Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: time - 11.01.2016, 18:00:30

Otsikko: lämppärin moottori
Kirjoitti: time - 11.01.2016, 18:00:30
Millainen homma on irrottaa lämppärin puhallin s80 2,4 125 Kw, bensa -01 ? Vikisee tietyillä tehoilla koko ajan, eli laakerien rasvaus kai auttaa.
Otsikko: Vs: lämppärin moottori
Kirjoitti: sandux - 11.01.2016, 18:37:13
Apparin jalkatilan sivumuovi ja potkumuovi pois. Hansikaslokeron irroitus antaa vähän lisätilaa, itse siis irrotin hanskalokeron, mutta onnistuu varmaan ilmankin. Sitten se puhallinmoottori jo näkyykin siellä ja taisi olla viidellä torxilla kiinni, takasinlaitossa helpottaa kun ottaa raitisilmansuodattimen kannen pois edestä. Voitelu ainakin itsellä auttoi vikinään. Nää ohjeet pätee olettaen että on samanlainen systeemi kuin v70
Otsikko: Vs: lämppärin moottori
Kirjoitti: time - 11.01.2016, 19:44:42
Taitaa olla aika homma voidella laakerit. Mulla se raitisilman suodattimen kansi taitaa olla alapuolella vaakatasossa ja suodatin pystyasennossa, miten V70 ? Voihan niissä olla erojakin. Pitäskö se vaalea suodattimen pystyseinä irrottaa vai saako koko kotelon pois jotenkin ?
Otsikko: Vs: lämppärin moottori
Kirjoitti: sandux - 11.01.2016, 20:36:07
Juuri kuvailemmallasi tavalla on raitisilman suodatin tässäkin, se kansi vaan edestä pois, siinä on yks muhkura kyljessä jota vasten se vähän itellä kanitti niin otin sen kannen sitte pois.

Mä en alkanut purkamaan sen kummemmin tota moottoria vaan suihkutin sähkömoottorin päässä akselin ympärille lukkoöljyä ja propellin puolelle taitoin sen lukkoöljynpullon muoviputken 90* kulmaan ja suihkutin sinne akselin ympärille.
kuvassa näkyvän ruosteisen "prikan" vai mikä toi nyt on kun kiinni tuon propellin pitää? No, sen vieressä on kuitenkin muutama kolo josta pääsee suhauttamaan öljyä.

(http://s14.postimg.org/mid89auh9/image.jpg) (http://postimg.org/image/mid89auh9/)
Otsikko: Vs: lämppärin moottori
Kirjoitti: time - 11.01.2016, 20:59:54
Juu kiitos vinkistä. Pitänee tehdä ko. homma. Jäi kysymättä, että onko pakko ottaa pohja pois, kun siinä näkyy olevan takana hankalassa paikassa pari ruuvia, vai irtoaako etuseinä muuten, ja onko etuseinä ruuveilla kiinni ?
Otsikko: Vs: lämppärin moottori
Kirjoitti: sandux - 11.01.2016, 21:18:29
Juu kiitos vinkistä. Pitänee tehdä ko. homma. Jäi kysymättä, että onko pakko ottaa pohja pois, kun siinä näkyy olevan takana hankalassa paikassa pari ruuvia, vai irtoaako etuseinä muuten, ja onko etuseinä ruuveilla kiinni ?

Tarkotat raitisilmansuodattimen koteloa? Kyllä siitä ne neljä torxia oli otettava pois.
Otsikko: Vs: lämppärin moottori
Kirjoitti: anssi68 - 11.01.2016, 21:27:18
Tappelin omassa viikonlopun aikana tuon puhaltimen kanssa ja lopulta nappasin etujalkatilasta lattiamaton pois kokonaan..

Omalla kohdalla näin:
-Etupenkin etummaiset pultit pois, voi löysyttää takaakin..
-Oviaukon verhoilulista pois.
-Jalkatilan potkumuovi pois.
-Keskikonsolin sivumuovi pois.
-Jalkatilan lattiamatto-verhoilu pois.

Sai tilaa ja näki paremmin torxit..

Ohjeet sopinee S80:seenkin..
Otsikko: Vs: lämppärin moottori
Kirjoitti: time - 12.01.2016, 14:02:53
Taitaa tosiaan tulla jonkunlainen kaksintaistelu auton kansa. Lähes samalla vaivalla jo laittas uudenkin, jos vaikka miten kulunut moottori. Kuunnellaanpa vielä tovin verran vikinää. Kiitos vinkeistä.
Otsikko: Vs: lämppärin moottori
Kirjoitti: Lankku - 12.01.2016, 14:30:14
Ohjeaika moottorin vaihdolle taitaa olla 40min paikkeilla ja siihen aikaan kivuttomasti vaihtaa viimeistään toisella kerralla. Jalkatilan pohjamuovin, raitisilmansuodattimenluukun sekä hanskalokeron olen irrottanut ja puhaltimen perimmäisiä ruuveja varten kääntänyt lattiamattoa taaksepäin.