Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: volovo mies - 14.07.2011, 14:28:36

Otsikko: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: volovo mies - 14.07.2011, 14:28:36
elikkäs aloitetaan nyt tälle kans pikku projektipäiväkirja.

mitään isoa muutosta en aio autolle tehdä. pelkkää kunnostusta ja pikku siistimistä.

autosta vähä faktoja.

-960 vm92
-3litran koneella ja luonnollisesti automaatti laatikolla.
-retkuperällä
-nahka sisusta
-sähkö kattoluukku
-sähköpeilit
-sähköikkunat
-vakionopeus säädin
-automaattinen ilimastointi
-hälytin

loput lisätään listaan kun muistaa mitä unohtu.

ostin auton käyntihäiriöisenä ja sitä oon nyt metästelly missä on vika.
välillä käy oikeen ja välillä taas röveltää=ei hyvä.
vika koodeja oon lukenut ja liittimiä puhistellut eikä tilanne ole juuri parantunut.
suuttimet vaihdettiin eikä juuri merkitystä.
toinen sytkäkivi oli paskana ja se vaihdettiin niin sain kuudennen sylinterin takas peliin.
alkaa ideat loppua kun ei vaan ala käymään oikeen.

muuten auto on yleis ilmeeltään siisti kuntoinen ja toimii lähes moitteettomasti.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: Rusakko - 14.07.2011, 15:34:48
Antaako vaihdelaatikko mitään vikakoodia?
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: volovo mies - 14.07.2011, 15:43:37
ei anna mitään koodia.

laitetann nyt pari kuvaakin.

(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3135388.jpg)

(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3135389.jpg)

(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3135390.jpg)

(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3135391.jpg)

(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3135392.jpg)

(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3135393.jpg)

Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: juhnu-79 - 14.07.2011, 20:17:55
mulla teki uuskoppasessa vähän samanlaista vikaa rikkinäinen nokka-akselin asentotunnistin.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: volovo mies - 14.07.2011, 22:15:34
mulla teki uuskoppasessa vähän samanlaista vikaa rikkinäinen nokka-akselin asentotunnistin.
ei se oo vika koodia antanut sille anturille.

kokeilin tuossa varisin tasakaasulla pitää niin 1400rpm ei pystynyt pitään ollenkaan.
sitte noin 2700rpm niin lähti kierrokset kasvaan aina 5tonniin asti vaikka poljin oli samassa asennossa.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: Rusakko - 14.07.2011, 22:19:34
ei se oo vika koodia antanut sille anturille.

kokeilin tuossa varisin tasakaasulla pitää niin 1400rpm ei pystynyt pitään ollenkaan.
sitte noin 2700rpm niin lähti kierrokset kasvaan aina 5tonniin asti vaikka poljin oli samassa asennossa.
Kaasuläpänasentotunnistin?
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: volovo mies - 14.07.2011, 22:38:17
Kaasuläpänasentotunnistin?
samaa oon arvellut
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: juhnu-79 - 14.07.2011, 22:56:18
ei mullekaan antanu vikakoodia sille.. kaasuläpän asentotunnistinta mäkin säätelin ja vaihtelin ja oli ihan sama oliko millain vaan ihan samalain pelas mut sitten sen nokan asentotunnistimen vaihdoin ni alko wörkkimään. hommasin vaan ensin 600€ osia ennenkun  vaihdoin 75€ asentotunnistimen.. :o
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: 252R - 14.07.2011, 23:45:14
ääni tuolle nokan asentoanturille.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: Spoileri - 20.07.2011, 12:32:33
Ja meikäläisellä taas vähän vastaavan olosta aiheutti MAFfi.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: volovo mies - 02.08.2011, 15:06:26
tuosta ykk anturista. onko sen vaihtoon olemassa joitaki pikkusia helpottavia vinkkejä.
lähen nyt ostaan sen ja kokeillaan alkaako sitten pelaamaan niinku pitää...
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: Huikkoster - 02.08.2011, 15:09:32
Ei aiheuta Ykk anturi tuollaista. Se joko toimii tai sitten pätkii tai ei käynnisty ollenkaan mutta ei aiheuta tuollaista kierrosten heittelyä ylöspäin. Nokan asentotunnistimesta en osaa sitten sanoa ::)
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: 252R - 02.08.2011, 15:22:34
tuota noin, nuihan se menee vinokoneessa että mykkiytyy koko härveli kun ykk anturi menee, mutta tämä piru saattaa käydä kukkua vielä vaikka ykk on raanassa.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: pukema - 02.08.2011, 16:34:41
Nokanasentoanturi antaa vain tiedon kummalla kierroksella kone on, että Motronic osaa antaa kipinän oikealle sylinterille kahdesta vaihtoehdosta. 6 sylinterinen nelitahti jne. Kun sen anturin irrottaa niin Motronic antaa kipinän joka kierroksella joka sylinteriin ja kone käy ihan hyvin niinkin. Näin siis ainakin omat 960 -91 ja 960 -96
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: volovo mies - 02.08.2011, 17:05:51
nokan ykk anturi vaihettu. ei mitään merkitystä. sinne meni 88€ prkl
seuraavaksi pensapaineen mittaus. ihan sillä vaan kun huomasin että pensapumppu pitää ääntä.
jos paineet heittää tasasen käynnin ja ropöttävän käynnin välillä nii sitte on vika siellä.
suutin vikaa tu on antanut mutta ei toisellakaan suutin sarjalla kummentunut ollenkaan.
paskan möivät perkeleet.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: volovo mies - 02.08.2011, 21:37:05
pensan paineet nousee hitaasti ja heittelee aika paljon. =vahva epäilys -> ruiskupumppu.

fiilikset on kyllä tämän kaltaiset.

http://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: TOK - 02.08.2011, 21:55:59
nokan ykk anturi vaihettu. ei mitään merkitystä. sinne meni 88€ prkl

Vaiha vanha takas, uusi takasin pakettiin ja myy eteenpäin. Eihän siitä ihan täyttä hintaa enää saa mutta rahaa kuitenkin.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: volovo mies - 02.08.2011, 22:10:49
mikähän on pumpun numero on mitä tässä käytetään?
ei saa selvää pumpun nuomeroa kun on vähä paskanen.
hyllyssä ois bosch 0 580464 139 tuli moka oikia numero on 0 580464 039
sitte löyty suodatin bosch 0 450 905 145

edit:
sitten on vielä vähä käytetty bosch 0 580 464 068 joka ollu k-jetissä.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: TOK - 02.08.2011, 22:38:27
mikähän on pumpun numero on mitä tässä käytetään?
ei saa selvää pumpun nuomeroa kun on vähä paskanen.
hyllyssä ois bosch 0 580464 139
sitte löyty suodatin bosch 0 450 905 145

edit:
sitten on vielä vähä käytetty bosch 0 580 464 068 joka ollu k-jetissä.

Boschin katalogi listaa autoon Volvo 960 tuon 0 580 464 068. Sama pumppu B280F- ja B6304FS-koneisiin.

http://www.bosch.com.au/content/language1/downloads/BOSCH_Fuel_Pump_WEB.pdf
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: karppa_71 - 03.08.2011, 09:30:41
ostit sitte yhen kaverin auton  :pomo: ainakin just saman näkönen rekkaria en vaan muista  :-\
konepellistä ainakin lakka samanlailla lohkeili
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: volovo mies - 03.08.2011, 14:30:39
ostit sitte yhen kaverin auton  :pomo: ainakin just saman näkönen rekkaria en vaan muista  :-\
konepellistä ainakin lakka samanlailla lohkeili

en ostanut. tässä ei konepellin lakassa ole lohkeamia, kuva vääristää.
joo nykäsin pumpun pois ja puhistin niin löyty numero ja oli 0 580 464 039
noh samallaisen uuden pulttasin paikalleen. vaan muoviämpäri yhestä lemmarista jäi homma kiinni. eiku lähe erikseen hakemaan.
samalla otan lissää pensaa kanisteriin että pääsee varmasti kotiin koe ajolta.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: volovo mies - 03.08.2011, 17:01:50
joo. eilen heitti pensapaineet siinä 1.8 bar ja 2.5bar välillä. ajossa en ees testannut. aina kun paino kaasua nii paineet laski eikä käynyt kunnolla.
nyt uudella pumpulla ja suodattimella paineet pysyy tyhjäkäynnillä sekä tasakaasulla ajaessa tasan 2.8bar.
täys kiihdytyksessä paine käy hetkellisesti 3.4bar ja laskee sitte 3.2bar eikä heilu yhtään vaikka ottaa reilusti vauhtia.
vetoja tuli lisää.
kävin sitte kokeileen päästö mittausta ja läpihän se meni.

huomenna vien lapun konttorille nii saa volvoon LEIMAN!

seuraava operaatio on yleis siistiminen koko autolle.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (päästöt saatu kohalleen)
Kirjoitti: jaippi - 03.08.2011, 20:09:41
... 1400rpm ei pystynyt pitään ollenkaan.
sitte noin 2700rpm niin lähti kierrokset kasvaan aina 5tonniin asti vaikka poljin oli samassa asennossa.
Entisessä -95 960:ssa oli tismalleen sama oire. Oli todella ikävä peruutella pihasta ylös  >:(
Auttoiko pumpun+suodattimen vaihto tähän vaivaan?
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (päästöt saatu kohalleen)
Kirjoitti: volovo mies - 03.08.2011, 20:17:42
Entisessä -95 960:ssa oli tismalleen sama oire. Oli todella ikävä peruutella pihasta ylös  >:(
Auttoiko pumpun+suodattimen vaihto tähän vaivaan?

ei auttanut.
sen sai asettumaan kun käänsi kaasuläpän asennon tunnistinta sen vähäsen verran mitä se käänty.
nyt se pelaa ihan ok koko kierros alueella.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (päästöt saatu kohalleen)
Kirjoitti: zimba - 03.08.2011, 22:30:54
No hyvä et päästöt on ny kohillaan.
Joko sait lamppujen lasit vaihettua?Jäi homma sillon aseman pihalla kesken
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (päästöt saatu kohalleen)
Kirjoitti: volovo mies - 04.08.2011, 01:48:57
No hyvä et päästöt on ny kohillaan.
Joko sait lamppujen lasit vaihettua?Jäi homma sillon aseman pihalla kesken
joo se on vaihettu jo aikoja sitte.
ei saanu käsin niitä thiksejä irti. ei ollu meisseliä siellä mukana.
joo ihimettelin miten mies tulee jutteleen enkä heti tunnistanut
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: volovo mies - 26.11.2011, 17:35:12
kampuran anturi tuli vaihettua ja käynti parani ja kaikki pikku käyntihäiriöt hävis.
sitte nakattiin 50neliön piuhaa akulta konttiin.
170 amppeerin akku konttiin.
pari 12"subia
konkka
ja kilovatin pääte, joka savus saman tien.

jostaki pitäs uus saaha halvalla.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: Suoli - 26.11.2011, 19:43:25
kampuran anturi tuli vaihettua ja käynti parani ja kaikki pikku käyntihäiriöt hävis.
sitte nakattiin 50neliön piuhaa akulta konttiin.
170 amppeerin akku konttiin.
pari 12"subia
konkka
ja kilovatin pääte, joka savus saman tien.

jostaki pitäs uus saaha halvalla.

Miulla olis Spl Dynamicsin Dig1450 -vahvari myytävänä jos kiinnostaa. Erillinen tasonsäädinkin löytyy. Meinasin päivitellä talven aikana laitteistoa, niin jää tuo vahvari ylimääräseks.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: volovo mies - 01.12.2011, 19:59:21
Miulla olis Spl Dynamicsin Dig1450 -vahvari myytävänä jos kiinnostaa. Erillinen tasonsäädinkin löytyy. Meinasin päivitellä talven aikana laitteistoa, niin jää tuo vahvari ylimääräseks.
ostin lauantaina kaverilta 800w vahvarin. sointi on kohtalainen.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: volovo mies - 04.12.2011, 16:19:36
yks tulppa pimeni ja vaihdoin uuden.
talvi renkaat tuli hommattua.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: volovo mies - 20.12.2011, 14:57:38
ja taas vaihteeksi auto on vieraalla maalla parkissa.
ei pyöritä konetta ollenkaan vaikka kaikki tuntuis olevan kunnossa.
pitää hyppyjohdolla antaa suoraan solenoidille virtaa ja tarkistaa onko startti menny vituiksi.
taas pikkusen vituttaasaatanasti tuo kottero.
vielä mukavasti tulin sairaaksi ku vilustuin samalla ku raplasin vähillä vaatteilla tuota koiranoksennusta.
kohta myyn mustalaisille koko keksinnön.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: spike - 21.12.2011, 20:41:10
ja taas vaihteeksi auto on vieraalla maalla parkissa.
ei pyöritä konetta ollenkaan vaikka kaikki tuntuis olevan kunnossa.
pitää hyppyjohdolla antaa suoraan solenoidille virtaa ja tarkistaa onko startti menny vituiksi.
taas pikkusen vituttaasaatanasti tuo kottero.
vielä mukavasti tulin sairaaksi ku vilustuin samalla ku raplasin vähillä vaatteilla tuota koiranoksennusta.
kohta myyn mustalaisille koko keksinnön.

Saattaa olla vaihteenvalitsimen asentotunnistin. Itsellä teki mielenkiintoista vikaa. Ei käynnistynyt kun laatikko oli lämmin. Tuohan estää käynnistyksen jos valitsin ei ole p tai n asennossa.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: TOK - 22.12.2011, 14:45:59
taas pikkusen vituttaasaatanasti tuo kottero.
vielä mukavasti tulin sairaaksi ku vilustuin samalla ku raplasin vähillä vaatteilla tuota koiranoksennusta.
kohta myyn mustalaisille koko keksinnön.

Minä voisin tarjota 960:lle hyvän kodin, jos otat 245:n vaihdossa. Voin käyttää sen leimalla ensin niin siinä on sitten ajoaikaa 3/2013 asti.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: volovo mies - 23.12.2011, 02:43:31
Minä voisin tarjota 960:lle hyvän kodin, jos otat 245:n vaihdossa. Voin käyttää sen leimalla ensin niin siinä on sitten ajoaikaa 3/2013 asti.
soiteltii vaihdon puitteessa.
enemmän kiinnostais vaihto yamaha phazer 3 kelkkaan.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: volovo mies - 25.05.2012, 16:18:43
kaikenlaista taas yritetty räveltää sen eteen että ei sammuilis ja että lähtis aina käyntiin.
akun ja rungon välinen maa kaapeli alkoi lämpeneen ja sen jälkeen ei lähe käyntiin->50neliön kaapeli väliin ja kullatut liittimet nii ei lämpiä enään ja kyllä lähtee käyntiin.

sama sammumis homma jatkuu silti.
lisää tutkimista ja sitte löytyi yks alipaine letku joka meni imusarjan alle jonnekki(jostain luin että menis huohottimeen) mutta eipä ollut missään kiinni. siihen vaan tulppa päähän ja kokeileen. samallain sammuili alle 120km/h vauhdissa.

pieni epäilys on imuvuotoon ja ei muutaku imusarjaa irti ja tutkimaan kaikki alipaineletkut ja tiivisteet.
niille jotka suunnittelee imusajan irroitusta voin sanoa että on kyrpä homma irroittaa sarjan alla oleva kannatin :tickedoff:
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: Justus - 25.05.2012, 22:13:36
pieni epäilys on imuvuotoon ja ei muutaku imusarjaa irti ja tutkimaan kaikki alipaineletkut ja tiivisteet.
niille jotka suunnittelee imusajan irroitusta voin sanoa että on kyrpä homma irroittaa sarjan alla oleva kannatin :tickedoff:

Niin on ja kukaan ei missään kertonut edes mikä se avain koko on, sovitin vaikka minkä kokoista avainta... 13mm se on.
Auton alapuolelta koitin ensin-> ei onnistunut.
Yläpuolelta sitten lopulta onnas, eikä ollut onneks edes kauheen tiukassa.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: Justus - 25.05.2012, 22:20:23
lisää tutkimista ja sitte löytyi yks alipaine letku joka meni imusarjan alle jonnekki(jostain luin että menis huohottimeen) mutta eipä ollut missään kiinni. siihen vaan tulppa päähän ja kokeileen. samallain sammuili alle 120km/h vauhdissa.

Siellä imusarjan alla on joku bloki, johon tulee iso letku jarrutehostimelta ja sit muutama pieni alipaineletku. Kuulusikohan mennä sinne.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: volovo mies - 26.05.2012, 16:50:23
Niin on ja kukaan ei missään kertonut edes mikä se avain koko on, sovitin vaikka minkä kokoista avainta... 13mm se on.
Auton alapuolelta koitin ensin-> ei onnistunut.
Yläpuolelta sitten lopulta onnas, eikä ollut onneks edes kauheen tiukassa.
lisätään vaikeus kerrointa sillä että mulla sattuu olemaan oikean käden keskari paketissa(paloi puoli kierrosta iho pois kokonaan)
nyt on nätti keli lähtiä korjaamaan tuota kotteroa.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: volovo mies - 29.05.2012, 09:00:15
Siellä imusarjan alla on joku bloki, johon tulee iso letku jarrutehostimelta ja sit muutama pieni alipaineletku. Kuulusikohan mennä sinne.

eipä ole löytynyt tuommosta blogia imusatsin alta.
eikä kyllä muutakaan paikkaa sille pikku letkulle.
vaihan uuden imusarjan tiivisteen ja lyön nippuun ja jatkan vian etsintää...
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua. (myynnissä)
Kirjoitti: Justus - 29.05.2012, 09:16:41
eipä ole löytynyt tuommosta blogia imusatsin alta.
eikä kyllä muutakaan paikkaa sille pikku letkulle.
vaihan uuden imusarjan tiivisteen ja lyön nippuun ja jatkan vian etsintää...
Eikö ole tuollaista siellä imusarjan kyljessä?
(http://www.pukema.com/sekalaiset/volvoinusarja2.jpg)
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: volovo mies - 29.05.2012, 09:20:46
on tuommonen kyllä kyljessä.
mutta mihin nuo kaikki pikkuletkut menee?
yks oli irrallaan imusarjan ja koneen välissä eikä sieltä löydy mitään paikkaa sille letkulle.

heivatavittuun koko ruiskut ja laittaa kaasareilla ja b30 pystyjakaja nii ei saakeli sammu enää.
Otsikko: Vs: 960 3.0 kikkailua.
Kirjoitti: volovo mies - 08.06.2012, 10:05:51
laitoin viime yönä imusarjan paikalleen ja samalla löytyi paikka sille ketkulle :hello:
jostain syystä huohottimeen tuleva pikku letku oli tippunut imusarjan alapuolelle enkä sen takia löytänyt sille paikkaa...
pikku koeajo lenkillä ei ollut mitään ongelmia, vetoja oli ehkä aavistus enemmän kuin aiemmin.
siinä kun satsi oli irti nii puhisteltiin se ja kaasuläppä kans sai tiskauksen.
yks suuttimen o-rengas näytti vähä huonolta joten ne pitää vielä vaihtaa kaikki.
ei ollu hyllyssä sopivaa rengasta nii junttasin ison vaseliini määrän kans paikalleen :idiot2:
olipa mukava taas ulkoiluttaa tätäki kärryä.