Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jamo57 - 06.01.2016, 15:00:52
-
Tervehdys! Eipä suostunut tänään volle lähtemään käyntiin eikä Ardic olemaan päällä kuin n. 5 minuuttia!
Kertokaa vinkkejä mistä alkaisi hommaa tutkimaan (hehkut, akku, löpösuodatin vai joku muu)? Lämpösenä starttaa hyvin. Auto ollut minulla vasta parisen viikkoa.
-
Akku tainnu tulla tiensä päähän.
-
sanoko naks naks naks kun koitit käynistää? ja joku käynistyksen estoa ilmoitti? mulla sano samanlainen volvo eilen akkunsa irti.
-
Kyllä se pyöritti. Naapuri antoi virtaakin, ei vaan startannut! Laitoin ylläpitolaturiin, katotaan huomenna aamulla mitä sanoo. Sääennuste näyttää -25 astetta huomiselle.
-
Paljonko polttoainetta tankissa? Ihan vähillä ei lisälämmitin lähde päälle.
-
Tankki täynnä. Lähti päälle, mutta oli vaan sen 5 minuuttia.
-
Kesälaatua lämmittimen putkistossa? ???
-
Ittellä samanvuotinen samanlaine peli.
Ongelma lähes sama mutta ardic kävi koko tunnin. Sitten muutama pyöräytys ja kello nollille eli akku tyhjä. vajaa 2v vanha volvon oma akku.
Omassa epäilen laturin ja startin piuhojen hapettuneen niin ettei lataa enää kunnolla. Laturilla lähvi viimeksi käyntiin, aamulla selviää onko nyt sama.
Akusta ja laturista on boschin testerillä otettu testit ja kaikki ok, 85% akun kapasiteetista jäljellä. Vika satunnainen ja nyt jo toisena talvena pakkaste alettua todenteolla.
Onko autollasi ajettu paljon ja onko laturia uusittu? Nollasiko kellon mittaristosta? Hehkut ja suuttimet jos finaalissa niin ei käynnisty kylmänä mutta ei se ardikkiin vaikuta.
Tarkasta ne piuhat laturista ja startista. Erityisesti laturista, minullakaan ei herjaa alhaista akkujännitettä kun 12.19v on akussa edelleen mutta startatessa kyykkää aivan täysin
-
Kellon nollas. Autolla ajettu 221tkm. Ei tietoa laturin kunnosta. Täytyy tutkia kunhan kelit helpottuu. Auto ollut vajaan kaks viikkoa mulla, ei vakuuta!!
-
Ittellä samanvuotinen samanlaine peli.
Ongelma lähes sama mutta ardic kävi koko tunnin. Sitten muutama pyöräytys ja kello nollille eli akku tyhjä. vajaa 2v vanha volvon oma akku.
Omassa epäilen laturin ja startin piuhojen hapettuneen niin ettei lataa enää kunnolla. Laturilla lähvi viimeksi käyntiin, aamulla selviää onko nyt sama.
Akusta ja laturista on boschin testerillä otettu testit ja kaikki ok, 85% akun kapasiteetista jäljellä. Vika satunnainen ja nyt jo toisena talvena pakkaste alettua todenteolla.
Onko autollasi ajettu paljon ja onko laturia uusittu? Nollasiko kellon mittaristosta? Hehkut ja suuttimet jos finaalissa niin ei käynnisty kylmänä mutta ei se ardikkiin vaikuta.
Tarkasta ne piuhat laturista ja startista. Erityisesti laturista, minullakaan ei herjaa alhaista akkujännitettä kun 12.19v on akussa edelleen mutta startatessa kyykkää aivan täysin
Näillä pakkasilla on ihan normaalia ettei lähde käymään jos ardic on käynyt tunnin...
Kellon nollas. Autolla ajettu 221tkm. Ei tietoa laturin kunnosta. Täytyy tutkia kunhan kelit helpottuu. Auto ollut vajaan kaks viikkoa mulla, ei vakuuta!!
Jos kello meni nolliin, loppui virta. Eli joko huono akku, huono liitos jossain, huono startti jne.
-
Näillä pakkasilla on ihan normaalia ettei lähde käymään jos ardic on käynyt tunnin...
Anteeksi välikysely...
Mutta miksei lähtisi käyntiin? Itse pidän usein tunnin ardicia päällä, joskus voi mennä silleen ylikin että sammuu kun autolla on juuri lähdössä.
-
Tarkennus vielä. Ardic puhisi viisi (5) minuuttia. Nyt kottero on ylläpitolaturissa, voiko yrittää käynnistää Ardicia laturin ollessa kiinni?
-
Tarkennus vielä. Ardic puhisi viisi (5) minuuttia. Nyt kottero on ylläpitolaturissa, voiko yrittää käynnistää Ardicia laturin ollessa kiinni?
Herjasiko mitään kun Ardic sammui? Esim. "akun jännite alhainen..." tai jotain?
Kyllä minusta Ardicin voi käynnistää kun laturi on kiinni. Ardic vie varmasti virtaa saman verran kuin laturi sitä syöttää, mutta laturit lataa aina laitteen max virralla, ei suuremmalla. Nimittäin tyhjä akku on käytännössä oikosulku laturin näkökulmasta mutta niin vaan alkaa lataamaan.
edit. minulla taisi kerran olla kaksi laturia (tavallinen 4A ja CTEK 3A) akussa kiinni (kesä) kun akun jännite oli alhainen. 10 min päästä jo starttasi ja laturit oli kiinni koko ajan eikä mitään hajonnut. En tietenkään ole vastuussa muusta kuin omista kokeiluistani.
-
Jos 2 laturia yhtä aikaa, niin ylläpto ei lataa, koska se tavallinen nostaa senverran jännitettä,ettei ylläp. lähde päälle, kun luulee että akku täynnä. :idiot2: :pomo:
ps. kokeiltu ja näytetty epävarmoille moooontakertaa.
-
Jos 2 laturia yhtä aikaa, niin ylläpto ei lataa, koska se tavallinen nostaa senverran jännitettä,ettei ylläp. lähde päälle, kun luulee että akku täynnä. :idiot2: :pomo:
ps. kokeiltu ja näytetty epävarmoille moooontakertaa.
Mutta auttaa startissa kun jännite putoaa. Toisaalta jos akku on tyhjä niin kestää hetken ennen kuin napajännite nousee sillä tavallisella laturilla "normaalin" tason yläpuolelle jolloin ylläpito lopettaa latauksen. Normaalitilanteessa (akku täynnä tai lähes) ylläpito ei lataa.
edit: 8)
-
Anteeksi välikysely...
Mutta miksei lähtisi käyntiin? Itse pidän usein tunnin ardicia päällä, joskus voi mennä silleen ylikin että sammuu kun autolla on juuri lähdössä.
Jos akku on vähänkään vanhempi, eikä autolla tule aina starttauksen jälkeen ajettua sitä tuntia, niin kyllä se akku kyykkää.
Toki jos matkat on pitkiä, akku hyvä ja käyttää vaikka satunnaisesti ylläpitolaturia, niin go for it...
-
Ei paljoa nosta virtaa , sen latauksen aikana, :pomo: 1-5sekunttia.
-
Ei mitään herjaa. Sama homma nyt aamulla, Ardic kävi vajaan kymmenen minuuttia. Sain kotteron käyntiin kuitenkin.
-
Lisäkysymys? Laturin voi varmaankin kytkeä myös konehuoneen puolelle ?
-
konehuoneessa on +napa sulakkeiden vieressä. Ja siis voi kytkeä laturin konehuoneenpuolellekin.
-
Ylläpitolaturi itselläkin kiinni konehuoneesa ja ardic pöheltää normaalisti.
Tänään puhdistin nuo startin ja laturin piuhat ja laitoin kontaktisprayta.
Ennen tyhjäkäynnillä 13.3v lataus ja nyt näytti 14.6v Tiedä häntä sitten johtuuko tuosta. Haittaa tuskin oli. Pakkasta tosin nyt pikkuisen enemmän.
-
Tässä yksilössä kun on myös Ardic häikkää, käy sen 5-10 minuuttia, niin paikallinen Autosalpa vaihtaisi mielellään jotain sisuskaluja sinne (350€ + työt 150€)! Puhuivat nokisuudesta. Mitenkäs se ylikuumenemissuoja? Olisko sen vaihtamisessa ideaa? Olisko mielipiteitä?