Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autohifi => Aiheen aloitti: Kamppi - 09.01.2016, 16:24:36
-
Otsikon mukaisessa volvossamme ilmeni ihme vika sen radiossa. Ihan varma olikos se tuo otsikon tyyppi. Originaali radio kuitenkin. Auto oli pari päivää tallis kun kuskin oven avauskahva oli päässy irti avausvaijerista. Sen johdosta jouduin irroittaa ovipanelin. Mitään johtoja ei irroitettu. Tuon operaation jälkeen radiosta ei kuulunut kuin muutamia sekunteja. Myös cd:tä ei kuulu. Radikanavat näkyy kuten ennenkin. Ainoastaan ääni on kateis. Ei auta volumen kääntökään tai muu säätö. Kerran satunnaisesti ääni löytyi mutta hiljeni saman tien. Ratis voimakkuuden säätimet ei vaikuta kun ei ääntä kerran kuulu niin en tiä vaikutusta. Kuin ois joku mykistys aktivoitunu, liekö tuossa semmosta. Tuli mieleen jotta tuo kova pakkanen teki tehtävänsä ja pimensi pääteasteen. Lisävahvistinta tuossa ei ole lainkaan. Joten onko mitään vinkkiä tarjolla vai oisko parempi lähteä ettimään toimivaa samanlaista tuon tilalle.
Tyyppi on varmaan tuo hu-650:tä.
-
Nykäseppä akun kenkä näin ensialkuun irti hetkeksi..
-
Nykäseppä akun kenkä näin ensialkuun irti hetkeksi..
Tuota nyt ei tullu eres kokeiltua. Onkohan tuos jokin koodi, en eres tiedä. Ei ole tullu tarkasteltua eres tuon vertaa. Katoin netistä olisko tarjolla missään. Pari löyty jopa täältäkin. Hiukan ihme tuo hiljeneminen noin äkkiä. Toki jos joku kondensaattori "paleltui" pakkasessa. Muistaakseni se toimi kun talliin ajoin.
-
ookko vääntänyt volume nuppia oikein reilusti, se nimittäin ei kuulu jos vain vähän ruuvaa, jos on kunnolla ääni ollut pois?? :pomo:
-
ookko vääntänyt volume nuppia oikein reilusti, se nimittäin ei kuulu jos vain vähän ruuvaa, jos on kunnolla ääni ollut pois?? :pomo:
Juu, on tullu käännettyä. Sitä itekkin otaksuin jotta voisko vika piillä tuossa säätimessä. Sehän ei ole potentimetri vaan lienee "digitaalinen". Ehkä jos nyt menee kokeileen niin kuuluu sen kolme-neljä sekunttia ja sit hiljenee. Fader tai balanssi säädin ei auta. Kuin olisi ettei äänisignaali mene pääteasteelle. Koitin kuulostella kuuluuko kajareista eres kohinaa mutta ei kuulu. Sen verran pakkasta jotta pakko siirtää oma pirssi kuivamasta ja siirtää volvo sisään.
-
Riivattu kun kylmä. Kokeeksi neuvosta otin akunkengän irti joksikin aikaa. Ei ollu vaikutusta asiaa. Siinä autokäynnissä ollessa lueskekelin ohjekirjaa radion osuudelta ja perkules kun säikähti. Ääni tuli odottamatta tuutin täydeltä. Sammutin radio sekä uusiksi päälle ja kuului. Sammutin auton jaa uusiksi käyntiin ja yhä toimi. Jonkin aikaa istuskelin kirjaa selaten eikä se hiljentyny. Alussa oikein kuuntelin niin kajareista kuului hyvin pieni vaimea napsahtelu. Otaksun vahvasti jotta joku komponentti on heikossa hapessa, tai no voi olla jossain heikko kosketus. Tekis mieli ottaa käteen ja tutkia vaan kun auto päivittäin ajossa niin ei vain pysty. Eipä tässä auta kun kuulostella kuin jatkossa toimii vai hiljeneekö uudestaan. Jonka odotan tapahtuvan.
-
Eipä se radio toimi. Illalla viä toimi mutta nyt ei taaskaan. Elikkästä taidan hommata vastaavan mutta tieten toimivan tilalle. Tutkii sit joskus jos sattuis vian löytään. Pitänee näköjään ettiä ohjeita tms miten saa noi panelit ym irti ilman vahinkoja. Eikä tulisi kovin naarmuja kynsiä ettiessä. Eikait ne kovin hankala ole irroittaa?
-
En tiedä minkä ikäinen kampin auto on, mutta 05-> tuo ohje ei päde. Uudemmassa mallissa lähtee toi koko paneeli yhtenä klimppinä irti. Ensin vaihdevivun kehys takareunasta ylös ja sitten nitkuttaa kehystä taakseppäin, sen jälkeen paljastuu pari torxia sen ilmastoinnin/radiopaneelin alareunasta, ne auki ja sitten se koko paneeli lähtee irti. Vaihdevipu kannattaa olla taaemmaisessa asennossa jotta on tilaa ottaa se radiopaneeli pois, siihen vaihdevivun kehykseen on hyvä laittaa jotain suojaa ettei se naarmuunnu.
-
Joo, Volvo on automaatti ja vuosimalliltaan 2006:nen. Pitää tutkia foorumia ja netin syövereitä noiden panelien irroitukseen. Mikäli ei löydy niin hitto käyn merkkihuollosta kysymässä miten ne lähtee. Harmittavinta jos nolouksissaan rikkoo jonkun kiinnikkeen ja sit jää irvistämään. Ite kuitenkin arvostan jotta paikat pysyy niin hyvin originaalin kuin vain noloon käsien jälkeen voi pysyä ;D . Näiden Volvojen panelit kun näyttää ja tuntuu olevan melko kovaa muovia ja eihän muovi vanhetessa pehmene. Pikemmin päin vastoin ja kynnet tms kiinnikkeet katkeevat erittäin helposti.
-
Joo, Volvo on automaatti ja vuosimalliltaan 2006:nen. Pitää tutkia foorumia ja netin syövereitä noiden panelien irroitukseen. Mikäli ei löydy niin hitto käyn merkkihuollosta kysymässä miten ne lähtee. Harmittavinta jos nolouksissaan rikkoo jonkun kiinnikkeen ja sit jää irvistämään. Ite kuitenkin arvostan jotta paikat pysyy niin hyvin originaalin kuin vain noloon käsien jälkeen voi pysyä ;D . Näiden Volvojen panelit kun näyttää ja tuntuu olevan melko kovaa muovia ja eihän muovi vanhetessa pehmene. Pikemmin päin vastoin ja kynnet tms kiinnikkeet katkeevat erittäin helposti.
Tuossa hommassa ei tartte pelkää kiinnikkeiden rikkomista koska ainoot nastat on siinä vaihdekepin kehyksessä ja ne lähtee ihan nätisti. Toi on ihan simppeli homma, mutta pakkasessa voi toki olla sormet melko jäässä, tuossa kun on oltava virrat pois kun noita ilmastoinnin piuhoja irrottelee paneelista.
-
http://youtu.be/LBtDcoBRHWs
Tuossa ohje, ainut ero, että automaatissa toi vaihteiston kehys ei lähde kokonaan irralleen.
-
No tuon mukaan ei pitääs olla hankala. Akunkenkä varmaan ois syytä ottaa irti, vai kuin se menikään jos pitää ottaa koko hässäkkä pöydälle jotta radion saa irti panelista. Ettei sitten vaan tyri ja aiheuttaa vikakoodeja tms. Nää nyky biiliit kun on herkempiä verrattuna vuoden miekka ja kirves malleihin. On niin hiivatin pitkä aika siitä kun viimeksi on sähköisesti purkinut sähköjärjestelmiä. Tais viimeksi olla MV6:nen Omega johon akun vaihdoin käyttäen ulkoista pikkuakkua jotta radio pysy "hengissä" kun ei ollut koodia enää tallessa.
Pitää kattoa millanen tuo keskikonsoli tuossa nyt olikaan. Emännys kun sillä ajelee 99.9% niin ei ole jääny verkkokalvolle tarkkaa kuvaa 8) .
-
Akunkenkää ei tarvitse irrottaa.
-
Akunkenkää ei tarvitse irrottaa.
Jos irroittaa ilmastoinnin panelin ja on töpselit kiinni niin syttyy airbagin valo.
-
Jos irroittaa ilmastoinnin panelin ja on töpselit kiinni niin syttyy airbagin valo.
Ei syty, jos ei samaan aikaan pidä virtoja päällä..
-
Nyt asiasta postilaatikkoon, mut eikös tuol ylempänä ollu aikasemmin linkki vanhemman mallin keskikonsolin purkuohjeeseen? Vai oonko nyt korjannut ihan omia mielikuvituksen tuotteita?
-
Nyt asiasta postilaatikkoon, mut eikös tuol ylempänä ollu aikasemmin linkki vanhemman mallin keskikonsolin purkuohjeeseen? Vai oonko nyt korjannut ihan omia mielikuvituksen tuotteita?
Oli, otin pois sotkemasta tätä topicia..
-
Oli, otin pois sotkemasta tätä topicia..
Olis vain antanu olla. Tuossa meillä juuri semmonen paneli. Siis pieni matala paneli lämmitylaitteen säätimien alla. Juuri hetki sitten tarkistin kun pailakoiden kanssa temuloin. Noh, jotenkin muistan kun katoin päivällä.
Pentele.. Tairan silti kirjotella ihan puuta-heinää. Eiköhän se selviä kun lähtee irrottaan osia. Menee viikolopulle ainakin.
-
Jos tuo vuosimalli pitää paikkansa niin kyllä sen aikalailla tältä pitäis näyttää, toki listan väri voi vaihdella.
(http://s17.postimg.org/kfazl5j6z/image.jpg) (http://postimg.org/image/kfazl5j6z/)
-
Tuo paneli jos on dstc, peilien kääntö jne on meillä erillisessä panelissa. Tuossahan ne on isommas kokonaisuudessa, eikös. Oonkohan erehtynyt vuosimallis...
-
Tuo paneli jos on dstc, peilien kääntö jne on meillä erillisessä panelissa. Tuossahan ne on isommas kokonaisuudessa, eikös. Oonkohan erehtynyt vuosimallis...
Vanhemman mallin purkuohje vielä uudestaan:
https://www.youtube.com/watch?v=XIorgtnduT8
-
Olet kyllä erehtynyt tai sitten mä oon täysin pihalla. Mulla on -05 rekisteröity, mutta 06 vuosimalli ja siinä on juuri kuvan mukainen paneeli.
-
Mahdollisesti olenkin. Sittehän tuon näkee. Kyllä se siitä. Kiitän jo näin tässä vaiheessa neuvoista. Kunhan saan radion irti pöydälle niin kokeilen ja tutkin. Mutta korvaava tulos kun ehtii. Se menee kiinni.
-
HU-650 on vain uudemmissa autoissa.
Ei siinä voi erehtyä vuosimallissa.
Eikä rekisteriotteessa edes lue vuosimallia
-
No niin. Radio vaihtunu ja kuuluvuus palannut. Pitänee tutkia joskus sadepäivänä mikä tuohon originaaliin toosaan iski. Samanlainen löyty täältä foorumulta siitä kiitos. Netistä löysin vielä hyvän ohjeen panelien irroitukseen. Pyrin välttämään sen yhden liittimen irrottamista radion vaihdon yhteydessä. Sain kuin sainkin onnistumaan. Silikonirasvaa kaikkiin liittimiin vielä niin hyvä.
Melkoinen se kiinnityskehikko. On nippeliä hakasta ja ruuvia ym. Ihme kun sen enempää natise. Oisko laittanu kangasteippiä muutamiin väleihin... Pitää miettiä ja laittaa huomenna jos niikseen mieli muuttuu.