, 21:48:25
-
Terve,
Osaatteko sanoa kuinka paljon lisälämmitin syö virtaa? Näin kovemmilla pakkasilla ajastaen se lämmittää varmaan kolme varttia ainakin, niin mietityttää että mahtaako akussa enää virtaa kovin paljoa olla?
Jos tuon tekee pari kertaa päivään, niin mikä on nyrkkisääntö kauan täytyy ajaa että akku on taas samassa varaustilassa?
-
Yleinen nyrkkisääntö taitaa olla se, että aja saman verran kuin mitä lämmitin on ollut käytössä. Näin ainakin minä muistan kuulleeni, viisaammat korjatkoon.
-
Yleinen nyrkkisääntö taitaa olla se, että aja saman verran kuin mitä lämmitin on ollut käytössä. Näin ainakin minä muistan kuulleeni, viisaammat korjatkoon.
Pitää paikkansa..
Mutta omalta kohdalta huomasin tuossa syksyllä webaston kanssa tapellessa, että akun varaustila alhainen= ei toimi.
Latasin akun täyteen ja hommasin akulle kaveriksi tuollaisen:
http://www.defa.com/fi/automotive/warmup/products/battery_chargers/multicharger_1204/
Omassa autossa ei ole muuta defan järjestelmään liittyvää, vielä..
-
30w taitaa olla virrankulutus, kuulin saman neuvon kun tuomaril
-
Vanhoissa autoissa tarvitsee reilusti ajoa suhteessa lämmitykseen verrattuna uudempiin, ihan johtuen uusien autojen tehokkaammista latureista.
Käytännössä -07 V70 riitti puolen tunnin ajo vaikka lämmitti tunninkin ja taas vanhassa ysäritoitsussa ei riittänyt tunnin ajokaan vaikka lämmitettiin vain puolta tuntia.
n. 30W on lämmittimen kulutus, ja veikkaan että sekin on max kulutus, sen päälle se suurin kulutus eli sisätilan puhallin.
-
Vanhoissa autoissa tarvitsee reilusti ajoa suhteessa lämmitykseen verrattuna uudempiin, ihan johtuen uusien autojen tehokkaammista latureista.
Käytännössä -07 V70 riitti puolen tunnin ajo vaikka lämmitti tunninkin ja taas vanhassa ysäritoitsussa ei riittänyt tunnin ajokaan vaikka lämmitettiin vain puolta tuntia.
n. 30W on lämmittimen kulutus, ja veikkaan että sekin on max kulutus, sen päälle se suurin kulutus eli sisätilan puhallin.
Eio kyllä laturin tehosta tuo asia kiinni. Vanhemmat vermeet on voinu viedä enempi virtaa, mutta kyllä rajoittava tekijä on akun kyky ottaa virtaa vastaan.
-
Puhaltimen asento vaikuttaa eniten. Ainakin jälkiasentaessa tuon saa puhaltamaan monessa autossa millä voimakkuudella haluaa, itse mersuun asensin niin, että itse laitan puhaltimen asennon sopivaksi ennen webaston käynnistystä(manuaalinen härveli). Jos tuon näillä pakkasilla unohtaa kolmoselle(1-4) Niin aika niukasti lähtee tulille 1h lämmityksen jälkeen. taas puhallin ykkösellä tuo lähtee kuin kesällä.
Tänään webasto oli päällä n.5h. Ajoa tuli varmaan max. 2h. Kiva istua lämpöiseen autoon tuolta pakkasesta. ;)
-
Mulla on ihan tämä vakiovarusteinen viiksestä toimiva lisälämmitin joka toimii yhdessä automaatti-ilmstoinnin kanssa. Valtavan kätevä systeemi :) Nyt kovilla -30 asteen pakkasilla tuli mieleen kun ei se akkukaan yhtä virkeä voi olla mitä esim. -10 asteen pakkasessa. Tuo akkulaturi kaveriksi olis kyllä varmasti hyvä kun lyhyempääkin ajoa paljon tulee.
-
Pitää paikkansa..
Mutta omalta kohdalta huomasin tuossa syksyllä webaston kanssa tapellessa, että akun varaustila alhainen= ei toimi.
Latasin akun täyteen ja hommasin akulle kaveriksi tuollaisen:
http://www.defa.com/fi/automotive/warmup/products/battery_chargers/multicharger_1204/
Omassa autossa ei ole muuta defan järjestelmään liittyvää, vielä..
...vaatii vaan sen verkkovirran, no kiinan agri käymään. :pomo:
-
Parivuotta sitten mittailin 091-b mallin pöhistintä ja jotain vähä reilu 10A meni starttivaiheessa kun hehku oli päällä ja kaikki muukin. Käynnistyttyään ja hehkun sammuttua putosi virta lähemmäs kuutta ampeeria. Laitoin aikanaan silti perus 4 tms ampeerin älylaturin akun rinnalle lohkarin johtoon. Avittaa edes vähän saman aikaisesti kytkeytyneenä kuin ardic. kyllähän tuo liki 8A jatkuvaa on aika kivasti jos aattelee että tuo vanha lämmittää ohjeen mukaan 2 tuntia 20 asteen pakkasessa.. Siinä puolityhjä patteri on finaalissa helposti. Edellinen 2 vuotta vanha kennovikainen patteri ei jaksanut täydestä latingista kymmenen asteen pakkasessa edes tuntia kunnolla.
-
Löytyykö jostakin muuten jotain taulukkoa mistä näkee kuinka kauan milläkin kylmyydellä auto pitää lämmitintä päällä? Eli jos esimerkiksi ajastan, että lähden ajamaan klo 8.00 niin kuinka aikaiseen lämmitin menee kussakin lämpötilassa päälle?
-
Löytyykö jostakin muuten jotain taulukkoa mistä näkee kuinka kauan milläkin kylmyydellä auto pitää lämmitintä päällä? Eli jos esimerkiksi ajastan, että lähden ajamaan klo 8.00 niin kuinka aikaiseen lämmitin menee kussakin lämpötilassa päälle?
Meni OT:n puolelle..
Korjataan sen verran, että tässä lohkolämmitimen lämmitysohjeet:
http://www.vattenfall.fi/fi/auton-lammittaminen.htm
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottorinl%C3%A4mmitin
Ei taida olla lisälämmittimen kohdalta tutkittua tietoa lämmitysajoista, mutta niin kauan pystyy lämmittämään kun akussa riittää potkua..
-
http://www.vattenfall.fi/fi/auton-lammittaminen.htm
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottorinl%C3%A4mmitin
Ei liity articiin, vai.
-
Ei liity articiin, vai.
Ei..
;) ;)
-
Asensin CTekin ylläpitolaturin autoon, joten jospa tätä ei tarttis enää huolehtia ;)