Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: 460GLE - 13.07.2011, 15:54:32
-
Vaihdoin tuommosen Startaxin "Bosch"-kopion ja koitin tietysti ennenku kasasin kojelaudan takas.
Meteli on järkyttävä! :idiot2:
Hirvee bassokumina varsinki ykkösellä ja pyörimisnopeuskin tuntuu liian kovalta, lisäks kakkosen ja kolmosen välillä ei tunnu olevan mitään eroa. Korvasin ne moottorin kolme kumikiinnikettä pulteilla, koska vanha puhallin osu koteloon pienimmässäkin montussa. Mut eikai se lisää meteliä noin dramaattisesti, onko muilla havaintoja tuosta puhaltimesta?
Veikkaan että kojelaudan paikalleenlaittaminen ei tuota meteliä kyllä kauheesti vaimenna. :-\
Koitan täs kehitellä jotain portaatonta systeemiä tai sitte muuttaa noita nopeuksia vastusten avulla...
-
Vaihdoin just omani (kaksiakselinen, ilmastointi) Motonetin varaosaan. Korvasin kumityynyt pulteilla. Soundit on hyvät, ei kuminoita tai muutakaan huutoo...
-
Niin joo ja kesti 15h vaihtaa, ehkä oon muita hitaampi mut ihan sairaan kova duuni.
-
Vaihdettu toissa talvena kahteen Motonetin yksi akselinen moottori. Ei mitään moitittavaa. Piti käydä äsken ulkona kokeilemassa. Ei ylimäräisiä ääniä (kumityynyillä kiinitys) ja tehokas. Motonetissä tuo vajaa 60e. Sinisellä muistaakseni 298e. Taitaa nopeimmat vaihtaa 2-3 tuntiin.
-
Täytyy kasata tuo kojelauta vaan takas, jospa se ääni siitä sitten vaimenee. Jos ei niin kehittelen jonku lisävastuksen jolla saa laskettua sitä pyörimisnopeutta.
Aikamoisen matala ääni, mut ei hinkkaa mihinkään ja puhaltaa kyllä niin hemmetisti. :)
Eikös tuo Motonetin myymä ollu kans tää Startax-merkkinen?
-
Täytyy varmaan kasata tuo kojelauta takas, jospa se ääni siitä sitten vaimenee.
Aikamoisen matala ääni, mut ei hinkkaa mihinkään ja puhaltaa kyllä niin hemmetisti. :)
Eikös tuo Motonetin myymä ollu kans tää Startax-merkkinen?
Kyllä vaan.
-
Jotain häikkää mulla kyllä on tuos puhaltimessa kun tosiaan kakkos-ja kolmos nopeudella ei oo eroa. Mittailin johdoista vastukset, niin sininen ja punanen johto antaa molemmat 1.1 ohmia vastukseks.
Ne piuhathan on puhaltimessa kans ihan liittimillä, todennäkösesti se sininen piuha on nyt jotenki väärin...
edit: No olihan se väärin, nyt on sinisessä johdossa vastus 1.7 ohmia. Oli aika kiva sitä ropata paikoilleen sieltä raitisilmaröörin kautta. ;D
-
Nyt on hetki ajeltu uuden moottorin kans ja eipä oo kokemukset parantunu, ääni on edelleen häiritsevän kova ja eniten närästää että varsinki ykkösvaihteella koko kojelauta ja jopa penkki tärisee. En tiiä oliko tuo pulttikiinnitys nyt sit syynä, mut jotenki tuo tärinä johtuu nyt koko koriin. Puhallusteho on nyt letkut/putket paikallaan sama tai huonompi kuin vanhalla Electroluxilla.
Tuo tärinä tuntuu kaikilla nopeuksilla, ykkösellä pahiten. Eli vastusten lisääminen ja nopeuden muuttaminen sitä kautta ei tuo apuja.
Näyttää siltä että joutuu repiin koko paskan auki uudestaan. :-\
http://i575.photobucket.com/albums/ss191/242tic84/240GL/puhallinruuveilla.jpg
Kiinnitys tuli tosiaan noin pulteilla ja väliin laitoin 10mm paksut muoviholkit että etäisyys säilyy samana kuin kumituteilla. Kehikkoon laitoin uudet kakspuoliteipit niinku oli alkuperäsessäkin.
http://i575.photobucket.com/albums/ss191/242tic84/240GL/puhallinpaikallaan.jpg
-
Okei toi on ihan erilainen systeemi kuin ilmastoidussa (kaksiakselinen).
Veikkaan, et tärinä johtuu siitä ettei kakspuoliteipit pidä. Sähkömoottori ponnistaa pyöriessään niitä vasten, ne liikahtaa vähäsen ja siitä tulee tärähdys. Mun veikkaus, tai "just my two cents" niinku jenkkifoorumeilla sanotaan.
-
Niin, en tiiä onko muilla ollu kans tuolleen kakspuoliteipillä tuo "hämähäkki" kiinni kotelossa. Kyllä se aika tukevasti siellä istuu ja veikkaan että just tuota tärinänvaimennusta sillä on haettukin.
Ymmäräis paremmin jos tärähtäis päälle laittaessa tai nopeutta muutettaessa, mut kun tärisee koko ajan. Ja tosiaan oikeen koko kojelaudassa, penkeissä ja rakenteissa tuntuu. Onkohan tuo propelli vähä out of balance. ;D
-
Kun ensimmäisen kerran ton vaihdoin, niin heitin 2-puoliteipit pois ja unohdin laittaa uudet tilalle. Johtuiko siitä vai mistä, mutta pienessäkin töyssyssä ja jarrutuksessa propelli otti kiinni seinään. Sitten paketti taas auki ja teipit paikoilleen. Samalla kumitötsät pois ja ruuvit tilalle. Nyt ei ota enää kiinni, mutta pientä tärinä-ääntä kuulu 1- ja 2- nopeuksilla. 3 toimii moitteetta.
-
Kun ensimmäisen kerran ton vaihdoin, niin heitin 2-puoliteipit pois ja unohdin laittaa uudet tilalle. Johtuiko siitä vai mistä, mutta pienessäkin töyssyssä ja jarrutuksessa propelli otti kiinni seinään. Sitten paketti taas auki ja teipit paikoilleen. Samalla kumitötsät pois ja ruuvit tilalle. Nyt ei ota enää kiinni, mutta pientä tärinä-ääntä kuulu 1- ja 2- nopeuksilla. 3 toimii moitteetta.
Kyllähän se varmasti pääsi liikkuun aika kivasti jos ne teipit oli pois. :)
Omassa oli vanhassa moottorissa ne kumitutit, mukavasti sirklas koteloon heti ku oli vähäkin epätasasta tai jos kurvas/jarrutti/kiihytti kovempaa.
Ehkä jos kasais sen ruuveilla ja laittas jotku kumirenkulat väliin. Sit kumit haurastuis ajan myötä pois niin moottori heiluis taas. ;D
-
Ehkä jos kasais sen ruuveilla ja laittas jotku kumirenkulat väliin. Sit kumit haurastuis ajan myötä pois niin moottori heiluis taas. ;D
Tuo kävi mielessä, mutta en sitten jaksanut lähteä etsimään. Eiköhän ne olis kestänyt ainakin sen aikaa, mitä korikin ;)
-
Tuo kävi mielessä, mutta en sitten jaksanut lähteä etsimään. Eiköhän ne olis kestänyt ainakin sen aikaa, mitä korikin ;)
Mä voin testata, kerron sit auttoiko. :buck2:
Jotku sopivat o-renkaat sinne vaan väliin.
Vieläku löytäs sopivan säätövastuksen niin että sais tuon nopeuden portaattomaks... vois samantien askarrella paskarrella se sit.
-
Taitaa tosiaan mennä purkuun vielä uudestaan tuo lämppäripaketti ja ajattelin tällä kertaa vähä testailla ennen kasaamista.
Vanha Electroluxin moottori on vielä aika timmin tuntunen, ei tunnu hirveemmin välyksiä mihinkään suuntaan. Pikkusta siritystä piti ykkösvaihteella aiemmin. Ajattelin putsata ja rasvata sen ja laittaa paikoilleen samalla "kovalla" kiinnityksellä kuin tää tarvike. Testaan sitten akun ja potikan kanssa irrallaan että täristääkö.
Jos täristää niin sitten täytyy laitan jotku sopivat o-renkaat sinne pintojen väliin ja uus yritys.
Jos vieläki täristää niin uskon suosiolla ja vaihdan uudet Volvolta hommatut kiinnikekumit. ;D
Kannattaako tuolle vanhalle moottorille tehä jotain muuta samalla kuin putsata ja rasvata?
Ja ei kukaan elektroniikasta tietävä osais suositella mistä saisin oikeanlaisen säätövastuksen portaatonta nopeudensäätöä varten?
-
Potikka olisi syytä unohtaa.
Tässä yksinkertainen PWM-kytkis.
http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html
-
Kannattaako tuolle vanhalle moottorille tehä jotain muuta samalla kuin putsata ja rasvata?
Katsele hiilien kunto, nekin saa vaihdettua kohtuullisella vaivalla.
-
Mites tuo propelli lähtee irti?
-
Siipi pitää tukea ja sen jälkeen tuurnalla akselia lyömällä. Tai jos saa prässiin viriteltyä sopivasti. Mitäs varten se pitää irti saada?
-
Siipi pitää tukea ja sen jälkeen tuurnalla akselia lyömällä. Tai jos saa prässiin viriteltyä sopivasti. Mitäs varten se pitää irti saada?
Kaikkihan pitää aina purkaa atomeiks. :)
-
Tulipahan purettua, putsattua ja rasvattua.
Hiilet oli tuommoset, kai noilla vielä ajelee hyvän matkaa?
(http://i575.photobucket.com/albums/ss191/242tic84/240GL/puhaltimenhiilet2.jpg)
(http://i575.photobucket.com/albums/ss191/242tic84/240GL/puhaltimenhiilet.jpg)
Ajattelin nyt kuitenki kiinnittää moottorin the tiskiltä ostamillani uusilla kumeilla ja viilailen siivistä vähän pois niiltä kohin mistä se voi osua koteloon. :)
Tuskimpa tää auto mulla enää 10v kuluttua oo, kun ne kumit rupee pehmeneen tosissaan...
edit: taidampa kuitenki vaihtaa hiilet, muutama euro sinne tänne.
-
Hyviä kuvia! Kiitos.
Missä kunnossa tuon laakerit on? Minulla oli soikeaksi kuluneet - toiseen suuntaan ei klapannu yhtään vaan oli aikas jämäkkä, toiseen suuntaan klappasi oikein kunnolla.
-
Hyviä kuvia! Kiitos.
Missä kunnossa tuon laakerit on? Minulla oli soikeaksi kuluneet - toiseen suuntaan ei klapannu yhtään vaan oli aikas jämäkkä, toiseen suuntaan klappasi oikein kunnolla.
Akselin pituussuunnassa pääsi liikkumaan jonku verran purkuhetkellä, mutta käsittääkseni tuolla etummaisen laakerin takana olevalla valkosella muovikauluksella on osansa tuossa välyksen poistossa? Ainakin kun sen liu'utti hiukan lähemmäs laakeria, välyksen sai luonnollisesti pienenemään tai kokonaan pois.
Sivusuunnassa ei ollut laakereissa yhtään heittoa. Auto on ajettu 430tkm, että liekö tuo sitten vaihdettu joskus...
-
Ajattelin nyt kuitenki kiinnittää moottorin the tiskiltä ostamillani uusilla kumeilla ja viilailen siivistä vähän pois niiltä kohin mistä se voi osua koteloon. :)
Kunhan vaan on kiinnitetty oikein, ei tartte ottaa siivistä pois oli tarvike tai alkuperäinen puhallin tahi kumit. Hiilet ja liukupinta näyttää siltä, että niissä ois vielä elinkaarta jäljellä hyvin.
-
Kunhan vaan on kiinnitetty oikein, ei tartte ottaa siivistä pois oli tarvike tai alkuperäinen puhallin tahi kumit. Hiilet ja liukupinta näyttää siltä, että niissä ois vielä elinkaarta jäljellä hyvin.
Ei varmaankaan tartte, täytyy testata ensin ennenku mönttää paketin paikalleen.
Niillä vanhoilla kumeilla ja samalla orkkismoottorilla tosiaan raapi koteloon joka pienimmässäkin montussa, mut ehkä ne kumit oli vaan pehmenny niin vuosien saatossa. :)
-
Kumit oli löystyny, ja jos paljon veistelet niin puhallusteho kärsii.
-
Täytyy vähän palata tähän vielä...
Tuo tarvike moottori jakso toimia vajaan kuukauden ajot ja sit hävis ykkös- ja kakkosnopeudet. Nappasin keksinnön esiin ja se toinen vastuksista oli irronnu juotoksestaan. Helppo korjaus, mutta iso homma purkaa TAAS. :P
Paikoilleen meni alkuperänen Electroluxi hyvin voideltuna ja uusilla TARVIKE kumilla. Tulipa nimittäin ostettua Volvolta orkkiskumit, mutta ne olikin tosi löysät siihen alumiinikiinnikkeeseen. Moottori pääs tekeen semmosta sentin liikettä melkeen. Tarvikekumit paikoilleen ja ei yhtään löysää missään. Kasasin paketin ja pyörittelin puhallinta vielä akulla ettei hiero koteloon.
http://i575.photobucket.com/albums/ss191/242tic84/240GL/puhaltimenkumit.jpg
Nyt on taas paikoillaan autossa ja saa nauttia tosta pehmeästä äänestä, ei enää tärinää ja pörinää. *taavih->
Vertasin noita moottoreita myös irtiollessaan, akulla pyörittelin vuorotellen. Huomattava ero ruottalaisvalmisteen hyväks. Eli ei se tärinä tainnut täysin johtua siitä ruuvikiinnityksestä.
-
Tuo tarvike moottori jakso toimia vajaan kuukauden ajot ja sit hävis ykkös- ja kakkosnopeudet.
Oikeasti kuukaudessa sökö??? :o
Eilinen tarvikemoottorinvaihtopaini ekakertalaiselta vei tasan kuusi tuntia. Aika homma, mutta onpahan nyt tehty. Ei haluaisi aivan heti palata saman operaation pariin, vaikka meni se ilta noinkin...
-
Oikeasti kuukaudessa sökö??? :o
Eilinen tarvikemoottorinvaihtopaini ekakertalaiselta vei tasan kuusi tuntia. Aika homma, mutta onpahan nyt tehty. Ei haluaisi aivan heti palata saman operaation pariin, vaikka meni se ilta noinkin...
Niin, siitä tosiaan irtosi vastus juotoksistaan eli korjaus oli helppo eikä vika sinänsä iso. Mut tympäshän tuo aukoa uusiks... :P