Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: NIgor - 08.01.2016, 10:25:57
-
En oikein ymmärrä ton k jetronicin säätämisestä hyvät ohjeethan tuolta löytyy mut mulla varmaa jotai vikaa.
Lämpötila kun oli 0c käynnisty huonosti: kun starttas käynnisty ja sammu ja teki sen muutaman kerran kaasu ei auttanu ja sit lopulta pysy käynnissä.
Uutenavuotena käynnisty vielä tuolla edellisellä tekniikal mutta nyt ei ees lupaa. Kyl mä sen talliin saan sulaan ja varmaa käyntiin mutta mitä pitäs tehdä että toimis? Ja laiskahan toi on ollu jos vertaa b230f vaikka tehdas heppa lukemathan aika samat...
Niin ja vm 84
-
onko varmasti b200e vai b19e?vai onko autoon vaihdettu moottori?vm-84 ei ollut vielä b200e koneella?
-
Onkohan sittenkin b19e? Mikä ero? Eiks b200e tullu just 83 tai 84?
-
Eikös siinä jakopäänmuovissa tarrassa pitäs näkyä moottorikoodi jos se on tallessa? Tai tietty .jpg auttaa myös paljon. :)
Autowikistä katsottuna B200E oli vuosina -86-89 200-sarjassa. Ja B19E 78-83.
Niin joo, ajatusvirhe. :D
-
toi on vissiin 700-sarjalainen mutta ei se b200 kone tullut niihin yhtään aikaisemmin.
-
740 volvohan tuo, tässä kuvia.
http://aijaa.com/VaWWSM
http://aijaa.com/ntzQ8f
Moottorin koodilappu irronnu, b19e oli kai 84.7 asti käytössä.
-
tuo on just se b19e ;)
-
Okei, kiitos :)
Museoida tuo on tarkotus mutta eka täys piristää niin ajattelin sinne b230 lohkon heittää ja 531 kannen, moottorin ohjaustahan ei museointiin voi mennä muuttaan ja tuosta en mitään tajua niin jos joku vois vähän valaista mitä eroa tuossa ja b230e:ssä on? Joku boksi rattipylvään juuresta jostain noin -85 tuolla moottorin ohjauksesta on mahtaskohan se auttaa käynnistymiseen?
-
Nyt sain käymää ku oli lohkolämmittimessä. Mitäs sille kannattas tehä et sais huomennaki ilma lohkolämmitintä käymää? Kyl noi lh 2.4 lähtee ilma lämmityksii
-
ohjauspaineventtiili?
-
Ittellä oli joskus ke-jetti Escortti. Siinä oli lisäsuuttimelle oma lämpöanturi... Ainoa mikä rikastaa kylmänä. Luultavasti Volvossa samaa?
-
Starttisuutin.
-
suuttimet vuosi ja heilu, o-renkaat oli kovettuneet vaihdoin uudet ja on tiukat mutta heiluvat edelleen. Kannessa ovat tiukasti mutta se suutin kun on jollain tavalla kait kaksi osainen niin siitä rakenteesta.
Nyt sain pihalta käymään. starttasin käynnisty hyvin ja kävi hyvin 2 sekuntia ja sitten sammu sama juttu lähemmäs 10x ja sit pysy käynnis ku kaasua anto. Vaikka kaasun piti samassa asennossa niin kierrokset seilasivat.
Mikä ero tällä on B19e on B200e verrattuna? Ilmeisesti alakerrassa eroa mutta onko moottorinohjaus sama?
Kun tehoja pitäs kait olla näin: B19e 87kw / B200e 86kw / B230e 98kw
Jos tohon kanteen vaihtasin nokka akselin mikä ois paras? vx3?
Kävin lämpö anturia kysymässä eräästä osa liikkeestä sieltä ei löytyny mitään B19e, ja sitten mulla on jäänny lämpö anturi B200et koneesta ja näyttää ihan samalta (se kannen takaosassa oleva). motonetissä on b19e ja b200e anturit eritelty eli ei oo sama asia?
Ryyppy suutin ainakin ruiskasi bensaa ku irrotin ja testasin.
Sitten kun seos ruuvia (kuusiokolo) käänsin niin tuntuu että koko ohjaus sekoaa jos sitä painaa.
-
suuttimet vuosi ja heilu, o-renkaat oli kovettuneet vaihdoin uudet ja on tiukat mutta heiluvat edelleen. Kannessa ovat tiukasti mutta se suutin kun on jollain tavalla kait kaksi osainen niin siitä rakenteesta.
Nyt sain pihalta käymään. starttasin käynnisty hyvin ja kävi hyvin 2 sekuntia ja sitten sammu sama juttu lähemmäs 10x ja sit pysy käynnis ku kaasua anto. Vaikka kaasun piti samassa asennossa niin kierrokset seilasivat.
Suuttimien pieni heiluminen on ihan normaalia uusillakin kumeilla.
Aihetta sivuten, omaan K-Jettiin on tullut viime vuosina sellainen ominaisuus että kipakammilla pakkasilla jää käymään vasta toisella yrittämällä. Ensimmäisellä starttauksella hörähtää kuten kuuluukin, käy sen pari sekuntia ja sammuu kuin saunalyhty. Ja aina toisella jää käymään normaalisti, vähän saattaa koneen jäykkyydestä riippuen kyykähtää parin sekunnin jälkeen, mutta tasaantuu kyllä.
Starttisuutinta en ole edes testaillut, koskapa kaiken järjen mukaan toimii joka startissa, mutta miksiköhän ei jaksa sen jälkeen jäädä ekalla pyörimään?
-
Mikäs tuo kuvan osa on ja mitä tekee? se on siinä kannessa ylhäällä ja siihen tulee 2 letkua ja 2napanen liitin, mitään ei tapahdu jos sen ottaa irti?
(http://www.partbob.com/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/2508_0280140118%20%285%29.JPG)
Mites teillä jos virrat kääntää päälle käykö bensa pumppu hetken aikaa? Kun ainakin lh2.4 sen kuuluu mutta tossa k-jetissä ei käy...
-
Mikäs tuo kuvan osa on ja mitä tekee? se on siinä kannessa ylhäällä ja siihen tulee 2 letkua ja 2napanen liitin, mitään ei tapahdu jos sen ottaa irti?
(http://www.partbob.com/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/2508_0280140118%20%285%29.JPG)
Mites teillä jos virrat kääntää päälle käykö bensa pumppu hetken aikaa? Kun ainakin lh2.4 sen kuuluu mutta tossa k-jetissä ei käy...
Lisäilmaluisti, sisällä oleva kanava aukeaa kylmänä päästäen ilmaa kaasuläpän ohi nostaen kierroslukua. Töpseli on lämmitystä varten, joka yhdessä moottorin lämmön kanssa sulkee kaksoismetallilla toimivan luistin. Ilman virtaa sulkeutuu vain vähän hitaammin.
Pumput ruukaa pyörähtää vähänkään pitemmän seisomisen jälkeen. En muista oliko siinä nyt joku aikarele tms. Painetta se ei käsittääkseni suoranaisesti haistele, vaikkakin uuden pumpun ja ehjän painevaraajan vaihdon jälkeen pyörähtää huomattavasti harvemmin. ???
-
Aihetta sivuten, omaan K-Jettiin on tullut viime vuosina sellainen ominaisuus että kipakammilla pakkasilla jää käymään vasta toisella yrittämällä. Ensimmäisellä starttauksella hörähtää kuten kuuluukin, käy sen pari sekuntia ja sammuu kuin saunalyhty. Ja aina toisella jää käymään normaalisti, vähän saattaa koneen jäykkyydestä riippuen kyykähtää parin sekunnin jälkeen, mutta tasaantuu kyllä.
Starttisuutinta en ole edes testaillut, koskapa kaiken järjen mukaan toimii joka startissa, mutta miksiköhän ei jaksa sen jälkeen jäädä ekalla pyörimään?
Voisi taas hieman perehtyä aiheeseen, kunnei vika tunnu ajamalla korjaantuvan. ::)
Edellä kuvailtu ominaisuus on säilynyt ennallaan, sillä erolla että nyt riittää että lämpötila laskee pakkasen puolelle, vaatiakseen kaksi starttausta. Alle parinkymmenen pakkasasteen mentäessä saattaa vaatia kolmekin...
Joka kerta käynnistyy kyllä sahaamatta ja vittuilematta, käy sen pari sekuntia, jonka jälkeen joko sammahtaa tai kierrokset nuupahtaa hetkellisesti, riippuen starttauksen järjestysnumerosta.
Muita käyntihäiriöitä ei ole, normaalia kylmänkankeutta lukuunottamatta, lisäilmaluistin toiminta normaalia.
Onko tuohon starttisuuttimen toimintaan ja testaukseen mitään nyrkkisääntöä tms? Käytöksen perusteella vaikuttaisi lykkäävän joka startilla samanlaisen satsin, vaikka ruiskutusajan pitäisi vaihdella olemattomasta useisiin sekunteihin? Saako lämpöanturia testattua jotenkin?
-
Siis sehän antaa soppaa vain startatessa se suutin, ja todennäköisesti ei edes lähtisi pakkasesta käymään ilman sitä. Vika lienee suunnalla ohjauspaineensäädin/tyhjäkäyntiseos, näin veikkauksena. Päästömittauksen tulos vähintään 10km ajon jälkeen?
-
CO 3.32 HC 149 CO2 11.8
Kuumalla motilla.
Mistähän lie tuokin käsitys päässyt tarttumaan, että kk-suutin rikastaisi hetkenaikaa lämpötilan mukaan, kun lämpötila vissiin vaikuttaa vaan siihen aukeaako suutin vai ei, ja lämpöaikakytkin vain rajoittaa maksimiaukioloaikaa... :uglystupid2:
Osaahan siellä olla jo ohjauspaineessa muutoksia, saati näillä kilometreillä itse ketään kiinnostaisi lähteä pakkasaamuina liikkeelle. ::)
-
Mahtaakohan ohjauspaineensäätimelle tulla jännite käydessä kunnolla? Toi vaikuttais ettei se säädä tarpeeksi ohjauspainetta, ja kuumana käy aika sakeella ja kylmänä keitto loppuu ???