Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: moby - 15.01.2016, 11:23:57
-
Eli otsikon mukaisen kulkineen sisätilan puhallin pitää tietyillä kierrosalueilla rasittavaa kitinää.
Ei siis kitise aivan pienimmillä kierrosalueilla eikä keskivaiheen yläpuolella, mutta siinä välissä muutamalla kierrosalueella pitää häiritsevää kitinää.
Löytyykös tuo fööni jostaki hanskalokeron takaa vai mistä siihen pääsee käsiksi jos koittais vaikka ensi tuikata vähä voiteluainetta..?
Mahtaakahan olla "prässätty liuskalaakeri messingistä" vai ihan oikealla pienellä laakerilla?
-
Pari viikkoa sitten rasvattiin ko. vempele, S 60 2,4 -08:iin, mutta eipä näkynyt auttavan. Hansikaslokeron takaa löytyy ja aikaa kulunee n. 2 t , kun irroittaa ja asentaa takaisin.
-
Tässä esimerkissä S80.nen samoin menee V70.nen.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=62130
-
Itelläkin molemmissa omistamissani v70:sissä kitissy tietyillä kierroksilla.. Ärsyttäähän tuo mut ei oo tieto taitoa ongelman korjaamiseen..
Kertokaa lisää jos ootte ratkaisseet onkelman.
-
Täällä samaa ongelmaa XC60 -09 kanssa. Onko kellään tietoa puhaltimen varaosanumerosta jolla voisi korvaavaa saalistaa netin syövereistä? Motonetissä kustantaa 280€ https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/131087/418722?ajoneuvo=800 (https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/131087/418722?ajoneuvo=800)
Sinisellä vastaava ties mitä...?
Muokkaus: Viron puolella: http://alvadi.ee/fi/varaosat/volvo/v70-bw-2007/sisailmanpuhallin/ (http://alvadi.ee/fi/varaosat/volvo/v70-bw-2007/sisailmanpuhallin/)
-
Täällä samaa ongelmaa XC60 -09 kanssa. Onko kellään tietoa puhaltimen varaosanumerosta jolla voisi korvaavaa saalistaa netin syövereistä? Motonetissä kustantaa 280€ https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/131087/418722?ajoneuvo=800 (https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/131087/418722?ajoneuvo=800)
Sinisellä vastaava ties mitä...?
http://alvadi.ee/fi/varaosat/volvo/xc60-2008/sisailmanpuhallin/
-
Täytyy varmaan jossain välissä ottaa irti ja katsoa saisko tuohon vaihdettua pelkän laakerin tai sitten tilata tuolta virosta uusi.
Make, mitä esimerkkiä tarkoitat?
-
Make, mitä esimerkkiä tarkoitat?
Nyt siellä on linkki joka jäi pois.
-
Onko tuo vaihto XC60:ssä samanlainen operaatio vai pitääkö purkaa jotain muutakin?
-
Nyt pimeni koko puhallin. Tilasin uuden tuolta alvadilta.
Irrotin tuulilasin ja konepellin välissä olevan muovisen suojan ja kokeilin puhallinta niin se pyörii todella raskaasti käsin ja heiluu akselin päästä säteissuunnassa varmaan 5mm molempiin suuntiin.
Saakahan tuota puhallinta irti ilman tuota erikoistyökalua ja tarvitaanko tuota työkalua uuden asennuksessa?
-
Ei saa puhallinta irti iliman työkalua. Yhyren ehtoon siihenki uhurasin, jonka jälkeen piti nöyrtyä ja tehdä työkalu, kun uus puhallin saapui. Sillä irtos hienosti ja meni uusiki paikalleen. Kyllä nyt humajaa!
-
Perkele. Puhallin taas mykäksi. Kestihän se aika lailla tasan vuoden verran. Puhaltimen sulake oli kunnossa ja Autocomilla ei vikakoodeja löytynyt. Pitää koittaa nyt ensin moottoritilasta käsin pyöritellä sitä ja katsoa onko jumissa vai mikä on ennenkuin alkaa puhallinta irrottelemaan kun ei oo mikää maailman mielekkäin homma..
-
Puhallin paskana. Moottoritilasta päin kun virrat päällä heiluttelee puhaltimen siipeä käsin niin välillä "nappaa kiinni" ja pyörähtelee vaikeasti jonkin aikaa. Muuten kun käsin tuota pyörittelee niin ei oo mitään ihmeellistä havaittavissa. Ei muutaku puhallin irti ja alakaa kysellä Alvadilta takuuseen uutta puhallinta. Olis pitäny se alkuperänen varmaan ostaa.....
-
Perkele. Puhallin taas mykäksi. Kestihän se aika lailla tasan vuoden verran. Puhaltimen sulake oli kunnossa ja Autocomilla ei vikakoodeja löytynyt. Pitää koittaa nyt ensin moottoritilasta käsin pyöritellä sitä ja katsoa onko jumissa vai mikä on ennenkuin alkaa puhallinta irrottelemaan kun ei oo mikää maailman mielekkäin homma..
Mulla oli huono kytkentä vänkärin jalkatilassa ja puhallin hiljeni välillä sen takia. Kannattaa ravistella keltapunaista paksua johtoa ensialkuun. Vaihdoin silloin tuon alvadin tarvikeföönin, mutta vaihdoin sen jo takaisin alkuperäiseen, kun vika löytyi. Alkuperäinen puhaltaa selvästi lujempaa.
-
Mulla pian 100tkm:ä pyöriny Motonetin, hyvin puhaltaa.
-
Olipa jännä homma. Virrat autossa päällä ja puhaltimen ohjaus täysillä n. 15min ravistelin puhallinta moottoritilasta käsin ja tungin sormia siipien välistä ja retuuttelin sielä siipipyörän sisäpuolella olevaa "roottori-staattori mölttiä" ja aina tosiaan välillä nappas kiinni ja pyörähteli katkonaisesti kunnes yhtäkkiä niinku salama kirkkaalta taivaalta nappas ihan kunnolla kiinni ja pyörii niinku uus.
Nyt täs testaillu eri nopeuksilla ja välillä käynnistelly ja sammutellu niin tosi hienosti pyörii eikä pidä mitää ylimääräistä kitinää niinku vanha puhallin piti. Taidan silti ottaa yhteyksiä Alvadille ja yrittää uutta takuuseen kun tulee viikon päästä se 1v täyteen tilauksesta niin hetkenpäästä se leipoo kumminki lopullisesti.
-
Kun ei vaan olis huono kytkentä johtosarjassa eikä puhaltimessa...
-
Joo täytyy koittaa noita johtojaki vähä ravistella.
-
Huomiona vielä tuohon puhaltimeen sellainen, että kun sitä tosiaan ravisteli ja aina kun se vähän nappas kiinni, mutta ei kuitenkaan lähtenyt pyörimään niin kuulosti ja tuntui aivan siltä niinkun olis moottori/akseli pyöriny tyhjää eli käyttäytyi aivan kuin esim. akselin ja siipipyörän välistä puuttuisi kiila, mutta sanottakoon, että tuossa tilanteessa akselikaan ei kyllä myöskään pyörinyt. Ja puhallin oli tosiaan muuten täysin mykkä huolimatta siitä mikä oli puhaltimen nopeusohje, mutta ravistellessa yritti aina jotain sanoa.
Nyt oon ajanu 150km eikä mitään ongelmaa. Toivotaan ettei huomenna zippaa kun pitäis ajaa 500km.
-
Tollain mullakin teki kunnes lopulta loppui hiilet ja ei enää pyörinyt ollenkaan.
Sain lisäaikaa puhaltimelle sippaamisen jälkeen pariksi päiväksi kun konehuoneen puolelta ravistelin siipeä.
Koko oirehtiminen alkoi jo kesällä vikinällä jolloin laitoin reilusti sprayrasvaa joka ilmeisesti sai aikaan kunnon hiomatahnan hiilipölyn kanssa joka sitten kulutti lopunkin hiilen pois ;D oli karsean näkönen moottori sisältä. 6 vuotta 5 kuukautta ja 330tkm kesti orggis-puhallin.
Nyt siellä on Skandixin halvempi ja puhaltaa aivan kuin se alkuperäinenkin, minä en huomaa eroa.
-
Vaihto homma ei ole niin paha kuin äkkiseltään vois luulla. Joku 4 tuntia meni kun rauhassa tein.
Sellainen vinkki että ottakaan apparin lattiamatto kokonaan pois, menee hermo siihen kun se on kokoajan tiellä vaikka yrittää kääntää sivuun sitä. Lähtee kun irroittaa penkin etummaiset pultit ja vetää välistä.
Mittariston puolelle lukituksen väliin isohko ruuvitaltta väliin niin saa apparin puolelta pyöräytettyä moottorin auki erikoistyökalulla. Erikoistyökalu on helppo tehdä kun on uusi moottori irrallaan mallina.
Hyvät ohjeet hommaan:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=62130
-
Mulla olis alkuperäinen sisätilan puhaltimen moottori noin 35.000km ajetusta autosta.
(http://i958.photobucket.com/albums/ae65/Harri1953/V70%20II%20S80%20II/029_zpsbyvnphkn.jpg)
(http://i958.photobucket.com/albums/ae65/Harri1953/V70%20II%20S80%20II/030_zpswkfzyz6n.jpg)
(http://i958.photobucket.com/albums/ae65/Harri1953/V70%20II%20S80%20II/031_zpsakks1k8k.jpg)
140e.
-
Nyt on tosiaan puhallin pelannut moitteetta. Penkinlämmitin tosin potkasi tyhyjää tuossa kun tuota puhallinhommaa selevittelin. En oo tosin kerenny vielä lukemaan vikakoodeja/tarkistamaan sulaketta tuon penkilämmittimen osalta, että sen kummemmin ei ole vielä tuosta mitään tietoa..
Alvadille kun soitin tuohon "suominumeroon" ja kerroin, että vuoden vanha puhallin on vikaantunut niin vironpoika vastas ja totes sen kummemmin mitään kyselemättä, että volvon varaosilla takuu puoli vuotta.
-
Taas sama vika puhaltimessa. Heiluttelin tuon Hessun mainitseman keltapunasen johdon vänkärin jalkotilasta ja mittariston takaa. Mittasin jännitteen myös puhaltimelle tulevasta liittimestä ja näytti n. 12v. No ei muutakun tuulilasin alla oleva musta muovi pois ja heiluttelemaan puhallinta siivestä, niin taas sama homma eli kun vähän retuuttelee siivestä niin ikään kuin nappaa kiinni ja pyörii taas jonkin aikaa mutta aika epätasaisesti.
Vieläkö ghostilla on tuo puhallin myynnissä?