Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: torsen - 13.01.2016, 19:24:49
-
Kylmällä lähtee heti käyntiin, ja lämpöisenä vähän vaihtelee starttaus. Tuntuu semmoiselta vaikealta starttaus ja kuulostaa että kone ei yritäkkään käyntiin, vaan nytkähtää vain vähän. Startti tuli itselle ekana ja akun kunto mieleen. Vanha akku ladattu ja tuntui toimivan starttaus virran riittävyyden osalta. Vaihdoin uuden akun varmuudeksi alle. Oireet ovat samat kuin aikaisemmin.
Auto toimii hyvin kun käynnistyy ja vetoja löytyy normaalisti. Ei sammuile tai toimi muuten erikoisesti.
Jakopään remppa on tehty alle 100km sitten liikkeessä. Ja seuraavat osat vaihdettiin: Jakohihna gates, ohjain ja kiristin rulla INA, vesipumppu GRAF, termostaatti gates ja moniurahihna gates. Ja uudet j-nesteet tottakai samalla.
Tuntuu että tuon rempan jälkeen ei tulisi sisälle niin hyvin kuumaa ilmaa kuin aikaisemmin. Todella kuumaa tulee vasta kun on paikoillaan tyhjäkäynnillä. Tänään tuli myös ilmoitus että tarkista jäähdytysneste taso. Oli alarajassa. Kun hain auton pois rempasta, niin nesteenraja oli noin puolessa välissä min ja max merkkien välillä.
Moottorin lämpömittari ei mielestäni nouse puolen välin viivan kohdalle enää rempan jälkeen, toisin kuin ennen remppaa se nousi siihen viivan kohdalle ja oli siinä aina.
Ennen jakopään remppaa taisi pari kertaa tehdä tuon että starttasi heikosti.
Myös paisarin säiliössä ei ole pahemmin painetta kun kone on lämmin ja raottaa korkkia.
Onko tuossa rempassa mennyt joku asia pieleen vai mistä ongelmat johtuu mahdollisesti?
-
No tuosta nestevajauksesta ei kannata olla vielä huolissaan. Jakopääreman yhteydessä lasketaan systeemi tyhjäksi jolloin sinne jää aina uudelleentäytön yhteydessä jonkinverran ilmakuplia. Tuo lämpimättömyuskin voisi olla samasta syystä - nesteet ei kierrä kunnolla.
Ajele muutama satku alle ja katsot sitten mitkä ongelmat on jääneet O0
-
Kiitos vastauksesta. Kävinkin ostamassa jo j-nestettä ja laitoin vähän alle max merkin. Tuo ilmeisesti osaa ilmata tuon järjestelmän ajon aikana? Tai ns. viimeistely ilmauksen.
Kävin vielä ostamassa uuden akun autoon. Ei vanhassakaan ollu vikaa, mutta varmuudeksi.
Se on varmaankin sitten se starttimoottori vaihdettava seuraavaksi. Onko Volvolla jotain nettisivua mistä voisi tarkistaa oman auton varaosanumeroita osille? Esim. ranskalaisille löytyy vastaava sivu netistä. Olisi helppo katsoa aina osa numero ja etsiä vaikka ebaysta sopivaa osaa.
Tai voi linkata suoraan sopivaa starttimoottoria? Kyseessä automaatti auto ja ilman turboa.
Saikos päästöt mittaamalla selville jos vuotaisi j-nestettä palotilaan? Vai voisiko se olla mahdollista kun lämpöisellä tai puoli lämpöisellä koneella tekee tuota startti ongelmaa. Tosin varmaankin olisi ajossakin jo sanomista jos vuotaisi palotilaan?
-
Nykyjärjestelmät osaavat ilmata itsensä.
Osanumeropankista minulla ei ole tietoa, mutta rekkarin perusteellahan haetaan jo monesta varaosaliikkeestä sopivat osat. Esim. Scandix, Skruvat, Motonet jne lisäksi osassa firmoista on livechat jossa voi vielä tarkistaa "oikealta" ihmiseltä mitä on tilaamassa.
Laite joka mittaa J.nesteestä pakokaasuarvot (kansivuodot) on tosiaan keksitty, löytyy hyvinvarustelluista korjaamoista. Toki se nenäkin jotain sanoo ....
Jos toistapäin haluat välttämättä testailla, tulpan väri kertoo mahdollisesta vesivuodosta. Vielä parempi olisi nähdä männän laki eli pää - jos mustaa nokea niin ei siellä kyllä ole silloin vesihiukkaset törmäilleet. Eli kaikki ok.
-
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Kaynnistysmoottori/STARTTIMOOTTORI-2000025385/