Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: völvöxc60 - 14.01.2016, 06:42:43

Otsikko: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: völvöxc60 - 14.01.2016, 06:42:43
Itse yllätyin tuosta Dacia 3:ksi huonoimmasta sijoituksesta ::)
http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/01/14/hinaustilasto-julki-nama-autot-hyytyvat-homma-lahti-lapasesta/2016427/304
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Jortsi - 14.01.2016, 07:08:38
Koirat haukkuu, duster... Vaimitensemeni. Mielenkiintoinen tilasto, koska itse ainakin nauran aina "taas siellä jotaki romua viedään". Varsinkin jos vänkärillä tai muuten viereen sattuvalla on kyseisen merkkinen auto. Ranskalaiset ja "jenkit" ei kyllä yllätä, eikä oikeastaan Daciakaan.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: völvöxc60 - 14.01.2016, 07:18:38
Koirat haukkuu, duster... Vaimitensemeni. Mielenkiintoinen tilasto, koska itse ainakin nauran aina "taas siellä jotaki romua viedään". Varsinkin jos vänkärillä tai muuten viereen sattuvalla on kyseisen merkkinen auto. Ranskalaiset ja "jenkit" ei kyllä yllätä, eikä oikeastaan Daciakaan.
Itse pitänyt kumminkin Dacia sellaisena karumpana pelinä mikä toimii 100% varmasti, kun ei ole ylimääräistä tekniikkaa kiusanaan ::)
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: TOK - 14.01.2016, 08:10:44
Saab - Suomen hinatuin.

#klikinsäästäjä

Tosin, "0–3-vuotiailla autoilla joulu-, tammi- ja helmikuissa 2010–2015" -- uusia saabbaita varmaan aikas vähän lukumääräisesti tuona aikana.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Ristus - 14.01.2016, 09:23:36
Meni aikaa tajuta tilasto, mutta volvohan pärjäsi ihan ok. Mutta suoraan kyllä syytän auton omistajia tuohonkin tilastoon enkä autoja. Dacialla ajaa vaan välinpitämättömimmät. tekeekö se autosta huonomman kuin muut? ei varmana sama tumpelo saisi hyydytettyä minkä tahansa muun merkin.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: estate - 14.01.2016, 10:03:32
Joku mättää tilastossa, oman havainnon mukaan tojotia on tienposkessa enemmän kuin parjattuja ranskalaisia.

Työpaikan n. 30 toimihenkilön autoista 1/4 on Pösöjä, 1/4 Volvoja, 1/4 MB ja 1/4 jojota + pari vaggilaista. Viimeviikon pakkasilla kaikki Pösöt, Meset ja vagineet tulivat ongelmitta joka päivä töihin, yksi Volvo (V60 T3) oli pukannut öljyä kartanolle ja tojotista puolet oli jättänyt lähtemättä tai jättänyt välille.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: v-femtio - 14.01.2016, 10:27:06
Itse pitänyt kumminkin Dacia sellaisena karumpana pelinä mikä toimii 100% varmasti, kun ei ole ylimääräistä tekniikkaa kiusanaan ::)

Sehän on rellu kuitenkin...

Melkein aina kun näkee auton hinurin lavalla, niin se on BMW tai volkkari. Siihen nähden VW:n sijoitus hämmästyttää, ehkä niitä on vaan niin paljon.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Ribbe - 14.01.2016, 10:27:37
Joku mättää tilastossa, oman havainnon mukaan tojotia on tienposkessa enemmän kuin parjattuja ranskalaisia.
Tojotia myyty ihan helkkaristi suomessa niin vaikka niitä kappalemääräisesti olisi paljon tienposkessa niin prosentteina luku on pieni.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: o_j - 14.01.2016, 10:48:16
Meni aikaa tajuta tilasto, mutta volvohan pärjäsi ihan ok. Mutta suoraan kyllä syytän auton omistajia tuohonkin tilastoon enkä autoja. Dacialla ajaa vaan välinpitämättömimmät. tekeekö se autosta huonomman kuin muut? ei varmana sama tumpelo saisi hyydytettyä minkä tahansa muun merkin.

Tässä se pointti varmaan on. Tukee myös toyotan kärkisijaa, eikös ko. firmalla ole pitkään ollut laadukkain huolto Suomessa.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Taavi.H - 14.01.2016, 11:48:10
Toyotan ero Toyotaan 100%. Miten meni otsikkotiedot noin niinkuin omasta mielestä? :D

Ihan looginen tuo tilasto on, mutta voisi tuon fiksumminkin esittää. Toyotan ero Toyotaan on 0% eikä 100%.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: TPK1980 - 14.01.2016, 11:54:40
Toyotan ero Toyotaan 100%. Miten meni otsikkotiedot noin niinkuin omasta mielestä? :D

Ihan looginen tuo tilasto on, mutta voisi tuon fiksumminkin esittää. Toyotan ero Toyotaan on 0% eikä 100%.
Vai 100% Tojotoista on hinattu ja muita sitten hinailtu useampaankin kertaan :D
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Ribbe - 14.01.2016, 11:58:41
Toyotan ero Toyotaan 100%. Miten meni otsikkotiedot noin niinkuin omasta mielestä? :D

Ihan looginen tuo tilasto on, mutta voisi tuon fiksumminkin esittää. Toyotan ero Toyotaan on 0% eikä 100%.
Toimittajalla on prosentit kunnolla hallussa  :idiot2:
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: mulugren - 14.01.2016, 12:04:30
Pari tojotaa omistaneena täytyy kyllä myöntää että en ihmettele toyotan kärkipaikkaa.

Pakko myös  todeta että tojotoita on paljon pohjois suomessa. Pohjoisen ihmiset osaa tulla kylmän kanssa toimeen. Volvojen sijoitukseen voi vaikuttaa korkeat kilometrimäärät autojen keski-ikä. Tilastot on tilastoja
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: mulugren - 14.01.2016, 12:09:03
Toimittajalla on prosentit kunnolla hallussa  :idiot2:

Tilastossa muita verrataan parhaaseen. Yhtä hinattua tojotaa kohti on hinattu 1.2 volkkaria. Ihan oikeinhan se on toimittaja prosenttinsa esittäny
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Greycap - 14.01.2016, 12:25:12
Dacialla ajaa vaan välinpitämättömimmät. tekeekö se autosta huonomman kuin muut? ei varmana sama tumpelo saisi hyydytettyä minkä tahansa muun merkin.

Vasta viime perjantaina firman Dacia simahti tienvarteen. Mitenkään autoa puolustelematta, hirveä purkki se on, mutta syynä oli *rummunpärinää* kesädieselit tankissa. Ei vaan ollut tullut kenellekään mieleen. Edellisen kerran kun itse sillä ajoin siitä oli lasinpesuneste niin loppu ettei tullut enää edes vaahtoa vaan pumppu huusi tyhjyyttään, kävin autoa palauttaessa hieman avautumassa asiasta. Välinpitämättömyys on juuri oikea sana tuohon.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Ribbe - 14.01.2016, 12:25:42
Tilastossa muita verrataan parhaaseen. Yhtä hinattua tojotaa kohti on hinattu 1.2 volkkaria. Ihan oikeinhan se on toimittaja prosenttinsa esittäny
Jos Volkkarin ero tojotaan on +120% niin jokaista tojotaa kohti on hinattu 2.2 volkkaria. 20% olisi 1.2.Taulukossa kun puhutaan erosta. Joku ero on +100% niin se on tuplat.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Taavi.H - 14.01.2016, 12:31:58
Jos Volkkarin ero tojotaan on +120% niin jokaista tojotaa kohti on hinattu 2.2 volkkaria. 20% olisi 1.2.Taulukossa kun puhutaan erosta. Joku ero on +100% niin se on tuplat.

Meinasin kirjoittaa saman mutta ehdit ensin.

Asia sinänsä on oikein mutta tuo otsikko "ero toyotaan" on väärin. Ja aiheuttaa juuri tuon väärinymmärräyksen, että volkkareita olisi hinattu yli kaksi kertaa enemmän kuin tojotia...
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Acke - 14.01.2016, 12:41:43
Indeksinä toi taulukko toimii oikein. Ero sana tekee siitä hassun. Jännä, että istuin- ja takalasinlämmittimet mainitaan sähkösyöppöinä. Niitähän käytetään vain auton ollessa käynnissä, kun taas tietokoneet syö virtaa koko ajan kun akku on kiinni.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: TOK - 14.01.2016, 12:56:12
Volvojen sijoitukseen voi vaikuttaa korkeat kilometrimäärät autojen keski-ikä. Tilastot on tilastoja

Prööt. Tilasto on 0-3 vuotiaista autoista. Ei ole yhtään yli 4 v. Volvoa mukana kuten ei muitakaan merkkejä.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Pekko-poika - 14.01.2016, 13:40:53
Kyllä on nyt taas sellanen tutkimus ja tilasto että huhhuh :D

Mutta aika vähän noita kärkipään pitäjiä tähän korjaamolle lavettikyydillä tulee, ei juuri ollenkaan. Nyt viime viikon pakkasilla tuli, mutta nekin oli kaikki talonlämmitysöljyllä käyviä maamoottorillisia versioita...
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: v-femtio - 14.01.2016, 13:43:35
Prööt. Tilasto on 0-3 vuotiaista autoista. Ei ole yhtään yli 4 v. Volvoa mukana kuten ei muitakaan merkkejä.

No se selittää ettei 20 vuotiaita ikiliikkujatojotia näy luvuissa.

Ja nyt epäillään tilastoa, ottaako noin koville ettei volvo pärjää?  ELK
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Modifier - 14.01.2016, 16:14:16
Sellanen lievä off-topic tähän väliin, että hinausautoissako ei ole rekkojen tyyliin rajoitinta ?
Eilen nimittäin meni sellainen ohi Kia lavalla ja katos horisonttiin.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Teemu- - 14.01.2016, 16:28:38
Kyllä täälläpäin niissä ainankin on.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Modifier - 14.01.2016, 16:31:47
No näin minäkin ajattelin, mutta 88km/h näytti navi omaksi nopeudeksi ja niin vaan meni ohi ja teki hiljalleen eroa.
Ei sillä, että asialla olisi merkitystä, mutta jäin vain ihmettelemään.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Apok - 14.01.2016, 17:32:27
Sellanen lievä off-topic tähän väliin, että hinausautoissako ei ole rekkojen tyyliin rajoitinta ?
Eilen nimittäin meni sellainen ohi Kia lavalla ja katos horisonttiin.
Nopeudenrajottimet on kaikkissa kuorma-autoissa pois lukien paloautot. Rajoittimien toiminta testataan kerran vuodessa ja maksimi nopeus on 90km/h. Renkaiden kanssa kikkailemalla rajoittimen saa säädettyä ylöspäin.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: volvo nro 5 - 14.01.2016, 18:25:46
Pari tojotaa omistaneena täytyy kyllä myöntää että en ihmettele toyotan kärkipaikkaa.

Pakko myös  todeta että tojotoita on paljon pohjois suomessa. Pohjoisen ihmiset osaa tulla kylmän kanssa toimeen. Volvojen sijoitukseen voi vaikuttaa korkeat kilometrimäärät autojen keski-ikä. Tilastot on tilastoja

Tuo on tosi että pohjoisessa on tojotia paljon. Ehkä parhaiten sen huomaa kun normaali arkiviikolla ajaa Sodankylässä kaupan pihaan parkkiin,  puolet- 2/3 osaa autoista Toyota- merkkisiä. Ei siinä, toimivia autoja, meidänkin toinen auto kyseistä merkkiä.

Aiheeseen liittyen, arvatkaa minkä merkkistä autoa Sodankylän ainoa autokauppa myy?  ;)
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: HammerDown - 14.01.2016, 19:30:52
Nopeudenrajottimet on kaikkissa kuorma-autoissa pois lukien paloautot. Rajoittimien toiminta testataan kerran vuodessa ja maksimi nopeus on 90km/h. Renkaiden kanssa kikkailemalla rajoittimen saa säädettyä ylöspäin.
Jotta menisi tarpeeksi ohi aiheen, on noissakin jotain poikkeuksia, ainakin kevyemmissä kuorkeissa joita osa hinureistakin varmaan on.

Itselläkin ollut työn puolesta alla vanhempi Eurocargo - fiiatti, entinen jakeluauto, jolla pystyi työnnättämään sen mitä jaksoi.  *taavih->
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Slerbahuuli - 14.01.2016, 19:44:38
Työn puolesta kun henkilöautoja korjailen, on välillä ihan pysähtynyt ihmettelemään Toyotan tapaa rakentaa auto. Siellä on ihan selvästi mietitty pidempään kuin kaksi sekuntia, mitenkä mikäkin asia kannattaa toteuttaa.
On täs itelläkin käynyt mielessä Toyotan hankkiminen kakkosautoksi. Tai vanaha volovo.

Mutta jooh, tilastojuttua en nyt puhelimella ala availemaan, mutta karkeasti mitä enemmän sähköhimmeleitä auto sisältää, sen todennäköisempää on hyytyminen. Etenkin näillä 5-10km työmatkan hinaajilla joilla on aina ja kokoajan penkin-, peilien ja takalasin lämmittimet täysillä, puhallin täysillä eikä autolla juur koskaan ajeta yli 50km yhtäkyytiä.

Nykyaikainen auto kuolee virranpuutteeseen paljon helpommin kuin 60-lukuinen mosse...
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Taavi.H - 14.01.2016, 20:43:56
Työn puolesta kun henkilöautoja korjailen, on välillä ihan pysähtynyt ihmettelemään Toyotan tapaa rakentaa auto. Siellä on ihan selvästi mietitty pidempään kuin kaksi sekuntia, mitenkä mikäkin asia kannattaa toteuttaa.

Toyota on edelläkävijä monissa tuotannon suunnittelun ja johtamisfilosofian kysmyksissä. Tunnetuin lienee Lean-ajattelu (Toyota Production System):

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lean
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Production_System

Ei liene ihan sattumaa, että tuon pajan tuotteet sitten ovat monien laatumittausten kärjessä. (vaikken minä niillä ajaisikaan! :D )
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: v-femtio - 14.01.2016, 21:16:38
Myös Kaizen on kovasti suosittu kaikenlaisessa valmistavassa teollisuudessa ja insinöörityössä. Sekin Toyotan oppeja.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kaizen
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: volvo nro 5 - 14.01.2016, 21:40:56
Tässä se pointti varmaan on. Tukee myös toyotan kärkisijaa, eikös ko. firmalla ole pitkään ollut laadukkain huolto Suomessa.

On ollu mukava käyttää meidän tojoa merkkihuollossa. Hinnat järelliset, työn laatu hyvä, ei ihme lisiä laskussa, ei tekemättömiä töitä, ei liikaa tehtyjä jne... Tuosta huollosta saisivat muutkin merkit ottaa vinkkejä. Älyttömän paljon muunkin merkkisiä autoja käyttävät tuolla korjattavana, huoltotiskin hemmo mainitsi ylpeänä.
Meidän toinen auto, ei mainita merkkiä, käy muualla kuin merkkihuollossa. Näin pääosin. Syynä samat asiat käänteisenä mistä Toyota-huoltoa kehuin. Onhan tällä meidän foorumilaistenkin merkillä paikkakuntakohtaisia eroja. Eräässä pohjoisen kaupungissa sinisen huolto on koko pohjolassa tunnettu legenda, vaikuttaa varmasti merkin luotettavuuteen jos huolto pelkästään laskuttaa sen sijaan että huoltaa/ korjaa lisäksi.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: mulugren - 15.01.2016, 23:00:12
Meinasin kirjoittaa saman mutta ehdit ensin.

Asia sinänsä on oikein mutta tuo otsikko "ero toyotaan" on väärin. Ja aiheuttaa juuri tuon väärinymmärräyksen, että volkkareita olisi hinattu yli kaksi kertaa enemmän kuin tojotia...

Noin voisi olla jos tojotan kohdalla olisi tyhjää tai 0%. Mutta kun siinä on "tojotan ero tojotaan" 100% ja jutussa erikseen mainitaan vielä että esim. Vw viidenneksen huonompi jne niin ei tuota voi kyllä väärin ymmärtää. Ainakaan en olisi toimittajana kovinkaan huolissaan jos vaikka vw haastais oikeuteen ;D Talsalla on niin paljon kirotusvirheitä jutuissaan että tämä on itseasiassa ihan laadukas juttu heidän tekemäksi

Mutta pilkuista asiaan, on kyllä tojotalta kovaa jälkeä kun heillä on jo vuosia ollut hybridit joiden ei pitänyt soveltua tänne pakkasiin ollenkaan. Mutta yllättäen prius olikin vuoden 2010 talviauto. Akkupakettien elinikää myös epäiltiin mutta minulle on väitetty et suomessa ei ole juurikaan niitä jouduttu vaihtamaan et kuulemma vois ostaa huoletta käytetynkin. Tuo on kyllä kumma homma kun ne on jotain Li-Ion akkuja vissiin.

En tiedä mikä maine suomessa on hiluxeilla mutta siinä se vissiin on rassien rassi ainakin jos on top gearia uskominen

Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: volvo nro 5 - 16.01.2016, 00:01:03


En tiedä mikä maine suomessa on hiluxeilla mutta siinä se vissiin on rassien rassi ainakin jos on top gearia uskominen

Ainakin pohjoisessa hilux joka poromiehellä, ja suurin osa firmoista jotka tarvitsevat maastokelpoista ja luotettavaa henkilön ja tavaransiirtovälinettä, käyttävät sitä. Suomen lapin lisäksi naapurimaitten liikenteessä maan yläosissa yleinen. Muutenkin tuo toyota-tiheys autokannassa lisääntyy arktiselle alueelle noustessa.

Myönnän että olin vähän skeptinen tuon vaimon corollan suhteen alkuun, mainitsin siitä epäillen johonkin topicciin täälläkin. Olin kuullut paljon essonbaarin tietotoimistosta ettei ole tojota enää tojota. Selailin netin syövereistä varaosien hintojakin, ja totesin että lähes yhtä kalliita osia löytyy kuin skandinaaviseen merkkiinkin. Se on ollut hupaisaa huomata että niitä osia ei ole tarvinnut ostaa. Ajossa tuo pikkutojota on "vähän" heiveröisempi ajo- ominaisuuksiltaan ja mukavuudeltaan kuin volvo, aika meluisa ja uraherkkä. Mutta varmasti lähtee aina käyntiin ja vie perille, ei nitise eikä kolise yhtään, edes 30 asteen pakkasilla. Uskolliseen japsityyliin ikkunat jäätyvät syksyllä ja sulavat keväällä.
Auto joka ei herätä tunteita, ei negatiivisia eikä positiisia. Vie vain varmasti pisteestä A pisteeseen B.

E. Tuo maininta ettei nitise eikä kolise, koskee alustaa. Sisustan ämpärimuovi tietenkin vienosti tirisee pakkasilla niinkuin noissa ruukaa.
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: JL - 16.01.2016, 00:35:54
Sellanen lievä off-topic tähän väliin, että hinausautoissako ei ole rekkojen tyyliin rajoitinta ?

Silloin joskus, 80-90-lukujen taitteessa, kun tuli hinausautoa ajeltua, ne oli rekisteröityjä "erikoisajoneuvoiksi"... ei tarvinnut käyttää piirturissa kiekkoa ja parhaimmillaan tuli päästeltyä 130km/h (ok, tiekohtainen ylittyi talviaikaan kolmellakympillä  :P ) - ja vielä auto perässä, se olisi ollut 60km/h rajoitettua meininkiä silloin.... rajoitinta ei löytynyt  :2funny:

...ja noista automerkeistä - silloin (80-90-lukujen taitteessa) Volvo oli YLIVOIMAINEN ykkönen!
Johtuen siitä, että ko. merkillä oli YLIVOIMAISESTI paras tiepalvelu, soitto vaan tiettyyn numeroon ja hinuri kävi kiskomassa
Vollen pois tieltä.
Ei siis automerkin huonoutta, vaan jälkimarkkinoinnin parhautta  ;D
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Jule - 16.01.2016, 08:18:11
Mutta pilkuista asiaan, on kyllä tojotalta kovaa jälkeä kun heillä on jo vuosia ollut hybridit joiden ei pitänyt soveltua tänne pakkasiin ollenkaan. Mutta yllättäen prius olikin vuoden 2010 talviauto. Akkupakettien elinikää myös epäiltiin mutta minulle on väitetty et suomessa ei ole juurikaan niitä jouduttu vaihtamaan et kuulemma vois ostaa huoletta käytetynkin. Tuo on kyllä kumma homma kun ne on jotain Li-Ion akkuja vissiin.

NiMH akut ovat priusissa. Uusimmassa versiossa taisi olla Li-Ion akut Japanissa ja Pohjois-Amerikassa, mutta Eurooppa malli edelleen NiMH akulla.

Pakkasen kannalta ajateltuna tuo NiMH on parempi, mutta sillä tuskin on suurta käytännön merkitystä, koska auton käynnistyminen ei ole tuon akun varassa. Tosin peruuttaa sillä ei voi ennen kuin akkuun on saanut jotain elämää. :)

E: Paskaa puhuin.. 12V lyijyakku on vaan tietokoneen herättelyä varten, moottori käynnistetään "ajoakulla".
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: Slerbahuuli - 16.01.2016, 11:17:30
Kiitos Taavi linkeistä.

Monesti esim. ranskalaisten autojen kohdalla on tullut mietittyä, että luulisi tuotannonkin helpoittuvan ja nopeutuvan todella paljon jos olisi edes rahtusen järkeä mukana esmes konehuoneen letkujen/johtojen linjauksen kanssa.

Toinen hyvä esimerkki, Ford Mondeo mk3 TDCI. Tuli tuommoseen tehtyä kytkin ja periaatteessa helpoin olisi tehdä niin, että koko tekniikka lattialle ja siinä tehdään. Ainoa vain että fjooordin insinöörit ovat ensin kipanneet konehuoneeseen lihalaatikollisen johtoa, sitten vielä lihalaatikollisen letkua ja pelti kiinni. Jokainen letku/johto/putki menee ihan omaa reittiänsä ja kokonaisuus muistuttaa umpisolmua.

Samanikäinen V70 D5, konehuoneesta löytyy johtoa ja letkua perkeleesti ja rakenne samanlainen, mutta asioiden järjestely konehuoneessa selkeämpi.

Toyota/Mazda/Subaru, noihin jos jotain remonttia tekee, huomaa ihan selkeästi että auto on osakokonaisuuksina kasattu järkeä mukana käyttäen.

Täten en ihmettele ollenkaan jos jotkin autot jäävät tielle jonkin kohtuu yksinkertaisen vian takia, jota ei ole viitsitty korjata joko korjaamon hinnan tai hankalan asennuksen vuoksi. Tämä ei tokikaan päde ihan noihin 0-3 vuotiaisiin autoihin, mutta 5-10 vuotiaissa tämä näkyy jo turhankin hyvin.

Yksi havainto näistä 2005--> autoista. Todella usein jos vastaan ajaa auto jonka toinen ajovalo on pimeä, on kyseessä Renault. Loistava esimerkki taas tästä idioottisuunnittelusta. Erän rellun pikkutila-auto (oliko se nyt scenic), oli ajovalopolttimon vaihdon ohjeaika viitisen minuuttia. Noh, korjaamon siroin asentaja (nainen) jonka käsi rasvattiinöljyllä ja hän pääsi lamppuun käsiksi, minun kouralla ei mitään mahdollisuuksia edes ajatella moista. 40 minuuttia meni polttimon vaihtoon, toinen vaihtoehto olisi ollut irroittaa pohjapanssari, sisälokasuoja ja puskuri....


Pahoittelut kirjoitusvirheistä. Puhelimella mahdotonta korjata...
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: riisikippo - 16.01.2016, 11:41:23
NiMH akut ovat priusissa. Uusimmassa versiossa taisi olla Li-Ion akut Japanissa ja Pohjois-Amerikassa, mutta Eurooppa malli edelleen NiMH akulla.

Prius+ tila-autossa on Li-Ion. -28 kun oli mittarissa, reilun 20 km:n työmatkalla polttomoottori ei sammunut hetkeksikään(sekin on nyt koettu) ja ajoakkua alettiin ladata täyteen vasta aivan matkan lopussa. Siis kyllä siellä oikeasti joku aika reilu varaustaso on koko ajan, vaikka näyttö näyttäisi pienintäkin varaustasoa. Tuolla matkalla ensin pyöri siis näytön asteikolla ehkä 20-30%:ssa. Eli kovilla pakkasilla aika vähäistä on sähkökäyttö. Kulutuskin oli tuolla matkalla jo melkein 7l/100 eli omat enkat suuruudessa.

Nykyisin jo kahteen Toyotaan sortuneena pakko todeta, että en ihmettele tuota tilastoa. Tosin tosiasiat on tunnustettava (mikä tuon artikkelin keskusteluja lukaisseena ei kaikkien merkkien omistajille ole selvästikään kovin helppoa  ;D) ja ei tuossa kaikki kunnia kyllä Toyotan suunnittelupöydällekään mene, vaikka kieltämättä toimintavarmuus on aika usein mietitty sielläkin. Ei kuitenkaan aina. Toyotan huolto saa myös omat pisteensä(vähän varauksella tosin), mutta varmasti osansa tuohon tilastoon on sillä, että taitaa noista uudehkoista Toyotista aika iso prosentti olla bensavehkeitä(vapari) tai bensahybridejä. Kyllä se kylmä vaan taitaa useammin koitella dieseleitä ja esim. Vaggineissa, luultavasti Volvoissakin noita on suurempi prosentti kuin Toyotissa. Hybridistä en edes keksi, miten se tuon ikäisenä voisi hyytyä kylmään ja Toyotissa on myös aina ollut todella hyvät orggis-akut, missä lienee se yleisin syy, jos bensa jää lähtemättä. Eikä näissä huohotusongelmia hirveästi ole ollut, niin siinäpä se talvimenestys pitkälti onkin taattu.

Tuloksethan oli suhteutettu automääriin, joten sikäli Saabinkin tulos on ihan relevantti, mutta se luottamusväli... Yksi hyytynyt Saapas vaikuttanee jo turhan paljon tulokseen.

Oma tilasto menneeltä viikolta. Kaksi autoa hyytynyt "keskelle" tietä, molemmat vielä todella vilkkaissa paikoissa, 3 tai 4-kaistaisen tien vasemmanpuoleisimmalle kaistalle(!) ruuhka-aikaan. Toinen aiheutti kilometrien letkat. Kävi kyllä mielessä, että oliko se hajoava katiska pakko sinne ohituskaistalle ajaa alun alkaenkaan. Pahemman suman aiheuttaja oli Suomen vilkkaimmalla tiellä joku ranskanpulla, en painanut tarkemmin mieleen, toinen oli Länsiväylällä uudehko XC60, ehkä D4(katsoin, mutta en painanut mieleen  :-[). Mutta nuokin havainnot sopii tämän tilaston profiiliin  :).
Otsikko: Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
Kirjoitti: mulugren - 05.02.2016, 19:12:51
Tuossa ylempänä oli mainittu huollettavuus ja kokoonpantavuus. Vanha viisaus kuuluu että "jos se näyttää hyvältä se on hyvä" pätee tähänkin. Mikäli värkki on hankalasti kasattava/huollettava/korjattava se kielii siitä että moni muukin asia on melko suurella varmuudella pielessä.