Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: palikka84 - 08.01.2016, 17:52:57
-
Pieneen ongelmaan kaipaisin teiltä viisaammilta hieman apua. Kyseessä siis 850 tdi automaatti -97.
Käytin autoa tuossa huollossa ja huomasivat öljyn vaihdon yhteydessä että laatikossa oli 1.5 litraa liian vähän öljyä jonka lisäsivät tietenkin sinne. Tuntuu et auto nykii heti liikkeelle lähdettäessä, mutta ei aina. Sitten välillä tuntuu että liikkeelle lähdettäessä lähtee hitaan puoleisesti, vähän niin kuin jokin luistais laatikossa. Kun pääsee liikenteeseen niin vaihtaa vaihteet ihan ok. Mistähän kyseinen vika vois johtua? Sanoivat pajalla vaan et jos asettuu tuo nykiminen niin hetki ajaa noilla öljyillä ja sitten pajalle takasin ja vaihattaa laatikkoon kokonaan uudet öljyt. Kummastelia ???
-
Jaa onkohan määrä tarkastettu oikein? Kuulostaa hurjalta 1.5l vajaus. Ei mahdotonta, mutta harvinaista. Liiallinen öljymäärä aiheuttaa myös ongelmia.
Toimiko laatikko OK ennen tätä huoltoa?
-
terve. ei toiminut kunnolla vaan just tuolleen nyki.. ja ekaks tuli mieleen et suodattimessa ois vettä mutta eipäs niin ollutkaan vaan tosiaan laatikossa puolitoista litraa liian vähän öljyä. eilen kävin tuossa kyselemässä että mitä tuolle osais ruveta tekemään ettei nyt kauheen kallista remonttia tulis niin otetaan laatikosta pohja irti ja putsataan sieltä joku suodatin " kalvo " ja uudet öljyt laatikkoon jos sillä korjaantuis. :-\ :-\ :-\
-
eilen kävin tuossa kyselemässä että mitä tuolle osais ruveta tekemään ettei nyt kauheen kallista remonttia tulis niin otetaan laatikosta pohja irti ja putsataan sieltä joku suodatin " kalvo " ja uudet öljyt laatikkoon jos sillä korjaantuis. :-\ :-\ :-\
Ikävä ampua tää ajatus lennosta mutta tuossa laatikossa ei ole erillistä irroitettavaa öljypohjaa. Suodatin kyllä löytyy mutta se vaatii vaihteiston irroituksen ja purkamisen.
Että jos korjaamo tätä ei tiedä niin taitaa kokemus olla melko niukkaa.
-
Joo siinä laatikon etupuolella oleva musta peltikoppa on vain venttiilikoneiston kotelo. Sen irroittamisesta ei ole mitään hyötyä. Ja suodattimen vaihto vaatii tosiaan vaihteiston irroittamisen ja purkamisen. Ja mitään irroitettavaa pohjaa ei ole.
-
Minkä väriset on öljyt, kun pyyhkäsee tikun valkoseen paperiin? Onko jäähdytinneste öljyistä tai näyttääkö se loota vuotavan alleen? Se on suljettu järjestelmä, joten jos siellä on ollu öljymäärä kohdillaan, niin johonkin se on vuotanu.
Aja öljyt lämpimiksi ja sitten mittaat auton ollessa käynnissä sen öljymäärän (mittatikun hot-puoli).
Ota joku kaveri avuksi ja tee itse se öljynvaihto (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=130.0). Oletan dieselissäkin olevan AW-lootan, itsellä on T5:ssa noi öljyt (http://www.ebay.de/itm/20-1x20-Liter-MANNOL-Multivehicle-Automatik-Getriebeoel-ATF-Ol-fuer-Toyota-usw-/321960397314?) nyt ja hyvin pelaa. Alle 60€ kotiovelle tuotuna tuo 20 litraa - saa huuhtoa reilumminkin sitä lootaa ja jää vielä lisättäväksi.
-
no laatikkoon nytten vaihettu kokonaan uudet öljyt et katotaan rupeeko pelaamaan. entiset oli kuulemma jo aika huonolla hapella.
-
Taas pitää huokaista ja kirota omassa piässä :-\. Edelleen tähän laatikko ongelmaan palaan. Aikaisemmin laatikko `ryki`liikkeelle lähdettäessä, mutta nyt kun on uudet öljyt vaihdettu laatikkoon niin `rykimis `ongelma hävis, mut nyt tuntuu ettei kunnolla meinaa vaihteita pykältää. Varsinkin 80 nopeudessa sitä viimeistä vaihetta, humpaa kierroksia. Meinaakohan tuo laatikko vedellä viimeisiään vai mistä alkaa ehtiä vikaa?
Voihan miun pienet hermot, onkohan niitä kohta ennee yhtään jäljellä :D :D
-
Onko mitään vikakoodeja lootalta? Ja pakko kysyy, että tehtiinhän tuohon se vaihto huuhtelemalla. Sieltä propusta tulee se nelisen litraa, kun auto hieman kallellaan propun suuntaan.
-
pakko kyllä sanoa että ei tehty huuhtelemalla. nyt sitten aamulla ei käynnistynyt koko pirssi kun oisin pajalle lähtenyt viemään. pitää huomenna tarkastaa että onko akku sanonut sopimuksensa irti vai mikä. uskoloppuu kohta tuon auton kanssa. eilen ajelin varmaan 50kilsaa ja annoin auton pyöriäkkin kun kävin anopin luona kahvilla, kotiin tultaessa sammutin auton ja koitin laittaa heti pyörimään niin ei inahtanutkaan :-\ :-\.
mistä sen muuten nuissa diiseleissä tietää jos meinaa jäätää? tässä jo semmoistakin mietiskelin... onhan tuota pakkasta -31
-
pakko kyllä sanoa että ei tehty huuhtelemalla. nyt sitten aamulla ei käynnistynyt koko pirssi kun oisin pajalle lähtenyt viemään. pitää huomenna tarkastaa että onko akku sanonut sopimuksensa irti vai mikä.
Siis ei jaksa pyörittää vaiko ei vaan starttaa? Diisseleistä ei kokemusta, mutta eikös talvilaadun kuitenkin pitäs vielä tolla pakkasella toimia. Apuvirralla olen joskus dieseliä jelppinyt tosin käyntiin, joten sellasestakin vois olla apua.
Kunhan saat sen auton käyntiin ja ajettua kunnolla lämpimäksi, niin kato se öljytaso sieltä lootasta. Auton pitää olla käynnissä, kun sitä tarkistaa ja sitten siinä mittatikussa on se hot-puoli, jolta tarkistat että asettuu sinne mitta-asteikolle. Oikeesti se öljynvaihto itse on helppo toteuttaa, joskin joku apulainen on mukava olla kattomassa ja huutamassa, kun se 2 litraa öljyä on puskettu ulos ja kone pitää sammuttaa.
-
Sulla näkyy olevan pohjois-savo asuinpaikkana, niin tuossa vielä foorumilta poimittuna muutama hyväksi havaittu volvo-korjaamo:
Skipservice avoin yhtiö
Leväsentie 23
70780 Kuopio
Puh. 017 - 262 0990
040 - 589 3910 Seppo
040 - 593 2911 Jani
http://www.skipservice.fi/
--------------------------
--------------------------
Autohuolto Räisänen Oy
Teräskatu 4
70150 KUOPIO
Puh: 020 7288 690
Mika Räisänen 0400 894 400
Tero Pitkänen 0440 894 400
Jukka Mankinen 050 555 6430
Etenkin Diesel / Bosch kamoilla varustetut volvot
--------------------------
--------------------------
Jukan Autohuolto
Ratakatu 7
78850 Varkaus
017 5528052
--------------------------
-
Kiitos taas vastauksista jpajula!
auto ei tarttaa ja akkukin näyttäis että ois virtaa, lisävirrallakin kokeiltiin mut ei lähteny pyörimään. oiskohan voinu mennä tuo asentotunnistin mikä laatikon päällä? ja paljokohan maksaa?
Jos auto ei lähtenyt pyörimään aikaisemmin niin pikkusenkun vaihekepistä hipaisi taaksepäin niin kyllä lähti. nyt ei lähe mitenkään vaikka käyttäis missä asennossa. oon koittanut soitella maaningan suuntaan automaattikorjaaja jarkko siekkiselle kun sitä miestä ovat kehuneet, mut ei meinaa saada puhelimella kiinni.
-
Kiitos taas vastauksista jpajula!
auto ei tarttaa ja akkukin näyttäis että ois virtaa, lisävirrallakin kokeiltiin mut ei lähteny pyörimään. oiskohan voinu mennä tuo asentotunnistin mikä laatikon päällä? ja paljokohan maksaa?
Jos auto ei lähtenyt pyörimään aikaisemmin niin pikkusenkun vaihekepistä hipaisi taaksepäin niin kyllä lähti. nyt ei lähe mitenkään vaikka käyttäis missä asennossa. oon koittanut soitella maaningan suuntaan automaattikorjaaja jarkko siekkiselle kun sitä miestä ovat kehuneet, mut ei meinaa saada puhelimella kiinni.
Eli sulla on sieltä kepin juuresta mitä ilmeisimmin parkkilukitsimen kytkin (vai mikskä sitä nyt pitäs sanoo) sökönä, jos ei kerran edes pyöritä ja virtaa on. Auto ei starttaa jos se ei tiedä kepin olevan p-asennossa.
-
Ite en ole vielä perehtynyt tuohon 850:n PNP:hen - 740:ssa on tunnistin siellä kepin puolella ja siihen malliin tuli tehtyä releistys, että startille tulee tarpeeksi herätevirtaa. Ymmärtääkseni 850:ssä se kytkin / tunnistin on tuolla konehuoneessa (http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=29930). Tossa vielä video 850 PNP:stä (https://www.youtube.com/watch?v=mCyu_nJFA3I). Ton olettais myös antavan vaihteistolta vikakoodin 313 - täältä ohjeet niiden koodien lukuun (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0) ja jos ei omaa sopivaa kaapelia, niin tässä tietoa, miten niitä luetaan sen ledin avulla (https://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/TroubleshootingWithCodes-Turbo.pdf). Mä nyt tosin oletan, että tämä kaikki on samalla tavoin tdi:ssä kuin bensakoneessa.
-
Noniin, sieltähän se asiantunteva vastaus tuli. Eiköhän ne bensassa ja dieselissä ole samat, kun laatikkokin on.
Tähän väliin vielä varmuuden vuoksi, sitten kun se laatikkoöljyn määrä saadaan mitattua niin tässä laatikossahan ei ole täyttöproppua vaan täyttö tapahtuu mittatikun putkesta. Se "proppu" laatikon päällä pitää kolmosen (?) pantaa paikallaan.
-
Tähän väliin vielä varmuuden vuoksi, sitten kun se laatikkoöljyn määrä saadaan mitattua niin tässä laatikossahan ei ole täyttöproppua vaan täyttö tapahtuu mittatikun putkesta. Se "proppu" laatikon päällä pitää kolmosen (?) pantaa paikallaan.
Juuri näin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=130.0
-
Ja pieni määrä kerrallaan sitä öljyä lisää mittausten välillä 1 - 2 dl, niin ei tartte sitten valutella pihalle liikoja. rocktie kehui tällaista (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Oljyt-ja-rasvat/Oljyimuri-2000019670/) tuossa täytön kohdalla tratin sijaan.
-
Kiitti tuas JPAJULA neuvoista ja lähettämistä linkeistä!
Purettiin tuo PNP ( parkkitunnistimen ) kytkin ja laitettiin uudet kupari `hampaat`sinne kun yks oli vähän vinoon kulunut. Auto saatiin pyörimään ja jotain hyötyä korjauksesta oli kun auto pelaa paremmin kuin hyvin. Vaihteet vaihtaa tasasesti ja ei nyvi eikä humpaa kierroksiakaan. Sitten tuon pikkuremotin myötä rupes parkkivalotkin pelaamaan. Et iso kiitos kultaisista neuvoista, antasin ison halin ja pusun kaupan päälle jos oisit lähempänä :-* :D.
Iloisia kilometrejä :)
-
Kiitti tuas JPAJULA neuvoista ja lähettämistä linkeistä!
Oleppa hyvä, hyvä kun voin olla avuksi (ja tuleepa ite opeteltua samalla lisää). Sitten sulla on vielä ne puoliksi vaihdetut öljyt siellä, jotka kannattaa vaikka sitten lämpimänä aikana vaihtaa sen huuhteluvaihto-ohjeen mukaan.
-
JPAJULA laatikkoon on tuon öljyn lisäyksen jälkeen vaihdettu kokonaan uudet öljyt pajalla... tuossa kun katoin niin on punaset ja mittatikusta kun katoin niin ihan yläviivassa.. hothot :). Ja kiitos myös sinulle vastauksista ja neuvoista o_j <3.
Eikun illalla baanalle..
-
JPAJULA laatikkoon on tuon öljyn lisäyksen jälkeen vaihdettu kokonaan uudet öljyt pajalla... tuossa kun katoin niin on punaset ja mittatikusta kun katoin niin ihan yläviivassa..
Kommentoit aiemmin, ettei sitä vaihtoa tehty huuhtelemalla. Itse olen ymmärtänyt, että ilman sitä saa vaihdettua ainoastaan noin puolet siitä 7,6 litrasta. Kun auto oli itsellä sopivasti kallellaan, niin n. 4 litraa tuli propun kautta ulos ja sitten saman verran uutta tilalle. Sen päälle huuhtelu: 9 litraa yhteensä siitä tikunreiästä sisään ja jäähdyttimen letkusta turbiinin pumppaamana ulos.
Mutta pääasiahan on kuitenkin, että auto pelaa, olkoon vaikka mehukeittoa koneessa ;)