Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: haloka - 14.07.2011, 12:39:57
-
Tosiaan moorttori tärisee kun jarruttaa hiljaisilla vauhdilla ihan kiun alkaisi käymään huonosti ja loppuu kun pysähdyn.
Tuossa eillen huomasin kun kytken track pois päältä niin ei tee sitä enään.
Mikähän taitaa olla vikana?
Mitään merkki valoa ei pala.
-
Täysin vastaavat oireet -97:ssa 850 tdi:ssä. En ole vielä paikallistanut vikaa, eikä tuossa ole edes tracksiä, että voisi kokeilla samaa temppua, että ottaisi sen pois päältä. Itse olen miettinyt, että vika saattaisi olla vauhtipyörässä, mutta tuskin sittenkään, jos tracksin poiskytkeminen lopettaa tärinän.
Innolla odotetaan auttavia vihjeitä myös täällä :)
-
Minulla on käynyt miellessä olisko ilmamassatunnistin tai jarrutehostin sökö.
-
Tänään taas moottorin täristellessä tuli ajatuksia. Tärinä kun alkaa vasta, kun painaa jarrua, niin olisiko kyseessä alipainevajaus? EGR-venttiili toimii samalla alipaineella, kun tehostinkin, niin voisiko jarrua painaessa loppua alipaine kesken? Eli viallinen osa saattaisi olla väljähtänyt alipainepumppu. Pitää kokeilla joku päivä tulpata EGR pois pelistä ja käväistä ajelulla.
-
Kannattaa tarkastaa ne pyöräntunnistimien hammaskehät, ettei ole halkeamaa missään kohtaa, voisi olla mahdollista, että sitä luistonestoa aktivoi, jos tunnistaa noita pyörimisnopeuksia väärin.
Aika hatusta heitetty, mutta eihän se mahdoton homma ole niitä hampaiden väliä raaputella puhtaaksi ja vähän koittaa kangotella, onko kehä poikki.
-
Kannattaa tarkastaa ne pyöräntunnistimien hammaskehät, ettei ole halkeamaa missään kohtaa, voisi olla mahdollista, että sitä luistonestoa aktivoi, jos tunnistaa noita pyörimisnopeuksia väärin.
Aika hatusta heitetty, mutta eihän se mahdoton homma ole niitä hampaiden väliä raaputella puhtaaksi ja vähän koittaa kangotella, onko kehä poikki.
Nerokasta! Eikä tämä vika sytytä ABS:n häiriövaloa?
-
Nerokasta! Eikä tämä vika sytytä ABS:n häiriövaloa?
Jos ei tunnisteta viaksi, eikä varmaan tunnistetakkaan, jos pyörä ajoittain "lukkiutuu" anturin mielestä.
-
Selittäkääpä nyt viisaammat tyhmälle, että miten abs:n hammaskehän ihan järkeenkäypä ongelma vaikuttaa moottorin tärinään? Mä ilmeisesti putosin teidän gurujen ajatustenjuoksusta jossain vaiheessa... :)
-
Selittäkääpä nyt viisaammat tyhmälle, että miten abs:n hammaskehän ihan järkeenkäypä ongelma vaikuttaa moottorin tärinään? Mä ilmeisesti putosin teidän gurujen ajatustenjuoksusta jossain vaiheessa... :)
Ei mitään havaintoa :idiot2: Jotenkin se vaan tuntuu uskottavalta, kun tärinä alkaa vasta, kun painaa jarrua ja loppuu välittömästi, kun auto pysähtyy.
-
Jos hammaskehä on halki, tällöin haljenneessa kohdassa on suurempi hammasväli = tässä kohtaa järjestelmä saattaa tunnistaa, että pyörä lukittui, lisäks hammaskehän kehänpituus suurenee aavistuksella, jolloin luonnollisesti pyörän pyörimisnopeus tunnistetaan pienemmäksi, kuin ehjällä puolella, tosin noi mittamuutokset on ihan minimaalisia, mutta usein haljenneen hammaskehän tapauksessa abs:n saattaa alkaa hakkaamaan jarrutuksessa, vaikka pyörä ei oikeasti lukittunut.
Nyt jos hammaskehän takia tunnistetaankin pyörän pyörimisnopeus väärin, niin luistonestoa tai abs:ää aktivoidaan.
ja eihän tässä ilmeisesti ole mitenkään 100%:sti paikallisesttu tärinän tulevan moottorista.
-
Just sama vika oli entisessä 850 ja nykyisessä V70. 850 oli manuaali ja siinä se häirihti vähemmän mutta V70 on automaatti ja siinä se on jo riesa. Ei vaikuta painaako jarrua tai ei, aina sama rynkytys.
-
Samaa vikaa myös omassani (muiden muassa)
Eli kun hidastetaan liikennevaloihin, niin auto tärisee. Ne eivät ole ABSit, eikä TRACS. ABS/TRACS järjestelmän kuulee kyllä äänestä.
Tärinä ei tule moottorista, eli EGR:llä ei ole vaikutusta, on tulpattu. On periaatteessa sama onko kytkin pohjassa vai ei. Auto ei myöskään täristä siellä 80 vauhdissa kun laitetaan kytkin pohjaan.
ABS kiekot ehjät, toiselle puolelle itse asiassa vaihdettu vetari niin samassa yhteydessä tarkistettu.
Ainoa mikä ihan oikeasti tulee mieleen on se että kun autoa hidastetaan kevyellä jarrutuksella, tämä ilmenee...alipainepumppu?
EDIT: Tulipa mieleeni että en ole koskaan kokeillut ilman jarrua hidastaa autoa tutkiakseni vikaa...eli pitänee kokeilla hidastaa autoa ilman jarrua jossain syrjemmässä.
-
Automaatti tekee sitä kun lähdet varovasti liikkeelle. Sitten kun kierrokset nousee yli 1000rpm rynkytys loppuu. Manuaalissa se tuntu yleensä kun tuli risteykseen ja painoi kytkimen pohjaan. Alipaine pumpulla ei ole vaikutusta siihen. Vaihdoin senkin eikä vika muuttunu mihinkään.
-
Voisiko vika olla jossain moottorin kumityynyissä? Ajattelin, että jos vauhdin hidastuessa moottori pyrkii työntymään omasta painostaan eteenpäin ja joku huono kumihela alkaisi jyrsitämään. Tämä idea tuli siksi, että eilen moottorijarrutuksessa pompsahti kakkosvaihde pois päältä, mikä myös viittaisi huonoihin kumityynyihin.
Ideoita lisää, kyllä tältä vielä selkäranka taitetaan :nälkä:
-
noita kumiheloja/tyynyjä minäkin veikkaisin tai tosi surkeita jarrulevyjä :idiot2:
-
noita kumiheloja/tyynyjä minäkin veikkaisin tai tosi surkeita jarrulevyjä :idiot2:
Ei se tärinä tule jarruista, vaikka jarruttaminen sen saakin aikaan. Moottorista se tulee, mutta sitä en nyt tiedä, että täriseekö tosiaan runkoa vasten (huonot kumityynyt) vai alkaako se käynti muuten vaan hakkaamaan. Kierroslukumittarissa ei havaittavissa mitään epänormaalia.
-
minulla on uusi alipainepumppu tuossa.
-
Omassa v70:ssä oli juurikin toi jakopään puoleinen kumi rikki ja moottori makas rungon päällä niin siitä kuului juurikin sellanen jurina jarruttaessa ja kääntyessä. sen voi todeta hyvin sillä et laittaa auton käyntiin ja työntää kädellä moottoria sivusuuntaan (jakopäähän päin) niin pitäis kuulua saman moinen jurina/jyrinä. itellä ainakin teki näin.
-
Äsken taas analysoin ajellessani :) Risteykseen tullessa jarrutin käsijarrulla ja sama tärinä ilmeni nyttenkin. Vahvasti siis kallistuisi moottorin tyynyjen puoleen. Tuo jakopään alla oleva kumi mulla on uusi, mutta muiden kunnosta ei ole mitään havaintoa.
-
Vanhalla foorumilla siitä oli juttua kans. Syöttöä lisää syöttöpumpun kantta liikuttamalla tais olla resepti tähän vaivaan. Toisen seikka oli se että syötön rukkauksen jälkeen kulutusmittari alkaa näyttämään oikein. Selatkaapa niitä vanhoja juttuja läpi.
-
no perhan pitää vissiin vaihtaa toi pumppu sitten kerran löytyy tallin hyllystä yksi syöttöpumppu.
-
Äsken taas analysoin ajellessani :) Risteykseen tullessa jarrutin käsijarrulla ja sama tärinä ilmeni nyttenkin. Vahvasti siis kallistuisi moottorin tyynyjen puoleen. Tuo jakopään alla oleva kumi mulla on uusi, mutta muiden kunnosta ei ole mitään havaintoa.
Päästäiskö se ylätuki vaan koneen vähän liikaa elämään, samalla se lootan puolen kumi on loppu niin aika äkkiä toi ilmiö saadaan aikaiseksi. Mutta se ylätuki kumeineen on aika äkkiä tarkistettu eikä se lootan puolen kumikaan nyt ihan mahdottomassa paikassa ole.
-
Päästäiskö se ylätuki vaan koneen vähän liikaa elämään, samalla se lootan puolen kumi on loppu niin aika äkkiä toi ilmiö saadaan aikaiseksi. Mutta se ylätuki kumeineen on aika äkkiä tarkistettu eikä se lootan puolen kumikaan nyt ihan mahdottomassa paikassa ole.
Piti oikein luntata noista kuvista, että mitenkäs noi kumityynyt oikein menikään. En itse ole vaihtanut omaani koskaan kun sen ylätuen, mutta sattuneista syistä tuli yksi tdi-kone irroiteltua tuolta nokalta. Siinä kun vaan irroittelee ilman tarkoitusta kasata uudestaan, niin ei ihan samalla tavalla tule kiinnitettyä huomiota asioihin, ehkä pitäisi... :)
Se koneen etupuolella oleva tuki, jossa siis toinen pusla pultattuna apurunkoon ja toinen lohkoon (vai olikos se laatikkoon...?) voisi olla myös yksi syyllinen?
-
Tukin tässä ykspäivä egr-venttiilin kun se alkoi juonimaan ja sen jälkeen tämä rynkytys paheni taas huomattavasti. Kaikki moottorin kumit vaikutti ehjältä joten oma veikkaus alkaa tosissaan kallistumaan tuonne polttoaineen saanti ongelmaan tai ennakon säätö ongelmaan.
-
Vanhalla foorumilla siitä oli juttua kans. Syöttöä lisää syöttöpumpun kantta liikuttamalla tais olla resepti tähän vaivaan. Toisen seikka oli se että syötön rukkauksen jälkeen kulutusmittari alkaa näyttämään oikein. Selatkaapa niitä vanhoja juttuja läpi.
Läheltä liippasi, mutta syöttöä täytyy VÄHENTÄÄ hitusen.
Monesti rynkyttävissä autoissa tosiaan kulutusmittari näyttää liian pientä lukemaa.
En jaksa tällä kännyllä etiskellä, mutta museosta löytynee juttua hakusanoilla hammermod ja rynkytys.
-
En epäile, etteikö tällä hammermodilla olisi vaikutusta rynkytykseen, mutta ihmetten, että miten auton hidastuvuudella/jarruttamisella on vaikutusta rynkytykseen, jos vika on polttoainepuolella?
Mulla muuten palaa moottorin häiriövalo, koska ajoitus on liian aikaisella. Pitäiskö se piru säätää kuitenkin ohjearvoihin...
-
Mä vaihdoin sillon joskus omaani polyuretaanisen moottorin yläkannakkeen ja ainakaan se ei auttanut tohon ravisteluun.. :-\
ElekTroniikkapuolelle mä veikkaan vian.. ::)
-
En epäile, etteikö tällä hammermodilla olisi vaikutusta rynkytykseen, mutta ihmetten, että miten auton hidastuvuudella/jarruttamisella on vaikutusta rynkytykseen, jos vika on polttoainepuolella?
Onkos TDI-koneessa tämä ominaisuus että käy hivenen korotettua tyhjäkäyntiä auton ollessa liikkeellä?
Tuo juuri ennen pysähtymistä esiintyvä "rynkytys" voisi olla jotenkin tekemisissä em. seikan kanssa.
Joutokäynnilläkin esiin loihdittavissa oleva rynkytys (evry ilman diodeja) johtunee ristiriidasta määränsäätimen antaman tiedon ja halutun käyntinopeuden välillä.
ECU ei hyväksy tietoa liian pienestä ruiskutusmäärästä ja käskee pumpun ruiskuttamaan enemmän.
Käyntinopeus nousee jolloin ruiskutusmäärää pyydetään vähentämään että saataisiin toivottu käyntinopeus aikaiseksi = piiri pieni pyörii...
Nämä nyt on näitä omia hajatelmiani, mutta todistetusti rynkytys katosi kaverin V70:sta "antihammeroinnin" jälkeen.
-
Minä vaihdoin tuon PA-suodattimen.
Rynkytyts ei ole niin paha kuin aijemmin. Mutta kiihtyy paremmin.
Seuraavaksi ajatelin vaihtaa jakajan pumpun kerran on yksi ylimäärinen. pitää katsoa auttaako se.
-
Tarkistin tuon "antihammermodin" museosta.
Syöttöä pienennettäessä pumpun kantta kopsautetaan kohti pumpun hihnaa kymmenys tai pari.
Kolme torx-kantaista ruuvia tulee tätä varten löysätä.
kolmiokannalla olevaan ruuviin ei joka tallista avainta löydykään, joten siksi tarvitaan se vasara kannen liikuttamiseen ;D
-
Kopsuttelin kantta remmiinpäin ja rynkytys väheni huomattavasti muttei poistunut kokonaan. Nyt se saa olla tuossa kun ei tuo enää häiritte niin paljoa.
-
Jos vain ajotietokone löytyy niin seuraile kulutusta välillä todellinen/koneen näyttämä.
Kaverin autoon jäi muistaakseni about 0,1-0,2 l/100 virhe.
-
Mä kans säätelin eilen pumpun kantta. Rikkaammalle päin säätäessä kone alkoi rynkyttämään samalla tavalla, kun ajossakin. Vika lienee siis pumpussa :) Laihemmalle päin säätäessä moottorista tuli tooosi laiska, jospa niin laiska, että en käynyt edes koeajolla, vaan sääsin heti takaisin. Samalla käyntiinlähtö huonono merkittävästi. Kun sääsin syötön niin suurelle, että kone ei juuri ja juuri rynkytä tyhjäkäynnillä, niin lähtee normaalisti käyntiin ja se ajonaikainenkin rynkytys loppuu, ennen vauhdin pysähtymistä. Taitaa olla pumppu aika loppu, kun tosiaan ei käynnisty kunnolla, ilman että syöttö on ihan maksimissaan (ei vielä ihan rynkytä tyhjäkäynnillä). Katsellaan nyt näin hetki ja säädetää taas lisää.
-
Taisit ihan vahingossa saada pumpun kannen juuri oikeaan kohtaan.
Tuossa siirtelyhommassa on todellakin kyse ihan millin kymmenyksistä.
Jos silmällä erottaa että nyt se liikkui, niin todennäköisesti meni jo liikaa ;D
-
Ennen pumpun säätöä kulutus näytti 4,9-5,0 L ja säädön jälkeen näyttäisi olevan siellä 5,9-6,0L. Todellinen kulutus on vielä mittaamatta mutta se on ollut siellä 6,5-6,8L paikkeilla.