Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Taavi.H - 16.01.2016, 18:34:28

Otsikko: S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
Kirjoitti: Taavi.H - 16.01.2016, 18:34:28
Nyt kun tätä autoa vielä hetken aikaa pidän, niin pitääpä jotain tehdä näille pikkuvioille... :D

Eli jonkin aikaa jo vetareista (?) on kuulunut metallinen kolahdus, kun sopivasti rykäisten lähtee liikkeelle. Enkä tarkoita mitään kytkinpommia tms. vaan ihan sellaista tavallista hieman reippaampaa lähtöä. Sama kolaus kuuluu silloin tällöin myös moottorilla jarruttaessa ja pienemmälle vaihdettaessa kun kytkimen nostaa ylös. Siis jossain jotain väljää, joku löysällä ja sitten kun veto menee päälle niin kolahtaa. Siltä tuo tuntuu ja kuulostaa.

Napapultit toki tarkistelin jossain vaiheessa, toinen puoli oli olevinaan hieman löysällä, kiristin mutta ei vaikutusta. Tosin nuo kai pitäisi uusia eikä kiristellä, venyviä kait ovat...?

Käännellessä tai kaarrellessa ei mitään erikoista ääntä kuulu, vetonivelen suojakumitkin on ehjät.

Onko muita ideoita kuin uusia ne pultit ja kokeilla auttaako? Ne vissiin ei mahdottomia maksaneet...?
Otsikko: Vs: S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
Kirjoitti: jip59 - 16.01.2016, 19:08:46
Vastaavan äänen aiheuttajaksi eräässä volvossa paljastui moottorin kumityyny. Siis se joka on kampiakselin värinänvaimennin pyörän alapuolella. Yhtäkkisesti vilkaisten se näyttänyt olevan rikki mutta kun sitä vääntöraudalla kampesi niin huomasi että vulkanointi oli hajalla.
Otsikko: Vs: S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
Kirjoitti: sami_k - 16.01.2016, 20:20:09


Napapultit toki tarkistelin jossain vaiheessa, toinen puoli oli olevinaan hieman löysällä, kiristin mutta ei vaikutusta. Tosin nuo kai pitäisi uusia eikä kiristellä, venyviä kait ovat...?
Ei kai näissä vielä pultteja ole vaan mutteri, ja ne tuskin on venyvät :D
120nm ja 60 astetta on ainaki 850 tdi:n vetoakselin mutterin kiristystiukkuun, uskoisin että tässä sama.
Otsikko: Vs: S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
Kirjoitti: tdi-arska - 16.01.2016, 20:37:39
Vastaavan äänen aiheuttajaksi eräässä volvossa paljastui moottorin kumityyny. Siis se joka on kampiakselin värinänvaimennin pyörän alapuolella. Yhtäkkisesti vilkaisten se näyttänyt olevan rikki mutta kun sitä vääntöraudalla kampesi niin huomasi että vulkanointi oli hajalla.
Minulla oli tuo hajalla ja vedättäessä oli paha ääni, onhan siellä muitakin tyynyjä ?
Otsikko: Vs: S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
Kirjoitti: Taavi.H - 16.01.2016, 20:55:16
Ei kai näissä vielä pultteja ole vaan mutteri, ja ne tuskin on venyvät :D
120nm ja 60 astetta on ainaki 850 tdi:n vetoakselin mutterin kiristystiukkuun, uskoisin että tässä sama.

Kyllä se -99 mallisessa ihan pultti on. ;)

Mulla on myös 850 ja -97 mallinen purettu V70, niissä on mutteri. :D
Otsikko: S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
Kirjoitti: sami_k - 16.01.2016, 21:05:00
Aa, okei :)
Otsikko: Vs: S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
Kirjoitti: dneproshin - 16.01.2016, 23:00:42
Minulla 850 (10V bensa + M56) kolahteli koska tasauspyörästön poskilaakeri oli tolkuttoman väljä. Vetarin sisäpää heilui laatikossa reippaanpuoleisesti.