Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: hempp2_ - 14.01.2016, 16:24:46
-
Nykyään on tarjolla mm. Kinugavalta erilaisia aftermarket billetti kompressori siipiä. Niitä löytyy aina garretista holsettiin.
Onko kuinka moni on päivitellyt näitä omiin ahtimiinsa?
Onko millainen hinta-laatu suhde kun vertaa esim ahdinvalmistajan omiin billetti versioihin?
-
Tossa ois yks pöydällä jotenka vielä hetki kunnes saan kokemuksia. Ahdistin TD05-16G.
Onko holsetilla omia billettejä? Mitsulla ei ainakaan TD05 sarjaan ollut... Tietty TD05 saa sitä motorsport sarjaa kylläkin, jotain super seos juttuja.
-
TD05 saa sitä motorsport sarjaa kylläkin, jotain super seos juttuja.
Evomitsun turboihin saa Inconel siipiä, ja TiAl siipiä.
Printsport taitaa myydä
-
Eikös noi mm superien siivet ole ihan holsetin omia billettejä?
Ja esiintyy joissain hx40 ilmeisesti ihan originalinakin noita.
-
Ihan laadukkaalle vaikuttaa kinugawaa vastaava mamba. Koko ahdin tosin kyseisen merkkinen, joten sivuaa hiukan aihetta.
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/11223328_10205620236160800_5350615004539507352_n.jpg?oh=9a394518e3be0b9e75eed3e34ea9afae&oe=570CF9AF)
-
Juu, en oo päässyt hypistelee tuollaista koskaan... kiinnostaisi noi valmistusmateriaalit yms et onko tollainen oikeesti alkuperäistä valusiipeä kestävämpi/kevyempi
-
Yleistäen billetti siipi kestää suurempaa maksimi painetta vrt valusiipi (ei varmaankaan realisoidu kovin monessa katuautossa). On keskiöltään pienempi, eli samankokoisessa siivessä on enemmän pinta-alaa -> tuottaa siis enemmän ilmaa.
-
Juu, en oo päässyt hypistelee tuollaista koskaan... kiinnostaisi noi valmistusmateriaalit yms et onko tollainen oikeesti alkuperäistä valusiipeä kestävämpi/kevyempi
On. Ja varsinkin siipien muotoa voitu muuttaa rankasti koska valulla ei sellasta saa kestäväksi.
Tuosta voi vähän verrata.
(http://i557.photobucket.com/albums/ss19/puliukk0/PPW/IMG_20151219_184112039_zpsa7wxxwa4.jpg) (http://s557.photobucket.com/user/puliukk0/media/PPW/IMG_20151219_184112039_zpsa7wxxwa4.jpg.html)
-
Yleistäen billetti siipi kestää suurempaa maksimi painetta vrt valusiipi (ei varmaankaan realisoidu kovin monessa katuautossa). On keskiöltään pienempi, eli samankokoisessa siivessä on enemmän pinta-alaa -> tuottaa siis enemmän ilmaa.
Juu näin oonkin asian aatellutkin, mutta koska markkinoilla liikkuu mitä erilaisempia kiina kikkareita yms, niin olisin ollut kiinnostunut että onko esim kinugawa, mamba yms hankkimisen arvoisia.
-
Onkos näistä tullut kokemuksia? Lähinnä kiinnostaa millaista eroa kun 6+6 siipipyörän vaihtaa 11+0 siipipyörään.
Omaan garrettiin tuli vaihdettua alkuperäisen 6+6 tilalle mambatekin billet 11+0, kokemusta saa varmaan vasta keväällä.
Ulkomaan sivuiltakaan ei tunnu järkevää tietoa löytyvän.
-
Evomitsun turboihin saa Inconel siipiä, ja TiAl siipiä.
Jenkkiputka nimeltään Dynamic Racing on valmistanut omiin DR750-nimellä myymiin TD04-ahtimiinsa titaanialuminidiset turbiini- ja kompressoripyörät sekä akselin. Valitettavasti niitä saa vain pareittain Stealthin/3000GT:n pakopesillä, kyselin viime talvena mahdollisuutta ostaa vain yksi ja ilman pakopesää mutta suhtautuminen oli vähän penseää. Johtuneeko osin siitäkin että haluavat vanhat turbot takaisin $300 panttimaksun uhalla aihioiksi.
Tuo oli modernein/vihaisin TD04-paketti minkä löysin, mutta kiire tuli ja piti käydä hakemassa Mitsun oma billetsiipinen 19T. Menettelee sekin kun vakioalakerta ei kovin paljon enempää löylyä kestä eikä talvikäyttiksen moottoria jaksa alkaa korkkaamaan päivitystä varten.