Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: juuzzo - 10.01.2016, 20:19:56
-
Ja kastsastusaskartelut jatkuu D24 lankulla.
Toinen hylkysyy oli liian laiska turvavöiden takaisinkelautuminen. Sinällään oma moka. Pitikö mennä konttorille talven kovimpana pakkaspäivänä ja vielä veteemättä vöitä muutaman kerran edestakaisin :nohnoh
Jotain täytyy nyt kuitenkin tehdä. Mitä suosittelee "alan miehet" ?
Vaikuttaa, että rissa (jousi) vetää tasaisesti, mutta vyö ottaa aika tiukasti kiinni kääntyessään sivutolpan korvakkeessa etenkin etupenkeillä missä tulee täysi 180 asteen käännös (kokeillessa kun kukaan ei ole kyydissä).
Kaikki on periaatteessa ehjää, mutta vyö ei tietenkään ole niin taipuisa ja puhdas ja liukuva kuin uutena. Jousen kevyt öljykin on varmasti jäykkää 20 vuoden jälkeen.
Ajatuksena oli tietysti pestä vyö, mutta mitä muuta ?
Onko kukaan laittanut voitelua (suihketta) kelausjouseen - miten ? Avatahan sitä ei passaa.
Kiitokset kommenteista 8)
-
Ei oo volvon vyötä tarvinnu purkaa, mutta vanhassa passatissa sai siihen jouseen käännettyä lisätiukuutta, kun taikurin sorminäppäryydellä purki ja pyöritti kierroksen/2 tiukemmalle.
-
Ei oo volvon vyötä tarvinnu purkaa, mutta vanhassa passatissa sai siihen jouseen käännettyä lisätiukuutta, kun taikurin sorminäppäryydellä purki ja pyöritti kierroksen/2 tiukemmalle.
Näin pystyy tekemään tässäkin tapauksessa
-
Näin pystyy tekemään tässäkin tapauksessa
Kuulostaa ihan toimivalta tempulta, mutta miten tehdä käytännössä ?
Jousipuolen jos avaa, niin "vieteri lentää pellolle" ihan kirjaimellisesti ja peli on menetetty. Takaisin sitä ei saa - on josku tullut purettua -88 240:n kiristin.
Ulkoupuolella ei näyttäisi olevan mitään mistä jousen kireyteen pääsee käsiksi.
-
http://www.turvavyo.fi/
Itse irrotin turvavyöt vanhasta Vollesta ja vein oheiseen paikkaan kunnostettavaksi. Taisi maksaa 60 eur/kpl. Laittoivat uudet hihnat ja puhdistivat/yljysivät rullamekanismit. Tuli kuin uudet!
-
Kuulostaa ihan toimivalta tempulta, mutta miten tehdä käytännössä ?
Jousipuolen jos avaa, niin "vieteri lentää pellolle" ihan kirjaimellisesti ja peli on menetetty. Takaisin sitä ei saa - on josku tullut purettua -88 240:n kiristin.
Ulkoupuolella ei näyttäisi olevan mitään mistä jousen kireyteen pääsee käsiksi.
Pakko myöntää etten muista oliko kyseessä etu- vai takaturvavyöt, mutta itse avasin vyöt kokonaan ja laitoin ne pesukoneeseen :D Avausvaiheessa kun punaista kantta irroittaa, sitä pitää itse hallitusti pyörittää niin kauan kunnes jousi on "lepotilassa" ja samalla laskea ne kierrokset. Kasauksessa sitten pyörittää kantta vähintään saman verran kun se aukesi :) Muistaakseni jousen uudelleenkiinnityskään ei ollut mkn 7-vuotiaan aasialaislapsen sormia vaativa, eli onnistui vaikka sormet on kuin nippu kyr*iä ja nekin seisoo.
-
Pakko myöntää etten muista oliko kyseessä etu- vai takaturvavyöt, mutta itse avasin vyöt kokonaan ja laitoin ne pesukoneeseen :D Avausvaiheessa kun punaista kantta irroittaa, sitä pitää itse hallitusti pyörittää niin kauan kunnes jousi on "lepotilassa" ja samalla laskea ne kierrokset. Kasauksessa sitten pyörittää kantta vähintään saman verran kun se aukesi :) Muistaakseni jousen uudelleenkiinnityskään ei ollut mkn 7-vuotiaan aasialaislapsen sormia vaativa, eli onnistui vaikka sormet on kuin nippu kyr*iä ja nekin seisoo.
Kuulostaa "liian hyvältä ollakseen totta". Tosiaan pari kierrosta jousesta olisi ihan perfecto OK.
Näitä vöitä on varmaan eri versioita. Minun 240:n -88 ja -90 versiot on samanlaisia, eikä niistä löydy (punaista kantta tai) temppua löysätä jousta avaamatta sitä pirun kantta (ja sitähän ei passannut tehdä).
Vöiden peseminen ja jousen voitelu auttoi ihan vähäisen. Rullan suuntaaminen niin, että vyö kelautuu keskelle auttoi myös.
Näillä mennään, turvallisuuden kannalta toimivat ainakin kuin uudet. Vaan mitä sanoo katsastumies :-[
Kiitokset oheista ja ideoista
J
-
Kaksi asiaa jotka auttavat: Vedä kaikki vyö rullasta ulos ja laita mekanismiosa jollain tapaa lukkoon ettei lähde kelaamaan takaisin sisään. Sitten vyö likoamaan pesuämpäriin veden ja pesuaineen kera. Tämä toistetaan niin kauan että uusi pesuaine/vesisekoitus pysyy puhtaana. Lopuksi huuhtelu puhtaalla vedellä.
Toinen konsti on avata turvavyön mekanismin päätykappaleen kaksi ruuvia ja kääntää laippaa muutaman kierroksen kireämmälle. Laipasta täytyy tietenkin pitää kokoajan kiinni eikä sitä saa lähteä avaamaan sen enempää koska muuten jousi purkaantuu.
Näillä toimenpiteillä turvavyöt toimivat kuin uutena.
-
Löytyisköhän mistään kuvallisia ohjeita sen jousen kiristämiseen? Kiinnostais itseäkin, kun on vähän hitaita kelautumaan noi vyöt.
Tai yleensäkkin purkuohje sille rullalle. Voisi ottaa vaikka vyön kokonaan irti ja pestä.
-
No niin - leima tuli :)
Kiitokset kaikille osallistuneille ja neuvoja antaneille.
Tuon minulla olevan version jousta saa ilmeisesti kiristettyä vetämällä vyö suoraksi ja irrottamalla se rullalta (vaatii näppärät sormet ja lujat hermot).
Sen jälkeen rulla voi pyörittää tiukemmalle pari kierrosta ja vyö takas. Hankala pitää rullasta kiinni, ettei se pyörähdä (säätömeisseli sopii väliin vyön kanssakin).
Räikkä tai jousipuolen kantta en avaisi :(
Ei tarvinnut tehdä, mutta "simuloin" tempun purkuosilla.
Kiitokset
Juuzzo
-
Räikkä tai jousipuolen kantta en avaisi :(
Koko kantta ei tarvitse, eikä kannata avata vaan pelkästään sen päätylaipan kaksi ruuvia. Tämä on kaikkein yksinkertaisin ja nopein tapa virittää jousta.
Päätykappaletta pitää tietenkin painaa kokoajan sen runkoa vasten samalla kun kiertää siihen sen muutaman lisäkierroksen voimaa. Sitten vain ne kaksi ruuvia kiinni ja taas toimii.
-
Koko kantta ei tarvitse, eikä kannata avata vaan pelkästään sen päätylaipan kaksi ruuvia. Tämä on kaikkein yksinkertaisin ja nopein tapa virittää jousta.
Päätykappaletta pitää tietenkin painaa kokoajan sen runkoa vasten samalla kun kiertää siihen sen muutaman lisäkierroksen voimaa. Sitten vain ne kaksi ruuvia kiinni ja taas toimii.
Juuri se mitä yritin menestyksettä selittää :D
-
Vöiden puhdistaminen auttaa myös monesti, itse olen käyttänyt 303 aerospace protectant merkkistä litkua, tekee suojaavan pinnan ja "liukkaaksi", mutta ei sisällä silikoneja.
-
Rohkeasti aiheen reunaa hipoen, Kerran tietäväisenä seiskasta otin vyö irti ja rullasta kannen pois niin kyllä se vieteri yllätti! :D Meinas autossa tulla ahdasta sen kanssa.
-
Toistaiseksi se on riittänyt, että ensin on pessyt vyöt ja suihkuttanut silikonspraytä reilusti, jonka jälkeen pyyhkinyt ylimääräset pois.