Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: S4ce - 15.01.2016, 16:55:19

Otsikko: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
Kirjoitti: S4ce - 15.01.2016, 16:55:19
Kuten ehkä jotkut ovat jo jostai bonganneet niin minulle kulkeutui tällainen ensimmäiseltä omistajalta oleva V70R AWD. Syksyllä tapauhtui tosiaan tällainen käänne talviauton suhteen, ajatuksena oli ollut hankkia XC70 mallinen talvikulkine mutta se saa nyt odottaa kun tämä hoitaa talven käyttöauto tarpeet. Ensi talvena sitten uudet kujeet...

Autolla on aivan täysi Bilian huoltohistoria, ja auton historian aikana vain kaksi huoltomiestä ovat tästä autosta pitäneet huolta, vähintään kevät- ja syyshuollon yhteydessä. Muutakin mielenkiintoista historiaa autosta löytyy vaikka millä mitalla ja se alkaa siitä kun auto tuli enimmäisenä demo yksilönä Suomeen ja on tosiaan Suomen ensimmäinen V70R AWD. Suomessa auto vietti ensimmäiset pari viikkoa demoautona, jolloin myös auton ensimmäinen omistaja sai Volvon silloiselta toimitujohtajalta kutsun tulla koeajamaan kyseinen yksilö ennenkuin auto jatkaa matkaansa näyttelyautona muihin maihin näyttelyihin. Volvon toimarilla ilmeisesti oli ajatuksena myydä tälle kyseiselle herrasmiehelle uusi auto silloisen 850R:n tilalle...

Pari kuukautta meni ja herrasmies sai taas puhelun Volvon toimarilta, "Tehdäänkö samalla tavalla kuin 850Rän kanssa että ostat, meiltä tämän hyvään hintaan pois?". Herrasmiehellä ei omasta mielestään ollut huutavaa autonvaihdon tarvetta sillä hetkellä, mutta kovana business miehenä ehdotti kuitenkin diiliä että Volvo vuokraa häneltä hallitilaa Hernesaaresta ja perustaa sinne sitten Oma Mekanikko huollon, niin hän voi miettiä auton ostamista. Noh lopputuloksen varmasti arvaattekin...

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/Volvo%20viesti_zpsnpjtb9j1.jpg)

Seitsemäntoista vuotta Saarikankaan ja auton yhteinen taival kesti kunnes tiet erkanivat.
Niinkuin aikaisemmin mainitsin niin auto on erittäin hyvin huollettu, mutta tottakai vanhassa autossa tekemistä riittää. Teknisellä puolella oli jonkun verran pikkuvikaa mitä ei ole huomattu kun auto ollut rauhallisessa ajossa ja ajettu lyhyttä ajoa. Minulle saapuessaan kuitenkin ulkokuoressa oli melkoisesti sanottavaa, etupuskuri ajettu mökkitiellä kiinni niin että se oli mennyt halki ja maalit jääneet matkalle, takapuskurin päälle nostettu tavaraa niin että siitäkin oli maalit lähteneet, niin ja helmoissa kulumaa kun lahkeet osuneet. Auton oltua kolme päivää minun omistuksessa päätinkin purkaa auton osiin ja kiikuttaa osat maalaamoon.

Samalla kun osat oli maalaamossa hoidin muovihelmojen alla olevat alkavat ruosteet ja kiikutin EU tunnuksilla olevat rekisterikilvet konttorille, ja tilasin uudet ilman EU tunnuksia. Eihän nyt tämän ikäisessä alkuperäisessä Suomi autossa voi olla EU kilpiä, eihän...?!

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/12511096_1129620680411566_427231274_o_zpstn4p7ye9.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/11053320_696280153805613_6399033447753900742_o_zpsojtyd6gi.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/12239174_696280150472280_5263101948573767969_o_zpsru8ukuhm.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/12208722_696280107138951_483954895910509769_n_zpsoojrq8vd.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/12240819_696280147138947_4623404510136688523_o_zps4o04ja12.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/12195086_696280293805599_5378436406357956880_o_zpsosouqcng.jpg)


Maalauksen jälkeen myllytin auton ja pistin päälle kunnon vahat niin on helppo pitää auto puhtaana myös talvella. Pimeiden iltojen laskeutuessa huomasin kuinka huonot vanhat ajovalot olivat, joten jotain niille oli tehtävä. Keulalle asentuikin C70 Volvosta tutut kirkaslasiset umpiot ja kaveriksi tilasin kirkaslasiset vilkut. Takalasin pyyhkiän varsi oli mennyt aika pahan näköiseksi niin siihen lääkkeeksi tilasin Volvolta 960 muovisen varren.

Tällä hetkellä mennään ulkonäöllisesti tässä kuosissa...

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/R%20Kilveton_zpscbi6oy2o.jpg)
(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/R%20Kilveton2_zpsxghuncmz.jpg)

Alkujumpan jälkeen onkin sitten päässyt nauttimaan autosta, pikku parannuksia tehden koko ajan. Pitkästä aikaa taas mukava talviaamuna istahtaa nelivedon rattiin.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/IMG_0101kilveton_zpswwtukgzd.jpg)
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: Duke - 15.01.2016, 19:52:40
Sulta puuttuukin toi toinen putki tuolta. Siksi sitä putkistoa kyselit :)
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: Duke - 15.01.2016, 20:02:49
Ja hyvälle näyttää 8)
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: pomo - 15.01.2016, 20:51:30
Siia lähes paalikunnossa oleva historiallinen V70R awd.  :D
Hienoa että eheytät tämän, ja joku sit saa jatkaa kun löydät sen XC:n.

-H- Hattua nostan jo pelkästään aikaisempien tekemisiesi vuoksi.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: S4ce - 15.01.2016, 20:53:51
Joo tuplaputki ostohousut on ollut jalassa jo jonkin aikaa, katsotaan nyt mihin putkistoon päätyy
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: Juhizz - 15.01.2016, 20:57:07
Hieno auto ja mielenkiintoinen historia. Pala suomalaista Volvo -historiaa pelastettu  O0
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: Duke - 15.01.2016, 20:58:40
Joo tuplaputki ostohousut on ollut jalassa jo jonkin aikaa, katsotaan nyt mihin putkistoon päätyy
Yritän nopeasti saada katsottua sen putkiston kunnon siitä ärrästä.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: X70R - 16.01.2016, 02:16:58
Hyvältä näyttää!  O0

Milloin tää on rekattu liikenteeseen?
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: S4ce - 18.01.2016, 18:43:26
Siia lähes paalikunnossa oleva historiallinen V70R awd.  :D
Hienoa että eheytät tämän, ja joku sit saa jatkaa kun löydät sen XC:n.

-H- Hattua nostan jo pelkästään aikaisempien tekemisiesi vuoksi.

Kiitos, mukava kuulla että kädenjälkeä arvostetaan.

Eheytän toki, mutta eipä tämä myyntiin ole päätymässä vaan ihan omiin kokoelmiin muiden laitteiden kaveriksi :D


Hyvältä näyttää!  O0

Milloin tää on rekattu liikenteeseen?

Kiitos. Piti ihan tarkistaa tuo rekisteröinti, näyttäisi olevan 27.3 1998 ensirekisteröinti Suomen kilpiin
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: X70R - 19.01.2016, 00:40:12
Kiitos, mukava kuulla että kädenjälkeä arvostetaan.

Eheytän toki, mutta eipä tämä myyntiin ole päätymässä vaan ihan omiin kokoelmiin muiden laitteiden kaveriksi :D


Kiitos. Piti ihan tarkistaa tuo rekisteröinti, näyttäisi olevan 27.3 1998 ensirekisteröinti Suomen kilpiin

Hyvä että päätyy harrastajien käsiin nämä vähän erikoisemman historian omaavat yksilöt  8)

Onko mitään tietoa, onko ollut ruotsin rekisterissä missään vaiheessa?
Omat Saffranit on rekattu ruotsissa 11.4.1997, joista ainakin farkku on ollut jonkinlaisena esittely autona.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: S4ce - 21.01.2016, 09:00:39
Hyvä että päätyy harrastajien käsiin nämä vähän erikoisemman historian omaavat yksilöt  8)

Onko mitään tietoa, onko ollut ruotsin rekisterissä missään vaiheessa?
Omat Saffranit on rekattu ruotsissa 11.4.1997, joista ainakin farkku on ollut jonkinlaisena esittely autona.

En usko että olisi ollut Ruotsin kilvissä missään vaiheessa. Toki auton kohdalla on niin paljon kysymysmerkkejä ajan suhteen, ennenkuin se on rekisteröity Saarikankaan nimiin. Kun ei tosiaan tiedä onko se ollut esim. koekilvillä koeajettavissa ensimmäiset ajat Suomessa, ja kuinka kauan ollut reissussa kiertämässä maailmalla näyttelyitä.

Esimerkiksi tuo minun 245 California on toiminut lehdistö ja maahantuojan demoautona Göteborgissa vajaan puoli vuotta kun vuosimallin 1982 muutokset on esitelty. Kun se tuotiin Suomeen se oli X aikaa Sturenkadun Volvon tiloissa esillä, ja koko tämän ajan Volvon tehtaan omistuksessa, vasta kun isoisäni osti auton se rekisteröitiin hänen nimiinsä ja kilvitettiin suomeen.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: S4ce - 29.01.2016, 08:35:49
Maski tuli päivitettyä ruutumalliseen, sen verran kuitenkin kunnioitin auton alkuperäisyyttä että maski on vuosimallille oikealla Volvo logolla. Uusi R-Logo löysi myös paikkansa siitä kohtaa missä mielestäni olisi jo tehtaalta pitänyt olla kyseinen merkki.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/Volvo%20V70R%201998/Maski%20Kilveton_zpshbhtgou3.jpg)

Kun nyt tämäkin projekti jotenkin tuntuu taas riistäytyvän käsistä niin tuli hankittua hyväkuntoinen sarja R-Etupenkkejä. Minulla kun on kuskin istuinosassa ryppyjä niin saapahan nyt senkin asian korjattua ja sisustan entisöityä uutta vastaavaksi.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: sofronieva - 30.01.2016, 21:47:49
Tästähän tulee huikean hieno! Toivottavasti näkyy kesän tapahtumissa.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: JuHaU - 30.01.2016, 22:34:50
Tämähän on oikea laivanvarustajan merikontti.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: Teemu- - 30.01.2016, 22:49:32
Tää väri on kyllä miun mieleen. :)

Tämmönen samanvärinen farkku seisoskelee Imatrallakin yhden korjaamon pihassa siirtokilpien kera, tiedä sit mikä sen kohtalo on. :D
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: S4ce - 04.02.2016, 13:26:46
Tästähän tulee huikean hieno! Toivottavasti näkyy kesän tapahtumissa.

Kiitos, kyllä sitä pitää vielä jonkun verran hieroa että kehtaa kesän tapahtumiin tuoda. Mutta toivottavasti olen saanut hierottua sen omanmielen mukaiseksi kesään mennessä :D

Tämähän on oikea laivanvarustajan merikontti.

Juurikin se, the one and the original ;)


Eilen tuli varustusta lisättyä enemmän tämän päivän standardien mukaiseksi. Asensin Yatourin Bluetooth sarjan, en voi kuin suositella. Asennus oli helppo, hommaa toki vaikeutti se että autoon oli asennettu kaksi puhelinsarjaa joten bokseja, telineitä, johtoja ja luureja riitti. Nyt on kaikki purettu pois ja Yatour tilalla, itse Yatourin asensin keskikyynärnojaan niin se on poissa silmistä, mutta helposti käytettävissä jos tarvetta, mikrofooni tuli ihan a-pilariin ja bluetooth vastaanotin ja vastausnappi virta-avaimen viereen helposti käden ulottuviin mutta silti piilossa. Asensin myös ihan kunnon puhelintelineen mihin saa eri mallisia puhelimia kiinni ja helppo käyttää esim Spotifya tai navigaattoria.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: S4ce - 08.02.2016, 12:12:01
Dukelta tuli lunastettua lääkettä tuohon vaivaan joka tätä autoa on riivannut uudesta asti, tuplaulostulon puutostila. Nyt tämäkin on korjattu, vielä kuskin puolelle kranssi niin on homma niinkuin pitää. Dukelta tarttui myös mukaan pari hyvää ideaa, niistä lisää seuraavassa jaksossa  ;)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/Volvo%20V70R%201998/Putkisto_Kilvetoumln_zps7gkfa91f.jpg) (http://s250.photobucket.com/user/S4ce/media/Volvo%20V70R%201998/Putkisto_Kilvetoumln_zps7gkfa91f.jpg.html)
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: Duke - 08.02.2016, 12:38:35
Nythän se hönkii niin kuin pitääkin, eli molemmilta puolilta.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: Orlov - 08.02.2016, 14:37:14
Luulin jo bonganneeni tämän, mutta onkin näköjään erilainen putkisto :) Eli Tsadissa on ainakin kaksi tämmöistä?

Tuplaputket oli, mutta pyöreät ulostulot.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: S4ce - 08.02.2016, 14:39:08
Torstaina asennettu tuo tuplaputkisto, eli ennen sitä jos olet nähnyt niin oli vain tosella puolella. Ja tietääkseni Espoossa liikkuu toinen suht samannäköinen
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: S4ce - 16.02.2016, 15:48:31
Viime viikolla rantautui tällainen paketti.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/Volvo%20V70R%201998/IMG_0182_zps2rsfmec5.jpg)

Paketin sisältö paljastui asennuksen jälkeen alkuperäiseksi poikkitueksi
(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/Volvo%20V70R%201998/IMG_0183_zpsujt291u2.jpg)

Tästä on hyvä aloittaa konehuoneen pesu ja varustelu  ;)
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: Juhizz - 16.02.2016, 19:55:36
Saiko vielä ihan siniseltä vai tuliko tuo toisaalta?
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: S4ce - 17.02.2016, 10:51:24
Saiko vielä ihan siniseltä vai tuliko tuo toisaalta?

Ihan siniseltä tiskiltä sai tilattua.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: S4ce - 31.03.2016, 14:08:02
Kevättä on odotettu, mutta tie kohti kevättä on ollut melkoisen kivinen ja paljon vastoinkäymisiä on tullut vastaan.

Maaliskuun alussa huomasin että eturenkaasta oli mennyt runko, pari päivää ehdin tällä renkaalla ajella ja valmistautua uusin kesävantein siihen että kesärenkaat on vaihdettava alle asap.

Vanteiksi valitsin BBS CH:t 18" kokoisina, nämä maalattiin samaan väriin kun ärrän vakiovanteet

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/Volvo%20V70R%201998/IMG_0303_zpsewrlxhpb.jpg)

Vanteet kun sain konttiin ja oli tarkoitus lähteä kohti rengasliikettä niin eiköhän se eturengas antautunut. Sen verran sain ilmaa pysymään renkaassa että sai juuri ja juuri ajettua hallilta 2km matkan rengasliikeeseen.

Sopivasti sain sitten pakon saattelemana kesärenkaat alle ja viikonlopuksi tulikin mahtavan keväinen sää niin pääsi nauttimaan auton kesä luukista.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/Volvo%20V70R%201998/Kevaumltaurinko%20kilvetoumln_zpswqzy7aia.jpg)

Tätä iloa riittikin sitten noin kolme päivää kunnes iski isompi haaveri. Aamulla huomasin että joku rohisee oikean etupyörän tienoilla kun kääntää täysillä vasemmalle, kuulosti siltä kuin jarrupalat alkavat olemaan ehtoopuolella ja metalli hankaa jarrulevyyn. Ajattelin että vanne on löysällä joten ajoin hallin kautta kiristämään vanteet.  Hallilta lähdin ajelemaan kohti työpaikkaa ja soittelinkin jo huoltoon jos iltapäivällä olisi vaikka nostanut auton ylös ja tarkistanut mistä rohina kuuluu. Tällä 5km matkalla sitten rohina paheni todella pahaksi ja päätinkin laskeutua aiottua aikaisemmin alas kehätieltä tarkistamaan tilannetta, vanne oli kiinni, alapallo paikoillaan ja yläpääkin oli niinkuin pitää, eli ei muuta kuin linkaten viimeinen kilometri työpaikalle että saa auton parkkiin ja haettua sitten illemmalla trailerilla pois.  Perille pääsin mutta parkkiruutuun peruttaessa etupyörä lukkiutui ja eteenpäin ajettaessa etupyöristä hävisi veto.

Autosta noustessani minua kohtasi tämän näköinen näky...

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/Volvo%20V70R%201998/image2_zps8kiv4qn5.jpg)

Illalla sitten autoa hakemaan trailerilla. Auto tunkilla ylös ja ihmettelemään mitä ihmettä onkaan tapahtunut...

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/Volvo%20V70R%201998/image3_zpsu5gx6zgo.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/Volvo%20V70R%201998/image4_zpsdtyxwcrx.jpg)

Kuten kuvasta näkyy niin laakeri oli paloitellut itsensä ja koko napa irronnut, vetari meni poikki samassa rytäkässä.

Vanteen kun irrotti niin jarrulevy ja napa putosikin maahan...

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/Volvo%20V70R%201998/image5_zpsavvpsmag.jpg)

Uusiksi meni siis vetarin ulkopää, ABS anturi, ABS kehä, pyörännapa laakereineen, jarrupalat ja levyt. Peltivaurioilta siis vältyttiin koska vauhtia oli alle 10km/h. Ilmeisesti laakeri antautui ilmaan mitään varoitusta, ei pitänyt mitään jurinaa tai lämmennyt jne. 2viikkoa aikaisemmin autosta oli tarkistettu kaikkien laakereiden välyydet...

Noh nyt auto on taas kasassa, toki varmuudeksi menee ihan kaikki laakerit vaihtoon ennen kuin autolla uskaltaa ajaa yhtään sen enempää...
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: Orlov - 01.04.2016, 01:38:41
Hyvä ratkaisu. Ovat niin homogeenisiä nuo laakerit olleet jo pitkään, jotta kun yksi laukeaa, niin muut seuraavat perässä. Edessä se on kuitenkin ja harrasteautossa, kun kerralla tekee, niin ei tarvitse todennäköisesti asiasta enään huolehtia :)
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.04.2016, 10:42:28
Aika harvinaista, että lähtee noin irti koko napa.  :o Jos tuo olisi irronut satasen vauhdissa, olisi jälki ollut huomattavan rumaa.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: Juhizz - 01.04.2016, 11:00:16
Huhhuh.. tuo kun olisi tosiaan tapahtunut isossa vauhdissa  :o
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: Hiltsu - 02.04.2016, 00:47:47
Mistä tuo takalasin naarmuttaja on peräisin? Sopivasti siistisi tuon omankin perää moinen.

Hurjan näköisesti laakeri toellaan mennyt, ei toinna enää lotota, siun mahdollisuudet voittaa meni jo  :o ;D
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD
Kirjoitti: S4ce - 23.05.2016, 10:44:10
Kevät on vaihtunut kesään ja auto kulkee, pientä remonttia saa näköjään koko ajan tehdä että auto pysyy tikissä. Tällä viikolla tulossa uutta tuulilasia, tulppia ja takalaakerit. Huoltojen välissä onneksi ehtii välillä käydä netissä tekemässä heräteostoksiakin. Tämänkin auton kanssa jatkuu oma tyylini eli varustelu erikoisilla osilla ja auton puunausta uutta vastaavaan kuntoon.

Kevät on menty ulkoisesti aika samassa kunnossa kuin aikaisemmissakin kuvissa.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/njk%20kevat_zpsb0y9uvpf.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/IMG_0374_zpsqkwva9xm.jpg)

Jotain ulkonäköönkin vähän liittyvää toki tulossa, näistä suuri kiitos nimimerkille jarikei. Tulossa siis aikanaan varustelistassa ruksittavissa ollut Öhlinsin alusta

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/IMG_0404_zpsb7gukgop.jpg)

Kun alusta saadaan kuntoon on myös tekniikkapuolelle tulossa pientä muutosta, joten konehuone sai huomiota puunauksen muodossa niin on mukavempi ruuvata. Perus pesu, muovien hoito ja alumiiniosien öljyjämien ja hapettumien poisto.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/IMG_0481_zpsv7erl5f6.jpg)

Kun konehuone on putsattu on mukava asentaa Volvo Orginal osia, tällainen löytää paikkansa konehuoneesta tänään.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/V70R/hiilikuitu_zpshtxwldhg.jpg)

Muista muutoksista sitten enemmän seuraavassa jaksossa...


Hiltsu: takalasinpyyhkiä on facelift 960 Volvosta, pienellä modifikaatiolla menee paikoilleen.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
Kirjoitti: S4ce - 05.01.2018, 14:11:17
Näin se aika kuluu, pari vuotta sitten viimeisen päivityksen...

Niinhän tässä on ilmeisesti päässyt käymään että R kuume iski pahasti tämän V70Rän kanssa, ja muutenkin nuo T5 moottorilliset lelut lisäntyneet pihassa.

(https://i.imgur.com/NIADVoX.jpg)

Kesällä 2016 tuli käytyä NordicR tapaamisessa Ruotsissa, ja pitkään kytenyt T-5R T-Gul kuume taisi roihahtaa. Olin jo pitkään ennen sitäkin reissua pitänyt silmiäni auki josko olisi löytynyt Ruotsista tai Suomesta 850 Sportswagon keltaisena, manuaalina , ruosteettomalla korilla ja tietenkin aluperäisessä kunnossa. Sellainen löytyikin pitkän etsinnän jälkeen ihan Suomesta, ainoa pikku vika autossa oli että veivistä oli laakeri pettänyt, mutta sellainen ei onneksi ole kovin iso ongelma. Eli auto vaihtoi omistajaa ja auto siirrettiin halliin siistittäväksi. Volvo Viestin kuvauksien jälkeen moottori nostettiin pois keulilta ja sitä olen nyt kunnostanut ja laitellut aina kun aika on antanut myöden.

(https://i.imgur.com/gaFqkpn.jpg)
(https://i.imgur.com/3wNIuiK.jpg)

(https://i.imgur.com/HByamQv.jpg)
(https://i.imgur.com/xw6I1fH.jpg)
(https://i.imgur.com/K7KHP9O.jpg)

Moottorin resepti on nyt
H-Profiilit
Kansi vähän avarrettu ja R-Seetit
Jyrkemmät nokat
65mm kaasuläppä
EV14 870cc suuttimet
V70R mk2 pakosarja
Ahtimeksi tulee näillä näkymin Garrett GTX3582R

(https://i.imgur.com/mUgn4kzl.jpg)
(https://i.imgur.com/rhUywpCl.jpg)
(https://i.imgur.com/jZEXchCl.jpg)

Luvattuani niin itselleni kuin kotona että viimeinen Volvo jonka ostan on T-5R, niin seuraava pakko ostaa Volvo tulikin sitten annettua avovaimolle joululahjaksi Jouluna 2016. Tämä hienokuntoinen 1994 850 T5, tuli auton ensimmäiseltä omistajalta. Auto oli myyty hänelle aikanaan uutena kun hän lähti töiden perässä Hollantiin, ja muuttaessaan takaisin Suomeen myös Volvo sai matkustaa mukana tänne. Ostaessani auton huomasi hyvin että auto oli tosiaan pidetty erittäin hyvin loppuun asti, tästä kertoi esim 4000km sitten Volvolla asennettu uusi vaihdelaatikko (manuaali), ja 12 000km sitten Volvolla vaihdettu uusi mittaristo ja pari vuotta sitten vaihdetut uudet etupenkit (Koira oli tehnyt jäljet vanhoihin)

Tähänkin autoon on nyt vuoden aikana tehty pieniä päivityksiä käyttömukavuuteen ja ulkonäköön.
Ajotietokone
Sähköpenkit muistilla molemmille etupenkeille (Penkit verhoiltu uudestaan auton alkuperäisellä verhoilulla)
Alkuperäinen 2-Din Premium Sound radio ja siihen lisätty Bluetooth järjestelmä musiikille ja puheluille
USA Vilkut
V70 Takavalot
Ikkunatummennukset
18" Vanteet

(https://i.imgur.com/9oiCDyH.jpg)
(https://i.imgur.com/kfzzEmM.jpg)

(https://i.imgur.com/ehiyojV.jpg)

Ja lupaus siitä että T-5R tosiaan on viimeinen Volvo jonka ostan on pitänyt oikein hyvin. Nyt niitä toki on jo 2kpl, toinen on manuaali ja toinen automaatti. Tämä viimeisin tuli ostettua puoli vahingossa kun eräänä aamupäivänä tietokoneen näytölle napsahti autoliikkeen myynti-ilmoitus erittäin hienon näköisestä keltaisesta 850 Sportswagonista joka oli kaiken lisäksi yksi kahdestakymmenestäkahdesta alunperin Suomeen tuodusta keltaista T-5Rstä. Auto oli kunnoltaan jopa parempi kun menin autoa ihmettelemään ja kaupat tuli tehtyä siltä istumalta, ihan vain sen takia että ei vain auto joutuisi vääriin käsiin...

Seuraavana päivänä kun kävin auton hakemassa niin positiivisena yllätyksenä tuli pirteys, autoon on ilmeisesti asennettu lastu ja viime aikoina myös uusi ahdin.

Tähän autoon ei ole tarvinnut muuta tehdä kuin vaihdoin varuiksi jakohihnan, joka oli toki 2000km sitten vaihdettu mutta vuonna 2014. Ja samassa vaihtui nokka-akseleiden stefat ja avaimenperä 850 Racing malliseen. Startin voisi jossain vaiheessa vaihtaa, koska se on vähän laiskan puoleinen... Niin ja tietenkin takakontin uudet merkit pitää asentaa.

(https://i.imgur.com/oeSdl5w.jpg)
(https://i.imgur.com/aZgRXwC.jpg)
(https://i.imgur.com/kxIpqo2.jpg)
(https://i.imgur.com/Nwn2148.jpg)
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
Kirjoitti: Ribbe - 05.01.2018, 14:22:45
Näin se aika kuluu, pari vuotta sitten viimeisen päivityksen...

Niinhän tässä on ilmeisesti päässyt käymään että R kuume iski pahasti tämän V70Rän kanssa, ja muutenkin nuo T5 moottorilliset lelut lisäntyneet pihassa.

(https://i.imgur.com/NIADVoX.jpg)

Kesällä 2016 tuli käytyä NordicR tapaamisessa Ruotsissa, ja pitkään kytenyt T-5R T-Gul kuume taisi roihahtaa. Olin jo pitkään ennen sitäkin reissua pitänyt silmiäni auki josko olisi löytynyt Ruotsista tai Suomesta 850 Sportswagon keltaisena, manuaalina , ruosteettomalla korilla ja tietenkin aluperäisessä kunnossa. Sellainen löytyikin pitkän etsinnän jälkeen ihan Suomesta, ainoa pikku vika autossa oli että veivistä oli laakeri pettänyt, mutta sellainen ei onneksi ole kovin iso ongelma. Eli auto vaihtoi omistajaa ja auto siirrettiin halliin siistittäväksi. Volvo Viestin kuvauksien jälkeen moottori nostettiin pois keulilta ja sitä olen nyt kunnostanut ja laitellut aina kun aika on antanut myöden.

Moottorin resepti on nyt
H-Profiilit
Kansi vähän avarrettu ja R-Seetit
Jyrkemmät nokat
65mm kaasuläppä
EV14 870cc suuttimet
V70R mk2 pakosarja
Ahtimeksi tulee näillä näkymin Garrett GTX3582R

(https://i.imgur.com/mUgn4kzl.jpg)
(https://i.imgur.com/rhUywpCl.jpg)
(https://i.imgur.com/jZEXchCl.jpg)

Luvattuani niin itselleni kuin kotona että viimeinen Volvo jonka ostan on T-5R, niin seuraava pakko ostaa Volvo tulikin sitten annettua avovaimolle joululahjaksi Jouluna 2016. Tämä hienokuntoinen 1994 850 T5, tuli auton ensimmäiseltä omistajalta. Auto oli myyty hänelle aikanaan uutena kun hän lähti töiden perässä Hollantiin, ja muuttaessaan takaisin Suomeen myös Volvo sai matkustaa mukana tänne. Ostaessani auton huomasi hyvin että auto oli tosiaan pidetty erittäin hyvin loppuun asti, tästä kertoi esim 4000km sitten Volvolla asennettu uusi vaihdelaatikko (manuaali), ja 12 000km sitten Volvolla vaihdettu uusi mittaristo ja pari vuotta sitten vaihdetut uudet etupenkit (Koira oli tehnyt jäljet vanhoihin)

Tähänkin autoon on nyt vuoden aikana tehty pieniä päivityksiä käyttömukavuuteen ja ulkonäköön.
Ajotietokone
Sähköpenkit muistilla molemmille etupenkeille (Penkit verhoiltu uudestaan auton alkuperäisellä verhoilulla)
Alkuperäinen 2-Din Premium Sound radio ja siihen lisätty Bluetooth järjestelmä musiikille ja puheluille
USA Vilkut
V70 Takavalot
Ikkunatummennukset
18" Vanteet

(https://i.imgur.com/ehiyojV.jpg)

Ja lupaus siitä että T-5R tosiaan on viimeinen Volvo jonka ostan on pitänyt oikein hyvin. Nyt niitä toki on jo 2kpl, toinen on manuaali ja toinen automaatti. Tämä viimeisin tuli ostettua puoli vahingossa kun eräänä aamupäivänä tietokoneen näytölle napsahti autoliikkeen myynti-ilmoitus erittäin hienon näköisestä keltaisesta 850 Sportswagonista joka oli kaiken lisäksi yksi kahdestakymmenestäkahdesta alunperin Suomeen tuodusta keltaista T-5Rstä. Auto oli kunnoltaan jopa parempi kun menin autoa ihmettelemään ja kaupat tuli tehtyä siltä istumalta, ihan vain sen takia että ei vain auto joutuisi vääriin käsiin...

Seuraavana päivänä kun kävin auton hakemassa niin positiivisena yllätyksenä tuli pirteys, autoon on ilmeisesti asennettu lastu ja viime aikoina myös uusi ahdin.

Tähän autoon ei ole tarvinnut muuta tehdä kuin vaihdoin varuiksi jakohihnan, joka oli toki 2000km sitten vaihdettu mutta vuonna 2014. Ja samassa vaihtui nokka-akseleiden stefat ja avaimenperä 850 Racing malliseen. Startin voisi jossain vaiheessa vaihtaa, koska se on vähän laiskan puoleinen... Niin ja tietenkin takakontin uudet merkit pitää asentaa.

(https://i.imgur.com/oeSdl5w.jpg)

(https://i.imgur.com/aZgRXwC.jpg)

(https://i.imgur.com/kxIpqo2.jpg)
Tuo V70R on helkkarin komea. Ainoa kauneusvirhe mikä sattuu silmään on pesurin kolot. Jos auto on harrastepeli niin itse ne peittäisin, mutta jos pussihousuillaan ja OEM hengessä niin äkkiä pesurit niihin :)
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
Kirjoitti: S4ce - 05.01.2018, 14:25:00
Olen aivan samaa mieltä kanssasi noista koloista, ja niihin on jo ostettuna peitelätkät jotka asennetaan keväällä samassa kun auto menee maalaukseen.
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
Kirjoitti: remes - 05.01.2018, 14:52:39
Jos saabismi on sairaus niin mitäs tämä sitten on? Kunnioitettavaa toimintaa kaiken kaikkiaan  :)
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
Kirjoitti: sofronieva - 05.01.2018, 16:19:35
Kerrassaan upea autokokoelma! Kateeksi käy!  :)
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
Kirjoitti: S4ce - 15.01.2018, 10:41:07
Hehhe Kyllä tämä kieltämättä vaikuttaa Saabismiakin vakavammalta sairaudelta... Mutta onneksi ihan mukavia autoja omistaa ja vaikka kaikki on Volvoja niin hyvin on erilaisia kuitenkin.

V70R on ollut viimeisen vuoden aikana hyvin vähällä ajolla, mutta huoltoja on tehty sitäkin enemmän. Kesällä kun auto seisoi välillä yli parikin viikkoa ilman mitään ajoa, huomasin että sisäilma vaikutti hyvin tunkkaiselta, vaikutti vahvasti siltä että kuivain oli täysin tukossa ja vaati vaihtoa. Samana päivänä kun olin viemässä autoa ilmastoinnin tyhjennykseen huomasinkin että lattiat olivat aivan litimärät. Ilmastointi tyhjennettiin ja auto ajettiin omaan halliin kuivaukseen. Sisustaa purkaessa löytyi myös toinen hyvin ilmeinen syy tunkkaiselle hajulle. Kesällä tuo kosteus oli mukavasti päässyt muhimaan...
(https://i.imgur.com/MreNv6C.jpg)

(https://i.imgur.com/YefifET.jpg)

Ei siinä muu auttanut kuin purkaa sisusta äänieristeitä myöden ja kuivattaa.
(https://i.imgur.com/NJpTtdT.jpg)
(https://i.imgur.com/r3lUMjG.jpg)

Lähemmin tutkiessa selvisi että neste oli ihan vettä, eli ei muuta kuin tuulilasi irti ja uudestaan liimaukseen. Myös lämppärin sisäkennon tarkistin samalla, ja siinä ei näkynyt mitään vuotoja, siksi en sitä lähtenyt tässä vaiheessa vaihtamaan.

Kun matot olivat irti niin ne tuli myös pestyä kunnolla.
(https://i.imgur.com/2Bjr1We.jpg)

(https://i.imgur.com/G3lhCDf.jpg)

Kun auto saatiin nippuun niin lähdinkin hakemaan vanteita Porvoosta, 2tuntia ajoa, jonka jälkeen yllätys yllätys. Lämppärin sisäkenno antautui ja puhalsi jäähdytinnesteet tuulilasin sisäpintaan. ;D ;D

(https://i.imgur.com/A1SwGMt.jpg)

(https://i.imgur.com/aMJS3tK.jpg)
(https://i.imgur.com/g9OGoVo.jpg)

Kun sisusta oli taas kuiva ja puhdas, lämpärin kenno vaihdettu, ilmastoinnin kuivain vaihdettu ja ilmastointi muutenkin huollettu, sekä öljynvaihto tehty pääsikin ajamaan jo vähän pidemmän huoltovälin. 2 päivää ajoa ja vedet pysyivät siellä missä kuulukin, seuraavaksi tulikin sitten pakokaasut sisälle. Autolla on nyt ajettu 5 päivää / kuudessa kuukaudessa, eli melkein joka kuukausi olen päässyt ajamaan päivän verran... Ei ihan huono saavutus R Volvolle  ;)

Pari viikkoa sitten ehdin ottamaan auton halliin huollettavaksi, ajatuksena vaihtaa downpipe (BSR), Ahdin 19T, uudemman mallinen pakosarja. Mitään ilmeistä pakokaasuvuotoa en ole vielä löytänyt, joten ajattelin että samalla nyt sitten rakentaa uuden ja vahvemman moottorin. Tähän jäätiin viime lauantaina...
(https://i.imgur.com/J9LBH7J.jpg)
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
Kirjoitti: S4ce - 05.02.2018, 11:54:56
Jatketaanpa siihen mihin viimeksi jäätiin. Eli konetta on purettu jo lisää, ja yllätyksekseni lohko on erittäin hyvässä kunnossa. Karstaa on hyvin paljon mutta puhdistamalla siitäkin selvitty.

(https://i.imgur.com/FfR1Bqj.jpg)

(https://i.imgur.com/IsBeUD5.jpg)

(https://i.imgur.com/9HEAq0z.jpg)

Kansi on jo käynyt kunnostettavana / parannettavana, ja oli kyllä ihan paikallaan kun karstaa oli jo sen verran että jokunen venttiilikin jo kantoi. Aikaisemminhan auto oli myös välillä pölläyttänyt pienet öljysavut käynnistäessä, ja oletus osui hyvinkin oikeaan, eli venttiilien kumit olivat jo pahasti ehtoopuolella. Nyt pitäisi kannen taas olla paremmassa kunnossa kuin uutena. Suuri kiitos tästä Kansisetille

(https://i.imgur.com/sFyagzW.jpg)

(https://i.imgur.com/GnnqLA0.jpg)

(https://i.imgur.com/trzLhhE.jpg)

Pakokaasuvuoto, tuo alkuperäinen syy miksi tätä lähdin ruuvaamaan saattoi mahdollisesti myös löytyä. Pakosarjan tiivisteet kun olivat tässä kunnossa... Ja pakosarja täynnä halkeamia...

(https://i.imgur.com/98JMtwz.jpg)

(https://i.imgur.com/HmfbM9Q.jpg)

(https://i.imgur.com/tBzqzQw.jpg)

Ja lopuksi ne hyvät uutiset, eli nyt on jo moottori menossa hitaasti mutta varmasti kasaanpäin.

(https://i.imgur.com/lWA0lO7.jpg)
Otsikko: Vs: Vuorineuvosmallinen V70R AWD ja sen kaverit
Kirjoitti: aprilli - 05.02.2018, 23:34:28
Hyvän näköstä tekemistä ja mielenkiintonen juttu auton historiasta!

Paljoko on kertynyt kilsoja tähän mennessä?

Nokitan käyttöönoton osalta...26.01.1998, allekirjoituksen R mennyt muuan Kankkusen perheeseen Espooseen.