Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Pekka-setä - 08.01.2016, 14:40:19
-
Olen uusi jäsen tällä foorumilla. Rekisteröityminen porukkaan johtuu siitä, että kahden MB:n (W201 ja W202) jälkeen tulin hankkineeksi Volvo V70:n Ruotsista. Moni tuttu ja puolituttu on kysellyt, mitä operaatio maksoi ja kannattiko ylipäätään. Tässä lyhyt yhteenveto, päätelkää itse.
Auto on V70 2.4D Kinetic manuaali 2007, käyttöönotto 12/2006. Kilsoja oli ostettaessa mittarissa 155 085, perässä vetokoukku, pelleissä metalliväri ja konepellin alla Ardic sekä hanskalokerossa täysi huoltokirja. Uudet kesärenkaat + melko kälyiset kitkat, molemmat aluvanteilla. Auto oli juuri katsastettu ja se löytyi järjestäytyneestä autoliikkeestä Göteborgin läheltä. 87 000 kruunun pyyntihinnasta tingitty kauppahinta kuluineen oli 78 500 kr eli euroissa n 8800. Tullin papereissa tuontipäiväksi merkittiin 1.12.2015.
Tässä sitten kuluja:
Carfax-raportti 5 autolle 22,80 e
Lennot Hki-Tukholma-Göteborg 242,00 e
P-aine Göteborg-Tukholma 44,00 e
Viking Line Tukholma-Turku 68,00 e
Tullin autovero 1871,54 e
Rekisteröintikatsastus + siirtokilvet 195,00 e
Suomalaiset kilvet 22,00 e
Nämä peruskulut olivat yhteensä 2444 euroa eli auto tuli maksamaan vajaat 11 500 euroa. Kun vertaatte vastaavien yhtä paljon/vähän ajettujen hintoja täällä, voitte päätellä kannattiko. Minä olisin päässyt vielä pari sataa halvemmalla, jos auto olisi ostettu Tukholman seudulta. Carfax-raportista kannatti maksaa, koska kyseinen tietokanta kertoi eri myyntisaiteilla olleiden, ehdolle valikoituneiden autojen katsastus- ja omistajahistoriat yms.
Mutta onhan autosta on muitakin kuluja. Tässä niitä:
Ruotsalaisten kilpien postitus takaisin myyjälle 24 e
Nastarenkaat (BF Goodrich 195x65/15) 370 e
Rekisterikilpien asennus+alustat 34 e
Ajoneuvovero Trafi 670,69 e
Vakuutukset (täysbonukset, tarjoushinta) Pohjola 414,10 e
Ehkä tästä on hyötyä jollekin samanlaista operaatiota pohtivalle.
-
Ei hullumpi! Näkyikö katsastusraporteissa sen hetkiset kilometrilukemat?
-
Juu, sekä Carfaxin tietokannassa että auton papereissa olleissa katsastustodistuksissa oli molemmissa kunkin katsastuksen km-lukema. Huoltokirjankin luvut stemmaa tämän kanssa. Lisäksi oli muutama korjaamokuitti, joissa oli auton välillä 70 000 - 150 000 omistaneen ihmisen nimi ja yhteystiedot. Tämä riitti minulle. Meidän Trafia vastaavalta virastolta saisi faxilla kaikkien aikaisempien omistajien nimet, mutta niitä ei lähetellä ulkomaalaisille yksityishenkilöille (bulvaani Ruotsissa auttaisi...)
Minulle kävi vielä sikäli tuurit, että kun vuosikatsastus Ruotsissa oli tehty 15.11.2015 ja käyttöönottokuukausi on 12/2006, ensimmäistä suomalaista vuosikatsastusta ei tarvitse tehdä kuin 12/2016 mennessä. Rekisteröintikatsastushan oli enemmänkin paperisotaa.
-
Selkeä ja informatiivinen katsaus. Kiitos postauksista :)) O0 O0 . Noista "vähän alta kakskyt donaa, jotain muistaakseni .." Jutuista ei opi mitään.
-
Vägverketin sivuilla on ilmainen palvelu, mistä voi ihmetellä perustietoja rekisterinumeron syöttämällä: https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
Ihan käyttökelpoinen saitti autoa ruotsista hakevalle.
-
Onneksi olkoon! Käheennäkönen peli.
Ruotsista tuoduissa on varmaankin samat lämmitysjärjestelmät ja hienoudet kuin täällä meillä ja tietysti myös penkinlämmittimet.
Onko mitään eroja varustuksessa? Plussaa tai miinusta?
-
Tässä sitten kuluja:
P-aine Göteborg-Tukholma 44,00 e
Nastarenkaat (BF Goodrich 195x65/15) 370 e
Ajoneuvovero Trafi 670,69 e
Vakuutukset (täysbonukset, tarjoushinta) Pohjola 414,10 e
Tässä kuluja, joita ei kannata laskea auton päälle. Jonkin verran matkakuluja tulee autoa kotimaastakin hakiessa, voit ostaa täältä auton huonoilla renkailla ja vakuutus+verot on myös samat kotimaasta ostetuille autoille. Noin muuten äärimmäisen hyvä ja informatiivinen yhteenveto! Tästä on taatusti apua jos joku pohtii auton hakemista ja sen kuluja Ruotsista.
Noin muuten mun pikaisen nettiautoselailun perusteella kannatti :) Toivottavasti saat paljon hyviä kilsoja :)
-
Varustetaso tosin on Kinetic, joka on jonkin verran edullisempi. Toki jos auton itselle toi, niin varusteet on sellaiset mitkä on haluttukin :pomo:
-
Varustetaso tosin on Kinetic, joka on jonkin verran edullisempi. Toki jos auton itselle toi, niin varusteet on sellaiset mitkä on haluttukin :pomo:
kaikki 2007 vuoden suomiauto on Classic varusteisia, eli vastaa summumia. Tuontiautoa jos miettii niin kannattaa varusteisiinkin panostaa. Ne kun ei vaikuta veroon yhtään.
-
Kummasti alkoi autokuume nousta... O0
-
Varusteista kysyttiin. Ruotsalaisissa asiakirjoissa sanotaan Kinetic. Tässäpä tärkeimmät mitä mieleen tulee:
-sähkölasit edessä ja takana
-vakionopeudensäädin
-monitoimiratti
-ajastettava Ardic-lämmitin
-tavaratilan koiraverkko ja suojus
-kattokaiteet
-ilmastointi
-vetokoukku
-kuskin ja vänkärin persegrillit
-normistereot CD-soittimella
-varashälytin
-keskuslukitus kaukosäätimellä
Nahkapenkkejä ei ole eikä istuinten sähkösäätöä/muistia eikä xenoneja - en niitä kaivannutkaan. Takapenkin suksiluukku on ainoa, jonka haluaisin lisää (tästä minulla onkin kysymys toisessa topicissa tuolla V70-osiossa).
Manuaalivaihteistoon päädyin paristakin syystä: a) ajan paljon matka-ajoa jolloin vaihtamisen tarve on siedettävä. b) muutamista ruotsalaisista automaattivaihteisista kyselyjä tehdessäni havaitsin, jotta varman tiedon saaminen laatikkoon tehdyistä öljynvaihdoista ja varsinkin huuhteluista oli työlästä.
Väri on vaaleanruskea metalli, kuten profiiliini kuvasta (otettu tunti kaupanteon jälkeen) näkyy.
V70 taitaa olla Ruotsin myydyin automalli. Niinpä siellä on käytetyissäkin runsaasti valikoimaa ja enemmän kohtuullisesti ajettuja kuin Suomen markkinoilla. Minulle oli tärkeintä löytää luotettava peruskäyttöauto, jolla pärjää viitisen vuotta 18 000 - 20 000 kilometrin vuosiajoilla. Voitte sitten ostaa tämän minulta...
Eniten aikaa ja vaivaa kului muutaman sopivan ehdokkaan löytämiseen. Kun puolenkymmentä autoa oli listalla, tarkistin niiden historiat Carfaxista. Sen jälkeen etsin kaiken irtoavan tiedon niitä myyvistä liikkeistä kuten millaisia kommentteja niistä on eri ruotsalaisilla foorumeilla ja näkyykö niitä kuluttaja'viranomaisten mustilla listoilla. Luotettavuutta lisää jos myyjäliike on keskusjärjestön jäsen - se velvoittaa tiettyjen pelisääntöjen noudattamiseen. Bilwebissä ilmoittavat taitavat olla kaikki.
Tämän jälkeen lähetin sähköpostissa kysymyksiä myyjille. Jos mitään vastausta ei tullut, vedin henkselit ko. firman nimen yli. Jäljelle jääneisiin kolmeen firmaan soitin puhelimella ja pommitin kysymyksillä lähes vaivaksi asti.
Ruotsalaisten autofoorumeilla kerrottiin, että yleensä siellä kannattaa tinkiä. Kuulemma 5-10 prosenttia voisi onnistua saamaan hintaa alas. Havaitsin, että jotkut liikkeet suostuivat neuvottelemaan hinnasta vain paikan päällä. Minun Volvoni hintapyyntö oli 85 000 Skr (ei siis 87 000 kuten aiemmin kerroin). Kun kysyin sähköpostissa, mitä maksaa "med kontantbetalning utan byte", myyjä vastasi " 78 000 kr och bilen är din". Päätin nielaista syötin. Hinnan päälle meni toimituskuluja 450 kronea. Myyjä haki minut 35 kilometrin päästä Landvettetin lentokentältä kun nätisti pyysin. Toki koeajoin auton ennen kuin paperit tehtiin ja raha liikkui.
Minun projektiani varmaankin helpotti, että pystyin kommunikoimaan koko ajan ruotsiksi. Mutta eiköhän ne melkein kaikki siellä englantiakin osaa.
Autonostoni voi vaikuttaa kauhealta varmistelulta ja veivaamiselta, ja hiukan se sitä olikin. Mutta minusta tämä oli myös kiinnostavaa ja opettavaista. Nyt sitten opetellaan, mitä tämä Volvo on syönyt.
-
Hyvä yhteenveto!
Itselle tosin xenonit olisi täyspakko jos ihan matkaa pitäisi tehdä, tällä hetkellä laittomat muutossarjat kiinni vaikka pääasiassa pyörin "nurkissa", halogeenit tuntuu jotenkin todella eilisiltä. Sama että ilman penkinlämmittimiä ei tällä selällä lähde enää yhtään autoa mukaan. Muutama vuosi on vielä kärsittävä näillä mitä on/puuttuu.
-
Penkinlämmittimet etuistuimissa tässäkin on, sanoin vaan niitä persegrilleiksi. Mutta tottahan varustelu lähtee kunkin omista tarpeista.
-
Erinomainen selvitys. Kiitos.
Ei tuo autonostosi kauhealta veivaamiselta tai varmistelulta vaikuta, ei ollenkaan. Itse pyrin samanlaiseen täällä Suomessa.
Esimerkiksi iltojeni valon ja aamujeni auringon V70 löytyi toiselta omistajalta ja katsoin Trafin tiedoista, että kaikki piti paikkansa. Toistaiseksi se on ollut todella edullinen ajopeli, vaikkakin vähän viileä.
Oma S80 oli liikkeessä ollut koko alkukesän ja kuvat olivat huonot, koska merkkiliike ei välitä näistä alle kymppitonnin autoista. Paikan päällä auto oli huomattavasti parempi kuin nettiauton kuvissa ja parin selvityksen jälkeen kaupat syntyivät toisella käyntikerralla.
Huolellinen kannattaa olla vaikka meillä on molemmissa autoissa täydellinen huoltokirja ikään kuin vakuutena.
-
Ihan hyvää infoa hintoineen ulkomailta autoa havittelevalle :)
Itse toin 2013 v70r awd -00 Virosta.
Itse auto maksoi 3000€.
Haku 80€ (laivaliput)
Maahantuonti kats/vuosi 200€
Verot n.2200€.
Kilvet tai olla sen 20€.
(Viron kilvillä ajoin sen ~3kk kun verotus päätös tuli)
Seuraava/toista autoa nyt kovin etsitty.
Suomesta ei löydy haluamillani varusteilla, ei Virosta, ei Ruotsista.
Saksasta taas löytyy.
Se vaan maksaa reilummin sieltä haku.
n.200€ lento.
n.1000€ polttoaineeseen, kun takasin ajaa. (+n100€ laiva)
Pari yötä hotellissa ~300€.
Mutta ei auta, varustelutaso/lisävarusteet ratkaisevat.
-
Itse hain tuon avatar kuvan C70 -98 176kw 2.3 t5 juuri virosta, sellani vinkki että jos autossa jotain epäkohtia joita meinaa parannella, kun itsellä oli joku patentti maski ja takaluukussa klommo niin selasin virolaiselta volvo foorumilta toiset maski oli 20e ja takaluukun kansi 50e. eli tupla voitto, suomesta ku noita ostelis ni ainaki tupla hinnat sais maksaa ja ihan Tallinnasta löyty. Vero päätös ei ole viellä tullut ja kuumottelee kyllä jo että koska tulis, joten ei viellä kuluista sen enempää.
Virolainen volvo foorumihan on siis volvoclub.ee sieltä löytyy volvojakin myynnistä jos niitäki ettii.
E:Muistakaa sitte kahtoa ne auton taustat! Virossa näkee ilmaiseksi, aika useassa autossa kusetettu kilsoissa, sieltä näkee heti pitääkö paikkaansa. Tarvitaan rekisterinumero ja valmistenumero, joka on melkein kaikissa auto24 ilmoituksissa.
eli:
https://eteenindus.mnt.ee/public/soidukTaustakontroll.jsf
-
Virossa nuo neuvot ovat varmaan paikallaan.
Minulle autoveropäätös muuten tupsahti postiluukusta tasan kolme viikkoa siitä kun olin toimittanut tullille autoveroilmoituksen. Aika pian siis ja vielä joulun alla. Katsastuskonttorissakin oli sanottu, että varaudu 1-3 kk:n odotukseen.
-
Oma kantani tuohon auton menneisyyden tonkimiseen.
Tietysti jos mitään ei maksa ja helposti löytyy, mikä jottei.
Omani (v70r awd -00) oli jo niin vanha ja halpa (5200€ ) etten kysellyt mistään mitään, myyjältäkin vaan soittaessa, käykö kulkeeko, ja seuraavana aamuna laivalla hakemaan.
Ja tästä ihan kohta 3v aikaa.
Osina saa aina omansa pois.
Eikä veropäätöksen keskeytyskään olisi maksanut kuin 150€.
Mutta hyvä että tulee esille näitä sivustoja mistä saa autojen tietoja esille.
Täytyy kerätä omaksi topiciksi :)
-
Tosiaan, alle 5min menee kun tiedot hakee, sieltä näkee katsastus historian, mahdolliset viat, kilometrit, kuinka kauvan katsastus voimassa, onko vakuutus voimassa, mahdolliset tapaturmat, tekniset tiedot, ja kaikkea muuta. Suosittelen kun kattelee autoja, ennenkö kiintyy mihinkään autoon sen enempää, sanoisko että joka kolmannessa autossa kilometreistä kusetettu kunnolla, jossain voi olla jopa että joka katsastuksessa menee kilometrit vaa alaspäin. Yhtä v70 t5 katselin myös niin oli katsastuksen välillä tippunut 100 000km, eli ei mitään pikku tiputuksia
Oma kantani tuohon auton menneisyyden tonkimiseen.
Tietysti jos mitään ei maksa ja helposti löytyy, mikä jottei.
Omani (v70r awd -00) oli jo niin vanha ja halpa (5200€ ) etten kysellyt mistään mitään, myyjältäkin vaan soittaessa, käykö kulkeeko, ja seuraavana aamuna laivalla hakemaan.
Ja tästä ihan kohta 3v aikaa.
Osina saa aina omansa pois.
Eikä veropäätöksen keskeytyskään olisi maksanut kuin 150€.
Mutta hyvä että tulee esille näitä sivustoja mistä saa autojen tietoja esille.
Täytyy kerätä omaksi topiciksi :)
-
On aika päivittää kokemuksia tuontiautoprojektini tilanteesta. Kerroin runsas vuosi sitten täällä foorumilla Ruotsista ostamastani vuosimallin 2007 (mk2) V70 2,4 D:stä, linkki:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=73508.msg1061035070#msg1061035070
Auton mittarilukema oli siis ostettaessa 30.11.2015 noin 155 000 km. Nyt taulussa on 188 000 km ja takana sekä lyhyttä kaupunkiajoa että pitkää maantiereissua kuten 1000 kilometrin etappeja etelästä Lappiin ja takaisin.
Ajajan paikalta katsoen Volvo on sitä mitä odotinkin ja mitä on kerrottu. Pitkät taipaleet taittuvat eleettömän varmasti. Huonoissakin olosuhteissa V70 etenee kuin juna. Ahtaissa pihoissa ja parkkihalleissa sekä taskupysäköinnissä V70 on ison kääntösäteensä vuoksi hankalampi. Tilaa ei ole niin paljon kuin ulkomitat antaisivat olettaa - paitsi kuljettajalle. Tavaratila on matalahko, mutta kyllä siihen roipetta mahtuu.
Matka-ajossa olen päässyt talvellakin 5,6 litran kulutukseen, jos Ardicia ei tarvitse kovin paljon käyttää. Sekalaisessa kaupunkiajossa kulutus nousee 6,5:n korville. Nämä mittaukset ovat tankkauksesta.
Ajoin ensimmäisen vuoden aikana 28 000 km. Olin etukäteen laskenut, että diesel tulisi bensamallia kannattavammaksi tuossa 12 000 - 13 000 kilometrin jälkeen. Näin myös kävi. Laskelmassa on kuitattu dieselin iso käyttövoimavero ja huomioitu bensakoneen isompi kulutus ynnä polttoaineiden hintaero. Tämä on painava auto ja kone kuitenkin vuosituhannen alkupuolen tekniikkaa, joten en moiti kulutusta yhtään.
Rahoittajan pallilta Volvo V70 2.4D -07 ei ole niin eleettömän mukava tapaus kuin kuljettajan istuimelta. Teetin 180 000 km:n määräaikaishuollon joulukuussa 2016 helsinkiläisessä Mossa Racingissa, jota oli tällä foorumilla kehuttu hyvänä Volvojen laittajana. Pyysin tarjouksen kyseisestä ma-huollosta ilman jakohihnan vaihtoa, koska hihnatyö oli tehty jo Ruotsissa 153 000 km kohdalla. Hinnaksi sovittiin 450 euroa.
Luistoneston huoltotarpeesta oli ilmestynyt vikailmoitus ja pyysin huoltoa tutkimaan, mikä vaivaa. Lopulta hankittiin uusi ohjauspyörän asentotunnistin. Sen hinta oli 440 euroa. Edelleen pyysin selvittämään, miksi pienemmältä isommalle vaihtaessani (manuaali) jostakin alapuolelta kuuluu lonksahdus. Tätä hoidettiin vaihtamalla vaihdelaatikon tukikumi, osan hinta muistaakseni 40 euroa.
Näin ma-huollon ja remonttien yhteishinta oli 930 euroa. Olin juuri jäänyt eläkkeelle ja tuloni tippuneet puoleen, joten kysyin itseltäni, pitääkö tästä olla huolissaan. Mutta Volvohan on luotettavan maineessa ja mittarissa oli huollon jälkeen vasta 182 000 km.
Kolina isommalle vaihdettaessa palasi pian kyseisen korjaamokäynnin jälkeen. Kun matkamittari maaliskuun 2017 alussa näytti 187 0000 km, tuli vikailmoitus, että luistonesto ja ABS vaativat huoltoa. Siispä suunnaksi jälleen Mossa Racing.
Kolina vaihdettaessa hoitui pois sillä, että vetoakseli irrotettiin osittain ja voideltiin (2 tuntia á 88 e). Lisäksi laskussa on eritelty vikamuistin luku ja poisto (30 e), diag.laitteen kytkentä/irrotus (25 e) ja koajo (52 e). Koko huvi yhteensä 280 euroa.
Laskun mukana tuli raportti vikamuistista: ohjauspyörän kääntökulmatunnistimen asetukset (ohjelmointi) olivat puuttuneet ja "pyörintänopeusanturi, etu vasen, väärä signaali/ei signaalia". Lisäksi tuli evästys, että vikavalojen syttymisen on todennäköisesti aiheuttanut viallinen hehkutusrele, jonka hinta olisi 170 euroa. Minua kehotettiin mittauttamaan hehkut seuraavassa ma-huollossa.
No niin, vikamuisti oli nollattu ja lasku maksettu rahoilla, joilla olin aikonut sijoittaa uusiin kesärenkaisiin. Kun käynnistys ja hehku toimii moitteetta, suuntasin taas tien päälle ja ajattelin, että hoidetaan se rele myöhemmin. Eli esim. sitten, kun eläke napsahtaa tilille.
Viime viikolla, vain 150 kilometriä korjaamolta pääsyn jälkeen syttyivät näkösälle ilmoitukset "ABS & antislad (luistonesto) service erfordras" ja "Bromsassist. service erfordras". Eli samat ilmot kuin ennen plus uutena jarruavustinta.
Lisäksi kerran talvessa kolmenkympin pakkasessa varashälytin huutaa ja vilkuttaa valoja omia aikojaan. Kumpikin kerta on tapahtunut saman talon pihassa Lapissa. Kun keskuslukitus ja varkaudenesto muuten pelaavat oireettomasti, en ole vielä tehnyt asialle mitään. Liekö sireenin akku heikossa hapessa?
Mietin enemmänkin sitä, millä hinnalla saan mielenrauhan seuraaville tuhansille kilometreille. Olen kuullut, että Volvo V70:n omistajan on varauduttava tällaisiin pikku vastoinkäymisiin. Mutta ehkä lompsan pitää silloin olla hieman paremmassa lyönnissä kuin minulla, koska en pysty näitä remontteja itse tekemään. Olen jopa ajatellut, että pitääkö tämä auto myydä ja mitä siitä vielä saisi.
-
Jos osaa ja pystyy huoltamaan&korjaamaan itse niin kustannukset pysyvät kyllä hyvin kurissa. Nämä on arvatenkin tee-se-itse miehelle parhaita autoja koska tietoa ja halpaa uutta&käytettyä osaa hyvin tarjolla. Monet ratkaisut ovat vieläpä sangen yksinkertaisia ja tilaakin on konehuoneessa. Jos taasen kaiken teetättää huoltoliikkeissä niin kulut voivat pahimmillaan olla kovat.
-
"diag.laitteen kytkentä/irrotus (25 e)" :o
Nyt alkaa olla jo rahastuksen makua...
-
"diag.laitteen kytkentä/irrotus (25 e)" :o
Nyt alkaa olla jo rahastuksen makua...
Edelliseen autoon piti merkkiliikkeessä ohjelmoida xenonien korkeussäätö uudelleen, eivät onnistuneet yrityksessään ---> 55e lasku. Kassalla kysyin, että mikäs tää tämmöinen korjaamo on kun laskutetaan korjaamattomasta viasta? Kassalta vittuiltiin kivasti takaisin, että merkkikorjaamo. Ei ole tuon tapauksen jälkeen tarvinnut tuossa puljussa käydä. Ennemmin ajan 80km Seinäjoelle kuin käyn tässä paikallisella ::)
-
^ Tuo alkaa jo kuulostamaan samalta, kuin eräs tapaus missä ikkunanpesijän ja asiakkaan välinen dialogi meni suurinpiirtein näin:
ikkunanpesijä: No niin, ikkunat on nyt pesty ja minä tästä lähden.
asiakas: Näyttävät yhtä likaisilta, kuin aikaisemminkin. Mistä minä näen, että ne on oikeasti pesty?
ikkunanpesijä: laskusta
sori OT...
-
Tapausta tuntematta kuulostaa kyllä siltä että kokeilisin toista korjaamoa. Tietty joka herjasta ei autoa kyllä kannata korjaamolle viedäkään, oma ennätys on kolme eri sähköherjaa samalla ajokerralla, jotka kaikki kuitenkin olivat ohimeneviä vikatilanteita.
-
Menee vahvasti OT:ksi tämä teknisten vikojen ruotiminen, mutta sanonpahan vain, että kyllä se ohjauspyörän asentoanturi olisi pitänyt kalbroida/ohjelmoida silloin vaihdon yhteydessä. Vähän sama niin kuin renkaiden vaihdon yhteydessä ei olisi kiristetty pultteja.
Tietysti hyvä bisnes tuollainen, että ensin tehdään osa korjauksesta, ja sitten tehdään loput eri työnä ja eri laskulla..
-
Nuo varashälyyttimen sireenin akut ovat tuossa iässä jo vähän joka autosta vaihtokunnossa, itse olen päätynyt siihen että en tarvii sireeniä sen sijaan että yrittäisin olla niin että 14v vanhassa 6 kertaa planeetan kiertäneessä autossa kaikki toimisi kuin uutena. Sekin on yksi tapa säästää rahaa ;)
-
Mietin enemmänkin sitä, millä hinnalla saan mielenrauhan seuraaville tuhansille kilometreille. Olen kuullut, että Volvo V70:n omistajan on varauduttava tällaisiin pikku vastoinkäymisiin. Mutta ehkä lompsan pitää silloin olla hieman paremmassa lyönnissä kuin minulla, koska en pysty näitä remontteja itse tekemään. Olen jopa ajatellut, että pitääkö tämä auto myydä ja mitä siitä vielä saisi.
Hyvää pohdintaa, ja kyllähän tuollaisten usein toistuvien useiden satasten tai jopa lähes tonnin laskut vetävät mietteliääksi.
Nopeasti kuukausikulut ovat samaa tasoa kuin upouuden auton kulut olisivat jollakin halvalla rahoituksella. All in one tai muu sellainen.
-
All in one ei ole sitten halpaa nähnytkään... Kosminen korko ja muita kuluja.
Joku normaali 0-1 % rahoitus lienee paras ja jos itsellä on bonarit heikossa hapessa niin ottaa vakuutuksen rahoitusyhtiölle, silloin senkin hinta jää maltilliseksi.
-
Hyvää pohdintaa, ja kyllähän tuollaisten usein toistuvien useiden satasten tai jopa lähes tonnin laskut vetävät mietteliääksi.
Nopeasti kuukausikulut ovat samaa tasoa kuin upouuden auton kulut olisivat jollakin halvalla rahoituksella. All in one tai muu sellainen.
Ostappa uusi vastaava. On rahoituskulut kuussa ihan miehekkäät. Mutta tiedän tuon että käytetyn kanssa voi tulla noita ylläreitä jolloin pienempi uusi auto olisi tullut halvemmaks.
-
Moro!
Itse toin v-70 Bifuel vm 2006. ja pitkälti samat noi tuontikulut.
Halusin Bifuel polttimen kun tossa lähellä on tankki ja nyt on Gasumilla aika kätsä biokaasutarjous, 89€ kuukaudessa ja saa tankata tarpeeksi sillä rahalla.
Autovalikoimaa tietysti rajoittaa toi kaasupoltinhaku, mutta katselin pitkään ja esim. bytbil-sivustolla on hurjan siistejä bensakäyttöisiä pyynnit 40000-75000kr.
Tällä ajettu 185tkm. ja varusteet puolinahat ja muuten samat kun tässä esimerkin diselolvossa, ilman sitä lämmitintä. Tässä lohko+sisäpistoke.
Vain yhdet renkaat, loput talvirenkaat ja yksi avain. Yleensä noissa on kahdet renkaat vielä Volvon omilla vanteilla, ainakin toiset.
Vikaa on kaasulaitteissa, ei käynnisty kunnolla kylmänä. Kaasunpaineensäätimen kalvo paskana. Päästää kaasua imusarjaan eikä siis kylmänä syty kunnolla. Uusi osa maksaa ``sinisellä`` n.1300 egeä. Voi myös itse vaihtaa saatavilla olevilla satseilla, sis.kalvon ja o-renkaat tai Italialainen tarvikeosa 220 egeä.
Muuten auto on ok. ja tosi siisti, ollut liisattuna paljon ja esim takakontti ihan käyttämättömän oloinen? kuitenkin 11v. vanha hepo.
Pyyntihinta oli 49000kr. ja toteutunut 44000kr.
Vähän ongelmia paperisodassa, myyjä oli Irakilainen ja nuori sälli jolla valtameriristeilijän kokoinen ego. Tuli vääntö kun ei löydetty ruotsalaista bulvaania, jonka nimillä olisi autoa käytetty. Nyt herra Saddam joutuu tekemään ruotsin paperisodan ja poistamaan auton rekkarista.
Lähetin rekisterikilvet suoraan Trafikförerstyrelsenille.
NYt odotan että Mr. Saddam lähettää mulle rekisteriotteen molemmat kappaleet ettei tarvitse tehdä RETU-kyselyä ruotsiin.
En halua leimata mitään ihmisryhmää, mutta näillä pojilla on kummia tapoja, niillä on niitä ihme äijäistujaisia eikä ne piittaa silloin asiakkaista ollenkaan? Liittyy johonkin uskontoriitteihin, epäilen. Yleensähän kauppamies vispaa vaikka jiveä, kunhan kaupat syntyy!
Verot tohon päälle jotain paritonnia ja avain parihunttia. Renkaita ja vanteita myös. Pyyntihinta olisi noussut tietysti jos olisi ollut kahdet renkaat ja nykkelit.
Muuten minusta homma erittäin selkeää ruotsissa ja toi Carfax jo pelkästään tosi hyvä, ja sitä vertaamalla huoltokirjaan saa aika hyvän kuvan auton historiasta.
Laitan myöhemmin tarkat kulut.
Noihin rekisteröintipoisto ja siirtojuttuihin kannattaa panostaa ja autoliiton sivuilta on hyviä ohjeita saatavissa.
Itse suosittelen kyllä.
-
Nyt on semmonen kirjoitustyyli että mieluusti lukisin kunnon seikkailutarinan auton hausta Kölnin takapihalta, kaikkine kommelluksineen :2funny:
Onko semmosta ?
-
Itse toin v-70 Bifuel vm 2006. ja pitkälti samat noi tuontikulut.
Vikaa on kaasulaitteissa, ei käynnisty kunnolla kylmänä. Kaasunpaineensäätimen kalvo paskana. Päästää kaasua imusarjaan eikä siis kylmänä syty kunnolla. Uusi osa maksaa ``sinisellä`` n.1300 egeä. Voi myös itse vaihtaa saatavilla olevilla satseilla, sis.kalvon ja o-renkaat tai Italialainen tarvikeosa 220 egeä.
Itse olen kaksi V70 Bifuelia tänne tuonut, enkä enää niihin käsiäni likaisi.
Ihan ok autoja, mutta Volvojen kaasutekniikka ei kovin korkeaa arvosanaa saa kaasulaitteita huoltavienkaan kohdalla. Osat törkeen hintaisia ja käytännössä kaikissa autoissa noita mainitsemiasi vikoja.
Lisäksi kaasun kulutus automaattivaihteisena kaupunkiajossa jotain aivan älytöntä. Mittari laskee ihan silmissä.
Vähän ongelmia paperisodassa, myyjä oli Irakilainen ja nuori sälli jolla valtameriristeilijän kokoinen ego. Tuli vääntö kun ei löydetty ruotsalaista bulvaania, jonka nimillä olisi autoa käytetty. Nyt herra Saddam joutuu tekemään ruotsin paperisodan ja poistamaan auton rekkarista.
Lähetin rekisterikilvet suoraan Trafikförerstyrelsenille.
NYt odotan että Mr. Saddam lähettää mulle rekisteriotteen molemmat kappaleet ettei tarvitse tehdä RETU-kyselyä ruotsiin.
Noihin rekisteröintipoisto ja siirtojuttuihin kannattaa panostaa ja autoliiton sivuilta on hyviä ohjeita saatavissa.
Itse suosittelen kyllä.
Miksi teette tuosta noin vaikeaa?
EU:ssa homma on jo hoidossa eli kun auton vie Suomessa rekisteröintikatsastukseen, niin auto poistuu automaattisesti toisen EU-maan rekisteristä. Kilpiä ei tarvitse palautella mihinkään ja myyjän vastuut loppuvat per heti. Se vaan edellyttää, että suomalaisen katsastuksen aloittaa heti kotiin saavuttuaan.
Ruotsin Trafikverket on kai se ongelma tässä, kun ovat vuosikausia pelotelleet ruotsalaisia autojen myymisestä ulkomaille ja siitä koituvista vaikeuksista. Päälle vielä ovat tehneet ruotsalaiset siirtokilvet täysin mahdottomiksi hankkia.
Jos tuon direktiiviin perustuvan menettelyn saa myyjälle uskoteltua, niin ei ole mitään ongelmaa. Mullakin on ruotsalaisia kilpiä autotallin seinäkoristeena, kun on onneksi osunut täysipäisiä myyjiä kohdalleni.
-
Pitääkö tuo paikkansa, että poistuu automaattisesti Ruotsin rekisteristä, kun vie katsastukseen?
Mä jouduin ainakin toimittamaan Ruotsin Bilialle kilvet, kun eivät muuten olisi saaneet pois rekisteristä. Antoivat niillä tulla sillä ehdolla, että kilvet toimitetaan takaisin.
-
Pitääkö tuo paikkansa, että poistuu automaattisesti Ruotsin rekisteristä, kun vie katsastukseen?
Mä jouduin ainakin toimittamaan Ruotsin Bilialle kilvet, kun eivät muuten olisi saaneet pois rekisteristä. Antoivat niillä tulla sillä ehdolla, että kilvet toimitetaan takaisin.
Kyllä joutuu tekemään Transportstyrelseniin ilmoituksen viennistä ja sen tekee yleensä myyjä poistamalla auton rekisteristä jo oman etunsa vuoksi.
Tuntuis aika oudolta jos joku menee liikkeeseen, saa auton koejettavaksi, ottaa ja ajaakin Suomeen, rekisteröi, katsastaa, (auto poistuu Transportstyrelsenin tiedostoista) ja saa omistusoikeuden autoon ihan noin vaan. :)
-
Kyllä joutuu tekemään Transportstyrelseniin ilmoituksen viennistä ja sen tekee yleensä myyjä poistamalla auton rekisteristä jo oman etunsa vuoksi.
Ei joudu.
Tuntuis aika oudolta jos joku menee liikkeeseen, saa auton koejettavaksi, ottaa ja ajaakin Suomeen, rekisteröi, katsastaa, (auto poistuu Transportstyrelsenin tiedostoista) ja saa omistusoikeuden autoon ihan noin vaan. :)
Ei omistusoikeutta Suomen rekisteriin ilman kauppakirjaa saa kirjattua.
Trafi ei sitä kysele, mutta autoveropäätöstä ei saa, jos ei ole auton omistaja. Ja ilman maksettua autoveroa ei Suomen rekisteriin autoa saa mitenkään. Siksi autoveroilmoituksen liitteenä pitää Verohallinnolle toimittaa kopio kauppakirjasta. Trafi kirjaa omistusoikeuden vasta kun Verohallinnosta tulee rekisteröintilupa ja se tarkoittaa, että olet todistanut olevasi auton omistaja.
Jos Ruotsista pöllimäsi autoa yrität Suomeen rekisteröidä, niin katsastus onnistuu, mutta rekisteröintiä et saa vietyä loppuun. Auto poistuu Ruotsin rekisteristä, mutta ei sen tiedot sieltäkään mihinkään lopullisesti katoa. Joutunet muiden korvausten lisäksi maksamaan auton uudelleen rekisteröinnin Ruotsiin, kun se on sinne palautettu.
Autoverotuksessa myös tarkastetaan aina SIS-tieto eli valmistenumero tsekataan Europolin tietokannasta, ettei autoa ole pöllitty. Ruotsalainen autoliike olisi kuitenkin tehnyt rikosilmoituksen ja käry kävisi viimeistään tässä vaiheessa.
-
Ei joudu.
Ei omistusoikeutta Suomen rekisteriin ilman kauppakirjaa saa kirjattua.
Trafi ei sitä kysele, mutta autoveropäätöstä ei saa, jos ei ole auton omistaja. Ja ilman maksettua autoveroa ei Suomen rekisteriin autoa saa mitenkään. Siksi autoveroilmoituksen liitteenä pitää Verohallinnolle toimittaa kopio kauppakirjasta. Trafi kirjaa omistusoikeuden vasta kun Verohallinnosta tulee rekisteröintilupa ja se tarkoittaa, että olet todistanut olevasi auton omistaja.
Jos Ruotsista pöllimäsi autoa yrität Suomeen rekisteröidä, niin katsastus onnistuu, mutta rekisteröintiä et saa vietyä loppuun. Auto poistuu Ruotsin rekisteristä, mutta ei sen tiedot sieltäkään mihinkään lopullisesti katoa. Joutunet muiden korvausten lisäksi maksamaan auton uudelleen rekisteröinnin Ruotsiin, kun se on sinne palautettu.
Autoverotuksessa myös tarkastetaan aina SIS-tieto eli valmistenumero tsekataan Europolin tietokannasta, ettei autoa ole pöllitty. Ruotsalainen autoliike olisi kuitenkin tehnyt rikosilmoituksen ja käry kävisi viimeistään tässä vaiheessa.
Ok ja hienoa että valaisit asian, näinhän se kaikki uusi tieto seviää kaikille epätietoisille.
Edellenkin olen sitä mieltä, että jos pelkät ostokuitit ja kauppakirjat riittää rekisteröintiin Suomessa ja auton rekisteristä poistamiseksi Ruotsissa eikä alkuperäisiä rekisteripapereita tarvita allekirjoituksineen, niin mielestäni on jo mennyt helpoksi,,,lienee sitten nykyaikaa
Ja toki tiedot säilyy Transportstyrelsenin tietokannoissa, sen tiesin kyllä (muotoilin asian huonosti, kiitos oikaisusta). :)
Lienee sitten niin, että autoliikkeet, ainakin isommat toimivat Transportstyrelsenin ohjeiden mukaan.
Koeajo ja pöllimisen seuraukset oli toki tiedossa. :)
-
Tuontiauton rekisteröintikatsastus ei mene läpi ilman, että omistajalla on hallussa molemmat osat ulkomaalaisesta rekisteröintitodistuksesta. Yleensähän 2. osa on omistajalla piirongin laatikossa.. Verohallintoon riittää siis kopsut (ainakin aikasemmin ne vaadittiin), mutta katsastukseen tulee olla alkuperäiset. Eli jos vain tekninen osa, niin katsastusmies tekee kyselyn Ruotsiin ja kysyy lupaa rekkaukseen. Myös siinä kohtaa mahdollinen anastus yms. tulee tietoon.
Ja kyllä Trafi lähettää automaattisesti tiedot Ruotsiin kerran kuussa. Mutta poistopäivä Ruotsiin on Suomeen rekkauspäivä, eli ruotsalaisen omistajan kulut voi jatkua vaikka pari kuukautta luovutuksen jälkeen. Mutta poisto kyllä tulee automaattisesti EU/ETA-maiden välillä.
Ja niitä ruotsalaisia kilpiä saa käyttää vain, jos Ruotsin rekisteröinti on voimassa...Eli siirtolupa on siinä mielessä varmin tapa ajaa verokäsittelyn ajan. Siirtoluvan voi hankkia jo ennen kuin hakee auton Ruotsista (valmistenumero tulee tietää).
Kyllähän se aika yksinkertainen prosessi on. Verohallintoon enemmän ilmoituksia joutuu tekemään, mutta rekkaus Suomeen pirun helppoa. Katsastus ja ensirekkaus.. Se on kyllä kivutonta. Suurin homma on ehdottomasti haku, auton historian tutkiminen ja käytännönjärjestelyiden sopiminen ruotsalaisen omistajan kanssa.
-
Itse käytin omani tuontiin tätä palvelua. Kävi kivuttomasti ja kohtuu edullisesti 8)
http://www.autoruotsista.com/
-
Ruotsissakin voi laittaa auton seisontaan ja sen jälkeen myyjällä ei pitäis olla kauheaa kiirettä saada autoa ruotsin rekisteristä. Että voinee odottaa sen verran että trafilta menee tieto sinne.
Ruotsalaiset myyjät saa kans liikaa maksetun ajoneuvoveron takaisin jos myy auton Suomeen. Jos vasta maksettu vuosittainen vero Ruotsissa niin myyjä voi saada vaikka 3000kr takas, jos myy ruotsalaiselle niin ei saa mitään. Vähän lisämotivaatiota kaupantekoon.
Katsoo että saa rekisteriotteen kummanki osan ja kuitin mukaan niin paperihommat helppoja Suomessa.
-
Ok ja hienoa että valaisit asian, näinhän se kaikki uusi tieto seviää kaikille epätietoisille.
Edellenkin olen sitä mieltä, että jos pelkät ostokuitit ja kauppakirjat riittää rekisteröintiin Suomessa ja auton rekisteristä poistamiseksi Ruotsissa eikä alkuperäisiä rekisteripapereita tarvita allekirjoituksineen, niin mielestäni on jo mennyt helpoksi,,,lienee sitten nykyaikaa
Eipä ole esim. Virossa mitään rekisteriotteen kakkososaa. On vain yksi rekisteriote, eikä siihen tule mitään allekirjoituksia.
Näin on myös ainakin sveitsiläisen rekisteriotteen osalta.
-
Ja niitä ruotsalaisia kilpiä saa käyttää vain, jos Ruotsin rekisteröinti on voimassa...Eli siirtolupa on siinä mielessä varmin tapa ajaa verokäsittelyn ajan. Siirtoluvan voi hankkia jo ennen kuin hakee auton Ruotsista (valmistenumero tulee tietää).
Noinhan se tarkasti ottaen menee, mutta ongelma on tuossakin. Suomalaiset tarrakilvet ovat voimassa myös Ruotsissa, mutta se edellyttää matkan alkamista Suomesta. Ruotsissa liimaaminen ei ole pykälien mukaista, mutta mistäs sitä kukaan tietää..
Ruotsalaisilla kilvillä voi käytännössä ajaa Suomessa, vaikka olisi ruotsalainen rekisteröinti jo katkennut. Ei sitäkään poliisi mistään pääse tarkistamaan. Tärkeää on kuitenkin ottaa suomalainen liikennevakuutus voimaan per heti, koska ilman liikennevakuutusta ajaminen voi tulla todella kalliiksi.
Itse olen tehnyt aina niin, että jo heti ulkomailta olen soittanut Suomeen vakuutusyhtiöön ja laittanut liikennevakuutuksen ja kaskon voimaan heti siitä hetkestä. Silloin ainakin on vakuutukset kunnossa, kun ei oikein ole varmuutta siitä, miten ulkomailla myyjän vakuutuksella voi ajaa. Onko 7 vrk sääntö vain suomalaista perua vaiko ei?
-
Itse olen tehnyt aina niin, että jo heti ulkomailta olen soittanut Suomeen vakuutusyhtiöön ja laittanut liikennevakuutuksen ja kaskon voimaan heti siitä hetkestä. Silloin ainakin on vakuutukset kunnossa, kun ei oikein ole varmuutta siitä, miten ulkomailla myyjän vakuutuksella voi ajaa. Onko 7 vrk sääntö vain suomalaista perua vaiko ei?
Ihan järkevästi tehty. Piti ihan tarkistaa googlella, ja kyllä myyjän vakuutus katkeaa Ruotsissa sillä hetkellä kun myyjä ilmoittaa jonkun allamaituista tapahtumista ja tänä Online aikakautena se tapahtuu nopeasti.
Myyjän vakuutuksella voi ajaa jos myyjä antaa luvan eikä tee ilmoitusta heti seisontaan laitosta/myynnistä/ omistajanvaihdosta.
Ilmoitus vakuutuksen poistosta tehdään Transportstyrelseniin eikä mihinkään muualle.
-
Trafi on muuttanut linjausta siirtoluvan osalta jo jonkun aikaa sitten. Siirtoluvan siirto voi alkaa myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Voimassa pohjoismaissa. Tämä on tieto.
Toki, hankala poliisin on sitä selvittää. En sitten kyllä tiedä, mitä kolaritilanteessa tulee tapahtumaan, jos Ruotsin kilven rekisteröinti ei ole enää voimassa... Silloin asiaa voidaan esim. selvittää..
Ylipäätänsä Ruotsista auton hakeminen on helppoa.
-
https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/auton-osto-ulkomailta/auton-siirto-ruotsissa-tulo-suomeen-ja-vakuutukset-0
Helpoin tapa saada Ruotsista ostettu käytetty auto tuoduksi Suomeen on siirrätyttää auto Ruotsissa laivasatamaan ilman, että joutuu hakemaan ruotsalaista tilapäisrekisteröintiä (Avregistrering genom tillfällig registrering) tai poistattamaan auton ruotsalaisesta ajoneuvorekisteristä ulkomaille vientiä varten (Avregistrering genom export).
Omistajanvaihdos on Ruotsissa tehtävä alkuperäiseen rekisteröintitodistukseen (= keltaiseen II-osaan). Ilmoitukset omistajanvaihdoksista on Ruotsissa lähetettävä/toimitettava sikäläiselle liikennehallitukselle eli Transportstyrelsenille (Swedish Transport Agency) Örebrohon.
Ostajan kannalta kaikkein helpoin ratkaisu Ruotsista ostetun auton saamiseksi sikäläiseen laivarantaan on pyytää myyjää toimittamaan auto satamaan. Myyjälle siirrosta koituvat kustannukset voi sopia osaksi kauppahintaa. Jos auto ostetaan autoliikkeestä, on myyjäliikkeellä todennäköisesti keinonsa toimittaa auto toivottuun osoitteeseen.
-
Joo, toimiva ratkaisu. Siirtolupa vain mahdollistaa sen, että ruotsalainen omistaja voi poistaa ajoneuvon heti rekisteristä ja kilvetkin voi jättää hänelle. Sitten vain ajelemaan kohti kotia. Itse tulin Haaparannalta yli..
-
Hyviä vinkkejä tässä topic:ssa, jos sattuu hakemaan autoa Ruotsista. Ollut itsellä yksi vaihtoehto, kun uutta autoa katselee.
-
Kesällä toin auton ruotsista, ja yksinkertaisemmin sitä ei varmasti voinut enää tehdä:
Siirtotarrat mukaan suomesta ja vakuutukset voimaan runkonumerolla. Kilvet ja otteen II-osa jäi myyjälle (liike).
Mukaan siis vain I-osa (sininen osa), suomen konttori kysyi rekisteröintiluvan ruotsista (tähän meni 45min) > suomen laput käteen ja kovaa ajoa.
-
Laitetaan vielä linkit tähänkin niin voi tarkastella vähän etukäteen autojen tietoja ja sitten kun löytää sopivan niin ottaa maksullisen Carfaxin niin saa kattavamman tiedon autosta ellei myyjällä ole carfax raporttia.
Kannattaa muistaa, että varsinkin yksityisiä myyjiä on hyvin kirjava joukko ja myös pienempiä autoliikkeitä. Tuontiautot mielellään unohtaisin. Jos rekisterinumero ei näy myynti ilmoituksessa se kannattaa kysyä ja selvittää. Usein tällaisissa ilmoituksisa voi olla jotain jota myyjä haluaa pimittää kun ei voi heti tarkistaa tietoja, esim joku pari kolme vuotta vanha *vähän ajettu* rekondattu entinen taxi.
Ainakin carinfossa saa tiedot myös vinnumerolla.
https://www.car.info/
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
https://www.carfax.se/
-
Trafi on muuttanut linjausta siirtoluvan osalta jo jonkun aikaa sitten. Siirtoluvan siirto voi alkaa myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Voimassa pohjoismaissa. Tämä on tieto.
Hyvä! Järki on vihdoin voittamassa.
Ainut ongelma on, että pitää tietää valmistenumero ennen puuhakilpien ottamista eli pitää olla tietty auto jo tsekattuna. Toki jos asuu vaikka Turussa ja hakee auton Tukholmasta, niin eipä toinen hakureissu ole mikään ongelma. Yö laivassa ja seuraavalla takaisin.
Toki, hankala poliisin on sitä selvittää. En sitten kyllä tiedä, mitä kolaritilanteessa tulee tapahtumaan, jos Ruotsin kilven rekisteröinti ei ole enää voimassa... Silloin asiaa voidaan esim. selvittää..
Niin voi kestää ja rekisteriä tärkeämpi on se, että liikennevakuutus on voimassa. Ilman sitä kolaroiminen voi tulla h**vetin kalliiksi.
Siksi suosittelen ottamaan suomalaisen vakuutuksen voimaan per heti. Kyllä senkin selvittämisessä kolaritapauksessa menee aikaa, mutta vakuutusturva on kuitenkin olemassa.
Suomesta kannattaa ottaa siirtokilvet ym. ruotsinkielisillä papereilla, niin on helpompi asioida ruotsalaisen konstaapelin kanssa.
-
Eipä ole esim. Virossa mitään rekisteriotteen kakkososaa. On vain yksi rekisteriote, eikä siihen tule mitään allekirjoituksia.
Näin on myös ainakin sveitsiläisen rekisteriotteen osalta.
Rutiinit Ruotsissa kun auto mydään vientiin
Ilmoitus rekisteristäpoistosta EU/EES sisällä tehdään auton rekisteritodistuksen viimeisimpään 2 osaan tai blanketilla ”Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES”
Rekisteriotteen 2 osaan myyjä merkitse rekisteristä poiston viennin vuoksi ja allekirjoittaa omistajana rekisteriotteen.
Ei ole mitään vaatimusta ostajan allekirjoituksesta tai nimeämisestä koska omistajanvaihdosta ei tapahdu.
Moni maa vaatii rekisteritodistuksesta sekä 1 että 2 osan, sen vuoksi voi olla hyvä antaa molemmat osat ostajalle mukaan. Myyjä voi tarkistaa onko uusi rekisteritodistus annettu vai ei Transportstyrelsenistä.
Sitten onkin ne täydennykset joita vaaditaan ja niistä osa ainakin näköjään saadaan automaattisesti ainakin Suomesta kuten jo aiemmin täällä tullut esille, ja Suomessa näyttää riittävän pelkkä rekisteritodistuksen 1 osa.
-
Rutiinit Ruotsissa kun auto mydään vientiin
Ilmoitus rekisteristäpoistosta EU/EES sisällä tehdään auton rekisteritodistuksen viimeisimpään 2 osaan tai blanketilla ”Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES”
Rekisteriotteen 2 osaan myyjä merkitse rekisteristä poiston viennin vuoksi ja allekirjoittaa omistajana rekisteriotteen.
Ei ole mitään vaatimusta ostajan allekirjoituksesta tai nimeämisestä koska omistajanvaihdosta ei tapahdu.
Miten niin ei tapahdu omistajanvaihdosta? Siitähän autokaupassa juurikin on kyse!
-
Miten niin ei tapahdu omistajanvaihdosta? Siitähän autokaupassa juurikin on kyse!
Olisipiko niin että kun auto poistetaan ruotsin rekisteristä ja poistuu maasta niin ei ole mieltä ruotsin viranomaisten kirjailla ylös että kuka moisen köntin ulkomailla omistaa.. Kyseessähän on silloin vain kasa metallia ja muovia. Ei siis autokauppa.
-
Olisipiko niin että kun auto poistetaan ruotsin rekisteristä ja poistuu maasta niin ei ole mieltä ruotsin viranomaisten kirjailla ylös että kuka moisen köntin ulkomailla omistaa.. Kyseessähän on silloin vain kasa metallia ja muovia. Ei siis autokauppa.
Juuri näin.
-
Olisipiko niin että kun auto poistetaan ruotsin rekisteristä ja poistuu maasta niin ei ole mieltä ruotsin viranomaisten kirjailla ylös että kuka moisen köntin ulkomailla omistaa.. Kyseessähän on silloin vain kasa metallia ja muovia. Ei siis autokauppa.
Varmaan noinkin, mutta ainakin Suomessa Trafi mieluusti ottaa rekisteriinsä tiedon siitä kuka auton osti. Ei tule sitten myyjälle ongelmia, jos auto tai sen kilvet kaikesta huolimatta palaisi liikenteeseen. Myös kaikki pysäköintisakkojen ym. vastuut katkeavat siihen hetkeen. Olkoon auto ostettu vaikka Afrikkaan vietäväksi.
Meidän rekisteröintijärjestelmä on tosin paljon nykyaisempi kuin ruotsalainen. Meillä sen luovutusilmoituksen voi tehdä ilmaiseksi Trafin nettisivuilla ja siihen päättyy kaikki vastuut autosta. Ostaja saa tehdä mitä lystää sen jälkeen.
-
Meillä sen luovutusilmoituksen voi tehdä ilmaiseksi Trafin nettisivuilla ja siihen päättyy kaikki vastuut autosta. Ostaja saa tehdä mitä lystää sen jälkeen.
Myyjä yksinään voi tuon tehdä? Ei ole kauaakaan kun sain käydä konttorilla paperiluovarien kanssa kun ostaja alkoi tehtailemaan parkkisakkoja eikä rekisteröinyt nimiinsä. Hyvä että tuo puliveivuu loppuu
Edit: taitaa siitä kyllä olla jo nelisen vuotta
-
Meidän rekisteröintijärjestelmä on tosin paljon nykyaisempi kuin ruotsalainen. Meillä sen luovutusilmoituksen voi tehdä ilmaiseksi Trafin nettisivuilla ja siihen päättyy kaikki vastuut autosta. Ostaja saa tehdä mitä lystää sen jälkeen.
Valitettavasti tämä alkaa mennä pitkästi ohi itse aiheen, mutta kysyn uteliaisuuttani kuitenkin.
Eikös ton pysty Suomessakin tekemään vastaavasti kuten Ruotsissa, eli netin lisäksi Trafin mobiilisovelluksella (Ruotsissa Transportstyrelsenin mobilapp) skannaamalla rekisteritodistuksen QR-koodin/viivakoodin ja syöttämällä ajokortin viitenumeron, niin voi laittaa auton seisontarekisteriin tai ottaa sen takaisin käyttöön?
Kun kyseessä on omistajanvaihdos silloin myyjä syöttää rekisteritodistuksessa olevan tarkistuskoodin ja uusi omistaja saa rekisteritodistuksen postissa kotiin ja silloin tietenkin, jos omistaja ei ole maksanut auton käyttömaksuja, parkkisakoja, ruuhkamaksuja ja inframaksuja, ajoneuvo voidaan myös takavarikoida henkilöltä joka ei ole syyllinen kyseisille veloille. Romutus ja vienti, ne ei ole mitään yllä mainittuja vaan aivan eri toimenpiteitä.
Tosin romuttamo voi tehdä Transportstyrelseniin romutusilmoituksen suoraan netin kautta.
E: maksut ei seuraa kun kyseessä on vienti ( joka ei ole omistajanvaihdos) ja voudin takavarikko/ myynti katkaisee ne.
-
Trafin sivustolta:
"Huomioithan että ostajan kiistäessä ajoneuvon siirtyneen omistukseensa, tulee sinun pystyä todistamaan asia esim. maksukuitilla tai molempien osapuolten allekirjoittamalla luovutus- tai kauppakirjalla"
Eli mikään ei ole muuttunut..
-
Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä, 14 §
Luovutusilmoitus
Ajoneuvon edellinen omistaja voi ilmoittaa ajoneuvon uuden omistajan nimen rekisteröinnin suorittajalle merkittäväksi rekisteriin, jos samalla ilmoitetaan uuden omistajan osoite ja ajoneuvon luovutuspäivä.
Mikään ei ole siis muuttunut. Aina luovutusilmoituksen on voinut tehdä "yksipuoleisesti", mutta luovutusilmoitukselle on oltava perusteet. Eli aikaisemminkin on voinut viedä katsarille ainoastaan omistajan allekirjoittaman luovutuskirjan, josta uusi omistaja on selvinnyt.
Muistakaa kuitenkin, että rek.katsastuksessa tarvitaan molemmat osat, siis jos tuontimaassa on kaksi erillistä todistusta, niinkuin Suomessa. Muuten katsari joutuu tekemään kyselyn tuontimaahan. Ruotsiin homma toimii, mutta jos haette auton jostain kauempaa, niin tässä tulee olla tarkka.