Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: p444 - 16.01.2016, 12:29:56
-
Avataanpa uusi aihe.
Kirjoittelin aiemmin, kun vaihteistosta kuului siritystä. Aiemmin oli nykäiseviä vaihtoja kylmänä, mutta parani öljynvaihdolla hetkeksi. Vikakoodi oli solenoidi jumissa, varsinaista koodia en muista. Sitten alkoi tuo sirinä ja edelleen kylmänä.
Eihän tuo tietenkään parane vanhetessaan, eli alkoi taas tulla N > D viivettä ja kylmänä pudotti pari kertaa pykälän päältä. Siinä vaiheessa laitoin laitteen seisomaan ja ryhdyin selvittämään, mitä pitäisi tehdä.
Vikamahdollisuuksiahan on paljon. Asiantuntijat veikkaavat öljynsuodatinta, eli turbiinilukko pitäisi kunnostaa ja suodatin putsata. Yhtä paljon veikkauksia on tuohon venttiliikoneiston suuntaan.
Eilen sitten ajattelin viedä auton korjattavaksi, mutta eipä ota enää käytännössä kuin satunnaisesti vaihteen päälle. Sain sen talliin ja ajattelin, että lämpö voisi auttaa. Ei auta, eli herjaa vain vaihetiston toiminnan olevan alhainen. Saa sen vaihteen päälle jos malttaa vartin odottaa, mutta ei sillä uskalla ajaa.
Ja nyt kysymykset:
1) Itselle tulee nyt mieleen, että olisi se venttiilipöytä, koska ei kait suodatin voi yks kaks mennä ihan tukkoon. Öljyt vaihdettiin kuitenkin sillä uudella pesumenetelmällä ja toimi sen jälkeen varsinkin lämpimänä kuin uusi.
2) Sopiiko tuohon muut tf80-SC -laatikot kun ihan samalla varaosanumerolla olevat? Vaihtolaatikkoja olisi tarjolla ainakin uudemmista malleista suhteellisen hyvin.
Purkaminen on niin iso työ, että parempi selvittää ensin, ettei joudu tekemään kahteen kertaan. Sen venttiilipöydänhän pystyisi vaihtamaan paikallaan.
Vielä sen verran, että autolla on ajetttu 390 tkm, mutta puhdasta maatieajoa ilman kärryä. Ei mitään välyksiä, se testattiin laatikon toimiessa siniselläkin.
-
En usko noilla kilometreillä missään tapauksessa pelkkään venapenkin vaihtoon.
Suodatin alkanee olemaan varmaan jo niin tuossa, että olisi pakko vaihtaa.
Itselläni laatikko alkoi vollottamaan/ulisemaan kuten jos olet kuullut kun hydr.pumppu kavitoi..
Ääni tosin häipyi parin km:n ajon jälkeen, kun öljyt lämpesivät.
Kuluneessa laatikossa joku revolveri-juttu tarvii kuulema vaihtaa aika yleisesti.
-
Päivitystä
Vaihteet siis hävisivät kokonaan, eli ei ollut muuta vaihtoehtoa kun jumpata laite trailerille ja viedä korjattavaksi. Turbiini ja suodatin vaihdettiin ja toimii kuin uusi. Voin varauksetta suositella Autogearia Jokioisissa, osaavat homman ja tekevät sen, mitä tarvitaan.
-
Paljonko tämä lysti tuli kustantamaan, jos saa kysyä?
-
Alle 2000 tuohon tf80-sc -laatikkoon öljyineen, kun laskee vielä sen, että kelkan irrotuksen jälkeen joutui säädättämään kulmat. Kuulemma tyyppivika, muuten laatikko on hyvä.
-
Samat kyseiset ongelmat ilmestyivät viim.syksynä myös omaan autooni. Se huutava "sirinä" johtuu juurikin kun suodatin tukossa. Itse tilasin uuden vent.pöydän ja asensin sen. Sen jälkeen Autogearille auto lavetilla ja turbiinin kunnostus,uusi suodatin ja öljyt tietty. Sen jälkeen vaihteisto onkin pelannut kuin enkeli.
Voin lämpimästi suositella Autogearia ;) Muuten Laatikko oli ollut sisuskaluiltaan yllättävän siistissä kunnossa. Se on näissä aisineissa liki aina turbiini ja tukkeutunut suodatin mitkä aiheuttavat ongelmia.