Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volovomiäs - 16.01.2016, 13:30:25
-
Miten muilla pitää ajotietokoneen näyttämä keskikulutus paikkaansa. Mulla ainakin on ihan tolkuton se heitto, mitä tietsikka näyttää ja mitä todellisesti on mennyt. Kesällä heitto oli n. 1,5L / 100km alakanttiin ja nyt talvella on heitto ollut 2-2,7L / 100km. Eli ajotietokone näyttää liian vähän. Onko tuohon mitään lääkettä tai säätömahdollisuutta olemassa? Eihän tuohon nyt maailma kaadu, ei semmonen vika ole mut ei noin pahaa heittoa ole vielä yhdessäkään kulkineessa ollu ja kiinnostas sekin että mistä toi voi johtua.
Talvikelissä olen ajatellut että ajotietokone ei varmaan huomioi Articin käyttämää polttoainetta ja isompi heitto talvella vois siitä johtua. Kesällä huomasin sit sen että kun tein yhden reissun asuntovaunu perässä, niin silloin oli heitto taas isompi, muistaakseni jotain 2,5L luokkaa.
Auto on siis V70 D5 -02 automaatti.
-
1.5-1.6ltr. :pomo:
-
Mulla ainaki samaa luokkaa virhe, ei kait tuota pysty mitenkään säätämään. Talvella eroa varmaan isontaa Ardicin käyttö. Ei vakava juttu, mutta hieman kismittää tuollainen premium-luokan autossa. Kesällä mullaki näytti litran liian vähän, nyt talvella 2-3 litraa.
-
Lisälämmittimen käyttämä polttoaine ei kuulu kulutuslaskelmiin eli siitä se 1-2l lisäheitto
-
Mullakin heittää sen 1,5-2 litraa. Vaunu perässä heittoa on yli 2 litraa.
Ardic on ollut pimeenä jo kaksi talvea..
Ja edellinen -99 V70 heitti kanssa 1,5-2 litraa. Taitaa olla tehtaan tarkoituksella säätämä vituilleen..
-
täys vitsihän tuo kulutusmittari varsinkin dieseleissä on. ja automaatilla heittää vielä vähän extraa manuaaliin verrattuna
-
Sama juttu mun V 70 D5:ssa :-\ n. 1.00 l / 100km näyttää tietokone liian vähän...jopa silloin kun Ardic ei käy!
-
Jees, elikkä ihan ominaisuus on näkyy olevan. Pientä heittoahan noissa yleensä ainaan on mut kyllä nämä nyt on ihan omaa luokkaansa.
Kiinnosti vain tietää et onko muillakin samaa ominaisuutta, vai onko minulla vaan joku poikkeus että noin iso on se heitto.
-
täys vitsihän tuo kulutusmittari varsinkin dieseleissä on. ja automaatilla heittää vielä vähän extraa manuaaliin verrattuna
Toisaalta kyllä sen saa toimimaan myös oikein. Mulla on Vivarossa kulutusmittari, ja aina kun sen oon tarkistanut on mittarin ja paperin välinen ero ollut desin sisällä kun on yhtään pidemmän matkan keskuikulutuksen laskenut. Siis kesällä. Eberiä tuossakaan ei tietokone huomioi.
-
...kerroppa miten sen saa toimimaan kunnolla, kiitollisia löytyy paljon. voisin vaikka jo kiittää.
-
...kerroppa miten sen saa toimimaan kunnolla, kiitollisia löytyy paljon. voisin vaikka jo kiittää.
elä tuhlaa kiitosta, en usko että volvon diiselien kulutuksia saa kohtaamaan todellisuuden ja mittarin kanssa. ellei sitten joku osaa koodata hommaa paremmin. suurin heitto taitaa tulla jos rengastus ei täsmää nykytilanteen ja asetetun kanssa...
-
Juu taisi Jule puhua yleisesti kulutusmittareista. Mitehän uudemmissa volvon dieseleissä toimii kulutuslaskenta? Luulis että ovat jo tehneet asialle jotain. Bensakoneissa tuo käsittääkseni laskee vanhemmissakin suht tarkasti. Dieselpuolella on varmaan joku kesähessu palkattu kulutusmittariprojelktiin aikanaan ;D
-
Joo, siis tarkoitin tosiaan että siihen ei ole teknisesti mitenkään suuri ongelma saada kulutusmittari näyttämään oikein. Sen sijaan jos valmistaja katsoo että kulutusmittarin on syytä kaunistella kulutusta esim 10% niin sehän tekee sen, koska niin on käsketty toimia.
-
Bensakoneissa tuo käsittääkseni laskee vanhemmissakin suht tarkasti.
Näin on. 850 -95 T-5 man.
Ajotietokone vs laskettu kaunisteli keskikulutusta ~2500km Norjan reissussa n. 0,1-0,2l
-
Mites sit käyttäytyy se jäljellä olevat kilometrit kun aletaan menemään sen näyttämässä esim. vaikka 50km. Valehteleeko sekin että siihen ei voi luottaa lopussakaan. Täydellä tankilla ainakin minulla näyttää ihan höpöjä että parhaillaan 1500km vois tankilla päästä.
Vaikuttaako se kulutus valehtelu tuohonkin ja lopussa käy vaan niin että ajotietokone vois näyttää vaikka 50km että pitäis päästä mut sit käykin niin että se menee kerralla nollaan ja matka loppuu siihen. Onko kukaan tuota testannu tai tutkinu? Itse en ole vielä niin tyhjäksi uskaltanut päästää.
-
Kun alkaa näyttämään alle 100km, ei voi enää luottaa vaan kannattaa tankata heti kun voi.
-
Minulla on sellainen kokemus, ettei aine ole loppunut kesken vaikka menee jopa siihen - - km jäljellä.
Yleisesti ottaen täydestä tankista puoliväliin näyttää vähän optimistiselta. Kun viisari on puolessa välissä, trippimittarissa on 650-700km. Näyttäisi ihan kuin tankilla pääsisi ainakin 1300km.
No sitten kun tankin viisari on alle 1/4 niin tietokone väittää että pääsee vielä 250km, tasaisella matkavauhdilla kun mietit missä tankkaisi.. Ajat 100km lisää ja tietokone on vaihtanut jäljelläolevan matkan 80km. ;)
Kerran ajoin tällaisen tapauksen Tampereelta Helsinkiin päin. Matkaa kotiin oli paljon vähemmän kuin jäljelläoleva matka tietokoneen mukaan. Pakko oli kuitenkin tankata matkalla.
Tässä kannattaa ottaa huomioon, että jäljelläolevan matkan laskuri käyttää kulutuslaskennassa sen hetkistä kulutusta, ehkä ei aivan hetkellistä mutta vähän suodatettuna. Eli rauhallisessa hitaassa ajossa samat litrat tankissa tietokone näyttää pidempää matkaa kuin reilussa moottoritienopeudessa. Auto on S60 D5, '02
-
Kyllä mulla, kun mittari on punasen ja eka valkosen pykälän välissä, niin sammuu. Tavaraa menee se 70ltr. Täydellä tankilla kun lähtee, niin 200km saa ajaa ennenkuin mittari edes heilahtaa. Minkälainen se anturi on tankissa, voisko siellä jotain kohoa nostaa/laskea?? :pomo:
-
Vanha keskustelu..
Ihmetyttää vain tuo keskikulutuksen laskenta. Edellinen - 07 XC90 136kW näytteli aika tarkasti kulutuksen. +/-0.3L/100. En tiedä paljonko merkitystä sillä että EGR, DPF ja Ardic autostart oli pois..
Nykyinen - 11 XC90 136kW, johon kk sitten varalta palautettu TCM ja ECM softat, laskee tasaisella matka-ajolla 6.8-7L/100 ja todellinen 8.3-8.4L.. Muutaman kerran mitannut niin tarkasti kuin osaan ja näyttää että tietokoneen laskennan tarkkuus vieläpä vaihtelee. Välillä ero 0.5L. EGR, DPF ja autostart vielä käytössä, mutta viime 1400km reissussa ei käyttänyt lämmitintä kuin parina aamuna hetken. Vidasta seurattuna.
Eli laatu huonontui, kun uudemman vaihdoin..? Vai onko joku keksinyt korjauskeinoa?
-
Viherpesua?
-
Semmosen huomion tein mk3 v70 kanssa, että suuttimien sopeutuksen nollaus tarkensi kulutusmittaria. Ennen operaatiota oli aina 0.5-0.8l/100km optimistinen. Päivityksen jälkeen sekalaisessa ajossa näyttää desilleen oikein, mutta jostain syystä puhtaassa matka-ajossa edelleen näyttää enimmillään 0.4l/100km liian vähän.
-
Semmosen huomion tein mk3 v70 kanssa, että suuttimien sopeutuksen nollaus tarkensi kulutusmittaria. Ennen operaatiota oli aina 0.5-0.8l/100km optimistinen. Päivityksen jälkeen sekalaisessa ajossa näyttää desilleen oikein, mutta jostain syystä puhtaassa matka-ajossa edelleen näyttää enimmillään 0.4l/100km liian vähän.
Mikähän toiminto tommonen nollaus on? Pitäis varmaan löytyä Vidasta
-
Se on korjaussofta harmaakantisiin D5 joiden tyhjäkäynti rupeaa rynkyttämään lämpimänä. Vidalla laitetaan ja varaosanumero on 31355248.