Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Krekuvolvo - 13.01.2016, 20:00:14
-
Olen tutustunut Volvo-merkkiin ja nyt hankkimassa V70 -mallista kulkupeliä. Kävin tänään ajamassa koeajon ja moottori oli tosiaan 2,5D ja automaatti. Vaihteisto toimi moitteettomasti, mutta tyhjäkäynnillä tuntui resonoivaa tärinää, myös ratti tärisi. Kun ajoi pienillä vaihteilla kaupunkialueella, tuntui jännä "murina". Kun nosti moottorin kierroksia yli tonniin, tärinä hävisi. Onko vaarallista? Muuten vaihteet toimivat hyvin. Onko tuo murina asiaankuuluvaa ja tuo matalien kierrosten tärinä. MInulle tämä on uusi merkki, joten olenko vain tottumaton Peugeot-kuski?
-
Lueskele tuota hankintatopicia, mikä on tuossa ylempänä..
Sieltä löytyy tietoa yms juttua.
-
Olen tutustunut Volvo-merkkiin ja nyt hankkimassa V70 -mallista kulkupeliä. Kävin tänään ajamassa koeajon ja moottori oli tosiaan 2,5D ja automaatti. Vaihteisto toimi moitteettomasti, mutta tyhjäkäynnillä tuntui resonoivaa tärinää, myös ratti tärisi. Kun ajoi pienillä vaihteilla kaupunkialueella, tuntui jännä "murina". Kun nosti moottorin kierroksia yli tonniin, tärinä hävisi. Onko vaarallista? Muuten vaihteet toimivat hyvin. Onko tuo murina asiaankuuluvaa ja tuo matalien kierrosten tärinä. MInulle tämä on uusi merkki, joten olenko vain tottumaton Peugeot-kuski?
Ainakin kannattaa katsoa saako selvyyttä siitä kuinka vaihteiston öljyjä on vaihdeltu. En tiedä pystyykö tämän hetken öljyjen syvempää sielun analyysiä tekemään vaihteiston öljytikusta?
-
Mä olen kanssa päässyt koeajamaan tuollaisen hierovalla risteystoiminnolla olevan tdi:n. Ei tullut siitä kauppoja, joten en osaa sano missä varsinainen vika oli. Moottorin tukikumit maksaa tarvikkeina n. 60-70e kpl mikäli vika on jossain niistä. Katoppa onko jakopään alta apurunko öljyinen? Monesti nämä vuotaa öljyä tuolta mikä aikanaan pehmentää tukikumin. (Voi toki pehmentää jakohihnankin, mistä tuleekin sitten oma laskunsa...)
Pumpun kansi voi olla väärässä asennossa mikä aiheuttaa rynkytystä tyhjäkäynnillä. Tästä asiansa osaava kaveri selviää ruuvarilla, vasaralla ja hyvillä hermoilla. Öljytikusta voi arvailla vaihteistoöljyn kuntoa, pyyhkäisee puhtaaseen paperiin niin paperin pitäisi punastua eikä ruskettua. Eikös sökö turbiini ravistelisi läpi kierrosalueen?
Ps. Kirjoitus on tuli vähän väärällä osastolle, koeajamasi auto on vanhempaa "suorakylkistä" mallia. ;)
-
Kahdella kaverilla D5 V70 ovat myös melkoisia tyhjäkäyntihierojia. Toiseen kaikki tukityynyt nyt vaihdettu, eikä muuttanut "ominaisuutta" mihinkään. Muuten käy nätisti, vaihtaa ja tosiaan kaikki värinät katoaa kun vähän nostaa kierroksia.
Oma V70 T5 on kyllä tyhjää käydessä lähes samanmoinen, johtunee PU-alakannattimesta. Olettaisin olevan 5 mukisessa ominaisuus. Edelisen S80 2.9 kutospata ei värissyt yhtään.
Mun mielestä ei pitäisi huolestua, siihen tottuu jos Vollella haluaa ajella.
-
Oon muutaman d5 kyydissä istunut ja kokeillut niin ei ne kyllä mitään ole tärissyt, itellä allekirjotuksen auto on 5 mukinen ja ei se kyllä tyhjäkäynnillä mitään tärise. Tuosta tdi koneesta en osaa sitten mitään sanoa.
-
Kyllähän tdi:n käynnin kuulee ja tuntee erilailla kuin d5:n. Kyllä mullakin kevyt värinä tuntuu ratissa. Mutta siinä koeajamassani autossa d päällä pysähdyttäessä alkoi koko kori resonoimaan, yksistään jo meteli oli melkoinen.
-
Älä nyt hyvämies mene ostamaan viallista autoa, jonka korjauksestakin on tällä palstalla kaikennäköisiä neuvoja. Malta hetki, niin löydät varmasti kulkineen joka "ei täristä punaisissa valoissa". Ja jonka huoltokirja ja -historia on tiedossa. Malttia vaan hieman.
-
Jos joskus on ajanut volkkarin dieseliä niin kyllä ne kaikki on sellaisia tärryyttäjiä oli uusi tai vanha. Kesällä ei niin pahoja, mutta sään viilentyessä tärinät alkaa siis aivan tyypillistä, toki rajansa kaikella.
-
tdi ja D5 tosiaan täysin erilaisia käytökseltään, ei voi verrata tyhjäkäyntiä(kään) mitenkään.
Onhan tuo tdi selvästi "karkeampi" ja pakkasilla vähän kyllä tärisee. Ei ratti kyllä vatkaa tai heilu, mutta ennen kuin kone lämpeää niin on epätasaisempi - silti mun tietääkseni ihan moottorille tyypillinen käynti.
Voihan sieltä silti olla joku tukikumi rikki tms?