Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jaru - 07.01.2016, 08:05:14
-
Oire on suraava, isolla vaihteella kun kiihdyttää matalilta kierroksilta niin antaa koodin ilmanmassamittarista. Lueskelin livedatoja, sieltä löytyin kummallinen arvo : Intake temperature 42-44 astetta (ei väliä onko auto kylmä vai lämmin sama luku), kun taas IMM näyttää sisään meneväksi lämmöksi ulkolämpöä (eli nyt -24 astetta).
Ahtopaine on oikein livedatassa.
Onko tuo Coolerissa kuskinpuolella oleva anturi juuri tämä? sattusko jollain olemaan kys anturin koodia?
-
Kyllä, juurikin se coolerin päässä oleva anturi.
Itsellä näytti eilen 78 astetta, kylmä kone ja hallissa 15 astetta. Mulla taitaa liittyä tuohon vahvasti epäiltyyn ECU-vikaan.
-
Mitäs muuta tuosta ECU viasta aiheutuu?
-
Aluksi alkoi välillä käydä tyhmäkäyntiä 1500rpm eikä vastannut kaasuun ollenkaan, nyt on 99% ajasta aivan tehoton ja herjaa moottorijärjestelmää.
Mutta jos sulla ei mitään muita oireita ole, niin varmaan anturissa vikaa, noita on vissiin jonkinverran hajoillut.
Toki sen voisi mitata, jos jostain saisi oikeat vastusarvot tietoon...
-
Mullakin näytti saman ikäisessä D5:ssa aina 100 astetta. Vaihdoin anturin ja rupesi näyttämään oikein mutta ei vaikutusta tuntunut olevan mihinkään asiaan ja mitään vikakoodeja tms ei tullut.
-
Tilasin uuden anturin, johto irrallaan näytti -40c, eli anturi on rikki.
45e posteineen oli uusi Bosch saksasta, volvolla 155e.
En tosin usko että vaikuttaa tuohon oman auton tehottomuuteen mitään.
-
Mulla oli kans aikoinaan viallinen anturi. Ajoon ei vaikuttanut mitään. Kävin sinisellä kysymässä sen numeroa, selvisi että mulla eri numero omassa. Tilasin purkaamolta uudella numerolla.