Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Jombee - 12.01.2016, 18:51:09

Otsikko: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: Jombee - 12.01.2016, 18:51:09
Elikkäs olis tarkotus turbottaa völleni.  Volvo on siis vuosimallia 1991 ja ilmeisesti varustettu lh 2.4 moottorinohjauksella (?) Koneena toimii b200F, joten olisi muutama kysymys.

1. Tuossa minun koneessani on mahdollista olla 13mm kanget?
2. Moottorinohjaus tarvitsee toimiakseen turbon kanssa vain turbolastun?
3. Mikä turbo olisi hyvä tuon 2litraisen koneen kanssa?
4. Olisiko männiksi hyvä laittaa jotkut b200et männät?
5. Onnistuuko katsastus tällä setupilla ?
6. Muut mahdolliset seikat?

Tiedän että haulla löytäisi ja olen kyllä silläkin etsinyt mutta haluaisin nämä kaikki tähän samaan  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: lakeshead - 12.01.2016, 21:18:11
1. Ehkä. Volvolla on ripoteltu tämän ikäisiin koneisiin 9mm ja 13mm kankia.
2. Turbon sytkäboksin/lastun, ruiskuboksin/lastun, turbon suuttimet ja niiden esivastukset.
3.940in vakio pikkumitsu on hyvä vakio suuttimien kanssa. Pärjää vakio ft koneessa 0,8 bar asti 98lla
4.vaparin männät kestää kyllä mutta puristuksia 10:1 joten ehkä vakiopaineilla voi ajaa.eli 0,3-0,5bar
5.onnistuu, kysy katsastuskonttoriltasi.
6.öljynkierto lohkoon, ja täyskaasun asentotietojohto johtosarjasta poikki
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: Brick - 12.01.2016, 21:37:59
4. Nämä taitaa saada pelaamaan e85 kanssa?
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: Kalamies - 12.01.2016, 21:53:11
4. Nämä taitaa saada pelaamaan e85 kanssa?
Perusmoottoriltaan vakio B200F sieti 0,8bar ja sitten alkoi kilinä. Tämä 98E bensalla, pikkumitsulla, FT:n sumuilla ja purkeilla.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: jvVolvo - 12.01.2016, 23:27:57
Entäpä jos vain avartaa palotiloja 531 kantta vastaaviksi, tai vaikka vähän vielä isommiksi. Kaverilla b200f ja saabin joku ruisku, olisiko ollu 1.5bar hetkellisesti parhaimmillaan pikkugarretilla painetta eikä 2.3litraisen (  :facepalm: ) kannenpahvi ole antautunut.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: miikel - 13.01.2016, 07:32:59
Entäpä jos vain avartaa palotiloja 531 kantta vastaaviksi, tai vaikka vähän vielä isommiksi. Kaverilla b200f ja saabin joku ruisku, olisiko ollu 1.5bar hetkellisesti parhaimmillaan pikkugarretilla painetta eikä 2.3litraisen (  :facepalm: ) kannenpahvi ole antautunut.

Anna mennä vaan, saatpahan hieman puristuksia alas. Tai vastaavasti nakuherkemmän, kun ennen. Riippuu miten lähdet sitä jyrsimään.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: Jombee - 13.01.2016, 09:14:31
E85 ei tulla luultavasti käyttämään. Jos nyt vaikka olisikin ne 13mm kanget ja haluaisi vähän isommalla rahalla laittaa niin olisiko ne b200et männät hinta/laatu suhteeltaan paremmat kuin että ostaisi uudet takomännät?
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: Faltsu - 13.01.2016, 09:57:06
Jos haluaa välttämättä tuota b200f konetta turbottaa niin ei kannata laittaa rahojansa mihinkään takomäntiin. Nuo b200et männät kestää varmasti senverran mitä tuosta 2 litrasesta lh 2.4 kombosta on järkevää ottaa ulos. Samalla kun männät vaihtaa niin laittaa ne 13mm kanget, jos niitä ei ole vielä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: Jombee - 15.01.2016, 22:16:17
Vielä yksi tyhmä kysymys myydäänkö noita b200et mäntiä uutena missään vai vaan käytettyinä?
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: JuHaU - 16.01.2016, 00:08:08
Fiksuinta olisi hankkia 2.3 alakerta ja tehdä moottori sen ympärille.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: lakeshead - 16.01.2016, 06:22:21
Vielä yksi tyhmä kysymys myydäänkö noita b200et mäntiä uutena missään vai vaan käytettyinä?
ei tyhmä kysymys ollenkaan. Uudet b200et männät vaan maksavat 195€/kpl volvon varaosatiskillä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: Jule - 16.01.2016, 07:38:31
Yleisesti vaan tuota 2 litraista ei ole kovin järkevää alkaa isolla rahalla rakentamaan. 2,3l ei ole käytännössä sen kalliimpi ja tuossa saa laaksita sen 3dl hyvää.

Tietysti jos haluaa kikkailla tuolla 2 litraisella niin mikäettei, mutta silloinkin kannattaisi ennemmin ottaa esim b19a, joka toimii vakiohiluilla paljon paremmin turbokoneeksi.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: The_OttoB - 16.01.2016, 08:41:36
Pakoputki?

Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: Toni - 16.01.2016, 10:54:02
Ostat nettiautosta 940 turbon ja otat siitä koko koneen kaikki hilut mitä tarvitset, niin pääset kaikkein helpommalla. Purat loput osat ja myyt ne tai myyt korin rullaavana. Myyntiin joutaa myös se B200F, joten budetiksi tulee hyvässä lykyssä jotain 0e.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: rocktie - 16.01.2016, 13:43:50
Ostat nettiautosta 940 turbon ja otat siitä koko koneen kaikki hilut mitä tarvitset, niin pääset kaikkein helpommalla. Purat loput osat ja myyt ne tai myyt korin rullaavana. Myyntiin joutaa myös se B200F, joten budetiksi tulee hyvässä lykyssä jotain 0e.
Niin tai sitten ajat sillä ostamallas 940 turbolla ja myyt sen 240...

Pakoputki?
Pyöränlaakeri? Mitä tää tarkoitti?
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: JuHaU - 16.01.2016, 14:26:34
Pakoputki?

Pyöränlaakeri? Mitä tää tarkoitti?

...joten olisi muutama kysymys.

6. Muut mahdolliset seikat?
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: The_OttoB - 16.01.2016, 17:08:18
Niin tai sitten ajat sillä ostamallas 940 turbolla ja myyt sen 240...
Pyöränlaakeri? Mitä tää tarkoitti?

Kaupasta ei saa valmista pakoputkea yhdistelmään 240 + turbo + katalysaattori. Täytyy rakennella.

Toivottavasti ymmärsit.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: rapémasa - 04.02.2016, 17:20:06
täyskaasun asentotietojohto johtosarjasta poikki
Missä kyseinen johto on ja minkä värinen? Täytyykö siis katkaista, että toimii turbon kanssa?
Edit: Löytyi, punavalkoinen johto :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: RikuPit - 06.02.2021, 16:31:54
Lainaan tätä topiccia ja kysyn raadilta apuja että kuinka on järkevää toteuttaa bensan tuonti tankilta tukille. Aihoina 240+b200k joten ruiskun tankkilaite ilmeisesti hommattava ja sähköt vedettävä.

Eikös yhdelläkin pumpulla pärjää? Jos ajan yhdellä pumpulla (tankissa) kuinka suuri sen tuotto olisi olla, 4bar?
Jos 4bar pumpun laitan pohjaan, paljonko tankin pumpun tuotto on tällöin vähintään oltava että pysyy perässä?
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: The_OttoB - 06.02.2021, 18:07:00
Painepumppu tankkiin. Niin teksin itse.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: Jambo - 06.02.2021, 22:21:56
Itsekin laittaisin vaan painepumpun tankkiin. Tavoitteista riippuen esim. 255lph Walbro on oikein hyvä valinta. Itsellä ~400hv seiskassa Walbron GS340 tankissa
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: RikuPit - 07.02.2021, 14:13:49
Walbro etusijalla, tietääkö jengi ulkomuistista että eroaako kaasutin koneen tankkilaite ruiskusta ja että saisiko walbron asennettua kaasutin malliin? Mulla kyl bensamittarikin todella hidas että sama se kai olisi uusia koko systeemi antureineen ruiskumalliseen..
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: Lankku - 07.02.2021, 17:39:27
Kaasarin pakettiin joutuu lisäämään johdot pumpulle ja eiköhän lähdöt ole sen verran pehmeät että ne on tehtävä joka tapauksessa uusiksi.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: Jambo - 07.02.2021, 18:11:11
Kaasarin pakettiin joutuu lisäämään johdot pumpulle ja eiköhän lähdöt ole sen verran pehmeät että ne n tehtävä joka tapauksessa uusiksi.

Näin. Yhteen tankkilaitteeseen on laitettu JIC6 läpivientiliittimet teflon-prikoin ja siitä sit vaan letkukaroilla haluttuun suuntaan lähdöt.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbotus
Kirjoitti: RikuPit - 07.02.2021, 21:23:17
Ok kiitos vastanneille! Ostan ruiskun tankkilaitteen niin ehkä tuo bensamittarikin vähän virkistyy ja tosiaan eipä tarvi ruosteisien lähtöjen kanssa puljata.