Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: belem - 14.01.2016, 13:06:16

Otsikko: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: belem - 14.01.2016, 13:06:16

(http://s9.postimg.org/t3u87ww8r/tulpat_2.jpg) (http://postimg.org/image/t3u87ww8r/)

Syksyllä ventt.kumit uusittiin, olivat kivikovat. Auto ollut hyvässä käytössä, ajettu lähinnä Tukholma-Rovaniemi väliä.
Kilometrejä 270.000 Ei vuoda öljyä mistään, ei ole huohotin tukossa, kaikki kunnossa.
Tulpat vaihdoin nyt koska halusin nähdä remontin jälkeen mitä on tapahtunut. Öljynkulutus on vähän tippunut, ei ole
rem. jälkeen ajettu pitkiä matkoja joten en varmasti osaa sanoa, ennen meni n. 1 lit/tonni.
Ohessa kuvat tulpista 1---5 alkaen vasemmalta jakopäästä.
Kuten huomaa, 2 ja 3 ovat aivan puhtaat, 1 vähän karstaa 4 enemmän ja 5 karstainen.
Jos Volvon sylinterit kuluvat soikeiksi jo 200.000 km:ssä niin ei näemmä 2 ja 3 pytty ?
Imuilman haitari yms. ei ole koskaan olleet rikki. Ajettu hyvissä oloissa, ei ole kone edes likainen mistään.
Voiko männänrenkaat tosiaankin yleisesti Volvoissa katkeilla ? minulla ollu yli 30 autoa eikä tällaista vikaa missään merkissä.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: belem - 14.01.2016, 13:11:57
Ajattelin seuraavaa konstia kokeilla jos jumittuneet renkaat.
Tulpat pois. Sytytys eliminoida ja polttoaineen suihkutuksen sulake pois.
Jokaiseen sylinteriin runsaasti ruiskuttaa kaasutin/jarru sprayta, paljon ja antaa liueta
ja pyörittää moottoria startilla.
Öljyt pois ja uudet öljyt ja filtteri.
Auto käyntiin.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: jpajula - 14.01.2016, 18:59:47
Mä ehkä kokeilisin ekana jotain engine flushia (STP, Forte), ennen bräkleenin suihkuttelua sinne pyttyyn. Sen jälkeen ölpät vaihtoon ja huuhteluöljyksi halvimmat öljyt + suodatin ja normiajoa 50 - 100km ja uus vaihto. Volvofinnsin puolelta löytyy löpöpesusta lisää tietoa (itse näkisin, että se on se paalaamista edeltävä ratkaisu) ja on sillä ainakin joku ilmoittanut apuakin saaneensa.
Eihän toki mikään tommonen vanhasta uutta tee, mutta likaa irtoaa varmuudella sieltä koneesta - löpöllä eniten. Hyvällä tuurilla saattaa olla jotain - ainakin hetkellistä - apua tommosesta pesusta ja harvemmin noista flusheista (kerosiinia se oikeesti on) on ollu haittaa.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: belem - 15.01.2016, 10:40:47
Olen kyllä lukenut ne löpöpesut. Auto ei ainakaan paalaukseen mene alle 10 vuoden. On mulla tuo 89/440 ikiliikkujavolvo vara-autona jossa ei vikoja eikä ainakaan tällaisia moottorijuttuja ole riesana.
Se jarruspray kyllä on tehokas pinttyneenlian irroitin, kyselin vain josko joku olisi kokeillut sitäkin.
En kyllä lakkaa ihmettelemästä mainittua ongelmaa tässä moottorimallissa. Tuntuu, ettei kukaan ole edes purkanut koskaan
jotta olis faktatietoa siitä, onko soikeaksi kuluminen ( tuntuis kyllä utopialta )
tai renkaiden katkeamiset ??? ( joka sekin ihmejuttu sinänsä ) syynä yleensä.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: jpajula - 15.01.2016, 12:59:53
Jarruspraylla jos irrottelet niitä renkaita, niin oletushan on se, että sitä pitää valua kunnolla sinne renkaisiin - myös alimpaan. Sehän vie öljykalvot mennessään ja sitten startilla hinkkaat kuivia metalliosia vastakkain. Itse tein ihan muuten vaan tuolla STP engineflushilla putsauksen ja sen laitoin vanhoihin öljyihin ja sitten tyhjäkäyntiä 15 min. Siihen päälle öljyn + suodattimen vaihto ja kuusikymmentä kilometriä ajoa. Sitten taas öljyt ulos; täysin mustaa ja karstahiutaletta seassa.

Eli kyllä se karstaa irrottaa ja toi pesuaine liikkuu öljyn seassa sinne männille. Jos ei sittenkään apua, niin tulppaanipuimuri alle ja kasipätkän pistät remonttiin. Kone auki, niin sittenhän sen näkee onko renkaat jumissa / poikki tai syliterit soikeat.

Ooksää puhallustestillä testannu sen huohotuksen vai oletko ihan oikeesti avannu ja puhdistanu kaiken mahdollisen sieltä?
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: belem - 15.01.2016, 15:26:54
Huohotus on kunnossa, tunnen kyllä systeemin.
Täytyy varoa ostamasta mitään 5-konevolvoa, tämä öljykone olkoon viimeinen.
Aivan sama mitä öljyä käyttää, kokeiltu monet erilaiset, nyt on 5W40 koska on halvin.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: The moose - 15.01.2016, 15:39:34
Jarrukliineri on kyllä huonoin pinttyneen palaneen karstoittuneen öljyn liuotin mitä tiedän.

Pesevät öljyt eli esim teboil diamond diesel ja ajoa 5000 km vaihto ja uudet öljyt ja suodatin. tuon jälkeen kannattaa tehä ohivuotomittaus jos tuntuu että renkaat päästää läpi.

Äkkiä luulis et se valuu venttiilivarsista vaikka oliskin uudet kumit.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: rocktie - 16.01.2016, 14:25:17
Sulla nyt vaan on mallin huonoin konevariaatio. Ei se miksikään muutu pesuilla. Kaada öljyä lisää koneesen kun tarvii, sillä mennään halvimmalla.
Se koneen kunnostus sitten maksaa enemmän kuin parempi auto.

Näin se nyt vaan on.

Jos vanhaa etuvetoa vielä haet, osta 20V -95 ylöspäin.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: belem - 16.01.2016, 20:06:06
Niin se on, huonon tuurin kone tämä vissiin.
Kokeilempa pesevää öljyä seuraavaksi. Sitten ohiv.mittaus.
Uudet kumit meni silloin todella hienosti paikalleen, olisi uskomatonta että niistä vielä vuotoa.
Muistelin, että 2 ja 3 syl. tulpat olivat silloinkin puhtaat.
Sääli autoa, kuin uusi, ajettu vain matka-ajoja pitkiä sellaisia, km:jä 270 tuhatta, en koskaan ole
hävittänyt autoa noin vähillä ajoilla.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: Sakki - 17.01.2016, 09:17:38
Niin se on, huonon tuurin kone tämä vissiin.
Kokeilempa pesevää öljyä seuraavaksi. Sitten ohiv.mittaus.
Uudet kumit meni silloin todella hienosti paikalleen, olisi uskomatonta että niistä vielä vuotoa.
Muistelin, että 2 ja 3 syl. tulpat olivat silloinkin puhtaat.
Sääli autoa, kuin uusi, ajettu vain matka-ajoja pitkiä sellaisia, km:jä 270 tuhatta, en koskaan ole
hävittänyt autoa noin vähillä ajoilla.

Terve, ymmärrän hyvin harmistuksen. Oma volleni (850, 2.5L, 1994, ajettu 260 tkm) oli hiljattain ohivirtausmittauksessa. Sen tulos oli huoltomiehen sanoin "kaksi pyttyä on punaisella, kaksi keltaisella ja yksi vihreällä". Pakokaasukin käryää. Autoon asennetaankin vähän uudempaa vuosimallia (1995) oleva vaihtomoottori. Saas nähä kuin käy ja jatkuuko tämä "harrastus".
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: jpajula - 17.01.2016, 13:05:43
Onko nää nyt niitä koneita, joista on sanottu: "osta 10 venttiilinen, ne kestää" vai onko se joku muu malli?
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: rocktie - 17.01.2016, 16:28:37
Onko nää nyt niitä koneita, joista on sanottu: "osta 10 venttiilinen, ne kestää" vai onko se joku muu malli?
No kun se 10V alle -95 juuri EI kestä.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: The moose - 17.01.2016, 16:43:43
Ja sen jälkeen valmistetut 10 valvet on muutenvaan kirottuja.

Huonolla pidolla ihanmikä vaan menee rikki. Ennenkin nähty huoltoyhtiön merkintöjä vihkossa mut yhtäkään huoltoa ei ollatehty kunnolla.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: rocktie - 17.01.2016, 16:51:16
Joo mut kyllä näissä wanhoissa 10V mosissa se sylinterien kesto on aivan omaa alaluokkaansa..
Näistä pitäis laittaa varoitus hikipediaan.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: belem - 17.01.2016, 17:51:14
Todellakin, Yleinen varoitus, älä osta tätä Volvon mallia. Sääli sillä auto on muuten todella oikea auto.
Koneen vaihtoa olen ajatellut, mutta mistä sen tietää vaikka seuraava on samanlainen.
Tämä minun auto ei ole ollut "huonollapidolla ja huolloilla"
Toista Volvoa tuskin laitan. Tämän koneen voisin rempata, mutta tuntuu keskusteluista ettei sitä voi ?
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: AnteroV70 - 17.01.2016, 18:06:38
Toki sen voi laittaa. Itse suosittelisin kuitenkin etsimään esim. 96 mallisen 10v koneen ja laittamaan sen varmasti kuntoon. Uutta laakeria ja stefaa, sylintereiden tarkastus tai suoraan koneisetus.
Mulla tuo 96-mallinen 10v on nyt rullannut juuri yli 300tkm ja venttiilivarren kumit, nokkien stefat ja kampuran takastefan siihen vaihdoin. Toki huohotus myös. Oljyä se ei juuri syö enää mutta toki vähän. Kerran kk tarkastaa, kerran olen lisännyt öljyä venavarsien kumien vaihdon jälkeen. Eipä pöllytä enää.
7.8.2015 vaihdoin kumit ja sen jälkeen n.10tkm ajettu. Kohta öljyt vaihtoon ja tosiaan vain kerran lisätty ja 3/4 osaa tikun mukaan jäljellä.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: belem - 19.01.2016, 19:25:15
Kiitos Antero vinkistä. Mietin asian tuolta kannalta. Mutta jos en tee mitään koneelle niin sitten ajelen vaan.
Minä luulisin, että öljynsyönti on nyt jossain 0,5--0,7 / tonni. Ventt.kumien vaihto kuitenkin kannatti ja ne
oli ihan näppärä yläkautta vaihtaa, vikonlopun työ.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: kimmo72 - 22.01.2016, 06:25:26
Mitens tää vaihto kantta irrottamatta menee?
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: AnteroV70 - 22.01.2016, 17:20:45
Hihnat pois, yläkansi/hilppeet pois. Samalla nousee nokat. Kompuralla painetta sylinteriin kun painikkeet pois. Sylinteri kerrallaan painaa jouset pois, vanhat tiivisteet pois ja uudet kumit paikalleen ja jousi takaisin.

Venapuristinta joutuu varmasti muokkaamaan ja tuen sille rakentamaan. Itse tein u-kiskosta ja paksusta kierretangosta telineen kanteen kiinni ja muokkasin puristimen sopivaksi.

Ei paha rasti kunhan suunnittelee hyvin puristimen tai ostaa valmiin tohon sopivan.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: belem - 25.01.2016, 20:44:35
Voi sen painimen tehdä paremminkin, tässä yksi helppo.

(http://s17.postimg.org/m9gkm4fl7/volvo_850_venttilinpainin.jpg) (http://postimg.org/image/m9gkm4fl7/)
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: belem - 26.01.2016, 09:24:30
Tarkoitin yksinkertaisemmin, mutta voi tehdä jos aikaa paremmin tämän minun repostukseni tapaisen, hyvin sillä painaa jousta, helppo tehdä, valmiita ei tuntunut olevan saatavilla.
Otsikko: Vs: 850 öjynsyönti ja syyt ja konstit
Kirjoitti: AnteroV70 - 26.01.2016, 10:41:56
Itse en uskaltanut käyttää noita pikkuisia pultteja yksinään tuohon painamiseen vaan jaoin kuorman usealle pultille. Idea kuitenkin sama.
https://www.dropbox.com/s/z174o1fvj203erp/DSC_1017.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/z174o1fvj203erp/DSC_1017.JPG?dl=0)

https://www.dropbox.com/s/j8thxjumfa3kfhp/DSC_1019.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/j8thxjumfa3kfhp/DSC_1019.JPG?dl=0)