Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Jyryytin - 08.01.2016, 20:49:57

Otsikko: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: Jyryytin - 08.01.2016, 20:49:57
Onko nämä normi lukemat V70 vm. 06 D5:selle ja vielä kun on ardic päällä, ja joka vielä toimii.  ???

(http://i267.photobucket.com/albums/ii295/Jyryytin/Volvo%20940/20160108_202103.jpg)

Tripissä näkyy ajettu matka, ja noista kilometreistä on vain muutama taajama-ajoa, loput tiellä jossa rajoitus on 80kmh


Lämpö ei tosiaan tuosta enempää noussut kabiinissa ylös, (siis tuo 13 astetta) Ja koko ajon ajan oli ardic päällä. Lämppärin letkut olivat konetilassa melkoisen lämpöiset, jäähdyttimen letkut olivat kylmiä/haaleita. Lämpömittari näytti autossa täyttä lämpöä, vaikka se tuossa kuvassa on pikkuisen alakantissa kuvaus kulmasta johtuen.

Lämpömittarin johto roikkui vapaasti taustapeilistä, suurinpiirtein pään korkeudella, toinen matalempi lukema tuossa mittarissa johtuu siitä, kun mittari oli vänkärin penkillä ajon aikana.

Siis onko tuo lukema normi tämmöisessä autossa, vai pitääkö tuosta lähteä etsimään vikaa jostain ?
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: janne81 - 08.01.2016, 20:51:54
Ei ole normaalia.
Tuleeko jostain suulakkeesta kylmää ilmaa? Vai kaikista haaleaa?
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: Jyryytin - 08.01.2016, 21:07:14
Kaikista lykkää haaleaa ilmaa. Ja tosiaan automaattihan pitää puhaltimen sitten kokoajan täysillä pyörimässä, kun tuo lämpötila ei nouse tuon ylemmäs.
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: Andyks - 08.01.2016, 21:32:27
Todennäköisesti lämppärin kenno osittain tukossa. Itse juuri vaihdoin kennon samanverran ajettuun. Omassa kulkineessa tosin lämmöt olivat tuota luokkaa jo nollakelillä...

Nyt auto on kuin sauna -25C pakkasellakin vaikka moottorinlämmöt jää pykälän verran normaalista kun ardic ei toimi.

Jos kennon vaihtaa, kannattaa tilalle laittaa Behrin kenno, on sama kuin Volvon alkuperäinen. Nissensin kennosta ilmeisestion huonoja kokemuksia lämmitystehossa. Oma Behrin kenno maksoi 135e.
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: janne81 - 08.01.2016, 21:33:21
Joo, kenno huonona.
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 08.01.2016, 21:54:21
Joo, kenno huonona.

Onko hirmuinen työ vaihtaa kenno?
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: puliukk0 - 08.01.2016, 21:58:02
Moneen autoon tehonnut kun pistät puutarha letkulla vettä toisesta kennon putkesta sisään. Sitten toisesta. Ns. molemmin päin.
Parin ekan kerran kun vetää väärään suuntaan vettä niin tulee aika mielenkiintosta rojua ulos.  :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 08.01.2016, 21:59:21
Moneen autoon tehonnut kun pistät puutarha letkulla vettä toisesta kennon putkesta sisään. Sitten toisesta. Ns. molemmin päin.
Parin ekan kerran kun vetää väärään suuntaan vettä niin tulee aika mielenkiintosta rojua ulos.  :idiot2:

Kiitos.

Jotain tuollaista arvelinkin. Pakko kokeilla jahka pakkaset hellittävät edes 10-15 asteella.
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: Tome- - 09.01.2016, 00:34:22
Lämmönsäätöläppä jumissa tai jotain vastaavaa vois myös olla.
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: Jyryytin - 24.01.2016, 17:43:25
No joo, nyt voi taas tälläkin volvolla osallistua TM:n talviautotestiin... Vaihdoin uuden hella behr:in kennon tähän, ja olihan iso muutos sisälämpötilaan näilläkin keleillä -2c .
Puhallin pyörii nyt hitaalla nopeudella ja sisälämpötila on siltikin lämmin.

Niiden kennolle tulevien putkien sokkien kanssa tuli taisteltua pitkä aika, kun alemmassa putkessa oleva sokka oli laitettu ns. väärälle puolelle ja sillä puolen oli sitten vastassa jonkin säätimen varsi tms. joka otti siihen sokkaan sitten sopivasti kiinni. Onneksi sen sai sitten uudelleen asennuksen yhteydessä laitettua toiselta puolen paikoilleen.

Nyt näin kun ensikertaa tuli tuo kenno vaihdettua, niin se taisi ottaa aikaa n. kolmetuntia, eli aika helppo homma vaihdettaksi tuo kenno. Eniten meni juuri aikaa putkien ja sokkien kanssa taistellessa.

Lyhykäisyydessään. Otin konetilan puolelta irti ne kaksi letkuliitintä (letkut olin puristanut kasaan letkupihdeillä) Toiseen kennolle menevään liittimeen laitoin puutarhaletkun pätkän ja toiseen liittimeen sitten puhalsin paineilmapillillä ilmaa ja näin sain tyhjäksi tuon kennon.
Sisältä suojamuovit irti kojetaulun alta ja keskitunnelin vierestä. Sitten kenno olikin jo esillä.
Seuraavaksi jarruvalokatkaisin irti, sitten rattiakselin ristinivel irti, kennon putkien juuresta sokat pois, putket irti ja taivuttaen sivuun. kennon päädystä yksi ruuvi irti ja sitten saikin vetää kennon pois paikoiltaan.


Sieltä se kenno pilkistää.
(http://i267.photobucket.com/albums/ii295/Jyryytin/Volvo%20940/20160124_125935.jpg)

Molemmat Hella Behr -valmistetta, varaosasta vain hiottu volvon merkki pois.

(http://i267.photobucket.com/albums/ii295/Jyryytin/Volvo%20BM/20160124_135827.jpg)

Ja siinä ne jossain tapauksissa vuotavat O-renkaat.

(http://i267.photobucket.com/albums/ii295/Jyryytin/Volvo%20940/20160124_141038.jpg)
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: esakos - 24.01.2016, 20:38:03
en saanut kennoa pois paikaltaan vaan tökkäs tuohon niveleen vaikka se oli irti. missä asennossa tuo nivel pitää olla. oikein pitkälle en uskaltanut vetää akselia ratista
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: Jyryytin - 24.01.2016, 21:35:54
en saanut kennoa pois paikaltaan vaan tökkäs tuohon niveleen vaikka se oli irti. missä asennossa tuo nivel pitää olla. oikein pitkälle en uskaltanut vetää akselia ratista
Ratti oli pudotettuna alimpaan asentoon ja sitä akselia vedin melko pitkälle, mutta en niin että se olisi kokonaan tullut pois paikoiltaan. Mutta kuitenkin niin, että se sileä akseli tulee esiin, silloin saa juuri tuon kennon mahtumaan kallistettuna tulemaan pois paikoiltaan ja uuden saa samaa taktiikkaa käyttäen takaisin.

Nivel taisi muuten olla jossain vaiheessa miltei tulipellissä asti kiinni ja vielä siinä vaiheessa akseli ei tullut pois paikoiltaan.
En sitten tiedä, että tapahtuuko siinä jotain peruuttamatonta, jos sen akselin vetää kokonaan pois paikoiltaan ?
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: Ryde85 - 25.01.2016, 09:38:03
Volvon ohje on irroittaa koko rattiakseli/ohjauspylväs. Ei paha homma sekään. Itsellä 2007 classic V70 ja kenno otti kiinni siihen ohjauspylvään kiskoon mitä pitkin ratti liikkuu syvyyssuunnassa(youtubessa joku jenkkisankari oli rälläköiny sen kiskon) ::)

Tosiaan tuo putkien uudelleen kiinnitys on hankala homma ainakin se ylempi tilan puolesta. Alempi meni kuin itsestään...
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 25.01.2016, 16:31:53
Vaikuttaa kyllä meikäläisestä hankalalta ja vaativalta hommalta.
Hienoa, että olette saaneet onnistumaan!

Kehtaanko edes kysyä kaverilta tarjousta iltojeni valon ja aamujeni auringon V70 2,5 TDI:n kennon vaihdosta?? >:( >:(
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: J2K - 06.02.2016, 20:14:31
Miten nuo konehuoneen puolen liittimet irtoavat?
Ei viitsisi hajoittaa niitä vahinossa.
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: J2K - 07.02.2016, 06:45:18
Tuossa video josta se selviää.
https://youtu.be/5bIpXvHNQbQ
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: J2K - 07.02.2016, 11:26:04
Nyt tulee jälleen kuumaa.  Kaksi purkkia crc:n puhdistusainetta ja vettä . Puoli tuntia ajoa. Sen jälkeen kennon letkut irti ja huuhtelua molemmin päin. Paljoa ei tullut moskaa.
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: wikke - 24.02.2016, 06:16:53
Näin tuoreena Volvon ja V70:n omistajana täytyy kyllä sanoa että onpa tehty kennon vaihto helpoksi. Monessa muussa merkissä ei kennoa saa irti ellei irroita koko lämmityslaitteen boksia, joka tarkoittaa kojelaudan purkua. Ilmesesti puhaltimen moottorin vaihto on yhtä helppo homma?  :)
Otsikko: Vs: V70 -06, viileä auto kun ulkolämpötila on -20c ?
Kirjoitti: anssi68 - 24.02.2016, 06:32:45
Ilmesesti puhaltimen moottorin vaihto on yhtä helppo homma?  :)

Vanhemmassa korimallissa puhallin löytyy apparin jalkatilasta, uudemmassa kojelaudan sisältä ja tarvii oman työkalun irroitukseen..