Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Ripatti22 - 14.01.2016, 08:50:46
-
Elikkäs ostin eilen Volvo 740 2,3L -91 ja tänään aamulla startatessa ei kuulu kun "naks" ja ei tapahdu mitään... Akussa virtaa, koitettu kahdella eri akulla ja myös apuvirralla eli vika ei ole akussa... Olisiko vika mahdollisesti startin solenoidissa vai missä? Auttakaa tietämätöntä :'(
-
Startin hiilet tai virta-/maapiuha hapantunut, solenoidi toimii jos napsuu. Kokeile koputella startin kylkeen esim. rengasavaimella tms. jos sen jälkeen starttaa hiilet hyvin todennäköisesti lopussa. Tarkista myös johtojen kiinntykset akunkenkiin sekä maajohdon kiinnitykset koriin ja moottoriin. Pelkkä silmäily ei riitä vaan avaa kiinnitykset, päällepäin saattavat näyttää hyviltä mutta kun ottaa irti johdosta saattaa olla enää muutama säie jäljellä.
-
Juu pitääpä kattoa tarkemmin, kiitos paljon! :)
-
En ole varma että volvossa on näin mutta melko yleistä on että solenoidissa on kaksi kelaa joista toinen madoittaa startin eli hiilien läpi. Eli jos solenoidi naksahtaa niin hiilet kunnossa mutta solenoidi mahdollisesti rikki (kärjet palaneet).
-
Ei ole Volvossa, enkä ole muissakaan kyllä moista tavannut. Startti maadoittuu runkonsa kautta. Solenoidi on iso rele, joka kytkee virran startille ja työntää samalla startin rattaan vauhtipyörälle. Ja on nimenomaan niin, että jos solenoidi naksahtaa, mutta startti ei pyöri, niin hiilet loppu tai syystä tai toisesta starttimoottori ei saa virtaa.
Yksinkertaisia vian selvityskeinoja:
- Heräte irti solenoidilta ja tuohon nastaan suoraan akulta + jännitettä, jos starttaa moiteetta on auton omassa herätteessä vikaa
- Jos naksahtaa , mutta ei pyöritä seuraavaksi + jännitettä suoraan starttimoottorin + nastaan (paksu johto). Jos pyörii niin ilmeinen vika solenoidissa. Solenoidi vetää, mutta ei kytke + jännitettä läpi akulta starttimoottorille ( solenoidin kärjet loppu)
- Jos ei pyöritä antaessa + jännitettä moottorille niin vika moottorissa (hiilet, ankkurin laakeroinnit...)
-
Elikkäs ostin eilen Volvo 740 2,3L -91 ja tänään aamulla startatessa ei kuulu kun "naks" ja ei tapahdu mitään... Akussa virtaa, koitettu kahdella eri akulla ja myös apuvirralla eli vika ei ole akussa... Olisiko vika mahdollisesti startin solenoidissa vai missä? Auttakaa tietämätöntä :'(
Onko tämä automaatti vai manuaali?
Automaatissa PNP-kytkin tekee lisää ongelmia soppaan...
-
Automaatti.
-
Eikös sen PNP:n kautta kierrä vain heräte, eli jos se olisi rikki ei solenoidikaan naksuisi?
-
Eikös sen PNP:n kautta kierrä vain heräte, eli jos se olisi rikki ei solenoidikaan naksuisi?
Näissä vanhoissa automaateissa usein käy niin, että solenoidille asti pääsevä jännite ei riitä kytkemään starttia kunnolla. PNP-kytkimen takia osa solenoidin jännitteestä jää matkalle. Silloin käy juurikin niin että kuuluu se naks mutta muuta ei tapahdu.
Yksi kikka joka tähän auttaa on releistää startti. Eli solenoidin heräte kytketäänkin suoraan plussasta (esim. akulta) releellä, jota ohjaa alkuperäinen solenoidille menevä piuha.
Tein itse 760:een tällaisen muinoin, selostus täällä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6387.msg129636#msg129636 Pitäisi olla sovellettavissa vinokoneeseen suoraan, tarvittavat piuhanpituudet voi vaihdella akun ja startin sijainnin mukaan.
-
Ei ole Volvossa, enkä ole muissakaan kyllä moista tavannut. Startti maadoittuu runkonsa kautta. Solenoidi on iso rele, joka kytkee virran startille ja työntää samalla startin rattaan vauhtipyörälle. Ja on nimenomaan niin, että jos solenoidi naksahtaa, mutta startti ei pyöri, niin hiilet loppu tai syystä tai toisesta starttimoottori ei saa virtaa.
Paskapuhetta!
Volvoissakin tämmönen systeemi, just kävin tallissa selvittämässä. Ja auto on 740 vm. -92.
Solenoidissa on "vetokäämi" joka maadoittuu startin / hiilien kautta. Solenoidi kun on vetänyt ja kärjet oikosulussa niin "pitokäämi" pitää solenoidin vedettynä ja se käämi maadoittuu rungon kautta!
-
Toivottavasti et tee sähköasennuksia autoihin tai mihinkään muuallekaan, noilla taidoilla karkaa se sininen savu.
-
Toivottavasti et tee sähköasennuksia autoihin tai mihinkään muuallekaan, noilla taidoilla karkaa se sininen savu.
Anteeks jos olin turhan hurja kielenkäytössäni.
Mutta mitähän tolla oikein tarkoitit?
-
Anteeks jos olin turhan hurja kielenkäytössäni.
Mutta mitähän tolla oikein tarkoitit?
Tere.
Estate ei tiedä miten solenoidi oikeasti toimii.
Omat tietosi ja jopa käämien nimitys ja toimintajärjestys aivan oikea joten älä ole huolissasi ;)
Knoppikysymys, -miksi vetokäämi maadoitettu startin käämien kautta?
-
https://www.youtube.com/watch?v=l38f6a-Q-yY
Tässä on erittäin hyvä havainnevideo niille jotka eivät tunne startin toimintaa. Tosin saksankielinen, mutta video kertoo kaiken tarvittavan :) Eli juuri kuten mauser240 kertoi.
-
Tere.
Estate ei tiedä miten solenoidi oikeasti toimii.
Omat tietosi ja jopa käämien nimitys ja toimintajärjestys aivan oikea joten älä ole huolissasi ;)
Knoppikysymys, -miksi vetokäämi maadoitettu startin käämien kautta?
Kiitos, iski ylpeyden hymy rantaruottalaisen huulille ;)
Miksi ei? Hyvinhän se toimii ;) ja tosiaan sitten kun on hiilet loppu niin ei tapahdu mitään. Tuttu diagnostiikkatapa myös muista sähkömoottoreista.
Kiitos myös Pekko-pojalle.