Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: BitetheDust - 06.01.2016, 14:14:17
-
Heipä hei! Isäukon ässään tuli sellainen ongelma että auto sammui tyhjäkäynniltä eikä lähde enää käyntiin. Starttaa kyllä mutta ei lähde, starttaus loppuu ikäänkuin seinään, epäilin jo että jako olisi hypännyt mutta näyttäisi nopeasti nokilta katsottuna olevan kohdallaan ja hihna on tiukalla.
Voiko ajonesto tehdä tuon?
edit. niin moottori on 2,5 20v vapari
-
Vettä virranjakajassa, vastasytyttää. Plussana todennäköisesti huohotinpoksi tukossa -> pullauttanu virrajakajan alta nokkastefan. Näin mulla.
-
Eilen iltapäivällä sain auton talliini ja katsoin vikakoodit, ei mitään. Irrotin akunkengän, ei vaikutusta. Sitten ajattelin että kurkataanpa tonne jakajaan, vettähän siellä oli :D Eli aika perusasioiden äärellä oltiin. Täytyy tutkia sitä huohotinta vielä tänään jos noilla on joku yhteys.
-
Onko jakajankannessa musta muovikuori päälimmäisenä? Ilman sitä jakajaan tuntuu kondensoituvan vettä herkemmin varsinkin jos ajetaan lyhyttä matkaa. Huohotuksen tilanne ei siihen vaikuta.
-
Pakonokalta oli stefa pullahtanut, eli huohotin jäässä. Putsaamisesta/ vaihtamisesta saa ainoastaan haaveilla irrottamatta imusarjaa?
Kyllä siinä jakajankannen päällä on musta kuori, jos uusii niin alkuperäinen lienee ainoa vaihtoehto? Auto on ollut isälläni 10 vuotta ja tämä oli eka kerta kun mitään tälläistä tapahtui, liekkö huohotin sen verran tukkeessa että jäätää nyt helpommin.
-
...Ja kun irrottelin vielä jakajan uudestaan niin olihan sieltäkin tiiviste pois paikoiltaan.
-
Musta kuori irtoaa kun ottaa johdot ja kiinnitysruuvit pois.
Useimmiten näissä juuri nokkien takastefat pullahtaa huohotuksen mennessä tukkoon.
-
...Ja kun irrottelin vielä jakajan uudestaan niin olihan sieltäkin tiiviste pois paikoiltaan.
Kampikammion huohotusilmassa oleva kosteus kondensoituu virranjakajaan, kun jäätynyt huohotus pullauttaa stefan nokalta. Hyvin usein korjataan ainoastaan oire ilman että osataan etsiä varsinaista syyllistä elikkäs tukkeutunutta huohotusta. Pakkasten hellittäessä oire saattaa jäädä pois hyvinkin pitkäksi ajaksi ja pahimmillaan pullauttaa sitten kampuran stefan. Itse huohottimen putsaus ei ole paha homma n.1,5-2h . Imusarjan ylemmät pultiit pois ja alapuolen pultit löysälle (imarin alapuolen laipoissa hahlot), pikkuräikkällä ja piitkillä jatkoilla yhdessä mutterissa tarvitsee nivelen. Säiliö ei välttämättä ole tukossa, mutta letkut varsinkin se joka menee läppäkoteloon, ja liekkilukko roskiin jos vielä tallella.
-
Oisko vinkkiä mistä saisi uudet huohotusletkut? Vai onko pakko mennä siniselle? Vai tyydynkö putsaamaan? Saabiin noi on niin halpoja ettei paljon kannata putsailla vanhoja.
-
Euroopasta ei varmaan kittinä saa kuin täältä:
http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=105_919_921&products_id=8728
Erillisinä osina voi saada tarvittavat varmaan skandix.de -sivuilta, toimitus on jotain 30 euron luokkaa varmaan.
Tietenkin marmorilta saa, mutta hinnat ovat varmaan tähtitieteellisiä.
Jenkeistä useammasta nettikaupasta, esim FCP:
https://www.fcpeuro.com/products/volvo-pcv-breather-system-kit-850-c70-s70-v70-turbo-850t200
Näissä kiteissä lukee "Turbo", mutta FCPn sivuilla sopivuus -kohdassa huomaat, että sopii vapareihinkin. :)
-
Jep jep, täytyy varmaan kokeilla putsata. Jenkeistä sais näköjään oem sarjan mutta ei oikein pysty odottelemaankaan...
-
Näissä kiteissä lukee "Turbo", mutta FCPn sivuilla sopivuus -kohdassa huomaat, että sopii vapareihinkin. :)
Enpä muuta tiiä kuin että vaparin ja turbon letkut on erilaiset. En tiedä miten ne vois sopia.
-
Jep jep, täytyy varmaan kokeilla putsata. Jenkeistä sais näköjään oem sarjan mutta ei oikein pysty odottelemaankaan...
Brakleen toimii hyvin.
-
Enpä muuta tiiä kuin että vaparin ja turbon letkut on erilaiset. En tiedä miten ne vois sopia.
Jos käyt katsomassa FCP sivuilta. Huomaat, että oheisen linkin kitti sopii myös vapareihin :)
Itse en ole tilaillut kyseisiä osia.
-
Tuotahan mä ihmettelinkin. Vaparissa huohotus menee kaasuläpän tykö ja turbossa karkeesti puoli metriä pitemmälle koneen taakse juuri ennen ahdinta.
-
https://www.skruvat.fi/?skruvat=1&gclid=Cj0KEQiA_MK0BRDQsf_bsZS-_OIBEiQADPf--uZOUnLZaDTodgx12uQ6ofqn800sgjMcATVwIRwZ37caAgqc8P8HAQ
Tuolta öljyloukko.
Jarrukliinerillä ja paineilmalla sitte putket puhtaiksi.
-
No niin, huohotin putsattu ja auto toimii. Alunperin minun piti laittaa takaiskarin yläpää, kuitenkin loppujen lopuksi tuli uusittua kaikki vetarin suojakumit, alatukivarret ja toinen sisempi raidepää+kumi sekä bonuksena ne pullahtaneet stefat ja toi huohotinjumppa. Homma vähän venyi kun sisempiä kumeja ei löytynyt kuin marmorilta ja tilausaika oli 5 päivää.. Auto makasi nosturilla viikon :-[ Huohottimen puhdistukseen käytin bensaa, jarrukliineri haihtui liian nopeasti. Sen pitkän putken olisi voinut uusia käyttämällä esim ilmaputkea jota käytetään raskaankaluston jarrulinjoissa, mutta tajusin sen niin myöhään etten enää ehtinyt ostamaan putkea joten pesin sen nyt vaan puhtaaksi.
-
Sen pitkän putken olisi voinut uusia käyttämällä esim ilmaputkea jota käytetään raskaankaluston jarrulinjoissa, mutta tajusin sen niin myöhään etten enää ehtinyt ostamaan putkea joten pesin sen nyt vaan puhtaaksi.
Myydäänkö tuota jossain esim. metrin pätkä, jos sattuu joskus tarvimaan?
-
Myydään metritavarana raskaankaluston tarvikeliikkeissä, voi saada muualtakin. Jos sen pätkän uusii niin mutkat on helppo pestä puhtaaksi ja uuden öljyloukon saa skruvatilta. Pienimmässä letkussa ja venakopalta lähtevässä letkussa ei edes ollut karstaa.